Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:57:23
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:54:23
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ronaldk
Vandaag om 16:45:57
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:29
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Robert vh Prutsert
Vandaag om 16:33:10
booster vraag door hmmglaser
Vandaag om 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
Vandaag om 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 14:51:09
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door ES44C4
Vandaag om 12:20:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:11:32
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 10:43:11
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24

Auteur Topic: Geheugendraad en wissels  (gelezen 7734 keer)

Jan Koelewijn

• Offline Offline
  • effe stoom afblazen
Geheugendraad en wissels
« Gepost op: 26 April 2010, 21:15:49 »
Dag allemaal,

Ik heb al een tijdje niets meer gelezen over geheugendraad voor het aandrijven van wissels. Al een van de problemen wordt vaak de voeding genoemd die ongeveer 3 volt moet zijn. Veel mensen hebben een oude computer staan en de voeding daarvan heeft een aftakking van 3,5 volt die 20 A kan leveren. Je zou de voeding er uit kunnen halen en gebruiken voor  de geheugendraad-aandrijvingen.

Ik ga het in ieder geval eens proberen, maar mocht er iemand zijn die er ervaring mee heeft dan hoor ik dat graag.

h.g. Jan

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Geheugendraad en wissels
« Reactie #1 Gepost op: 26 April 2010, 21:22:15 »
Hoi!

Geen ervaring maar kijk eens even hier op de website van Huib: http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E11.14_-_Toepassing_geheugenmetaal

groeten Ronald
« Laatst bewerkt op: 26 April 2010, 22:37:19 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #2 Gepost op: 26 April 2010, 22:10:49 »
Geheugendraad werkt op 1,2 Volt. Als je er 3,5 Volt opzet wordt het een gloeidraadje :o. Het monteren en afstellen is niet zo eenvoudig maar met een beetje geduld wel te doen. De 'floodlandlink' geeft genoeg info.

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Jan Koelewijn

• Offline Offline
  • effe stoom afblazen
« Reactie #3 Gepost op: 26 April 2010, 23:19:22 »
Die site ken ik al wel maar de meeste berichten over geheugendraad zijn al wat ouder daarom ben ik vooral benieuwd naar de jongste ontwikkelingen.

Als de spanning aan de hoge kant is dan kan ik de spanning over het geheugendraad toch instellen door er een weerstand (van voldoende vermogen natuurlijk) mee in serie te schakelen?

h.g. Jan

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #4 Gepost op: 26 April 2010, 23:54:57 »
Geheugendraad werkt op 1,2 Volt.
Eigenlijk werkt geheugendraad niet op spanning, maar op stroom. De gangbare waarde voor het geheugendraad dat in modelspoor wordt toegepast is 200mA. En de spanning die je nodig hebt om die stroom te bereiken hangt weer af van de lengte van de draad. Een langere draad zal meer spanning nodig hebben om die 200mA te halen.

Ik heb zelf geen ervaring met geheugendraad, en wil dat ook niet krijgen. Een belangrijk bezwaar vind ik dat je die stroom van 200mA continu moet laten lopen om een wissel in de afbuigende stand te houden. Daarom werk ik liever met motortjes. Die trekken gedurende 1 á 2 sec. ongeveer 100mA en dan is het weer over.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jan-Peter

• Offline Offline
  • Bnlx treinendokter.
« Reactie #5 Gepost op: 27 April 2010, 01:25:14 »
Jan,

Zoals Klaas al meld er zitten nog wat haken en ogen aan het gebruik van geheugendraad.
Het gebruik van geheugendraad voor t gebruik van het stellen van wissels en seinen had als doel een betrouwbaarder en natuurgetrouwe omzetting te krijgen dan die met electromagnetische relais mogelijk was.
Met de veel ruimer aanbod van servo's voor het gebruik op de modelbaan is een simpeller en efficienter mannier van omschakellen beschikbaar gekomen. (kijk alleen maar eens op deze website bij Karst Drenth). Hierdoor is de aandrijving door geheugendraad een beetje op de achtergrond gekomen.

Vriendelijke groeten,
Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

rjr

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 27 April 2010, 09:04:07 »
Ik gebruik nog altijd geheugendraad voor het schakelen van de wissels op de zichtbare plaatsen.
Ok, het heeft als nadeel dat het altijd stroom vraagt in geschakelde stand. Maar het is wel goedkoop.
Werkt prima. Misschien nog een nadeel, je kunt niet snel op het laatste moment nog een wissel schakelen.

Laat de wissels na gebruik terugschakelen in de rust stand zodat ze geen stroom gebruiken.
Als voeding heb ik ook een oude computervoeding in gebruik, al gebruik ik de 5V uitgang daarvan.
En via een LM317 en de juiste weerstand waarde zorg ik voor een constante stroom door de draad. Hoe lang deze ook is.
Want zoals Klaas al aangeeft kun je niets zeggen over de benodigde spanning zolang je niet weet wat de lengte van de draad is. De stroom die er door mag lopen is wel beperkt, bij te hoge stroom beschadig je de draad blijvend.

Mijn opstelling heeft 1 beperking, de lengte van de draad. Als die te lang wordt dan is de 5V voedingsspanning niet meer toereikend waardoor er een lagere stroom beschikbaar is, en het opwarmen langer duurt.

Gebruik het voor wissels en armseinen. Op beursen gestaan met een demo opstelling waarbij ook de waterkraan voor stoomloks er mee bediend werd, een klein laadkraantje die er mee boven de wagens werd gedraaid, en een wipwap in de speeltuin die door geheugendraad werd bediend. Er zijn dus meer mogelijkheden dan alleen schakelen van wissels.

