Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Quinzeedied
Vandaag om 23:38:58
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
Vandaag om 23:38:07
Dat overkomt mij niet. door Oosterspoor
Vandaag om 23:18:51
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 23:14:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Prutsert
Vandaag om 23:11:34
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
Vandaag om 22:58:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 22:49:23
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
Vandaag om 22:07:43
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 22:03:07
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 21:33:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 21:33:13
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 20:49:54
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 20:10:38
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 19:45:53
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
  

Auteur Topic: Dubbel armsein  (gelezen 6441 keer)

wvdm

  • Gast
Re:Dubbel armsein
« Reactie #15 Gepost op: 29 May 2011, 07:58:43 »
Hallo Leo,

Een gekoppelde armsein kan maar twee standen hebben. Onveilig bovenste arm horizontaal en onderste arm recht naar boven. Bij veilig sein komt de bovenste arm schuin omhoog en de onderste arm ook.
Er zijn maar twee spoelen nodig om het sein te bedienen.

Een ongekoppelde armsein met twee armen kan drie seinbeelden weergeven.
Onveilig is hetzelfde als die van een gekoppelde dubbele armsein. Bovenste arm horizontaal en onderste arm recht naar boven.
Bij veilig sein zijn er nu twee mogelijkheden.
Bovenste arm schuin omhoog en onderste arm nog steeds recht omhoog.
Of bovenste arm schuin omhoog en onderste arm ook.
Er zijn nu drie spoelen nodig.

Ja, drie, want de situatie, bovenste arm horizontaal en onderste seinarm schuin omhoog wordt niet gebruikt en kan niet.
Als het sein onveilig wordt duwt de kern de onderste arm recht omhoog.
Voor de onderste arm is een aparte kern, die naar keuze wel of niet bewogen kan worden met een spoel.

Dus met een gekoppeld sein kan je niet alle drie de seinbeelden tonen.

Beide seinarmen schuin omhoog betekend langzaam rijden. Dit kan voor een afbuigend wissel zijn, maar ook bijvoorbeeld bij een kort blok, zoals in stations, waarbij het volgende blok onveilig is. Hier wordt een ongekoppelde armsein voor gebruikt.

Bij situaties, waarbij er altijd langzaam gereden moet worden kan je een gekoppeld sein gebruiken. Bijvoorbeeld: Een brug, waarover de treinen niet met volle snelheid overheen mogen of een boog die niet met volle snelheid bereden kan worden.

Groetjes
Wil

MHS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 1978
Re:Dubbel armsein
« Reactie #16 Gepost op: 29 May 2011, 10:27:41 »
Gewoon ter info.

Op spoor 1 geldt een snelheid van (hoger dan) 60 km/u. Op spoor 2 geldt een snelheid van maximaal 40 km/u.
Als een trein van links naar rechts of van rechts naar links rijdt via spoor 2 wordt de snelheid door de wisselstraat beperkt.
Sein A en F hebben geen gekoppelde armen en kunnen 3 seinbeelden tonen.
Sein C en E hebben wel gekoppelde armen en kunnen 2 seinbeelden tonen.

Bron: Spoorwegmodelbouw Deel 9: Exploitatie en Seinen

Als spoor 2 geen aftakking heeft naar een ander spoor word uit kostenbesparing hier een eenarmig sein geplaatst.

Op spoor 1 geldt een snelheid van maximaal 60 km/u. Op spoor 2 geldt een snelheid van maximaal 40 km/u.
Uit kostenbesparing worden hier helemaal geen seinen geplaats, enkel borden.

Bron: Spoorwegmodelbouw Deel 9: Exploitatie en Seinen

Is de snelheid maximaal 50 km/u, dan kunnen zelfs de inrijseinen worden vervangen door borden.

Bruijns

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re:Dubbel armsein
« Reactie #17 Gepost op: 29 May 2011, 18:24:37 »
Huub, e.a
Je hebt dus wel eens een sein in elkaar gezet, ik neem aan van Viessmann(Conrad). Een originele Viessmann aandrijving zou dus niet passen op een Bouwkit van Viessmann van Conrad, dat is dus curieus, heeft iemand daar ervaring mee, of kan ik het beste de Conrad seinen bouwen en ook daar de aandrijvingen kopen, ik had ergens gelezen dat deze aandrijvingen van Conrad niet echt goed pasten bij de seinen van Conrad, er zijn wat aanpassingen nodig, , daarom de gedachte originele aandrijvingen van Viessmann aan te schaffen, (maar dat past misschien weer niet op de bouwkids van Conrad) maar die zie ik dus niet staan op de Viessmann site?.
Verder ben ik door bovenstaande mensen een stuk verder, bedankt.

Leo