Totaal aantal stemmen: 98
Omdat op het forum de meeste topics over digitaal gaan, wil ik wel eens weten of ik één van de laatste der "analoge prutsers" ben. Door alle info over digitaal begin ik langzamerhand toch te denken om de stap te gaan wagen.... :-|
Ik rij zelf analoog maar enkel omdat bijna al mijn locs meer dan 20 jaar oud zijn.
Ik rijd digitaal vanwege de veel mooiere regel mogelijkheden van o.a. snelhied, maar ook omdat je een loc heel langzaam kan laten rijden. Vooral in N kun je een dergelijke regelkarakteristiek niet eenvoudig met analoge middelen bereiken. Doordat digitaal meer op wisselstroom lijkt, heb je iets minder hinder van vervuiling van allerlei kontakten en rails. Gelijkspanning trekt immers stof aan.Analoog met pulsbreedte regeling geeft dezelfde mogelijkheden. Het maakt toch niet uit of de decoder de pulsen maakt of een externe regelaar.Dat gelijkspanning stof aantrekt begrijp ik niet. Zo'n lage spanning is toch niet statisch. Jaap
Dat is toch geen belemmering? Elke loc is om te bouwen naar digitaal.
@Wurlitzer. Zeker als je met meerdere loc's rijdt, die verschillende karakteristieken hebben is digitaal in het voordeel - de loc's zijn dan individueel makkelijker aan elkaars karakteristiek aan te passen, zonder extra hardware (behoudens de decoder natuurlijk). .