Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
nighttrain1
Vandaag
om 14:50:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Jeronimos
Vandaag
om 14:37:14
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 14:31:13
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Jelmer
Vandaag
om 14:23:41
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Jelmer
Vandaag
om 14:19:21
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 13:47:11
NS 8100 in 0
door
rolfm
Vandaag
om 13:32:11
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 13:30:18
Da's Daz 2
door
spoorijzer
Vandaag
om 13:13:04
modulebaan in spoor 1
door
Mark D.
Vandaag
om 13:05:43
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek
door
Ronald Halma
Vandaag
om 12:55:28
Line-up foto's van modellen
door
Ben
Vandaag
om 12:50:13
mDDM, waarom 3 draaistellen?
door
bask185
Vandaag
om 12:22:44
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM
door
ex44
Vandaag
om 12:17:51
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:35:20
Nieuwe handregelaar van Lenz LH101
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:31:18
Vollmer ringloods deuren
door
NL-modelspoor
Vandaag
om 11:15:39
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
FritsT
Vandaag
om 10:57:08
Station Roodeschool
door
spoorijzer
Vandaag
om 10:41:54
Rangeren met een pec
door
j.ossebaar
Vandaag
om 10:17:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 09:59:22
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 09:42:55
Loc rijdt steeds dezelfde route bij automatisch rijden met Rocrail
door
Medtskie
Vandaag
om 09:33:01
Piko 2025
door
Benelux795
Vandaag
om 08:52:40
PB Models, ICR-rijtuigen
door
Ben
Vandaag
om 07:57:27
W.V. Kalender 2026
door
barry1972
Vandaag
om 01:23:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
barry1972
Vandaag
om 01:03:35
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal
door
Wim Vink
28 October 2025, 23:14:12
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Blausee-Mitholz
28 October 2025, 22:56:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Sikko
28 October 2025, 22:46:27
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Tillig Elite boogwissel probleem
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Tillig Elite boogwissel probleem (gelezen 2946 keer)
Ben
Online
Berichten: 6864
Tillig Elite boogwissel probleem
«
Gepost op:
21 February 2015, 20:04:12 »
Lotgenoten,
In mijn baantje heb ik een linker Elite boogwissel 85374 ingevoegd. Dit wissel blijft problemen geven bij het rijden van rechts de binnenboog in. Van al m'n materieel loopt het rechter voorwiel tegen het puntstuk. Ik rij op standaard NEM wielen en die staan correct op maat.
Ik los het op door op de strijkregel een dun stripje te plakken wat maakt dat de as naar de buitenzijde wordt geleid. Maar dat zou toch zo niet mogen hoeven kunnen?
Er voor ligt eenzelfde wissel dat naar blijkt hetzelfde probleem heeft maar ik rij dat boogwissel nooit op die manier.
Iemand die ervaring heeft met dit type wissel?
Gr, Ben.
Gelogd
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 26874
Re: Tillig Elite boogwissel probleem
«
Reactie #1 Gepost op:
21 February 2015, 20:39:10 »
Ik heb geen ervaring met dit type wissle, maar wel met wissels in het algemeen.
Zoals je zelf al ziet gaat het niet alleen om de juiste afstand van de wielen, maar ook om de maatvoering in het wissel rond het puntstuk.
Kijk eens naar
NEM110
, en dan met name naar de maten S en C. Liggen die binnen de genoemde tolerantie?
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Frans Peeters
Online
Berichten: 1490
Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Tillig Elite boogwissel probleem
«
Reactie #2 Gepost op:
23 February 2015, 12:13:50 »
Geen probleem met de "fabrieksmatig" gebouwde boogwissels op de baan in de club.
Wel is soms een kleine ingreep met het dremel slijpschijfje nodig om inderdaad de ruimte tussen puntstuk en geleiderail de nodige ruimte te geven.
Bij de wissels waar het mogelijk is werden ook de plastiek strijkregels vervangen door stukjes rail, en dat gaf ook al bevredigende resultaten.
Gelogd
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw
Edegem -
www.mtdtreinenclub.be
-
Tentoonstelling
MODELSPOOR by MTD
- Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 26874
Re: Tillig Elite boogwissel probleem
«
Reactie #3 Gepost op:
23 February 2015, 12:22:51 »
Bij de foto van het Tillig wissel valt me iets op. De strijkregel is gebogen, waardoor de afstand tussen de strijkregel en de doorgaande staaf geleidelijk afneemt en weer toeneemt. Dat is volgens de werkelijkheid. Maar het nauwste punt van de doorgang ligt tegenover de keel van het puntstuk, terwijl dat tegenover de punt hoort te liggen.
Geen idee of het probleem daardoor wordt veroorzaakt, maar het is de moeite waard om daar naar te kijken.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
fissy
Offline
Berichten: 4306
Re: Tillig Elite boogwissel probleem
«
Reactie #4 Gepost op:
23 February 2015, 18:15:25 »
Ik kan het probleem herkennen, ik had ook wat problemen met mijn Tillig wissels in Gouda...
Misschien kan je de ruimte met
deze mal
controleeren..
Ik had al de ervarng gemaakt, dat het puntstuk niet goed erin is gedouwd, dan is het iets te kort op het uiteinde.
Groet
Bernd
«
Laatst bewerkt op: 23 February 2015, 23:05:45 door Bert van Gelder. Reden: Taalfoutje hersteld.. ;)
»
Gelogd
Project
Gouda in H0
- Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje:
2008
Ben
Online
Berichten: 6864
Re: Tillig Elite boogwissel probleem
«
Reactie #5 Gepost op:
23 February 2015, 18:41:38 »
Nog geen tijd gehad om de suggesties te checken maar ga dit nog doen. Aan de andere zijde heb ik overigens een 3e boogwissel wat probleemloos bereden wordt dus ik kan wat vergelijken.
Bedankt alvast.
Gr, Ben.
Gelogd
Ben
Online
Berichten: 6864
Re: Tillig Elite boogwissel probleem
«
Reactie #6 Gepost op:
24 February 2015, 13:51:39 »
Ik heb gemeten aan de afstand C uit de NEM 110. En daar wordt direct het probleem duidelijk. Ik meet 14,8 waar het tenminste 15,3 moet zijn. Dat verklaart alles. Het wissel wat geen probleem heeft is 3/10de beter, ook niet goed maar kennelijk net voldoende.
Heb nu als proefje de strijkregel vervangen door een stukje spoorstaaf (nog niet op lengte). Dat is aanzienlijk steviger, ik meet nu 15,1 mm en het materieel gaat hier goed langs.
Wat ik nog kan doen is een hele lichte buiging in de strijkregel maken waardoor ik ter hoogte van de punt van het hartstuk op 15,4 uit kom en dan moet het dat maar zijn. Het oogt wel wat lomper daar het stukje spoorstaaf aan beide zijden profiel heeft. Maar goed, styreen oplijmen oogt ook lomp.
Bedankt voor het meedenken.
Gr, Ben.
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Tillig Elite boogwissel probleem