Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor?
door
grossraumwagen
Vandaag
om 18:53:24
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Huup
Vandaag
om 18:50:54
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 18:50:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Huup
Vandaag
om 18:12:47
Pfarrerwinkel bahn
door
741230
Vandaag
om 18:11:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 18:03:41
Led verlichting knippert
door
Menno
Vandaag
om 18:02:59
't Boemeltje
door
Huup
Vandaag
om 17:54:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
Jeroen Water
Vandaag
om 17:19:04
Via D naar een ABC rijtuig NS serie 7301-7308
door
klusser
Vandaag
om 17:18:57
Seinschakelaar
door
klusser
Vandaag
om 16:58:24
4 oktober modelspoorbeurs Houten
door
Michiel2
Vandaag
om 16:34:20
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
eemstede
Vandaag
om 15:29:57
Roco wagon openen
door
Henk Veenstra
Vandaag
om 15:16:43
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 15:03:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 14:02:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 13:52:36
Raadplaatje
door
chrvdv37402
Vandaag
om 13:43:17
De wijntrein
door
spoorijzer
Vandaag
om 13:39:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
grossraumwagen
Vandaag
om 13:13:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 10:02:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Falkenberg
Vandaag
om 09:44:21
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen!
door
Sascha [St. 3rail]
Vandaag
om 09:06:48
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
spoorijzer
Vandaag
om 07:54:42
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:55
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald
door
Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:09
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
02 October 2025, 22:46:17
Märklin 2025
door
Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:50:44
Mooi weer om buiten te spelen
door
Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:45:27
NS 3502 van zwart naar groen
door
orientexpress
02 October 2025, 20:59:27
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Windtunnel
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Windtunnel (gelezen 2178 keer)
TedenJoost
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 1
Windtunnel
«
Gepost op:
09 December 2010, 13:57:31 »
Hey treinliefhebbers,
Wij (Ted en Joost) doen ons profielwerkstuk over de aerodynamica van treinen. We hebben hiervoor een windtunnel gebouwt die de treinen gaat beproeven op hoeveel luchtweerstand ze hebben. De treinen die we willen testen zijn voornamelijk treinen die door Nederland rijden of bijzonder zijn.
Nou hebben wij een aantal vraagjes,
Zijn modeltreinen precies genoeg om een realistisch beeld te krijgen van de luchtweerstand van treinen op ware grootte?
Welke groottes modeltreinen zijn er allemaal? Onze windtunnel heeft een diameter van 22cm en kan maximaal 10 centimeter hoog zijn.
Bestaan er modellen van deze treinen: Mat '64, regio runner DD-IRM, koploper ICM, NS 1600/1700, stoptrein dubbeldekker, Thalys PBA, ICE 3 ?
Bij voorbaat dank!
«
Laatst bewerkt op: 09 December 2010, 14:08:32 door Huub van Ginhoven. Reden: Titel van hoofdletter voorzien.
»
Gelogd
Ronaldk
Offline
Berichten: 8821
Re:windtunnel
«
Reactie #1 Gepost op:
09 December 2010, 14:03:40 »
Hallo Ted en Joost,
Schalen: Zie daarvoor de Encyclopedie:
Schalen
.
De modellen die je noemt: Ze zijn allemaal te krijgen... Neem eens een kijkje in een Treinenwinkel bij jou in de buurt... dan zie je meteen hoe groot de verschillende schalen zijn... Treinenwinkels in de buurt kan je hier vinden:
Treinenwinkels op Google Maps
Succes met jullie werkstuk....
Groeten Ronald.
Gelogd
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen:
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
!
Edgar
Offline
Berichten: 4023
Re:windtunnel
«
Reactie #2 Gepost op:
09 December 2010, 14:23:45 »
Mooi plan. Maar ik denk dat jullie uitdaging niet zit in het bij elkaar zoeken van 10 soorten treinen. De uitdaging is om de windtunnel zo te maken dat je een verschil tussen vormen kan meten. Dat is moeilijk genoeg.
Professioneel windtunnelonderzoek aan treinen wordt meestal met grote modellen gedaan (denk aan 1:10), hoewel ik ook iemand ken die dit bij voorkeur in 1:100 doet. Dat laatste stelt hogere eisen aan de nauwkeurigheid van het werkstuk (=de trein), de luchtstroom en de weegschaal. Hij kiest hiervoor omdat hij dan de treinen uit 1 stuk kan laten produceren (CNC) en omdat er meer windtunnels zijn die hij kan gebruiken.
