Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 22:18:35
C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 22:15:52
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 22:07:44
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 22:06:11
Kato ETA 515 door Benelux795
Vandaag om 21:29:39
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 21:22:44
Dissel loc-tender van fleischmann BR 50, 4179 door Spoorzoeker58
Vandaag om 21:03:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Reeks77
Vandaag om 20:45:16
Modelspoorbaan van Einte door Frank 123
Vandaag om 20:39:51
Show je realistische treinsamenstelling door Cegielski
Vandaag om 20:23:13
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 20:10:15
zoeken waar een draad zit op de baan door Mark D.
Vandaag om 20:02:41
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door Camickaeze
Vandaag om 19:44:40
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 19:41:40
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 19:34:29
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door vpeters1984
Vandaag om 18:58:33
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 18:56:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:34:40
Tsjechische Sikken door maartenvdb
Vandaag om 18:30:24
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 18:29:25
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:50:31
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 17:10:54
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 17:07:58
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Ben
Vandaag om 16:57:30
NS motorpost in h0 van Piko.. ? door Arjan6511
Vandaag om 16:22:28
Leubachtalbahn door einte
Vandaag om 14:16:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 13:29:43
De projecten van Ruben (NL H0) door NS264
Vandaag om 13:27:06
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 13:03:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:57:57
  

Auteur Topic: Beremde en onberemde goederentreinen in GB  (gelezen 1389 keer)

DelticPower

  • Offline Offline
  • Berichten: 248
Beremde en onberemde goederentreinen in GB
« Gepost op: 29 December 2008, 16:56:40 »
Hallo, hierbij een vraag voor de GB-specialisten. In het blad BRModelling stond een stukje over een brake tender, welke gebruikt werd om het remvermogen van de loc te verhogen bij onberemde treinen. In het blad staan enkele foto's van kolentreinen, hoewel het me toch maar een nare zaak lijkt om met zoveel ton treingewicht een helling af te dalen met alleen de loc evt met brake-tender te kunnen remmen.
In een filmpje van Thomas (niet lachen...) moest men boven aan een afdaling stoppen, waarna de stoker alle remmen moest vastzetten, waarna men naar beneden kon. Bij bestudering van foto's van engelse kolenwagens zag ik daarop wel een groot remhandel aan de zijkant, maar geen doorgaande treinleiding. NU mijn vraag:  was het daadwerkelijk de bedoeling om bovenaan een afdaling te stoppen, alle remmen vast te zetten, geremd naar beneden te gaan en daar weer te stoppen en alle remmen te lossen?

Groeten van Jan
Ook een wijze uil is als uilskuiken begonnen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12505
    • sleutelspoor
Re: Beremde en onberemde goederentreinen in GB
« Reactie #1 Gepost op: 29 December 2008, 17:07:07 »
Altijd al rare jongens geweest die Britten ;D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Beremde en onberemde goederentreinen in GB
« Reactie #2 Gepost op: 29 December 2008, 17:13:18 »
Ja, dat was zo. Helaas heb ik echt net gisteren toevallig mijn hele collectie gecopieerde papieren uitleg van de geschiedenis van de treinrem, van Nedtrain in de kachel gegooid... Maar het klopt zeker. Het ook erg bewerkelijk inderdaad. De gemiddelde snelheid lag dan ook zeer laag. Het werd vooral spannend als niet genoeg remvermogen werd ingezet... Even bijremmen was er niet bij..
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1662
Re: Beremde en onberemde goederentreinen in GB
« Reactie #3 Gepost op: 29 December 2008, 17:55:14 »
Hé Stig,

heb je de originele papieren dan niet meer  ;D

Erich

p.s. voordat ik iets weggooi, maak ik er eerst een kopietje van.... :-|
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Tinussie

  • Offline Offline
  • Berichten: 282
Re: Beremde en onberemde goederentreinen in GB
« Reactie #4 Gepost op: 29 December 2008, 18:08:39 »
p.s. voordat ik iets weggooi, maak ik er eerst een kopietje van....

Maar waarom gooi je dan het origineel weg om vervolgens de kopie te houden ???

mvg Tinussie.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Beremde en onberemde goederentreinen in GB
« Reactie #5 Gepost op: 29 December 2008, 18:09:25 »
Nee, die liggen bij Nedtrain.

Tinussie, zoek het woord "sarcasme" eens op... ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

DelticPower

  • Offline Offline
  • Berichten: 248
Re: Beremde en onberemde goederentreinen in GB
« Reactie #6 Gepost op: 29 December 2008, 18:44:11 »
Hoi Stig
Citaat
Het werd vooral spannend als niet genoeg remvermogen werd ingezet... Even bijremmen was er niet bij..

Dan werden de remblokken heter dan jouw kachel van de copiën.  ;)

Bedankt voor de reactie.
Jan
Ook een wijze uil is als uilskuiken begonnen.