Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Chinese prut kabel door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:26:34
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
Vandaag om 16:26:30
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:22:26
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Br 38 Piko Superen. door Prutsert
Vandaag om 16:00:58
schok bij vertrek door Hasenwald
Vandaag om 15:29:04
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
Bauarbeiten im gange door Eric v C
Vandaag om 15:03:49
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:43:18
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 12:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:15:44
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:06:24
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:52:54
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VAM65
Vandaag om 07:39:50
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Aachenau West door Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51
  

Auteur Topic: Semi automatisch met Marklin Central Station  (gelezen 2907 keer)

Lex-trein

  • Offline Offline
  • Berichten: 52
Semi automatisch met Marklin Central Station
« Gepost op: 13 June 2010, 17:04:11 »
Beste Mensen,
Ik heb jaren met plezier gereden met het Marklin Mobile Staion en de wissels daarbij aangestuurd met de bekende drukknoppen. Ik wil nu voor de nieuwe layout en opzet van mijn baan overstappen op het Central Station van Marklin. Voordeel je kan alle treinen erin zetten en de wissels e.d. besturen.
Voor dat ik echter deze aanschaf doe heb wat vragen waarvan ik de antwoorden niet direct op de site vind.
Ik wil niet geheel computer gestuurd gaan rijden via koploper of zo. Lekker zelf 'gasgeven' en wissels schakelen vind ik heerlijk. Wel wil ik graag wissels digitaal gaan besturen via een seintableau met daarop mijn baanlayout. Op dit tableau wil ik dan ook graag de wisselstand zien. Daarnaast vind ik het plezierig om teruggemeld te krijgen welke baanvakken bezet zijn, en daar - voor de show - werkende seinen aan gaan koppelen.
Nu mijn grote vragen:
1. is het mogelijk om met het Central Station II de wisselbesturing via een tableau te doen?
2. kan ik bezetmelding op het tableau ook via het CS II regelen?, en
3. is ook de besturing van seinen hiermee te doen?, en als laatste
4. hoe kan ik deze drie punten het beste opzetten, en heeft iemand hier documentatie over, of wellicht zelf ervaring hiermee?
Als er iets niet duidelijk is in dit verhaal dan hoor ik dat graag.
Bedankt alvast voor het meedenken met mij,
Groeten
Lex

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8813
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Semi automatisch met Marklin Central Station
« Reactie #1 Gepost op: 13 June 2010, 19:22:51 »
Hallo Lex,

Even een paar zaken duidelijk krijgen om te bepalen wat belangrijk is.

1) Extern tableau belangrijk? Is dat belangrijker dan besturen?
2) Wil je met een computer kunnen besturen?

Waarom deze twee vragen? Omdat het een beetje overdreven is als je een relatief dure CS I of CS II koopt en alles via een knopppenpark wil gaan besturen. Dan is het veel verstandiger om een goedkopere centrale met een computerinterface en software te gaan werken. Met de software Koploper is het bijvoorbeeld gemakkelijk een extern tableau te realiseren op basis van een S88-terugmelder. Je kan ook met een losse handregelaar een paar trein besturen. Terugmelding van de wisselstanden is mogelijk via de polarisatie van puntstukken (Weet niet of het mogelijk is met C-rails, K-rails of M-rails van marklin) Of dat met de CS gaat durf ik niet zo te zeggen. Heb je al gekeken bij de buren van het 3railforum?

Groeten Ronald.

Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Anne W

  • Gast
Re:Semi automatisch met Marklin Central Station
« Reactie #2 Gepost op: 13 June 2010, 22:51:45 »
Beste Lex,

Er van uitgaande dat je 3-rail rijdt, dan is een echte wisselstandterugmelding niet mogelijk, wat het dichtste bij komt is het electrisch ontkoppelen van de eindafschakelaars in de wisselaandrijvingen en deze dan als terugmelder laten werken.

Maar velen halen deze eindafschakelaars er helemaal uit omdat ze de goede werking van de wissel nog wel eens willen beïnvloeden.

Verder beveel ik je aan om je eens goed te verdiepen in de diverse computerprogramma's, centrales en combinaties van beiden, er zijn een aantal van deze zaken die je wensen kunnen vervullen, maar of daar het CS2 bijhoort weet ik niet.

Groet, Anne W

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26658
    • Pagina van klaas
Re:Semi automatisch met Marklin Central Station
« Reactie #3 Gepost op: 13 June 2010, 23:37:03 »
Er van uitgaande dat je 3-rail rijdt, dan is een echte wisselstandterugmelding niet mogelijk,
Waarom zou dat niet kunnen, en waarom specifiek bij 3-rail niet?
Als een wisselaandrijving eindafschakeling heeft, en je laat die intact, dan kan je in ieder geval met leds de stand zichtbaar maken op een tableau.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8813
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Semi automatisch met Marklin Central Station
« Reactie #4 Gepost op: 14 June 2010, 08:35:04 »
Goedemorgen,

Lex heeft inmiddels de vraag ook op het 3railforum gesteld.

Op het 3railforum is een draadje geweest over het terugmelden met een hulp-schakeling ( dit draadje Daarnaast kan je gewoon de eindschakeling of puntstuk polarisatie draden van de aandrijving gebruiken, bijvoorbeeld de conrads, zie ook dit draadje

Groeten Ronald
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Anne W

  • Gast
Re:Semi automatisch met Marklin Central Station
« Reactie #5 Gepost op: 14 June 2010, 22:40:41 »
Beste Heren,

Ik weet dat er diverse methodes bestaan om de werking van de spoelaandrijvingen van wissels te bewaken, maar ik bedoel de bewaking van de werking van de wisseltongen zelf, het komt (bij M) nog wel eens voor dat de spoel mooi in de eindstand staat, maar de wisseltongen niet.

Groet, Anne W

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8813
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Semi automatisch met Marklin Central Station
« Reactie #6 Gepost op: 15 June 2010, 07:40:45 »
Ha Anne,

Bedoel je dat... Ik weet niet of daar nu goede oplossingen voor zijn. Ligt het aan de constructie van de wissels? Of heeft het met andere dingen te maken?

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Anne W

  • Gast
Re:Semi automatisch met Marklin Central Station
« Reactie #7 Gepost op: 10 July 2010, 23:57:56 »
Beste Ronald,

Als de wisselspoel wel gaat, dan zit er verderop wat niet goed, de slanke wissels met beweegbaar puntstuk zijn op dat gebied eingelijk ondingen.

Groet, Anne W (net terug van vakantie)