Groet,
Roelco

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #7 Gepost op: 27 April 2010, 09:11:21 »
Misschien nog een nadeel, je kunt niet snel op het laatste moment nog een wissel schakelen.
Dat vind ik nou niet het grootste bezwaar. In het grootbedrijf schakelen ze wissels ook niet vlak voor de neus van een trein.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Ed K.

• Offline Offline
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
« Reactie #8 Gepost op: 27 April 2010, 10:53:02 »
Hallo Jan,

Ik gebruik ook geheugen draad voor mijn wissels en dit bevalt mij erg goed.
Om de stroom te begrenzen gebruik ik de schakeling zoals wordt omschreven op de site Avontuur in miniatuur van Huib Maaskant maar dan iets aangepast, ik gebruik een voedingsspanning van 12V= en ik heb het relais voor de omschakeling van het puntstuk en de tongen vervangen door twee kleine dit het zelfde doen maar tegen de helft van de kosten. Ik heb gekozen voor deze oplossing omdat ik Tillig wissels gebruik en ook de tongen van het wissel er mee omschakel.(geen kans op kortsluiting)
Voor het mechanische gedeelte pas ik de oplossing toe zoals omschreven op de site Funky rail, in principe een erg eenvoudige oplossing die is gebouwd op een stukje printplaat. Het is alleen een kwestie van er onder schroeven en het pennetje(paperclip) door de stelbalk van het wissel steken en het pennetje zo te buigen dat in ruststand het wissel rechtdoor staat. Niks moeilijks aan, een klusje van 5 minuten.
Analoog kan je het schakelen door met een twee standen tuimelschakelaar de 12V= aan of uit te schakelen.
Digitaal maak ik gebruik van de ESU Switchpilot, deze heeft een aparte voeding waar je de 12V= op aan kan sluiten en je kan hem programmeren zodat hij continu spanning af geeft naar de aandrijving tot dat het wissel weer in de ander stand moet.(dus aan of uit zoals je voor geheugen draad nodig hebt.)
Totale kosten ongeveer €10 per wissel en per 4 wissels een Switchpilot van ongeveer €30.

Gr. Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

rjr

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 27 April 2010, 12:57:19 »
Klaas,

Klopt, vindt het ook niet echt een nadeel, maar is wel anders dan de bekende magneetschakelaars die wel snel omklappen.
En tijdens een demo op de beurs gaven ze aan dat dat een nadeel kon zijn, dus vandaar hier toch maar genoemd.

De kosten voor mijn oplossing zijn niet meer dan een LM317 en een weerstand, en natuurlijk wat van het geheugendraad, veertje, klemmetjes, soldeerhulpjes. Komt ongeveer op 2.5 euro per wisselaandrijving.

Daarnaast natuurlijk nog een schakel decoder voor digitale aansturing. Maar die heb je bij elke oplossing nodig.

Roelco

Jan Koelewijn

• Offline Offline
  • effe stoom afblazen
« Reactie #10 Gepost op: 30 April 2010, 00:15:30 »
Dag Allemaal,

Ben een paar dagen uithuizig geweest vandaar dat het even heeft geduurd voor ik weer kon reageren. bedankt voor jullie reactie, met alle raadgevingen ga ik toch eens het een en ander uitproberen. Jullie horen van mijn ervaringen, ik hou er wel van om een beetje tegendraads te zijn, maar als blijk dat ik totaal op het verkeerde spoor zit horen jullie het ook.

h.g. Jan

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #11 Gepost op: 30 April 2010, 09:44:54 »
....ik hou er wel van om een beetje tegendraads te zijn, ....
Goeie instelling! Als iedereen alleen maar doet wat een ander ook doet worden er nooit nieuwe dingen ontdekt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

GD

• Offline Offline
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
« Reactie #12 Gepost op: 30 April 2010, 13:23:32 »
Hoi,
Jacques Le Plat heeft veel met geheugendraad gedaan. Een aantal jaar geleden heeft er volgens mij een aantal artikelen in de Miba gestaan van zijn hand over geheugendraadaandrijving voor wissels en seinen. Op zijn website staat ook wat. Misschien heb je hier wat aan.

Groeten,

Gerard

Jan Koelewijn

• Offline Offline
  • effe stoom afblazen
« Reactie #13 Gepost op: 05 May 2010, 01:05:35 »
Hoi,

Dat Jaques le Plat geheugendraad levert wist ik al en ik heb inmiddels een probeerset ontvangen.
Ik heb er al lekker mee geëxperimenteerd en mij lijkt het wel. Heb inmiddels een soort van prototype gemaakt wat ik onder de rail kan schroeven waardoor het geheel minder plaats inneemt, niet breder dan de rail zelf en beter weg te werken is.
Zodra dat goed naar mijn zin is plaats ik wat foto's.

Jan

Guido Heunen

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 13 July 2010, 13:58:46 »
Hallo,

Ik ben ook druk bezig met het inbouwen van geheugendraad. Het is mijn bedoeling dat ik de wissels automatisch kan zetten met koploper (met de koploper optie: wissel gaat terug naar default stand na trein passage). Hiervoor heb ik mijn eigen DCC decoder gebouwd en ik ben nu in staat verschillende wissels digitaal te selecteren. Voor de aansturing van het geheugendraad maak ik gebruik van het circuit van Jacques le Plat. Hierin heb ik wel de weerstand van 18Ohm vervangen door een van 5.6Ohm omdat ik de 200mA niet haalde (5V voedingsspanning).

Ik moet nog enkele tests doen voordat ik zeker weet of alles werkt. Met een wissel werkt het al, nog 5 geheugendraden te gaan.

Guido