Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:10:51
Configureren GCA50/GCA50a door cbouwhuis
Vandaag om 15:09:40
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:04:57
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door dennie
Vandaag om 14:47:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dion
Vandaag om 14:42:55
US diorama in H0 door Frits C
Vandaag om 14:39:27
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 14:38:20
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door puntenglijder
Vandaag om 14:25:07
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door RdJ
Vandaag om 14:13:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:26:44
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 13:10:53
Uhlenbrock Iris door bellejt
Vandaag om 13:08:42
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Duikeend
Vandaag om 13:07:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 12:58:51
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 11:26:43
Esu Loksound - NS Wadloper? door Wijbe
Vandaag om 11:19:54
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 11:06:00
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 10:34:15
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 09:44:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:19:19
modeltreinbeurs elsloo door dennie
Vandaag om 07:38:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:04:00
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door hervé
Vandaag om 00:27:02
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Dennis1984
16 August 2025, 22:52:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
16 August 2025, 22:22:18
Da's Daz 2 door NS264
16 August 2025, 22:13:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
16 August 2025, 21:55:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door maartenvdb
16 August 2025, 21:48:20
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
16 August 2025, 21:38:43
Her-(her-)beginnen door J. Brans
16 August 2025, 21:13:45
  

Auteur Topic: sluiting op overloopwissels  (gelezen 1424 keer)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
sluiting op overloopwissels
« Gepost op: 07 February 2011, 00:18:06 »
Mijn digitale baan is/wordt opgebouwd als een hondebot; hoewel de treinen 1 lang enkelspoor berijden en elkaar dus volgen, komen ze elkaar hier en daar dubbelsporig tegen.

De rechter rail heeft een bruine voedingsdraad (en is op verschillende geïsoleerd voor de bezetmelders), de linker staaf is aan de blauwe draad aangesloten. Dit is op de gehele baan aangehouden, het station bestaat dan ook rijrichtingtechnisch uit 2 delen.
Op de overloopwissels in het station (zie tekening) gaat het nu dus mis, met sluiting tot gevolg. Heb al even op het forum gekeken en er zal dus ergens een keerlusmodule moeten worden ingebouwd.

Vraag aan de experts: voldoet 1 module en moet die dan bijvoorbeeld in 1 lang spoor in de lus voor het station worden ingebouwd, moet dit op beide zijden van het emplacement of is er een andere mogelijkheid?

Dank voor jullie reacties alvast.




dat station is trouwens Diez aan de Lahntalbahn in Duitsland, na te bouwen in tijdperk 3

grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10483
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:sluiting op overloopwissels
« Reactie #1 Gepost op: 07 February 2011, 00:22:38 »
Hoi Wim,

Als het goed is heb je aan de beide uiteinden van je hondebot een lus.

In beide moet je een keerlusschakeling opnemen, waarin je langeste trein past.

Gtzz,

Karst 

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:sluiting op overloopwissels
« Reactie #2 Gepost op: 07 February 2011, 00:28:11 »
tnx Karst, en dan kan ik verder op de baan gewoon doorgaan met aansluiten zoals aangegeven, of moet ik dan ergens de aansluitkleuren gaan veranderen?

grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10483
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:sluiting op overloopwissels
« Reactie #3 Gepost op: 07 February 2011, 00:45:20 »
Eigenlijk is het beste de hele baan identiek en in dezelfde 'richting' aan te sluiten.
Je hebt bij digitaal geen 'rijrichting' meer, zoals vroeger bij analoog.

Alleen bij de lussen 'keert' de bedrading om.

Grtzz,

Karst

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:sluiting op overloopwissels
« Reactie #4 Gepost op: 07 February 2011, 19:03:10 »
tot zover kan ik het volgen  geloof ik  ???, nee toch te dom voor dit:  :-\ maar het conflict ontstaat pas bij de overloopwissels. Moet ik dan in het spoor voor en na het station al een keerlusmodule zetten  (het enkelsporige blok voor en na de eerste wissels), zoals hier
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,31957.msg487469.html#msg487469
of moet bijvoorbeeld het totale emplacement van de vrije baan worden geïsoleerd (waarbij de aansluitingen van beide banen dezelfde aansluiting hebben ipv tegengestelde 'richting' aan elkaar) en moet daar een keerlusmodule in?

Zolang de treinen op de vrije baan rijden hebben ze allemaal dezelfde rijrichting. Het is tenslotte 1 grote enkelsporige lus met overloop in het getekende station en ook nog verderop een enkelsporige brug in de dubbelsporige lijn. Daar ontstaat dus ook een probleempje...


grtz,
Wim
« Laatst bewerkt op: 07 February 2011, 19:11:37 door sneek. Reden: de spoor weg even kwijt... »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re:sluiting op overloopwissels
« Reactie #5 Gepost op: 07 February 2011, 19:17:01 »
Zolang de treinen op de vrije baan rijden hebben ze allemaal dezelfde rijrichting.
Zoals Karst al zei, bij digitaal heeft de polariteit op de baan niks meer met de rijrichting te maken. Daar moet je dus niet naar kijken.
Wat wel belangrijk is, is dat de polariteit van parallelle sporen gelijk is, juist in verband met overloopwissels.
De oplossing moet je dan zoeken in de lussen. Waar je dat het beste kan doen is alleen maar goed te bepalen als het complete sporenplan bekend is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:sluiting op overloopwissels
« Reactie #6 Gepost op: 07 February 2011, 19:20:49 »
bedankt Klaas,

Dan ga ik alle sporen in het station in ieder geval dezelfde aansluiting geven.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Alex Langenkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 262
Re:sluiting op overloopwissels
« Reactie #7 Gepost op: 07 February 2011, 20:40:27 »
Hey Wim,

Het hele baanvak met het station kan gewoon gelijk worden aangesloten, onafhankelijk van de rijrichting van de sporen. Polariteit heeft inderdaad niets meer met de rijrichting te maken. Er staat immers een constante spanning op de gehele baan. Op het punt waarbij de trein de uiteindelijke lus maakt, waardoor hij dus weer in tegengestelde richting gaat rijden op het parallelle spoor, dien je een keerlusschkeling toe te passen. Puur om ter plekke een polariteitsconflict op te lossen. Dit is dus een apart blok waar de langste trein in moet passen. In dit blok wisselt de polariteit terwijl de trein gewoon door blijft rijden. Waarschijnlijk is dit bij jou het best in te passen net na een schaduwstation als ik het baanplan goed in mijn geheugen heb.

Groeten Alex