Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos)
door
ES44C4
Vandaag
om 01:11:52
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen
door
ES44C4
Vandaag
om 00:57:03
Bahnstrecke 5867
door
saskia
Vandaag
om 00:23:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Dave.......
20 July 2025, 23:47:30
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje
door
ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet.
door
hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct
door
grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
NS 1700 transfers
door
Gerco van Beelen
20 July 2025, 22:47:46
Sfeer op je modelbaan
door
wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
20 July 2025, 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI
door
wob
20 July 2025, 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
wob
20 July 2025, 20:29:04
Acherntal H0. (TP III/TP IV)
door
wob
20 July 2025, 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Arjen52
20 July 2025, 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan
door
Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
door
Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC
door
VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T
door
008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
saskia
20 July 2025, 15:53:42
Stationsplein Baden Baden
door
Dion
20 July 2025, 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute
door
Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing
door
Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia
door
hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Windtunnel
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Windtunnel (gelezen 2132 keer)
TedenJoost
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 1
Windtunnel
«
Gepost op:
09 December 2010, 13:57:31 »
Hey treinliefhebbers,
Wij (Ted en Joost) doen ons profielwerkstuk over de aerodynamica van treinen. We hebben hiervoor een windtunnel gebouwt die de treinen gaat beproeven op hoeveel luchtweerstand ze hebben. De treinen die we willen testen zijn voornamelijk treinen die door Nederland rijden of bijzonder zijn.
Nou hebben wij een aantal vraagjes,
Zijn modeltreinen precies genoeg om een realistisch beeld te krijgen van de luchtweerstand van treinen op ware grootte?
Welke groottes modeltreinen zijn er allemaal? Onze windtunnel heeft een diameter van 22cm en kan maximaal 10 centimeter hoog zijn.
Bestaan er modellen van deze treinen: Mat '64, regio runner DD-IRM, koploper ICM, NS 1600/1700, stoptrein dubbeldekker, Thalys PBA, ICE 3 ?
Bij voorbaat dank!
«
Laatst bewerkt op: 09 December 2010, 14:08:32 door Huub van Ginhoven. Reden: Titel van hoofdletter voorzien.
»
Gelogd
Ronaldk
Offline
Berichten: 8811
Re:windtunnel
«
Reactie #1 Gepost op:
09 December 2010, 14:03:40 »
Hallo Ted en Joost,
Schalen: Zie daarvoor de Encyclopedie:
Schalen
.
De modellen die je noemt: Ze zijn allemaal te krijgen... Neem eens een kijkje in een Treinenwinkel bij jou in de buurt... dan zie je meteen hoe groot de verschillende schalen zijn... Treinenwinkels in de buurt kan je hier vinden:
Treinenwinkels op Google Maps
Succes met jullie werkstuk....
Groeten Ronald.
Gelogd
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen:
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
!
Edgar
Offline
Berichten: 4023
Re:windtunnel
«
Reactie #2 Gepost op:
09 December 2010, 14:23:45 »
Mooi plan. Maar ik denk dat jullie uitdaging niet zit in het bij elkaar zoeken van 10 soorten treinen. De uitdaging is om de windtunnel zo te maken dat je een verschil tussen vormen kan meten. Dat is moeilijk genoeg.
Professioneel windtunnelonderzoek aan treinen wordt meestal met grote modellen gedaan (denk aan 1:10), hoewel ik ook iemand ken die dit bij voorkeur in 1:100 doet. Dat laatste stelt hogere eisen aan de nauwkeurigheid van het werkstuk (=de trein), de luchtstroom en de weegschaal. Hij kiest hiervoor omdat hij dan de treinen uit 1 stuk kan laten produceren (CNC) en omdat er meer windtunnels zijn die hij kan gebruiken.
Een modeltrein gebruiken in een windtunnel heeft geen zin. De uitsteeksels (stroomafnemers, raamsteilen e.d) verpesten je luchtstroom dusdanig dat er 1) onzin uit komt, 2) het verschil in kopvorm wegvalt in de ruis die de andere factoren veroorzaken. Je mag zelf beredeneren waarom dat is. (Iets met Reynolds
)
Als ik jullie was zou ik 2 of 3 houten blokken als model gebruiken. En dan 1 rechthoekig, 1 met een schuine neus en 1 met een ronde oid.
