Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Huup
Vandaag om 10:48:02
PB Models, ICR-rijtuigen door Huup
Vandaag om 10:39:43
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Met een sik
Vandaag om 10:37:12
Märklin 2025 door Quinzeedied
Vandaag om 10:29:18
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Falkenberg
Vandaag om 10:23:13
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 10:22:10
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Quinzeedied
Vandaag om 10:12:26
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Ronald Halma
Vandaag om 09:57:56
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 09:53:33
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 09:50:25
0-spoor smalspoor Lynton & Barnstaple door spoorijzer
Vandaag om 09:48:39
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
Vandaag om 09:40:15
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 09:40:07
De Projecten van RetroJack door Hans GJ
Vandaag om 09:33:39
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:23:10
Rangeren met een pec door j.ossebaar
Vandaag om 09:20:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 09:19:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door V200-G2000
Vandaag om 09:18:19
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door spoorijzer
Vandaag om 08:51:48
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:50:00
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:39:35
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 07:14:55
Pfarrerwinkel bahn door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 00:23:24
Fleischmann SGMm Deurrubbers? door Duikeend
30 October 2025, 22:58:17
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
30 October 2025, 21:41:33
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Mitchell
30 October 2025, 21:35:10
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Duvel
30 October 2025, 20:40:07
NS 8100 in 0 door rolfm
30 October 2025, 20:22:16
PPM kranen van Strukton door Eric B
30 October 2025, 19:37:07
vrijgavecode z21 centrale door AlbertG
30 October 2025, 18:43:56
  

Auteur Topic: Kadee ontkoppel alternatief  (gelezen 2480 keer)

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2308
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Kadee ontkoppel alternatief
« Gepost op: 29 May 2015, 12:09:25 »
Hoi,

Bij de bouw van onze nieuwe baan zijn we op zoek gegaan naar een alternatief voor de de prijzige en stroomvretende Kadee elecktromagneten.

Het Kadee systeem is een mooi koppelsysteem, maar er kleven wat nadelen aan. De prijs van de spullen is één. Maar een groter probleem in het gebruik zijn de magneten. Kadee gebruikt hiervoor permanentmagneten en electromagneten. De tweede is duur en gebruikt dus veel stroom. De eerste doet het altijd, iets dat niet altijd gewenst is. Bovendien worden wagons met stalen assen door de magneten aangetrokken waardoor er vaak weer onbedoeld gekoppeld wordt. In Amerika zijn kunststof assen nog de standaard en is dit probleem er vrijwel niet. We zijn op zoek gegaan naar een alternatief dat het beste van beiden combineert: goedkoop, niet permanent én bedrijfszeker.

Dit hebben we bedacht en werkt prima.





Een klepje met daarin twee magneten die precies uitgericht zijn onder de spoorstaven. Met een frees hebben we uitsparingen gemaakt en 1 mm van de plaat laten staan. Zo is het spoor goed ondersteund. Het positioneren is een precies werkje. Maar door gebruik te maken van de 1:1 tekeningen van Scarm is dat goed te doen.
De klepjes worden bij ons bediend door een motor waaraan een armpje zit. Op die manier worden de magneten tegen spoor aan gedrukt (ontkoppelen) of er juist vanaf geklapt (niet ontkoppelen) Je kunt dit natuurlijk ook handbediend maken. Bij ons worden de motoren door de bekende Digikeijs 4018 aangestuurd. Door preset 13 te gebruiken kun je elke beweging in duur instellen. Ook werden de uitgangen individueel gedimd. Zo is een betrouwbare beweging en werking gegarandeerd. In het filmpje zijn de verschillen goed zicht- en hoorbaar:

https://youtu.be/JwJxDPF8ODM

Werkt uitstekend en de kosten zijn maar een derde van de aanschafprijs van een Kadee elektromagneet, die rond de $14- tot $16,- kosten, ex verzendkosten. Bijkomend voordeel is dat door de beperkte werkingsoppervlakte van de magneet de assen van de wagons niet meer naar de magneten worden toegetrokken.

