Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Her-(her-)beginnen door J. Brans
Vandaag om 01:21:37
Grootspoor in Frankrijk door Thom
Vandaag om 01:08:43
Wat was jullie allereerste loc? door Syb030
Vandaag om 00:58:56
booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 00:33:22
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door jandcargo
06 August 2025, 23:55:24
't Boemeltje door MOVisser
06 August 2025, 22:56:43
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Terugverende koppeling door phdirk
06 August 2025, 22:23:02
Update: baan in de tropen door Arjen52
06 August 2025, 22:21:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
06 August 2025, 22:12:23
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
Met welke tang knip je verenstaal? door Ronaldk
06 August 2025, 21:50:59
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
De fabriek - Spoor 0 door Huup
06 August 2025, 20:48:34
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
06 August 2025, 20:14:08
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
06 August 2025, 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
06 August 2025, 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
06 August 2025, 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
06 August 2025, 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
06 August 2025, 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
06 August 2025, 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
06 August 2025, 11:09:35

Poll

Rijden er eigenlijk nog wel forumers analoog?

Ik rijd digitaal
63 (59.4%)
Ik rijd analoog
31 (29.2%)
Ik rijd digi en ana
12 (11.3%)

Totaal aantal stemmen: 98

  

Auteur Topic: Digitaal of analoog?  (gelezen 8032 keer)

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re: Digitaal of analoog?
« Reactie #15 Gepost op: 07 January 2007, 15:36:52 »
Ik heb "Digi" gestemd maar eigenlijk rijdt ik nog helemaal niet en ben nog bezig mijn baan te bouwen.
Zo'n twintig jaar geleden had ik een (uiteraard) analoge baan waar ik net heel trots pulsbreedte regelaars voor had aangeschaft. Door drukke werkzaamheden kwam er behoorlijk de klad in de hobby en een klein jaar geleden ben ik maar weer eens begonnen.
Toen toch wel duidelijk gekozen voor digitaal met als onmiddelijk nadeel dat alle 12
locs moesten worden voorzien van een decoder en dat een IB moest worden aangeschaft. Jammer voor die pulsbreedte regelaars. Daar kwam nog bij dat ike eigenlijk helemaal niks van "digitaal"snapte en nog steeds moeite met een aantal zaken heb. Maar intussen toch mijn eerste decoder succesvol ingebouwd en geprogrammeerd.
Waarom dan toch digitaal ?:
1 constant brandende verlichting, ook bij stilstand.
2 besturing van schaduw station door koploper.
3 realistisch stations bedrijf met gelijktijdig in- en uitrijdende treinen.
Ik heb wel altijd de behoefte om één van de treinen handmatig te besturen. Het omlopen van de locs in mijn kopstation wil ik handmatig doen maar goed dat kan dan ook. En ondertussen laat de computer een treinstel vertrekken of binnenkomen.
Los van dit alles denk ik dat onze hobby uiteindelijk 100% digitaal wordt net zoals exacte lengte schaal en kortkoppelingen niet tegen te houden zijn.
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

Jan Huchshorn

  • Offline Offline
  • Berichten: 248
Re: Digitaal of analoog?
« Reactie #16 Gepost op: 07 January 2007, 15:49:32 »
Hallo,

Analoog prutsen hoeft niet, er zijn genoeg analoge schakelingen te koop als ik zo in de Conrad catalogus kijk.

Zelf maken is natuurlijk leuk en dat kan volgens mij net zo goed bij analoog als digitaal. Een printplaatje etsen voor een analoge of een digitale schakeling maakt geen verschil. Een analoge of een digitale schakeling ontwerpen, voor allebei zul je je goed in de zaak moeten verdiepen en eventueel experimenteren.
Als je kennis of geduld te kort schiet, dan kan kopen altijd nog, daar is overigens niets mis mee, het is maar wat je je als doel gesteld hebt.

Groeten van een digitale prutser.
Jan.

Nils de Lijster

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
  • NS periode III/V
Re: Digitaal of analoog?
« Reactie #17 Gepost op: 07 January 2007, 16:07:41 »
Ik ben een her-intreder en rij digitaal. Mijn vorige baan was analoog ( dat was lang geleden), Er zullen uiteraard nadelen aan het digi rijden zitten, maar ze wegen voor mij niet op tegen de voordelen. Wat Bart zei is correct, hou je bij 1 systeem en gebruik niet alles doorelkaar. Ik ga dus uiteindelijk voor Koploper met een intellibox.
Maar wat je ook rijd, gelijk, wissel, analoog of digitaal, je moet er plezier in hebben, dat is het enige dat er echt toedoet.
Spoorse allemaal.
Nils
NS periode III tot V. Toen reden ze nog op tijd!!

