Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Ploeger
Vandaag om 20:22:58
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:52:21
Roco model 63138 door Casmir
Vandaag om 19:17:37
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door MOVisser
Vandaag om 19:03:13
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 18:53:01
Nieuws 2026 Brekina, PCX 87 door Duvel
Vandaag om 18:52:38
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:45:31
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
Vandaag om 18:25:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:55:45
Acme nieuwe ICNG door Edgar
Vandaag om 17:46:02
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 17:44:45
Pfarrerwinkel bahn door wob
Vandaag om 16:49:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:39:52
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
Vandaag om 16:23:37
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:25
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door spoorzeven
Vandaag om 14:48:57
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Herb73
Vandaag om 13:46:25
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:01:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:48:18
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door VAM65
Vandaag om 12:45:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 12:04:45
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
Vandaag om 11:22:21
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 09:29:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 08:49:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Eric B
Vandaag om 06:52:54
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 00:15:33
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Reinout van Rees
Vandaag om 00:00:29
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 November 2025, 21:42:37
Liliput schaal N door RodeDuivel
04 November 2025, 21:38:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
04 November 2025, 21:22:19
  

Auteur Topic: Pec waar geladen/gelost?  (gelezen 2171 keer)

Japie_Metal

  • Gast
Pec waar geladen/gelost?
« Gepost op: 20 January 2007, 20:18:30 »
Hallo

Vroeger bij passagierstreinen rijdde soms een Pec mee.
Worden die pecs op het station geladen of gelost, of werden ze naar een postperron/goederenstation gerangeerd?

mvg

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Pec waar geladen/gelost?
« Reactie #1 Gepost op: 20 January 2007, 20:23:34 »
Aangezien die in gewone reizigerstreinen meereden (alle stroomlijnmaterieel tot en met de Mat. '54, Hondekop) werden die op het perron gelost. Dat was altijd haastwerk, vandaar dat de PTT on een gegeven moment met speciale posttreinen is gaan rijden.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26904
    • Pagina van klaas
Re: Pec waar geladen/gelost?
« Reactie #2 Gepost op: 20 January 2007, 21:31:07 »
In de jaren '60 heb ik dit vaak op Den Haag HS gezien. Een elektrokar met 1 of 2 aanhangers stond op het perron te wachten, ongeveer op de plek waar de Pec terecht zou komen. Als de trein stopte begonnen 5 of 6 man als bezetenen postzakken uit en in de Pec te gooien. Moest allemaal gebeuren in de 2 minuten die een reguliere stop duurde.

PS: in de nieuwste RailMagazine (241) staat een artikel over het postvervoer per spoor.
« Laatst bewerkt op: 21 January 2007, 00:01:05 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Japie_Metal

  • Gast
Re: Pec waar geladen/gelost?
« Reactie #3 Gepost op: 21 January 2007, 11:59:50 »
Bedankt voor reactie's

Toch nog even vraagje ;)
Waar werd de post dan heengebracht? Naar het stationsgebouw?

mvg, Jaap

Lukas de Vries

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
  • althans, nog niet
Re: Pec waar geladen/gelost?
« Reactie #4 Gepost op: 21 January 2007, 12:36:24 »
Jaap, in Groningen werd het naar een postkantoor gebracht welke direct naast het station stond. Daar werd ook de post verder verdeeld en vanaf dat punt vertrokken de postbodes voor hun rondes.
Groeten, Lukas

Moddemeijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
Re: Pec waar geladen/gelost?
« Reactie #5 Gepost op: 23 January 2007, 00:45:48 »
In Amsterdam lag naast de spoorbruggen oostzijde een speciale betonnen brug tussen het "nieuwe postkantoor" dat recent gesloopt is en het centraal station. Over deze brug reden de bekende bagage karretjes met postzakken.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5493
  • Modelspoor is emotie...
Re: Pec waar geladen/gelost?
« Reactie #6 Gepost op: 23 January 2007, 09:12:26 »
In Utrecht lag het oude postkantoor pal naast Utrecht CS, waar nu ongeveer Hgb 4 staat.
Tbinnebarretije…

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12531
    • sleutelspoor
Re: Pec waar geladen/gelost?
« Reactie #7 Gepost op: 12 February 2007, 12:58:38 »
In Roosendaal stond het postgebouw in het verlengde van het hoofdgebouw aan spoor 1 gezien in de richting van Begie. Tegenwoordig is het een parkeerplaats waar (vroege)  treinreizigers hun auto kwijt kunnen.
Na afbraak van het oude postgebouw is het postvervoer, naar een nieuwe lokatie verhuist die recht tegenover de oude lokatie staat aan de andere zijde van het emplacement. Postvervoer is ook hier voltooid verleden tijd.

Dit is een van de weinige plaatjes die ik heb kunnen vinden waar het postkantoor op staat. 1940-1945 het door de Duitsers verwoeste emplacement van Rsd
« Laatst bewerkt op: 12 February 2007, 13:17:02 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

modelspotter

  • Gast
Re: Pec waar geladen/gelost?
« Reactie #8 Gepost op: 12 February 2007, 13:21:32 »
Door de Stibans is ooit een alleraardigst boekje uitgebracht over de Pec's. Wellicht in de betere bieb of anders, weer NVBS-bibliotheek. Ik heb zelf ooit eens een verhaal geschreven voor Modelkroniek/RailMagazine over de houten vieras postrijtuigen, maar is inmiddels ook al weer heel lang geleden...

De postrijtuigen (houten en stalen getrokken rijtuigen en de stroomlijners (Pec)) hadden alle een eigen omloop. Een van de laatste omlopen van een stroomlijner was een loop van een Pec van Den Haag naar Es, vandaar naar Zl en vandaar naar Gn om aldaar weer te worden opgenomen in een tr. naar Gvr. De rit van Enschede naar Zwolle ging achter een DEIII, dus het werd je geel en groen voor de ogen in Raalte of Heino (ooit een foto van JC de Jongh gezien in het NVBS-boek anno 1989 en een plaatje in een RailHobby van 1979 of zo). De Pec werd in Zl afgerangeerd door een 600 met koppelwagen (met in hoogte in te stellen Scharfenberg-koppeling).

Omdat de Pec zich in het midden bevond van tr. uit Gn/Lw naar Amf (immers koppelen van Lw met Gn te Mp of Zl) was dat een enorme sta in de weg op de reizigersperrons. Al die karren moesten zich altijd een weg banen door de mensenmassa's.

De PTT kende toendertijd stationspostkantoren, de naam zegt het al, daar werd de post dan ook bijeen gebracht. 

Op de modelspoorweg met stilstaande reizigers heb je geen problemen... :) om te slalommen met zo'n karretje (faller sys?).

Modelspotter