Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Digitaliseren Trix V 120 door Bahn-AG
Vandaag om 18:15:42
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door Ben
Vandaag om 17:56:16
De Projecten van RetroJack door Scratchbuilt
Vandaag om 17:36:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Forever Rocofan
Vandaag om 17:24:06
Roco Driewegwissel 42454, H0, Lok valt stil op hartstuk bij lage snelheid door saskia
Vandaag om 16:49:51
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 16:48:48
Omgeving Frankfurt am Main door haes
Vandaag om 15:37:55
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door henk
Vandaag om 15:26:45
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:25:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 14:55:42
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
Vandaag om 14:49:15
verlichting inbouwen voor beginners door Scratchbuilt
Vandaag om 14:43:28
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 14:41:44
Raadplaatje door spoorijzer
Vandaag om 13:51:49
Stroomdetectie issues. door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:19:04
Configureren van YD8116 via web browser door Ben
Vandaag om 13:15:02
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
Vandaag om 13:06:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 13:02:37
Loksound downloads door D_Loc
Vandaag om 13:02:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door j.ossebaar
Vandaag om 12:53:03
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Pauldg
Vandaag om 12:43:16
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 12:42:03
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 11:25:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Hans GJ
Vandaag om 11:13:01
Pendel module Viessmann 5214 door Pieter Bregman
Vandaag om 10:50:37
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 09:46:28
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 09:34:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 08:48:11
Project seaside Germany door Wim Vink
Vandaag om 08:43:39
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door V200-G2000
Vandaag om 08:40:21
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS 6001 bouw kit  (gelezen 4176 keer)

willem22

  • Offline Offline
  • Berichten: 1543
    • willem22
BNLS-Werkspoor - NS 6001 bouw kit
« Gepost op: 28 January 2007, 22:45:12 »
Wie heeft de tenderlok 6001 ooit  gebouwd van witmetaal of is er mogelijk mee bezig.
Ik ben al een tijdje bezig met deze lok maar krijg hem niet goed lopend.
Het onderstel is van wit metaal en wijkt zeer af mbt maatgeving.
Ook geef de stroom afname problemen.
Wie kan mij iets meer vertellen over deze bouw kit.

willem.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6001 bouw kit
« Reactie #1 Gepost op: 28 January 2007, 22:56:39 »
mijn ervaringen met model loco zijn niet zo best, onderstellen zijn niet altijd even maatvast (bij een 3700 was de koppelstang een millimeter te lang, lijkt weinig maar als de zaak via de koppelstangen aangedreven wordt is het heel veel omdat dat erg nauw luistert)
Om dan de zaak toch goed lopend te krijgen is wat ervaring met onderstellen bouwen vereist, zodat je weet waar het misgaat. Eventueel kun je de koppelstangen een beetje bol zetten, als ze dan te lang zijn hef je het daarmee op en zou ie wellicht wat soepeler gaan lopen. Verder kan er nog van alles mis zijn maar dan zou ik het spul in mn handen moeten hebben en er wat mee moeten testen om er meer over te zeggen.
grtz
Floris

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6001 bouw kit
« Reactie #2 Gepost op: 28 January 2007, 23:50:31 »
Wat een schattig kitje, is het onderstel echt van witmetaal? Ofwel poppestront? Geen messing of nieuwzilver?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

arjen

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6001 bouw kit
« Reactie #3 Gepost op: 29 January 2007, 06:59:46 »
Onderstel van witmetaal? Dat moet de 6000 zijn die de Nederlandse Vereniging van Modelbouwers ooit in Engeland heeft laten maken. Ergens in de jaren 70 was dat, lang voordat DJH/Model Loco op de markt verscheen.
Zoals Floris al suggereerde: om hem goed lopend te krijgen moeten de koppelstangen precies passen. Over het algemeen bereik je dat door de aslagers een beetje te verschuiven in het chassis, maar dat is vrij lastig bij zo'n witmetalen blok. Duidelijk een klusje voor ervaren chassisbouwers.

Arjen.

willem22

  • Offline Offline
  • Berichten: 1543
    • willem22
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6001 bouw kit
« Reactie #4 Gepost op: 29 January 2007, 10:35:16 »
Ja dit helemaal juist het is de 6000. Maar ik kan inderdaad een nieuw onderstel maken van koper of een andere legering.
Zou er geen andere lok zijn met de dezelfde asindeling die ik mischien zou kunnen gebruiken zou een stuk makelijker maken.
Ben geen ervaren shassisbouwer maar als er geen andere mogelijkheid is moet ik dit maar gaan ondernemen.

willem.
« Laatst bewerkt op: 29 January 2007, 13:45:01 door Peter van der Leek. Reden: Onndige quote verwijderd »

Eric van Spelde

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6001 bouw kit
« Reactie #5 Gepost op: 29 January 2007, 13:47:47 »
Je moet niet te ingewikkeld denken, denk ik. Als het slechte lopen komt doordat de koppelstangen niet passen, dan koop je bij Piet Peetoom van GM&S een setje 'universele' koppelstangen die je zelf op maat kunt maken.

Die maat bepaal je als volgt: pak een setje assen waarvan de maat overeenkomt met die van de loc. De uiteinden ervan draai je met een vijl op een boormachine of Dremel net zover af dat de ze in de gaten van de koppelstangen passen. Nu steek je ze in de asgaten van het frame en kan je precies bepalen hoe lang de koppelstangen moeten worden. Knip ze op maat, soldeer ze aan elkaar waarbij je de assen in het locframe als 'mal' gebruikt. Kan niet missen!

Ik heb op deze manier een 6000 van Philotrain leren lopen - nadat de overtollige speling uit de aslagering was gehaald (nieuwe lagers van GM&S met een compensatieboom tussen de tweede en de derde as) klemde het zaakje nog als een idioot omdat de achterste helft van de (gedeelde) koppelstangen ovale gaten hadden.  ::) Nieuwe koppelstangen gemaakt op de juiste maat - probleem opgelost. :)