Een modeltrein gebruiken in een windtunnel heeft geen zin. De uitsteeksels (stroomafnemers, raamsteilen e.d) verpesten je luchtstroom dusdanig dat er 1) onzin uit komt, 2) het verschil in kopvorm wegvalt in de ruis die de andere factoren veroorzaken. Je mag zelf beredeneren waarom dat is. (Iets met Reynolds
)
Als ik jullie was zou ik 2 of 3 houten blokken als model gebruiken. En dan 1 rechthoekig, 1 met een schuine neus en 1 met een ronde oid.
Gelogd
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan
Granitwerk J. Köppl
.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg
gepimpt
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26814
Re:Windtunnel
«
Reactie #3 Gepost op:
09 December 2010, 15:53:41 »
Edgar, waarom zouden die uitsteeksels de boel verpesten? Die zitten er in het echt toch ook aan?
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
DE2225
Offline
Berichten: 128
Webmaster SMMR, lid N-brigade Railclub Utrecht
Re:Windtunnel
«
Reactie #4 Gepost op:
09 December 2010, 16:35:46 »
Die uitsteeksels zitten er in het echt ook aan, maar reken de verschillende diktes eens na...
De gemiddelde stroomafnemer die in model op een lok gebruikt wordt zou in 1:1 VEEL te grof en zwaar zijn.
Ook de kieren en ribbels op modellen zijn vaak niet in verhouding tot 1:1 dus die verstoren een meting dusdanig dat je beter met een glad model of houten vorm kan werken. Die gladde vorm benaderd 1:1 veel beter.
Groetjes,
Rik
Gelogd
www.smmr.nl
, de homepage van de stichting Museum Materieel Railion
Tinus Trein
Offline
Berichten: 110
Re:Windtunnel
«
Reactie #5 Gepost op:
09 December 2010, 16:53:32 »
Zoals Edgar al vertelde is bij windtunneltesten het Reynolds getal van groot belang. Omdat ik niet van plan ben om het werkstuk van Ted & Joost te doen heb ik maar 2 woorden: Reynolds en schaaleffecten.
Tinus
Gelogd
Edgar
Offline
Berichten: 4023
Re:Windtunnel
«
Reactie #6 Gepost op:
09 December 2010, 17:35:25 »
Citaat van: Tinus Trein op 09 December 2010, 16:53:32
Omdat ik niet van plan ben om het werkstuk van Ted & Joost te doen....
Exact.
Gelogd
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan
Granitwerk J. Köppl
.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg
gepimpt
Gert1
Gast
Re:Windtunnel
«
Reactie #7 Gepost op:
09 December 2010, 18:17:23 »
Laat ik eerst zeggen dat ik het heel knap vind dat jullie een windtunnel hebben gebouw
d
. Maar om een goed cijfer voor jullie profielwerkstuk te krijgen lijkt het me wel handig als je de spellingchecker in je tekstverwerker gebruikt.
Succes in ieder geval.
mvg,
Gert
Gelogd
Jan-Peter
Offline
Berichten: 2352
Bnlx treinendokter.
Re:Windtunnel
«
Reactie #8 Gepost op:
10 December 2010, 00:52:42 »
Heren,
De heer Reynolds had ook nog een 'leuke' vriend die met name met modelletjes speelde: Froude.
Meneer Froude zal dan ook meer roet in het eten gooien, tenzij... glycerine, of een nog viscozer vloeistof wordt gebruikt?
Jan-Peter
Gelogd
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.
elt-178.516
Offline
Berichten: 341
Re:Windtunnel
«
Reactie #9 Gepost op:
10 December 2010, 04:49:45 »
Voordat we in details gaan treden over Reynolds getallen en het al dan niet op schaal zijn van details op het model, is het misschien handig te weten welke opleiding de heren volgen.
Aan het profielwerkstuk van LTS of Mavo (ja, ik ben eigenwijs, ik doe niet mee aan die nieuwe benamingen), Havo en Vwo worden verschillende eisen gesteld. Voor de Mavo is het al voldoende als ze iets kunnen bouwen waarmee ze een verschil kunnen meten tussen een ouderwetse vierkante Mat'24 en een meer moderne ronde ICE3.
Gelogd
Lediggang is maar schijngenot. Arbeid regeert over leven en aanwas
phdirk
Offline
Berichten: 1961
Re:Windtunnel
«
Reactie #10 Gepost op:
10 December 2010, 16:53:55 »
Hi All,
Ik heb dit verhaal ook even doorgestuurd naar mijn zwager, die hoogleraar toegepaste wiskunde is en veel aan stromingen rekent en ook bekend is met grote windtunnelproeven, bv voor vliegtuigvleugels. Hij is het volledig eens met Edgar.
Gelogd
Met beste groeten,
Dirk Meijer
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Windtunnel