Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pfarrerwinkel bahn door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 00:23:24
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Huup
Vandaag om 00:22:25
Rangeren met een pec door Huup
Vandaag om 00:16:57
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door BrightonBelle
30 October 2025, 23:25:16
Lodewickshaven door Wim Vink
30 October 2025, 23:11:40
Raadplaatje door Lars Smelter
30 October 2025, 23:00:20
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door spock
30 October 2025, 23:00:03
Fleischmann SGMm Deurrubbers? door Duikeend
30 October 2025, 22:58:17
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
30 October 2025, 22:44:17
Station Roodeschool door Benelux795
30 October 2025, 22:43:46
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
30 October 2025, 22:18:36
De Projecten van RetroJack door RetroJack
30 October 2025, 22:13:40
Märklin 2025 door Modellbahnwagen
30 October 2025, 22:01:23
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
30 October 2025, 21:41:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
30 October 2025, 21:39:30
US diorama in H0 door Spoor010
30 October 2025, 21:39:03
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Mitchell
30 October 2025, 21:35:10
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Karben
30 October 2025, 21:27:58
Rondom Charlois door Arjen52
30 October 2025, 21:23:10
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Duvel
30 October 2025, 20:40:07
NS 8100 in 0 door rolfm
30 October 2025, 20:22:16
Wat spoor 1 brouwsels door Frits C
30 October 2025, 20:20:29
PPM kranen van Strukton door Eric B
30 October 2025, 19:37:07
vrijgavecode z21 centrale door AlbertG
30 October 2025, 18:43:56
Bauarbeiten im gange door MaraNCS
30 October 2025, 18:05:28
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
30 October 2025, 17:59:44
Lasersnijder voor karton door Frits C
30 October 2025, 17:41:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
30 October 2025, 17:07:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
30 October 2025, 16:57:43
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
30 October 2025, 16:47:56
  

Auteur Topic: Internationaal Goederenvervoer Anno 1910  (gelezen 1337 keer)

Erwin L.

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
Internationaal Goederenvervoer Anno 1910
« Gepost op: 20 January 2011, 09:03:14 »
Hallo Lui,

Weet iemand hoe internationaal het goederenvervoer Anno 1910 was? Ik weet dat er grensoverschrijdend goederenvervoer plaatsvondt, maar waren er bijvoorbeeld Nederlandse wagons in zuid Duitsland of Oostenrijk te vinden, of Franse? Dat zou namelijk de mogelijkheden voor onze baan aanzienlijk vergroten en interessanter maken...

Groet,

Erwin

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re:Internationaal Goederenvervoer Anno 1910
« Reactie #1 Gepost op: 23 January 2011, 14:40:16 »
Ik wil wel een ideeetje van de gang van zaken geven:

In die tijd was het volgens mij nog gebruikelijk dat de spoorwegmaatschappij waar het vrachtje ter verzending werd aangeboden, een wagon regelde. Dus als er een vrachtje van Tiel naar Oostenrijk moest, dan ging er een Nederlandse wagon naar Oostenrijk. Daar werd de wagon geleegd en zo spoedig mogelijk naar het land van herkomst teruggezonden. Als er toevallig een passend vrachtje was dat naar het land van herkomst moest, dan kon de wagon daarvoor gebruikt worden, anders ging de wagon leeg terug.

Aanvullingen en verbeteringen zijn vast nog wel nodig!
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:Internationaal Goederenvervoer Anno 1910
« Reactie #2 Gepost op: 23 January 2011, 15:09:56 »
er was nog geen RIV-pool, dus wagens reden niet zonder onderscheid van land zomaar overal rond, elke wagen kwam zoveel mogelijk weer terug naar zn land van herkomst, maar er werd wel degelijk behoorlijk wat internationaal gereden. Omdat wagens meer in de buurt van hun eigen land bleven was de kans om in duitsland een nederlandse wagen aan te treffen in het roergebied wel een stuk groter dan in beieren, om maar wat te noemen.

Erwin L.

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
Re:Internationaal Goederenvervoer Anno 1910
« Reactie #3 Gepost op: 23 January 2011, 15:48:49 »
K.ü.K wagons is kortom waarschijnlijker dan Franse.  Klinkt inderdaad logisch. Ik hd een dergelijk antwoord min of meer al bedacht. Ik had alleen hoop dat er iemand was met kennis/bewijzen dat dit anders zou zijn...