Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door Dave.......
Vandaag om 02:47:22
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door EddyK
Vandaag om 00:45:39
US diorama in H0 door gdh
Vandaag om 00:13:33
Configureren GCA50/GCA50a door **Jelle**
Vandaag om 00:05:57
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
17 August 2025, 23:06:34
Uhlenbrock Iris door saskia
17 August 2025, 23:05:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
17 August 2025, 22:38:04
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
17 August 2025, 22:22:43
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
17 August 2025, 21:55:36
Station Roodeschool door Torikoos
17 August 2025, 21:46:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door marco
17 August 2025, 21:39:42
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door cor_b
17 August 2025, 21:26:51
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door decauville_nl
17 August 2025, 21:22:28
Raadplaatje door GerardvV
17 August 2025, 20:51:57
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
17 August 2025, 20:38:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
17 August 2025, 20:38:35
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
17 August 2025, 20:17:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 August 2025, 20:02:13
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door daempfer
17 August 2025, 19:58:34
Uhlenbrock Intellibox 3 door Hasenwald
17 August 2025, 19:58:21
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door einte
17 August 2025, 19:14:30
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
17 August 2025, 18:56:27
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
17 August 2025, 18:42:16
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
17 August 2025, 18:24:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
17 August 2025, 16:15:22
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
17 August 2025, 16:14:55
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
17 August 2025, 16:14:38
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Rob Ellerman
17 August 2025, 15:17:11
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
17 August 2025, 15:12:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
17 August 2025, 15:10:51
  

Auteur Topic: Problemen bij overgang van sectie van centrale naar booster  (gelezen 1917 keer)

Heiko

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Problemen bij overgang van sectie van centrale naar booster
« Gepost op: 25 March 2018, 21:54:29 »
Goede avond,

Bij de overgang van sectie met stroom uit centrale (Lenz) naar sectie verzorgt door booster (Digikeijs dr 5033, niet regelbare transformator) hebben enkele locs (o.a. Lokpilot) en/of treinstellen (Uhlenbrock) problemen om de overgang te passeren. Ze haperen of komen zelfs tot stilstand. Schoonmaken, meerdere stroomverzorging vanaf de ringleiding(en) heeft probleem niet opgelost.
Nu constateer ik een verschil in de spanning van de secties. Lenz genereert circa 15,4v en Digikeijs 19v. Kan dat grote verschil problemen geven?

Al vast bedankt voor de reacties.
Heiko

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2039
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Problemen bij overgang van sectie van centrale naar booster
« Reactie #1 Gepost op: 25 March 2018, 23:08:00 »
Het kan nooit goed zijn... er kunnen hele hoge stromen gaan lopen waardoor inderdaad decoders van slag raken en centrales of boosters in kortsluitbeveiliging gaan of zelfs stuk gaan.
Een eenvoudige en goedkope manier om de 19V voeding naar beneden te schroeven is zo'n ding:  https://www.ebay.com/itm/5A-DC-DC-adjustable-step-down-module-XL4015-4-38V-96-NEW-GOOD-QUALITY-M22-/351875973389.
Als het helpt weet je meteen waar het aan lag....
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2789
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Problemen bij overgang van sectie van centrale naar booster
« Reactie #2 Gepost op: 25 March 2018, 23:47:22 »
19V is een vrij normale spanning voor een modelspoorbaan. Ik zou mij eerder zorgen maken over de 14V die van de centrale komt.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2039
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Problemen bij overgang van sectie van centrale naar booster
« Reactie #3 Gepost op: 26 March 2018, 00:42:28 »
Nou... eigenlijk niet... kijk maar es op pagina 3 van dit NMRA standards document bij de H0 en N schalen:  https://www.nmra.org/sites/default/files/standards/sandrp/pdf/s-9.1_electrical_standards_2006.pdf
Dat een heleboel fabrikanten met hun centrales en boosters tot wel 20V op de rails zetten is een ander verhaal...
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Gijs

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re: Problemen bij overgang van sectie van centrale naar booster
« Reactie #4 Gepost op: 26 March 2018, 11:17:42 »
Bij een overgang van verschillende boosters.
Kan er ook een Booster Scheidings Module worden toegepast, dit kan het probleem ook oplossen.

En over de booster spanning.
Er bestaat ook een Morop NEM norm voor, namelijk de NEM 641.

Met vriendelijke groet.

Gijs

Heiko

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Problemen bij overgang van sectie van centrale naar booster
« Reactie #5 Gepost op: 27 March 2018, 22:03:27 »
Dank voor jullie reactie.

In elk geval ga ik het spanningsverschil verminderen, gedane suggestie lijkt me de moeite waard van het proberen. Mogelijk 2e stap is de sectie waar de lenz voeding op aangesloten is, opsplitsen te in twee secties.

Groet Heiko

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: Problemen bij overgang van sectie van centrale naar booster
« Reactie #6 Gepost op: 27 March 2018, 22:17:12 »
Ik zou voor de baan zelf gelijke boosters gebruiken en de lenz booster alleen gebruiken voor het aansturen van decoders.
Zelf heb ik een LV100 voor de aansturing van wissel- en schakel decoders en 3x de LV101 voor de baanspanning.
Werkt bedrijfszeker. Heb je geen gedoe met verschillende uitgangsspanningen. Die moet je gewoon gelijk houden zoals je al gemerkt hebt  ;D
Gr.
Eric

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26711
    • Pagina van klaas
Re: Problemen bij overgang van sectie van centrale naar booster
« Reactie #7 Gepost op: 27 March 2018, 23:38:42 »
Is er ook een reden waarom je 2 boostersecties hebt? Als het allemaal met 1 booster kan is dat een nog simpeler oplossing.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

trdl

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
Aan de rails gelijke boosters, 1 voeding gebruiken
« Reactie #8 Gepost op: 28 March 2018, 10:50:32 »
Heiko,

het beste is om het signaal in elk van de booster verzorgingsgebieden zo gelijk als mogelijk te hebben.
Dat kun je bereiken door aan de rails identieke boosters te hebben.
(Een afwijkende booster kun je wel gebruiken voor een afzonderlijk circuit voor wissels en seinen).

Van veel typen boosters varieert de spanning van het signaal met de belasting.
Die variatie kun je vrijwel helemaal elimineren als je alle boosters aan de rails aansluit op 1 voeding. Zodoende krijgt elke booster altijd precies dezelfde voedingsspanning.

Per booster moet je rekenen met ongeveer 4A. Je hebt een zware voeding nodig. En je moet voor elke booster wel een juist gedimensioneerde zekering aanbrengen tussen de voeding en de booster.

Ik pas dit als jaren toe op mijn baan met 3 identieke boosters gevoed door 3 parallel geschakelde trafo's van 15V / 4A.

Als je geen kennis van elektro hebt vraag dan hulp aan iemand die dat wel heeft.

Groet, Willem