Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 22:44:42
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door jandcargo
Vandaag om 22:37:32
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 22:36:12
Terugverende koppeling door phdirk
Vandaag om 22:23:02
Update: baan in de tropen door Arjen52
Vandaag om 22:21:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:12:23
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
Vandaag om 22:02:52
Met welke tang knip je verenstaal? door Ronaldk
Vandaag om 21:50:59
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door 741230
Vandaag om 21:24:01
Wat was jullie allereerste loc? door Frans v H
Vandaag om 21:18:25
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 21:15:19
US diorama in H0 door 741230
Vandaag om 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
Vandaag om 21:06:11
De fabriek - Spoor 0 door Huup
Vandaag om 20:48:34
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 20:19:02
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 20:14:08
Grootspoor in Frankrijk door Benjamin92
Vandaag om 20:11:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 15:33:50
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
  

Auteur Topic: Geheugendraad en wissels  (gelezen 7732 keer)

Myuktrains

  • Offline Offline
  • Berichten: 309
Re:Geheugendraad en wissels
« Reactie #15 Gepost op: 13 July 2010, 15:16:13 »
Geheugendraad wordt dus warm wanneer er stroom op gezet wordt. Hoe warm wordt zo'n draad nou als je de wissel omzet? Kun je bijvoorbeeld de draad aanraken wanneer hij warm wordt?

Waarschijnlijk wil ik ook gebruik maken van geheugendraad om mijn wissels om te zetten, maar eerst wil ik een proef opstellling maken.

Martijn   

Guido Heunen

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Re:Geheugendraad en wissels
« Reactie #16 Gepost op: 14 July 2010, 10:12:02 »
Hoi,

Ik kan de draad gewoon aanraken. Ik zal even kijken of ik de temperatuur van de draad kan meten. Later meer...

Guido

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2050
Re:Geheugendraad en wissels
« Reactie #17 Gepost op: 14 July 2010, 11:04:38 »
De draad moet boven de 80 graden komen om zijn kortere lengte in te nemen. En op kamer temp voor z'n normale lengte.

Ook zit er een max aan de temperatuur, als je de draad te warm maakt dan wordt deze blijvend beschadigd. Heb ooit eens een informatie documentje gemaakt, daarin vermeld ik dat de max 130 graden is.

zie voor meer info b.v. ook:
http://users.skynet.be/pro-rail/_private/fam/ukcafam1.htm
(al kon ik daar zo snel niets terugvinden over de max. )

Groet,
Roelco

Jan Koelewijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 189
  • effe stoom afblazen
Re:Geheugendraad en wissels
« Reactie #18 Gepost op: 19 September 2010, 22:59:00 »
Toch nog even verder over het geheugendraad, in de praktijk blijkt de betrouwbaarheid tegen te vallen. Zo reageert het wissel bij een eerste keer anders dan bij een volgende keer.
Daarom besloten om verder te gaan met andere aandrijvingen, voorlopig eerst maar eens van Conrad, maar gaan niet vreselijk snel om.

h.g. Jan

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2050
Re:Geheugendraad en wissels
« Reactie #19 Gepost op: 20 September 2010, 08:38:06 »
Dat statement klopt niet.
Aangezien het geheel zelf bouw is is het heel belangrijk dat je zelf nauwkeurig werkt, als je dat doet dan werkt geheugendraad zeer betrouwbaar.
Heb het al enkele jaren in de baan liggen, koploper gestuurd, en het werkt altijd prima.
Terwijl ik (met name uit het zicht ) ook wissels heb, van Fl en Roco, die met de standaard aandrijving werken, en daar is nog wel eens een klein probleem. Pas nog weer 3 aandrijvingen vervangen/hersteld.

Daarnaast een module eens gemaakt voor eurospoor. Geheugendraad voor wissels, en andere leuke tooltjes, ook die werkt nog altijd prima terwijl die meestal staat niets te doen.

Roelco

Guido Heunen

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Re:Geheugendraad en wissels
« Reactie #20 Gepost op: 19 January 2011, 12:24:08 »
Hoi,

Ik heb onderhand mijn geheugendraad weggehaald van mijn kleine baan omdat mijn technische opzet (3 cm onder de baan) niet goed werkte. Op mijn andere baan liggen de draden net onder de rails en dat werkt prime.

@roelco, hoe stuur jij, electronisch gezien, de draden aan? Schema van Jaques le Plat of Huib Maaskant of anders?

Groet,

Guido

Ed K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
Re:Geheugendraad en wissels
« Reactie #21 Gepost op: 19 January 2011, 12:38:29 »
@ Jan,

Ik ben het helemaal met Roelco eens, bij mij werkt het ook al jaren betrouwbaar.
Hoe zit jouw aandrijving mechanisch en electrisch in elkaar?
ik denk dat daar jouw probleem zit.

Gr. Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2050
Re:Geheugendraad en wissels
« Reactie #22 Gepost op: 19 January 2011, 14:15:37 »
Ik stuur de draad aan zoals Huib dat ook doet.
Een lm317 met een weerstand.
Schakel vervolgens wel digitaal via een schakeldecoder.

Groet,
Roelco