Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 00:37:30
Jaques Crousteaux, Poissons et Homards
door
daan2353
Vandaag
om 00:28:35
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules
door
daan2353
03 December 2025, 23:50:58
PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling.
door
Ronald A.
03 December 2025, 23:40:37
Piko blauwe 1000
door
Benelux795
03 December 2025, 23:38:23
Voordelige treinkaartjes
door
Seinhuis
03 December 2025, 23:29:01
Platine vraag
door
MadhouseNL
03 December 2025, 23:28:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
grossraumwagen
03 December 2025, 23:22:36
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood.
door
Ronald A.
03 December 2025, 23:19:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Frank103
03 December 2025, 22:49:56
Da's Daz 2
door
Huup
03 December 2025, 22:40:08
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan
door
daan2353
03 December 2025, 22:21:37
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ
door
Ronald Halma
03 December 2025, 22:19:18
Bahnstrecke 5867
door
Jelmer
03 December 2025, 22:18:59
13 en 14 december Christmas-Express
door
Seinhuis
03 December 2025, 21:30:50
Rail away
door
Huup
03 December 2025, 21:28:59
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
NS264
03 December 2025, 20:36:08
Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los?
door
PeterV
03 December 2025, 20:35:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank 123
03 December 2025, 20:19:15
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
puntenglijder
03 December 2025, 19:22:02
W.V. Kalender 2026
door
puntenglijder
03 December 2025, 19:18:38
US diorama in H0
door
Ronald Halma
03 December 2025, 19:17:26
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord
door
Frank 123
03 December 2025, 19:03:52
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
1200blauw
03 December 2025, 18:07:08
Roco 290 digtaliseren
door
Ferdinand Bogman
03 December 2025, 17:47:00
Raadplaatje
door
hervé
03 December 2025, 17:06:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
spoorijzer
03 December 2025, 16:26:50
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
g-j
03 December 2025, 16:21:03
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
R1954
03 December 2025, 15:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
03 December 2025, 14:08:37
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
sluiting op overloopwissels
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: sluiting op overloopwissels (gelezen 1496 keer)
sneek
Offline
Berichten: 3883
Modelleisenbahner mit Volldampf
sluiting op overloopwissels
«
Gepost op:
07 February 2011, 00:18:06 »
Mijn digitale baan is/wordt opgebouwd als een hondebot; hoewel de treinen 1 lang enkelspoor berijden en elkaar dus volgen, komen ze elkaar hier en daar dubbelsporig tegen.
De rechter rail heeft een bruine voedingsdraad (en is op verschillende geïsoleerd voor de bezetmelders), de linker staaf is aan de blauwe draad aangesloten. Dit is op de gehele baan aangehouden, het station bestaat dan ook rijrichtingtechnisch uit 2 delen.
Op de overloopwissels in het station (zie tekening) gaat het nu dus mis, met sluiting tot gevolg. Heb al even op het forum gekeken en er zal dus ergens een keerlusmodule moeten worden ingebouwd.
Vraag aan de experts: voldoet 1 module en moet die dan bijvoorbeeld in 1 lang spoor in de lus voor het station worden ingebouwd, moet dit op beide zijden van het emplacement of is er een andere mogelijkheid?
Dank voor jullie reacties alvast.
dat station is trouwens Diez aan de Lahntalbahn in Duitsland, na te bouwen in tijdperk 3
grtz,
Wim
Gelogd
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!
(Be)schrijver van spoorhistorie
Karst Drenth
Offline
Berichten: 10489
NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
Re:sluiting op overloopwissels
«
Reactie #1 Gepost op:
07 February 2011, 00:22:38 »
Hoi Wim,
Als het goed is heb je aan de beide uiteinden van je hondebot een lus.
In beide moet je een keerlusschakeling opnemen, waarin je langeste trein past.
Gtzz,
Karst
Gelogd
sneek
Offline
Berichten: 3883
Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:sluiting op overloopwissels
«
Reactie #2 Gepost op:
07 February 2011, 00:28:11 »
tnx Karst, en dan kan ik verder op de baan gewoon doorgaan met aansluiten zoals aangegeven, of moet ik dan ergens de aansluitkleuren gaan veranderen?
grtz,
Wim
Gelogd
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!
