Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door saskia
Vandaag om 00:23:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
20 July 2025, 23:47:30
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
20 July 2025, 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
20 July 2025, 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
20 July 2025, 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
20 July 2025, 20:29:04
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
20 July 2025, 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T door 008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
20 July 2025, 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
20 July 2025, 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
20 July 2025, 11:49:12
  

Auteur Topic: Tillig Elite boogwissel probleem  (gelezen 2891 keer)

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6687
Tillig Elite boogwissel probleem
« Gepost op: 21 February 2015, 20:04:12 »
Lotgenoten,

In mijn baantje heb ik een linker Elite boogwissel 85374 ingevoegd. Dit wissel blijft problemen geven bij het rijden van rechts de binnenboog in. Van al m'n materieel loopt het rechter voorwiel tegen het puntstuk. Ik rij op standaard NEM wielen en die staan correct op maat.

Ik los het op door op de strijkregel een dun stripje te plakken wat maakt dat de as naar de buitenzijde wordt geleid. Maar dat zou toch zo niet mogen hoeven kunnen?

Er voor ligt eenzelfde wissel dat naar blijkt hetzelfde probleem heeft maar ik rij dat boogwissel nooit op die manier.







Iemand die ervaring heeft met dit type wissel?

Gr, Ben.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26637
    • Pagina van klaas
Re: Tillig Elite boogwissel probleem
« Reactie #1 Gepost op: 21 February 2015, 20:39:10 »
Ik heb geen ervaring met dit type wissle, maar wel met wissels in het algemeen.
Zoals je zelf al ziet gaat het niet alleen om de juiste afstand van de wielen, maar ook om de maatvoering in het wissel rond het puntstuk.
Kijk eens naar NEM110, en dan met name naar de maten S en C. Liggen die binnen de genoemde tolerantie?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1480
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Tillig Elite boogwissel probleem
« Reactie #2 Gepost op: 23 February 2015, 12:13:50 »
Geen probleem met de "fabrieksmatig" gebouwde boogwissels op de baan in de club.
Wel is soms een kleine ingreep met het dremel slijpschijfje nodig om inderdaad de ruimte tussen puntstuk en geleiderail de nodige ruimte te geven.
Bij de wissels waar het mogelijk is werden ook de plastiek strijkregels vervangen door stukjes rail, en dat gaf ook al bevredigende resultaten.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26637
    • Pagina van klaas
Re: Tillig Elite boogwissel probleem
« Reactie #3 Gepost op: 23 February 2015, 12:22:51 »
Bij de foto van het Tillig wissel valt me iets op. De strijkregel is gebogen, waardoor de afstand tussen de strijkregel en de doorgaande staaf geleidelijk afneemt en weer toeneemt. Dat is volgens de werkelijkheid. Maar het nauwste punt van de doorgang ligt tegenover de keel van het puntstuk, terwijl dat tegenover de punt hoort te liggen.
Geen idee of het probleem daardoor wordt veroorzaakt, maar het is de moeite waard om daar naar te kijken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4304
    • Gouda in H0
Re: Tillig Elite boogwissel probleem
« Reactie #4 Gepost op: 23 February 2015, 18:15:25 »
Ik kan het probleem herkennen, ik had ook wat problemen met mijn Tillig wissels in Gouda...

Misschien kan je de ruimte met deze mal controleeren..

Ik had al de ervarng gemaakt, dat het puntstuk niet goed erin is gedouwd, dan is het iets te kort op het uiteinde. 

Groet

Bernd
« Laatst bewerkt op: 23 February 2015, 23:05:45 door Bert van Gelder. Reden: Taalfoutje hersteld.. ;) »
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6687
Re: Tillig Elite boogwissel probleem
« Reactie #5 Gepost op: 23 February 2015, 18:41:38 »
Nog geen tijd gehad om de suggesties te checken maar ga dit nog doen. Aan de andere zijde heb ik overigens een 3e boogwissel wat probleemloos bereden wordt dus ik kan wat vergelijken.

Bedankt alvast.

Gr, Ben.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6687
Re: Tillig Elite boogwissel probleem
« Reactie #6 Gepost op: 24 February 2015, 13:51:39 »
Ik heb gemeten aan de afstand C uit de NEM 110. En daar wordt direct het probleem duidelijk. Ik meet 14,8 waar het tenminste 15,3 moet zijn. Dat verklaart alles. Het wissel wat geen probleem heeft is 3/10de beter, ook niet goed maar kennelijk net voldoende.

Heb nu als proefje de strijkregel vervangen door een stukje spoorstaaf (nog niet op lengte). Dat is aanzienlijk steviger, ik meet nu 15,1 mm en het materieel gaat hier goed langs.



Wat ik nog kan doen is een hele lichte buiging in de strijkregel maken waardoor ik ter hoogte van de punt van het hartstuk op 15,4 uit kom en dan moet het dat maar zijn. Het oogt wel wat lomper daar het stukje spoorstaaf aan beide zijden profiel heeft. Maar goed, styreen oplijmen oogt ook lomp.

Bedankt voor het meedenken.

Gr, Ben.