Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:56:24
Modelwensen 2026 door spoorzeven
Vandaag om 20:52:53
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Menno
Vandaag om 20:49:51
Het schrootverwerkings bedrijf in aanbouw door Carl
Vandaag om 20:26:17
Ontraxs 2026 door Charles_
Vandaag om 20:12:14
Stub switches door Ronald Halma
Vandaag om 20:06:18
lichtsluis een bezetmelding laten geven door Peter J K
Vandaag om 20:05:31
Camp 3 door GD
Vandaag om 19:38:17
Werkplaats Wael en Bosch door Forever Rocofan
Vandaag om 19:31:49
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:55:18
Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 18:49:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:42:25
Yamorc 7001 dood door Mar-Cas
Vandaag om 17:58:06
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Jelmer
Vandaag om 17:52:43
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:20:11
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door Stefan88
Vandaag om 17:13:46
Fleischmania Nostalgia door g-j
Vandaag om 16:37:38
Rheinburg, TP V/VI door Eric B
Vandaag om 16:09:06
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:38:30
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord door Eric B
Vandaag om 15:33:23
Bahnstrecke 5867 door gdh
Vandaag om 15:30:26
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Frank 123
Vandaag om 15:28:06
Station Steenwijk poging 2 door Eric B
Vandaag om 15:11:02
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door NS264
Vandaag om 14:37:02
Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0 door mikeya
Vandaag om 14:08:22
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 13:44:21
Goede wensen voor 2026 door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 13:26:42
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Bierwagen
Vandaag om 12:49:03
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 12:31:19
Bouw Artitec overwegbomen 1950 door Met een sik
Vandaag om 12:05:08
  

Auteur Topic: Ruim 1 miljoen euro subsidie voor restauratie Tractiegebouw SGB  (gelezen 3422 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12572
    • sleutelspoor
Ruim 1 miljoen euro subsidie voor restauratie Tractiegebouw SGB
« Gepost op: 20 August 2010, 11:06:19 »

De Stoomtrein Goes-Borsele (SGB) ontvangt van de provincie Zeeland een bedrag van ruim 1 miljoen euro ten behoeve van de restauratie van het monumentale Tractiegebouw uit 1927. Dankzij deze subsidie is de SGB na een jarenlange zoektocht naar fondsen eindelijk in staat om het gebouw, dat in matige toestand verkeert, te restaureren.
De subsidie van de provincie komt voort uit de zogeheten matchingsregeling, waarbij de provincie een bedrag ontvangt van het Rijk  ten behoeve van de restauratie van monumenten. De provincie legt zelf een gelijk bedrag bij en zorgt voor de toekenning van de subsidies aan projecten die aan de criteria voldoen. Het doel van de regeling is, naast het restaureren van monumenten, het stimuleren van de economie. Het Tractiegebouw is het eerste project in Zeeland dat geld krijgt via deze regeling.
Naast de genoemde subsidie is ook subsidie aangevraagd bij het Europees Fonds voor Plattelandsontwikkeling. Samen met een eigen bijdrage van de SGB in de vorm van menskracht, materiaal en materieel, komt het totale restauratiebudget uit op bijna 1,5 miljoen euro.
Het tractiegebouw werd in 1927 in gebruik genomen en diende als stalling en werkplaats voor het materieel dat ging rijden op de tegelijkertijd geopende Zuid-Bevelandse tramlijnen. Het depot werd al na enkele jaren gesloten, maar in de oorlog werd het voor korte tijd heropend. In latere jaren diende het gebouw en het omliggende terrein onder andere als huisvesting voor Van Gend en Loos en voor diverse kolenhandelaren. Sinds de oprichting van de SGB in 1971 is het gebouw stap voor stap in gebruik gekomen voor het onderhoud en de stalling van museummaterieel. In de loop van zijn bestaan heeft het gebouw geleden onder aanpassingen zoals het dichtmetselen van raampartijen en het dichtleggen van delen van de lichtstraten in het dak, maar ook onder verzakkende funderingen en betonrot in het originele prefab betonnen dak.
De restauratie gaat na de zomer reeds van start en moet eind 2011 zijn afgerond. Naast het oplossen van de bouwkundige problemen waar het gebouw mee kampt, zal het gebouw zoveel mogelijk in de historische staat worden teruggebracht. Het licht keert terug in het gebouw door het terugplaatsen van ontbrekende raampartijen en het in ere herstellen van de lichtstraten. Gevels en daken worden hersteld en de nevenruimtes krijgen zoveel mogelijk hun oorspronkelijke functie terug, zoals het kantoor van de chef, het badlokaal en het ketelhuis. Na de restauratie zullen deze nevenruimtes, alsmede de hal waar de stoomlocs staan gestald, worden opgesteld voor het publiek.

(bron: SGB)

Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re:Ruim 1 miljoen euro subsidie voor restauratie Tractiegebouw SGB
« Reactie #1 Gepost op: 20 August 2010, 13:01:04 »
da's goed nieuws, succes met de restauratie!
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5453
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Ruim 1 miljoen euro subsidie voor restauratie Tractiegebouw SGB
« Reactie #2 Gepost op: 20 August 2010, 13:45:16 »
Geweldig project, misschien is na de restauratie tevens een museum-achtige functie mogelijk waardoor het gebouw z'n eigen onderhoud kan opbrengen.
RETROBAHN A.G.

martinh

  • Offline Offline
  • Berichten: 199
  • Grote schuif
Re:Ruim 1 miljoen euro subsidie voor restauratie Tractiegebouw SGB
« Reactie #3 Gepost op: 20 August 2010, 13:54:44 »
Als SGB zijn we erg blij met de verkregen subsidie en voorbereidingen worden dan ook al aan allerlei kanten getroffen. Dat begint voornamelijk met ruimte maken voor de werkzaamheden. Om die reden is dan ook onze stoomlocomotief "Wittouck" tijdelijk verhuist naar onze collega's van de MBS







Zoals ook al in het stukje bovenaan dit topic te lezen is, is het de bedoeling dat de nevenruimten zoals onder andere het ketelhuis, het washok en het kantoor van de depotchef weer volledig in oude luister hersteld worden en deze ruimten, tezamen met de sporen 1 en 2 die het uiterlijk zullen krijgen van een historische locloods, voor het publiek toegankelijk worden. In deze hoedanigheid worden ze dus een belangrijk onderdeel van ons museumterrein. De andere sporen zullen functioneler ingericht worden zodat onderhoud e.d. daar zijn doorgang kan gaan vinden.

Groeten,

Martin

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
    • Dwangrail.nl
Re:Ruim 1 miljoen euro subsidie voor restauratie Tractiegebouw SGB
« Reactie #4 Gepost op: 22 August 2010, 16:38:27 »

Ivm de opruiming van de loods zijn er twee stroomafnemers overkompleet.
zie http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,29242.0.html.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)