Gelogd
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan
Granitwerk J. Köppl
.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg
gepimpt
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26637
Re:Windtunnel
«
Reactie #3 Gepost op:
09 December 2010, 15:53:41 »
Edgar, waarom zouden die uitsteeksels de boel verpesten? Die zitten er in het echt toch ook aan?
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
DE2225
Offline
Berichten: 128
Webmaster SMMR, lid N-brigade Railclub Utrecht
Re:Windtunnel
«
Reactie #4 Gepost op:
09 December 2010, 16:35:46 »
Die uitsteeksels zitten er in het echt ook aan, maar reken de verschillende diktes eens na...
De gemiddelde stroomafnemer die in model op een lok gebruikt wordt zou in 1:1 VEEL te grof en zwaar zijn.
Ook de kieren en ribbels op modellen zijn vaak niet in verhouding tot 1:1 dus die verstoren een meting dusdanig dat je beter met een glad model of houten vorm kan werken. Die gladde vorm benaderd 1:1 veel beter.
Groetjes,
Rik
Gelogd
www.smmr.nl
, de homepage van de stichting Museum Materieel Railion
Tinus Trein
Offline
Berichten: 109
Re:Windtunnel
«
Reactie #5 Gepost op:
09 December 2010, 16:53:32 »
Zoals Edgar al vertelde is bij windtunneltesten het Reynolds getal van groot belang. Omdat ik niet van plan ben om het werkstuk van Ted & Joost te doen heb ik maar 2 woorden: Reynolds en schaaleffecten.
Tinus
Gelogd
Edgar
Offline
Berichten: 4023
Re:Windtunnel
«
Reactie #6 Gepost op:
09 December 2010, 17:35:25 »
Citaat van: Tinus Trein op 09 December 2010, 16:53:32
Omdat ik niet van plan ben om het werkstuk van Ted & Joost te doen....
Exact.
Gelogd
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan
Granitwerk J. Köppl
.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg
gepimpt
Gert1
Gast
Re:Windtunnel
«
Reactie #7 Gepost op:
09 December 2010, 18:17:23 »
Laat ik eerst zeggen dat ik het heel knap vind dat jullie een windtunnel hebben gebouw
d
. Maar om een goed cijfer voor jullie profielwerkstuk te krijgen lijkt het me wel handig als je de spellingchecker in je tekstverwerker gebruikt.
Succes in ieder geval.
mvg,
Gert
Gelogd
Jan-Peter
Offline
Berichten: 2355
Bnlx treinendokter.
Re:Windtunnel
«
Reactie #8 Gepost op:
10 December 2010, 00:52:42 »
Heren,
De heer Reynolds had ook nog een 'leuke' vriend die met name met modelletjes speelde: Froude.
Meneer Froude zal dan ook meer roet in het eten gooien, tenzij... glycerine, of een nog viscozer vloeistof wordt gebruikt?
Jan-Peter
Gelogd
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.
elt-178.516
Offline
Berichten: 341
Re:Windtunnel
«
Reactie #9 Gepost op:
10 December 2010, 04:49:45 »
Voordat we in details gaan treden over Reynolds getallen en het al dan niet op schaal zijn van details op het model, is het misschien handig te weten welke opleiding de heren volgen.
Aan het profielwerkstuk van LTS of Mavo (ja, ik ben eigenwijs, ik doe niet mee aan die nieuwe benamingen), Havo en Vwo worden verschillende eisen gesteld. Voor de Mavo is het al voldoende als ze iets kunnen bouwen waarmee ze een verschil kunnen meten tussen een ouderwetse vierkante Mat'24 en een meer moderne ronde ICE3.
Gelogd
Lediggang is maar schijngenot. Arbeid regeert over leven en aanwas
phdirk
Offline
Berichten: 1941
Re:Windtunnel
«
Reactie #10 Gepost op:
10 December 2010, 16:53:55 »
Hi All,
Ik heb dit verhaal ook even doorgestuurd naar mijn zwager, die hoogleraar toegepaste wiskunde is en veel aan stromingen rekent en ook bekend is met grote windtunnelproeven, bv voor vliegtuigvleugels. Hij is het volledig eens met Edgar.
Gelogd
Met beste groeten,
Dirk Meijer
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Windtunnel