En aan de bovenkant niets zichtbaar zoals te zien op de eerste twee bakken van het schaduwstation:



Onderzijde (de hefboomjes moeten nog in de vorm gebogen worden):



Qua installatie zal het niet veel meer werk zijn dan een Kadee magneet. Wel scheelt het dus enorm in de beurs. Onze motoren komen uit een restpartij en hebben een overbrenging met slipkoppeling, waardoor er dus geen meganische overbelasting plaats vind. Heb je echter een motor zonder slipkoppeling is dat probleem natuurlijk prima te ondervangen door gebruik te maken van een verenstalen draad die wat meegeeft.

Hier nog een wat ouder filmpje over de werking van het Kadee systeem, gebruikmakend van een originele magneet:

https://youtu.be/s-YXiQpHF94
Met groet,

Ger.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re: Kadee ontkoppel alternatief
« Reactie #1 Gepost op: 29 May 2015, 12:20:34 »
Mooie oplossing, Ger!
bedankt voor het posten.
Ik ben ook op zoek naar zoiets.

Leen.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2308
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Kadee ontkoppel alternatief
« Reactie #2 Gepost op: 29 May 2015, 12:31:08 »
Kijk, daar doen we het voor!  (y)

Nog wat andere varianten, maar allemaal meganisch:

http://members.iinet.net.au/~judithandrichard/marbelup/controls.htm (even naar beneden scrollen)

http://www.westportterminal.de/movablemagnets.html

De klepjes heb ik van de bovenste geleend. Beide oplossingen vergen nogal wat Meccano constructies. Die zijn aan mij niet zo besteed, maar jij zult daar je hand niet voor omdraaien, denk ik.  ;D

Met groet,

Ger.

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6587
Re: Kadee ontkoppel alternatief
« Reactie #3 Gepost op: 29 May 2015, 12:33:17 »
@Gerke,

Erg interessant. Zou een servo sterk genoeg zijn?
Welk type magneet (merk, model) heb je gebruikt?

Grzz, Hans

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26879
    • Pagina van klaas
Re: Kadee ontkoppel alternatief
« Reactie #4 Gepost op: 29 May 2015, 12:34:31 »
Het is inderdaad een mooie oplossing, maar je bent niet de eerste.
Jaren geleden heeft in ModelRailroader een artikel gestaan van iemand die hetzelfde deed, maar nog een stap verder ging. Hij kon de magneetklep langs een geleiderail in de lengterichting onder het spoor bewegen. Zo kon hij de magneet op elke gewenste plek onder het spoor positioneren.
Het geheel was mechanisch bediend, en een meebewegende wijzer op de voorkant van de module gaf de plaats van de magneet aan.

Een elektrische ontkoppelmagneet kun je overigens heel goed zelf maken, en tegelijk het idee van Kadee verbeteren. De verbetering bestaat uit het toepassen van meer windingen van dunner draad. Dan vreet hij minder stroom, en wordt ook minder warm.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re: Kadee ontkoppel alternatief
« Reactie #5 Gepost op: 29 May 2015, 12:35:55 »
@Ger
Ja, die had ik al gezien, maar die van jou vind ik mooier.
Ik wil zoiets proberen met een SEEP wisselmotor, maar heb het nog niet voor elkaar.

Leen.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2308
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Kadee ontkoppel alternatief
« Reactie #6 Gepost op: 29 May 2015, 13:00:18 »
Hallo heren:

@ Hans: komt 'ie: magneet rond, 8x5 mm NdFeB. Dat je het maar weet.  ;D
Servo moet sterk genoeg zijn. Het scharnietje is een sigarenkistscharnier. Het blokje hout is populierenmultiplex. Dat weegt niks.

@ Klaas: Ik ben nooit de eerste, Klaas...  ;D Ik jat en combineer en frutsel wat totdat het voor mij goed genoeg is. Een verplaatsbare magneet is natuurlijk helemaal het summum, maar wat ik al eerder schreef: dan is er iets meer nodig dan wat ik gemaakt heb. Het door jou aangehaalde verhaal gaat zelfs verder dan de Meccano bouwkunde, denk ik. Zo goed ben ik niet met mechanica. Om nog maar te zwijgen van het verbeteren van de Kadee magneet. Dat is voor mij helemaal abracadabra.

@ Leen : nog nooit met Seep gewerkt, daar kan ik je niet verder mee helpen...

Met groet,

Ger.