Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Bert_ztm
Vandaag om 22:11:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 21:49:28
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:35:47
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
Vandaag om 21:29:56
Roco NS plan V door Jeroen Water
Vandaag om 21:08:57
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 21:07:53
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 21:06:11
Pendel module Viessmann 5214 door Mar-Cas
Vandaag om 20:55:49
Schroefkoppeling voor H0. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 20:53:09
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Simplex
Vandaag om 20:51:48
Van 2D afbeelding naar 3D model door BartvD
Vandaag om 20:14:42
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:45:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:33:56
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Daan!
Vandaag om 17:20:57
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 17:12:51
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 16:56:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:55:55
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 16:35:51
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door mass am see
Vandaag om 16:32:59
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door bellejt
Vandaag om 16:21:46
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:07:22
Dampflok-Museum Hermeskeil door 1200blauw
Vandaag om 15:43:17
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 15:41:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:31:04
Tender Roco Br 001 wiebelt een beetje door Josephes
Vandaag om 14:46:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 14:31:12
NL-baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 14:21:38
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 14:12:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 14:07:48
Raadplaatje door Hatsune Miku
Vandaag om 12:46:40
  

Auteur Topic: sluiting op overloopwissels  (gelezen 1464 keer)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3874
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
sluiting op overloopwissels
« Gepost op: 07 February 2011, 00:18:06 »
Mijn digitale baan is/wordt opgebouwd als een hondebot; hoewel de treinen 1 lang enkelspoor berijden en elkaar dus volgen, komen ze elkaar hier en daar dubbelsporig tegen.

De rechter rail heeft een bruine voedingsdraad (en is op verschillende geïsoleerd voor de bezetmelders), de linker staaf is aan de blauwe draad aangesloten. Dit is op de gehele baan aangehouden, het station bestaat dan ook rijrichtingtechnisch uit 2 delen.
Op de overloopwissels in het station (zie tekening) gaat het nu dus mis, met sluiting tot gevolg. Heb al even op het forum gekeken en er zal dus ergens een keerlusmodule moeten worden ingebouwd.

Vraag aan de experts: voldoet 1 module en moet die dan bijvoorbeeld in 1 lang spoor in de lus voor het station worden ingebouwd, moet dit op beide zijden van het emplacement of is er een andere mogelijkheid?

Dank voor jullie reacties alvast.




dat station is trouwens Diez aan de Lahntalbahn in Duitsland, na te bouwen in tijdperk 3

grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:sluiting op overloopwissels
« Reactie #1 Gepost op: 07 February 2011, 00:22:38 »
Hoi Wim,

Als het goed is heb je aan de beide uiteinden van je hondebot een lus.

In beide moet je een keerlusschakeling opnemen, waarin je langeste trein past.

Gtzz,

Karst 

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3874
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:sluiting op overloopwissels
« Reactie #2 Gepost op: 07 February 2011, 00:28:11 »
tnx Karst, en dan kan ik verder op de baan gewoon doorgaan met aansluiten zoals aangegeven, of moet ik dan ergens de aansluitkleuren gaan veranderen?

grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:sluiting op overloopwissels
« Reactie #3 Gepost op: 07 February 2011, 00:45:20 »
Eigenlijk is het beste de hele baan identiek en in dezelfde 'richting' aan te sluiten.
Je hebt bij digitaal geen 'rijrichting' meer, zoals vroeger bij analoog.

Alleen bij de lussen 'keert' de bedrading om.

Grtzz,

Karst

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3874
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:sluiting op overloopwissels
« Reactie #4 Gepost op: 07 February 2011, 19:03:10 »
tot zover kan ik het volgen  geloof ik  ???, nee toch te dom voor dit:  :-\ maar het conflict ontstaat pas bij de overloopwissels. Moet ik dan in het spoor voor en na het station al een keerlusmodule zetten  (het enkelsporige blok voor en na de eerste wissels), zoals hier
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,31957.msg487469.html#msg487469
of moet bijvoorbeeld het totale emplacement van de vrije baan worden geïsoleerd (waarbij de aansluitingen van beide banen dezelfde aansluiting hebben ipv tegengestelde 'richting' aan elkaar) en moet daar een keerlusmodule in?

Zolang de treinen op de vrije baan rijden hebben ze allemaal dezelfde rijrichting. Het is tenslotte 1 grote enkelsporige lus met overloop in het getekende station en ook nog verderop een enkelsporige brug in de dubbelsporige lijn. Daar ontstaat dus ook een probleempje...


grtz,
Wim
« Laatst bewerkt op: 07 February 2011, 19:11:37 door sneek. Reden: de spoor weg even kwijt... »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26854
    • Pagina van klaas
Re:sluiting op overloopwissels
« Reactie #5 Gepost op: 07 February 2011, 19:17:01 »
Zolang de treinen op de vrije baan rijden hebben ze allemaal dezelfde rijrichting.
Zoals Karst al zei, bij digitaal heeft de polariteit op de baan niks meer met de rijrichting te maken. Daar moet je dus niet naar kijken.
Wat wel belangrijk is, is dat de polariteit van parallelle sporen gelijk is, juist in verband met overloopwissels.
De oplossing moet je dan zoeken in de lussen. Waar je dat het beste kan doen is alleen maar goed te bepalen als het complete sporenplan bekend is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3874
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:sluiting op overloopwissels
« Reactie #6 Gepost op: 07 February 2011, 19:20:49 »
bedankt Klaas,

Dan ga ik alle sporen in het station in ieder geval dezelfde aansluiting geven.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Alex Langenkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 262
Re:sluiting op overloopwissels
« Reactie #7 Gepost op: 07 February 2011, 20:40:27 »
Hey Wim,

Het hele baanvak met het station kan gewoon gelijk worden aangesloten, onafhankelijk van de rijrichting van de sporen. Polariteit heeft inderdaad niets meer met de rijrichting te maken. Er staat immers een constante spanning op de gehele baan. Op het punt waarbij de trein de uiteindelijke lus maakt, waardoor hij dus weer in tegengestelde richting gaat rijden op het parallelle spoor, dien je een keerlusschkeling toe te passen. Puur om ter plekke een polariteitsconflict op te lossen. Dit is dus een apart blok waar de langste trein in moet passen. In dit blok wisselt de polariteit terwijl de trein gewoon door blijft rijden. Waarschijnlijk is dit bij jou het best in te passen net na een schaduwstation als ik het baanplan goed in mijn geheugen heb.

Groeten Alex