System-M

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Digitaal of analoog?
« Reactie #18 Gepost op: 08 January 2007, 21:02:03 »
ik heb gekozen voor digitaal én analoog, en behoor daarmee zo te zien tot de kleine minderheid.
maar dit is slechts een tussenoplossing (van een aantal jaar, dat dan weer wel ;D)
ben ooit analoog begonnen, maar wil uiteindelijk alles digitaal hebben. maar dat kost nogal wat (ombouw)tijd en vooral geld....

grtz
Marc
Grt
Marc

Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re: Digitaal of analoog?
« Reactie #19 Gepost op: 08 January 2007, 21:14:54 »
Ook analoog.
Maar met de nieuwe update van Dinamo kan je ook digitale locs laten rijden en aansturen op je analoge baan.
Dus alles blijft analoog aangestuurd maar er zullen zeker een paar digitale loks aangeschaft worden ;D

zolder

  • Gast
Re: Digitaal of analoog?
« Reactie #20 Gepost op: 09 January 2007, 22:00:46 »
Hoi forumleden ,
Ik ben pas begonnen met digitaal en ik gebruik Intellibox gelijkstroom
de toekomst gaat bij mij zeker Koploper.Dat is echt schitterend. Maar analoog zal bij mij nog wel even blijven. Mijn oudebaan moet nog helemaal aangepast worden. Nu heb ik een testbaan gemaakt met een
paseerspoor voor koploper en moet nog helemaal geïnstalleerd worden
ook moet ik een terugmeld decorder bouwen de BMD16-SD van Huub Maaskant en Eddie de Boer.Dus bij mij is analoog nog niet lang niet uitgestorven.
mvrg. Jan van den Berg
« Laatst bewerkt op: 09 January 2007, 22:18:09 door J.F.J. van den Berg. Reden: aangepast »

Koos Kranenburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re: Digitaal of analoog?
« Reactie #21 Gepost op: 10 January 2007, 00:18:32 »
Is alleen sprake van "digitaal rijden" als de locs van decoders zijn voorzien? Ik heb een aantal jaren gereden met het hcc!m systeem, dat is een pulsbreedteregeling, baan ingedeeld in blokken en gestuurd door Koploper. Ik vind niet dat ik "analoog" reed.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22519
Re: Digitaal of analoog?
« Reactie #22 Gepost op: 10 January 2007, 09:25:03 »
Dat is zeker ook digitaal rijden in de zin dat er een bussysteem is waarover de energie en digitale informatie wordt verstuurd; informatie die door decoders wordt vertaald. Er zijn dan twee plaatsen waar de rijdecoders aanwezig kunnen zijn: in een loc of bij ieder blok. Het aloude HCC-systeem is altijd een digitaal bloksysteem geweest, net als het systeem van Leon van Perlo. Bij computerbesturing merk je het verschil praktisch niet. Bij handmatige besturing bieden locdecoders wel meer mogelijkheden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10768
Re: Digitaal of analoog?
« Reactie #23 Gepost op: 10 January 2007, 09:53:25 »
Analoog dus...! Voor mij is de keuze bepaald door een kosten/baten analyse  ;D. Ik bouw graag kleine baantjes danwel leuke stille zijlijntjes waar niet veel treinen gelijk voorbij razen. Voordeel van digitaal zou dan zijn om treinen zonder de baan in blokken te verdelen bij elkaar in de buurt te kunnen laten rijden en uiteraard verlichting die constant brand.
Het eerste is bij een kleine baan niet zo ingewikkeld, het tweede los ik op door de bovenleiding als voeding voor trein(tram ;D)verlichting te gebruiken.
Kortom, voor mij weinig voordelen en dan al snel (te) hoge kosten.
No dress rehearsel, this is our life.

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: Digitaal of analoog?
« Reactie #24 Gepost op: 10 January 2007, 11:32:14 »
Beide dus. Heb veel analoog, maar nu als start ook een digitaal teststukje met Mobile Station en een PC met MRdirect. En een paar loks met decoder.

