Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
Vandaag om 19:00:28
Duits transport, waar in NL? door WimC
Vandaag om 18:37:07
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
Vandaag om 18:29:58
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Huup
Vandaag om 18:29:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:28:00
Rondom Charlois door Wim1969
Vandaag om 18:03:52
VAM containerwagens spoor-0 door Frits C
Vandaag om 17:54:02
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 17:48:52
De Projecten van RetroJack door Frits C
Vandaag om 17:43:23
Raadplaatje door ajb42
Vandaag om 17:36:58
Märklin 2025 door borotof
Vandaag om 17:19:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:19:12
MTB DP1 DCC aansluiten op C railwissel door bellejt
Vandaag om 16:53:03
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 16:21:25
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door 1200blauw
Vandaag om 16:12:21
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 15:51:34
ESU 2025 door Marcel112
Vandaag om 15:44:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 15:42:23
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Nijboer
Vandaag om 15:22:05
Het verdwenen spoorwegmuseum van Piraeus door Bob R.
Vandaag om 14:32:13
Zwederbaan door nighttrain1
Vandaag om 14:13:26
Artitec 6300 door MathynK
Vandaag om 14:10:08
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 14:02:35
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Eelco Storm
Vandaag om 13:53:58
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 13:52:30
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 13:48:22
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
Vandaag om 13:29:15
Yet Another Servo Decoder door Menno
Vandaag om 12:46:04
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 12:38:20
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Ronald Halma
Vandaag om 11:39:44
  

Auteur Topic: ombouw Piko 118 naar AC  (gelezen 1599 keer)

supertrein

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
ombouw Piko 118 naar AC
« Gepost op: 21 February 2011, 21:01:28 »
Ik wil graag een Piko 118 DC ombouwen naar AC.
Mijn vraag is eigenlijk alleen of er voldoende ruimte voor de sleper is. Of zijn de draaistellen van de AC en DC versie hetzelfde en is het een kwestie
om de sleper met een schroefje vast te zetten?
Ik weet dat je ook nog wat draadjes om moet solderen.
Ik wil dit doen om er een andere decoder in te zetten. Ik hoef dan niet te betalen voor een decoder die er in zit.
En het is natuurlijk ook leuk knutselen.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen en alvast bedankt.

Erik

TimeLord

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
  • GM Power
Re:ombouw Piko 118 naar AC
« Reactie #1 Gepost op: 21 February 2011, 21:21:17 »
Erik, het is precies zoals je het zegt.
Stelt dus IDD nix voor.
Alleen ben je duurder uit als je een sleper en een decoder los gaat kopen.
De Uhlenbrock decoder die in de AC versie zit is niet slecht.
En wil je helemaal uit je dak gaan dan kun je de sluitseinen via de extra functie uitgangen op je decoder schakelbaar maken.
Je hoeft er zelfs geen weerstandje tussen te zetten want die heeft Piko keurig netjes bij de ledjes op het verlichtingsprintje gezet.

Succes Jeroen
Don't look Back!

Olivier77

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
Re:ombouw Piko 118 naar AC
« Reactie #2 Gepost op: 21 February 2011, 21:33:36 »
Beste Erik,

Ik zou ook nog de wielen iets dichter naar elkaar pressen.
Moet voor 3 rail namelijk 14 mm zijn tussen de wielen ipv de 14.3 mm voor 2 rail.
Als je dit niet doet heb je kans op ontsporingen op wissels en vooral op kruiswissels.
Ook gaat de lok een beetje wiebelen op de wissels maar dat is niet altijd zo waarneembaar.
De flens van 2 rail wielen is namelijk minder hoog dan dat van 3 rail wielen en dat is bij Marklin wissels goed waarneembaar.
Dat de sleper het draaistel naar boven duwt op wissels (als er niet genoeg ruimte is) ga je wel snel ondervinden.
Er zijn wel dunnere slepers te vinden (Brawa fluistersleper of bv Marklin voor de lok nr 36743)

Mvg

Olivier
Digitale 3-rail, K-rails,

TimeLord

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
  • GM Power
Re:ombouw Piko 118 naar AC
« Reactie #3 Gepost op: 21 February 2011, 22:02:17 »
Beste Olivier,
De afstand tussen de beide wielflenzen is bij de AC en DC variant identiek.
De DC assen lopen perfect op M* C-rails.
Dus nix pressen, schaven of slijpen.
Tis gewoon de sleper eronder schroeven, plus draad er aan zetten, op de printplaat 2 draaitjes omzetten, decoder erin en rijden maar.
Grtz Jeroen
Don't look Back!

Olivier77

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
Re:ombouw Piko 118 naar AC
« Reactie #4 Gepost op: 21 February 2011, 22:13:11 »
Beste Jeroen,

Als jij het zegt zal het wel zo zijn maar ik kan het moeilijk geloven.
Hoe heb jij het gemeten ?

Mvg

Olivier
Digitale 3-rail, K-rails,

supertrein

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re:ombouw Piko 118 naar AC
« Reactie #5 Gepost op: 22 February 2011, 21:18:55 »
Beste Jeroen en Olivier,

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik ga de Piko 118 vanavond nog bestellen.
Ik ga er een Brawa sleper onder zetten en een decoder heb ik nog (ESU V3.0).

Jeroen hoe kan ik het sluitsein via de extra decoder uitgang schakelbaar maken?
Ik ben wat dat betreft een leek. Ombouwen van 2 naar 3 rail lukt mij wel maar verder....
Ik hoop dat je mij dat uit wilt leggen.

Erik