Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob11
Vandaag om 12:41:03
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:41:00
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:21:57
Spoor- en tramweg parafernalia door seinhuiswachter
Vandaag om 12:18:16
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Dat overkomt mij niet. door BartvD
Vandaag om 11:51:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
NS 1700 transfers door Bahn-AG
Vandaag om 11:27:23
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:12:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
Vandaag om 10:51:55
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:44:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:33:18
Roco Plan T door Sven
Vandaag om 10:29:53
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 10:24:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Frits C
Vandaag om 10:20:59
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:44:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:41:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 08:09:34
Stationsplein Baden Baden door Jelmer
Vandaag om 08:09:33
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
  

Auteur Topic: ombouw Piko 118 naar AC  (gelezen 1528 keer)

supertrein

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
ombouw Piko 118 naar AC
« Gepost op: 21 February 2011, 21:01:28 »
Ik wil graag een Piko 118 DC ombouwen naar AC.
Mijn vraag is eigenlijk alleen of er voldoende ruimte voor de sleper is. Of zijn de draaistellen van de AC en DC versie hetzelfde en is het een kwestie
om de sleper met een schroefje vast te zetten?
Ik weet dat je ook nog wat draadjes om moet solderen.
Ik wil dit doen om er een andere decoder in te zetten. Ik hoef dan niet te betalen voor een decoder die er in zit.
En het is natuurlijk ook leuk knutselen.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen en alvast bedankt.

Erik

TimeLord

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
  • GM Power
Re:ombouw Piko 118 naar AC
« Reactie #1 Gepost op: 21 February 2011, 21:21:17 »
Erik, het is precies zoals je het zegt.
Stelt dus IDD nix voor.
Alleen ben je duurder uit als je een sleper en een decoder los gaat kopen.
De Uhlenbrock decoder die in de AC versie zit is niet slecht.
En wil je helemaal uit je dak gaan dan kun je de sluitseinen via de extra functie uitgangen op je decoder schakelbaar maken.
Je hoeft er zelfs geen weerstandje tussen te zetten want die heeft Piko keurig netjes bij de ledjes op het verlichtingsprintje gezet.

Succes Jeroen
Don't look Back!

Olivier77

  • Offline Offline
  • Berichten: 293
Re:ombouw Piko 118 naar AC
« Reactie #2 Gepost op: 21 February 2011, 21:33:36 »
Beste Erik,

Ik zou ook nog de wielen iets dichter naar elkaar pressen.
Moet voor 3 rail namelijk 14 mm zijn tussen de wielen ipv de 14.3 mm voor 2 rail.
Als je dit niet doet heb je kans op ontsporingen op wissels en vooral op kruiswissels.
Ook gaat de lok een beetje wiebelen op de wissels maar dat is niet altijd zo waarneembaar.
De flens van 2 rail wielen is namelijk minder hoog dan dat van 3 rail wielen en dat is bij Marklin wissels goed waarneembaar.
Dat de sleper het draaistel naar boven duwt op wissels (als er niet genoeg ruimte is) ga je wel snel ondervinden.
Er zijn wel dunnere slepers te vinden (Brawa fluistersleper of bv Marklin voor de lok nr 36743)

Mvg

Olivier
Digitale 3-rail, K-rails,

TimeLord

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
  • GM Power
Re:ombouw Piko 118 naar AC
« Reactie #3 Gepost op: 21 February 2011, 22:02:17 »
Beste Olivier,
De afstand tussen de beide wielflenzen is bij de AC en DC variant identiek.
De DC assen lopen perfect op M* C-rails.
Dus nix pressen, schaven of slijpen.
Tis gewoon de sleper eronder schroeven, plus draad er aan zetten, op de printplaat 2 draaitjes omzetten, decoder erin en rijden maar.
Grtz Jeroen
Don't look Back!

Olivier77

  • Offline Offline
  • Berichten: 293
Re:ombouw Piko 118 naar AC
« Reactie #4 Gepost op: 21 February 2011, 22:13:11 »
Beste Jeroen,

Als jij het zegt zal het wel zo zijn maar ik kan het moeilijk geloven.
Hoe heb jij het gemeten ?

Mvg

Olivier
Digitale 3-rail, K-rails,

supertrein

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re:ombouw Piko 118 naar AC
« Reactie #5 Gepost op: 22 February 2011, 21:18:55 »
Beste Jeroen en Olivier,

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik ga de Piko 118 vanavond nog bestellen.
Ik ga er een Brawa sleper onder zetten en een decoder heb ik nog (ESU V3.0).

Jeroen hoe kan ik het sluitsein via de extra decoder uitgang schakelbaar maken?
Ik ben wat dat betreft een leek. Ombouwen van 2 naar 3 rail lukt mij wel maar verder....
Ik hoop dat je mij dat uit wilt leggen.

Erik