(Be)schrijver van spoorhistorie
Karst Drenth
Offline
Berichten: 10489
NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
Re:sluiting op overloopwissels
«
Reactie #3 Gepost op:
07 February 2011, 00:45:20 »
Eigenlijk is het beste de hele baan identiek en in dezelfde 'richting' aan te sluiten.
Je hebt bij digitaal geen 'rijrichting' meer, zoals vroeger bij analoog.
Alleen bij de lussen 'keert' de bedrading om.
Grtzz,
Karst
Gelogd
sneek
Offline
Berichten: 3883
Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:sluiting op overloopwissels
«
Reactie #4 Gepost op:
07 February 2011, 19:03:10 »
tot zover kan ik het volgen geloof ik
, nee toch te dom voor dit:
maar het conflict ontstaat pas bij de overloopwissels. Moet ik dan in het spoor voor en na het station al een keerlusmodule zetten (het enkelsporige blok voor en na de eerste wissels), zoals hier
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,31957.msg487469.html#msg487469
of moet bijvoorbeeld het totale emplacement van de vrije baan worden geïsoleerd (waarbij de aansluitingen van beide banen dezelfde aansluiting hebben ipv tegengestelde 'richting' aan elkaar) en moet daar een keerlusmodule in?
Zolang de treinen op de vrije baan rijden hebben ze allemaal dezelfde rijrichting. Het is tenslotte 1 grote enkelsporige lus met overloop in het getekende station en ook nog verderop een enkelsporige brug in de dubbelsporige lijn. Daar ontstaat dus ook een probleempje...
grtz,
Wim
«
Laatst bewerkt op: 07 February 2011, 19:11:37 door sneek. Reden: de spoor weg even kwijt...
»
Gelogd
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!
(Be)schrijver van spoorhistorie
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 27012
Re:sluiting op overloopwissels
«
Reactie #5 Gepost op:
07 February 2011, 19:17:01 »
Citaat van: sneek op 07 February 2011, 19:03:10
Zolang de treinen op de vrije baan rijden hebben ze allemaal dezelfde rijrichting.
Zoals Karst al zei, bij digitaal heeft de polariteit op de baan niks meer met de rijrichting te maken. Daar moet je dus niet naar kijken.
Wat wel belangrijk is, is dat de polariteit van parallelle sporen gelijk is, juist in verband met overloopwissels.
De oplossing moet je dan zoeken in de lussen. Waar je dat het beste kan doen is alleen maar goed te bepalen als het complete sporenplan bekend is.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
sneek
Offline
Berichten: 3883
Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:sluiting op overloopwissels
«
Reactie #6 Gepost op:
07 February 2011, 19:20:49 »
bedankt Klaas,
Dan ga ik alle sporen in het station in ieder geval dezelfde aansluiting geven.
Gelogd
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!
(Be)schrijver van spoorhistorie
Alex Langenkamp
Offline
Berichten: 262
Re:sluiting op overloopwissels
«
Reactie #7 Gepost op:
07 February 2011, 20:40:27 »
Hey Wim,
Het hele baanvak met het station kan gewoon gelijk worden aangesloten, onafhankelijk van de rijrichting van de sporen. Polariteit heeft inderdaad niets meer met de rijrichting te maken. Er staat immers een constante spanning op de gehele baan. Op het punt waarbij de trein de uiteindelijke lus maakt, waardoor hij dus weer in tegengestelde richting gaat rijden op het parallelle spoor, dien je een keerlusschkeling toe te passen. Puur om ter plekke een polariteitsconflict op te lossen. Dit is dus een apart blok waar de langste trein in moet passen. In dit blok wisselt de polariteit terwijl de trein gewoon door blijft rijden. Waarschijnlijk is dit bij jou het best in te passen net na een schaduwstation als ik het baanplan goed in mijn geheugen heb.
Groeten Alex
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
sluiting op overloopwissels