Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 14:50:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Jeronimos
Vandaag om 14:37:14
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Blausee-Mitholz
Vandaag om 14:31:13
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 14:23:41
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 14:19:21
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 13:47:11
NS 8100 in 0 door rolfm
Vandaag om 13:32:11
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:30:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 13:13:04
modulebaan in spoor 1 door Mark D.
Vandaag om 13:05:43
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door Ronald Halma
Vandaag om 12:55:28
Line-up foto's van modellen door Ben
Vandaag om 12:50:13
mDDM, waarom 3 draaistellen? door bask185
Vandaag om 12:22:44
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door ex44
Vandaag om 12:17:51
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 11:35:20
Nieuwe handregelaar van Lenz LH101 door Ronald Halma
Vandaag om 11:31:18
Vollmer ringloods deuren door NL-modelspoor
Vandaag om 11:15:39
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:57:08
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 10:41:54
Rangeren met een pec door j.ossebaar
Vandaag om 10:17:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:59:22
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2 door Rob Ellerman
Vandaag om 09:42:55
Loc rijdt steeds dezelfde route bij automatisch rijden met Rocrail door Medtskie
Vandaag om 09:33:01
Piko 2025 door Benelux795
Vandaag om 08:52:40
PB Models, ICR-rijtuigen door Ben
Vandaag om 07:57:27
W.V. Kalender 2026 door barry1972
Vandaag om 01:23:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 01:03:35
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Wim Vink
28 October 2025, 23:14:12
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Blausee-Mitholz
28 October 2025, 22:56:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sikko
28 October 2025, 22:46:27
  

Auteur Topic: Tillig Elite boogwissel probleem  (gelezen 2946 keer)

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 6864
Tillig Elite boogwissel probleem
« Gepost op: 21 February 2015, 20:04:12 »
Lotgenoten,

In mijn baantje heb ik een linker Elite boogwissel 85374 ingevoegd. Dit wissel blijft problemen geven bij het rijden van rechts de binnenboog in. Van al m'n materieel loopt het rechter voorwiel tegen het puntstuk. Ik rij op standaard NEM wielen en die staan correct op maat.

Ik los het op door op de strijkregel een dun stripje te plakken wat maakt dat de as naar de buitenzijde wordt geleid. Maar dat zou toch zo niet mogen hoeven kunnen?

Er voor ligt eenzelfde wissel dat naar blijkt hetzelfde probleem heeft maar ik rij dat boogwissel nooit op die manier.







Iemand die ervaring heeft met dit type wissel?

Gr, Ben.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26874
    • Pagina van klaas
Re: Tillig Elite boogwissel probleem
« Reactie #1 Gepost op: 21 February 2015, 20:39:10 »
Ik heb geen ervaring met dit type wissle, maar wel met wissels in het algemeen.
Zoals je zelf al ziet gaat het niet alleen om de juiste afstand van de wielen, maar ook om de maatvoering in het wissel rond het puntstuk.
Kijk eens naar NEM110, en dan met name naar de maten S en C. Liggen die binnen de genoemde tolerantie?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Frans Peeters

  • Online Online
  • Berichten: 1490
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Tillig Elite boogwissel probleem
« Reactie #2 Gepost op: 23 February 2015, 12:13:50 »
Geen probleem met de "fabrieksmatig" gebouwde boogwissels op de baan in de club.
Wel is soms een kleine ingreep met het dremel slijpschijfje nodig om inderdaad de ruimte tussen puntstuk en geleiderail de nodige ruimte te geven.
Bij de wissels waar het mogelijk is werden ook de plastiek strijkregels vervangen door stukjes rail, en dat gaf ook al bevredigende resultaten.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26874
    • Pagina van klaas
Re: Tillig Elite boogwissel probleem
« Reactie #3 Gepost op: 23 February 2015, 12:22:51 »
Bij de foto van het Tillig wissel valt me iets op. De strijkregel is gebogen, waardoor de afstand tussen de strijkregel en de doorgaande staaf geleidelijk afneemt en weer toeneemt. Dat is volgens de werkelijkheid. Maar het nauwste punt van de doorgang ligt tegenover de keel van het puntstuk, terwijl dat tegenover de punt hoort te liggen.
Geen idee of het probleem daardoor wordt veroorzaakt, maar het is de moeite waard om daar naar te kijken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4306
    • Gouda in H0
Re: Tillig Elite boogwissel probleem
« Reactie #4 Gepost op: 23 February 2015, 18:15:25 »
Ik kan het probleem herkennen, ik had ook wat problemen met mijn Tillig wissels in Gouda...

Misschien kan je de ruimte met deze mal controleeren..

Ik had al de ervarng gemaakt, dat het puntstuk niet goed erin is gedouwd, dan is het iets te kort op het uiteinde. 

Groet

Bernd
« Laatst bewerkt op: 23 February 2015, 23:05:45 door Bert van Gelder. Reden: Taalfoutje hersteld.. ;) »
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 6864
Re: Tillig Elite boogwissel probleem
« Reactie #5 Gepost op: 23 February 2015, 18:41:38 »
Nog geen tijd gehad om de suggesties te checken maar ga dit nog doen. Aan de andere zijde heb ik overigens een 3e boogwissel wat probleemloos bereden wordt dus ik kan wat vergelijken.

Bedankt alvast.

Gr, Ben.

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 6864
Re: Tillig Elite boogwissel probleem
« Reactie #6 Gepost op: 24 February 2015, 13:51:39 »
Ik heb gemeten aan de afstand C uit de NEM 110. En daar wordt direct het probleem duidelijk. Ik meet 14,8 waar het tenminste 15,3 moet zijn. Dat verklaart alles. Het wissel wat geen probleem heeft is 3/10de beter, ook niet goed maar kennelijk net voldoende.

Heb nu als proefje de strijkregel vervangen door een stukje spoorstaaf (nog niet op lengte). Dat is aanzienlijk steviger, ik meet nu 15,1 mm en het materieel gaat hier goed langs.



Wat ik nog kan doen is een hele lichte buiging in de strijkregel maken waardoor ik ter hoogte van de punt van het hartstuk op 15,4 uit kom en dan moet het dat maar zijn. Het oogt wel wat lomper daar het stukje spoorstaaf aan beide zijden profiel heeft. Maar goed, styreen oplijmen oogt ook lomp.

Bedankt voor het meedenken.

Gr, Ben.