Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Liliput Datenbank in de maak door Hasenwald
Vandaag om 00:52:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 00:04:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
28 August 2025, 23:55:40
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door MichielB
28 August 2025, 23:53:59
Plaatdikte van een rangeerbaan door MichielB
28 August 2025, 23:43:21
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
28 August 2025, 23:17:11
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Pauldg
28 August 2025, 23:17:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
28 August 2025, 22:35:37
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
28 August 2025, 22:28:24
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 August 2025, 22:17:09
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
28 August 2025, 22:06:37
Da's Daz 2 door spoorijzer
28 August 2025, 21:49:48
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
28 August 2025, 21:11:07
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
28 August 2025, 20:39:47
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door martijnhaman
28 August 2025, 19:59:09
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door AP3737
28 August 2025, 19:57:33
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
28 August 2025, 19:32:34
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Hans1963
28 August 2025, 18:43:11
Roco ns 309 ac>dc door Ben
28 August 2025, 18:41:21
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door barry1972
28 August 2025, 18:21:43
Roco BR 93 stroomafname door Herb73
28 August 2025, 18:07:33
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Silvolde
28 August 2025, 18:04:17
Aachenau West door Silvolde
28 August 2025, 17:52:29
Albert's fantasie in schaal 0e door Noordernet
28 August 2025, 17:37:59
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door grossraumwagen
28 August 2025, 17:37:52
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
28 August 2025, 17:22:26
Haandrecht materieel door orientexpress
28 August 2025, 17:20:26
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
28 August 2025, 16:07:49
Opstelbaan door spoorijzer
28 August 2025, 15:24:53
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door dennie
28 August 2025, 15:23:47
  

Auteur Topic: oude Marklin trafo's niet meer gebruiken??  (gelezen 10989 keer)

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 451
Re:oude Marklin trafo's niet meer gebruiken??
« Reactie #15 Gepost op: 04 June 2010, 00:38:09 »
EUP wetgeving - speelgoed valt onder IT/Consumer producten

Januari 2010 - Vermogen in uit toestand < 1.0W
Januari 2010 - Vermogen in slaap toestand < 1.0W of <2.0W indien status aanduiding

Januari 2013 - Vermogen in uit toestand < 0.5W
Januari 2013 - Vermogen in slaap toestand < 0.5W of <1.0W indien status aanduiding

Heel moeilijk haalbaar (zonder netschakelaar) voor grotere conventionele trafo's. Met een schakelende voeding (vanuit het net) is dit veel makkelijker

mvg,

Patrick
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3452
    • Mijn van-alles website
Re:oude Marklin trafo's niet meer gebruiken??
« Reactie #16 Gepost op: 04 June 2010, 03:41:47 »
Dat is met schakelende voedingen ook moeilijk hoor... De voeding moet toch wel van enige kwaliteit zijn om dat te redden, en in de huidige consumptiemaatschappij, zal er van enige kwaliteit wel niet veel sprake zijn...

Overigens neemt de stroom bij nullast bij toenemen van het vermogen van de trafo juist af, en nemen de verliezen (en daarmee stroomopname) juist toe naarmate de trafo kleiner wordt.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26748
    • Pagina van klaas
Re:oude Marklin trafo's niet meer gebruiken??
« Reactie #17 Gepost op: 04 June 2010, 15:31:30 »
Kijk, dat antwoord van Patrick daar kan ik wat mee. Het gaat dus om de beperking van de stilstandsverliezen.
Ik kan me er ook wel wat bij voorstellen. Ik heb hier in huis een paar apparaten met een netadapter resp. lader die zijn uitgevoerd als schakelende voeding en die blijven in slaapstand steenkoud.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 451
Re:oude Marklin trafo's niet meer gebruiken??
« Reactie #18 Gepost op: 04 June 2010, 19:38:12 »
Dat is met schakelende voedingen ook moeilijk hoor... De voeding moet toch wel van enige kwaliteit zijn om dat te redden, en in de huidige consumptiemaatschappij, zal er van enige kwaliteit wel niet veel sprake zijn...
Tja, dan wordt dan *natuurlijke selectie* van de aanbieders zeker  ;). Het is of technologisch mee evolueren of einde verhaal verkoop (in de EU).
Stel dat je als fabrikant 100.000 toestellen per jaar verkoopt die elk 1W meer verbruiken in standby. Jaarlijks meerverbruik is 876 MWh (en dat voor 1 type toestel). Dat meerverbruik is voldoende voor 250 gezinnen een jaar lang te voorzien van elektriciteit. Reken anders even uit hoeveel toestellen je thuis 24/24 hebt aan staan x het aantal gezinnen in de EU x standbyvermogen x 24u x 365 dagen. Met een beetje geluk kan het resultaat nog op je rekenmachine.