Heb nog geen ideaal systeem gevonden, mijn voorkeur gaat naar een digitaal bloksysteem maar wel met decoders in de loks. Maar liever niet met een PC die met bezet-/terugmelders continu bij moet houden waar welke lok is om de lok die voor een rood sein komt te stoppen. Misschien toch Dinamo, maar ik kijk nu ook naar TAMS vanwege hun centrale met aparte "Bremsstrecken" booster uitgang die te gebruiken is als digitaal bloksysteem (sein rood, met relais schakelen tussen beide boosters. 2e booster voor stopsecties heeft voor alle loks snelheidinformatie 0 dus elke lok stopt dan op een stopsectie voor het sein bij rood. Zonder dat je via PC en bezet-/terugmelders het adres van die lok moet weten om deze te laten stoppen). Misschien niet heel zo mooi als b.v. Koploper, maar m.i. wel eenvoudiger.

Albert
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

DE2225

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
  • Webmaster SMMR, lid N-brigade Railclub Utrecht
    • Website van de stichting Museum Materieel Railion
Ik rij digitaal en analoog
« Reactie #25 Gepost op: 11 January 2007, 14:22:46 »
Ik heb maar analoog en digitaal gestemd, maar dan op een andere manier dan de meesten denken.
Zoals de baan nu rijdt is analoog met een PLC aansturing (digitaal...  ;D ).

Het is wel de bedoeling dat een aantal aangedreven eenheden (locs en treinstellen) worden voorzien van een decoder om op de analoge baan de snelheid van die treinen in de hand te houden. Of dit gaat lukken is nog even de vraag, maar de baan zal analoog blijven.
De spanning wordt in de toekomst aangestuurd vanuit de PLC door een DA (Digitaal => Analoog) converter. Hierdoor kan de PLC optrekken en afremmen gaan sturen, dus ook daar is de aansturing digitaal maar weer niet zoals de meesten over digitale aansturing denken....

Groetjes,

Rik
www.smmr.nl, de homepage van de stichting Museum Materieel Railion

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5278
    • grootspoorfoto's
Re: Digitaal of analoog?
« Reactie #26 Gepost op: 11 January 2007, 20:19:38 »
Ik rijd nu (nog) analoog. Ik vind digitaal er wel mooi uitzien maar ik vind de prijzen van analoog toch iets mooier.

Marcel
Voor grootspoorfoto's zie site

Cees Baarda

  • Offline Offline
  • Berichten: 167
  • hcc!m-IG
    • hcc!m
Re: Digitaal of analoog?
« Reactie #27 Gepost op: 11 January 2007, 22:22:58 »
Ik rijd digitaal vanwege de veel mooiere regel mogelijkheden van o.a. snelhied, maar ook omdat je een loc heel langzaam kan laten rijden. Vooral in N kun je een dergelijke regelkarakteristiek niet eenvoudig met analoge middelen bereiken. Doordat digitaal meer op wisselstroom lijkt, heb je iets minder hinder van vervuiling van allerlei kontakten en rails. Gelijkspanning trekt immers stof aan.

Daarnaast vind ik het leuk om digitale onderdelen, die onder de baan kunnen te bedenken en zelf te bouwen. Denk aan schakelingen als de s88 en keerlusoplossingen, maar ook wissel- en sein decoders. Microcontrollers daarvoor programmeren vind ik een uitdaging.  Ook nabouwen van een goed idee zoals de "ultieme keerlusschakeling" behoort tot die m.i. leuke bezigheden.

m.vr.gr. Cees
Webmaster hcc!m - Microcontrollers (Atmel) : Arduino
Bezig met het maken van een apart ijkspoor t.b.v. Koploper of iTrain.

deRossa

  • Offline Offline
  • Berichten: 229
    • Zolderbaantje
Re: Digitaal of analoog?
« Reactie #28 Gepost op: 12 January 2007, 20:14:38 »
Ik (ga) rijdt ook analoog. De reden voor mij is; Geld... ::)
Modelbaantje, oog voor het detail! - deRossa | H0 | Tijdperk II/III | Website: Er komt een nieuwe!-

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1975
Re: Digitaal of analoog?
« Reactie #29 Gepost op: 12 January 2007, 21:17:34 »
Analoog en blijf dit ook doen . Ik heb een lok met digital en sound die zowel op een analoog als digitaal gevoede baan met een afstandsbediening kan rijden .
Dit systeem werkt alleen voor deze lok .
Zal in het najaar mijn huidige baan gaan afbreken en een nieuwe gaan bouwen . Deze wordt weer analoog . Er zal voor mijn zoon een aparte digitale baan geintegreerd worden . Makkelijk aansluiten , maar 2 draadjes en hij kan met al zijn treinen rijden .
Er zullen geen sporen van het ene systeem naar het andere gaan .

Jos