mvg,

Patrick Smout
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

wimteb

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re:oude Marklin trafo's niet meer gebruiken??
« Reactie #19 Gepost op: 10 August 2010, 22:53:23 »
De kans dat zo een trafo,als hij niet valt of zo iets,plotseling contact maak met het ijzeren huis is gering.
Wel de snoer goed in de gaten houden,die kan verpulveren.
Wie dan toch nog angst heeft en geen aarde bij de hand,kan de zaak nog altijd in een houten kastje schroeven,en daar alleen bij spanning af, zij vingers insteken.
Natuurlijk bestaat bij een oude trafo kans op sluiting prim/sec.
Maar helemaal zonder risico,dan zal het batterij moeten worden

wim

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 859
Re:oude Marklin trafo's niet meer gebruiken??
« Reactie #20 Gepost op: 11 August 2010, 06:51:13 »
Maar ook een batterij heeft risico's. Zij het van een andere orde.   ;)

Groeten

Olav
Groeten

Olav

wimteb

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re:oude Marklin trafo's niet meer gebruiken??
« Reactie #21 Gepost op: 11 August 2010, 10:55:18 »
Tja, dan wordt dan *natuurlijke selectie* van de aanbieders zeker  ;). Het is of technologisch mee evolueren of einde verhaal verkoop (in de EU).
Stel dat je als fabrikant 100.000 toestellen per jaar verkoopt die elk 1W meer verbruiken in standby. Jaarlijks meerverbruik is 876 MWh (en dat voor 1 type toestel). Dat meerverbruik is voldoende voor 250 gezinnen een jaar lang te voorzien van elektriciteit. Reken anders even uit hoeveel toestellen je thuis 24/24 hebt aan staan x het aantal gezinnen in de EU x standbyvermogen x 24u x 365 dagen. Met een beetje geluk kan het resultaat nog op je rekenmachine.

mvg,

Patrick Smout



Natuurlijk heb je in principe gelijk,maar je moet het wel wat in zijn verband laten
Uit vergroten op wereldschaal geeft altijd enorme getallen en schrik.

OP de gehele wereld zijn  ongeveer 1.0000.00000.0000.0000.0000 insecten en soortgelijk spul
toch ligt niemand  echt wakker van de angst te worden opgegeten of zoiets

Per gezin 10 sluikverbruikers van 1watt is enkel KWH per jaar is enkele tientallen eurocenten.
Zo klinkt het al minder erg,en de vervuiling blijft ,of het nu verbruikt wordt  of niet.
Dat het goedkoper wordt als we minder verbruiken,geloof je dat zelf?????

wim


Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 859
Re:oude Marklin trafo's niet meer gebruiken??
« Reactie #22 Gepost op: 11 August 2010, 21:05:32 »


........
Per gezin 10 sluikverbruikers van 1watt is enkel KWH per jaar is enkele tientallen eurocenten.
Zo klinkt het al minder erg,en de vervuiling blijft ,of het nu verbruikt wordt  of niet.
Dat het goedkoper wordt als we minder verbruiken,geloof je dat zelf?????

wim



Nee, want dan verdienen de energiebedrijven te weinig en heeft de staat te weinig energietax inkomsten. Ze verhogen dan gewoon de tarieven.  >:(

Groeten

Olav
Groeten

Olav