Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
NS-1000 in spoor-1
door
FritsT
Vandaag
om 21:17:04
Fleischmania Nostalgia
door
Noordernet
Vandaag
om 21:08:27
mDDM, waarom 3 draaistellen?
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 21:05:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Cegielski
Vandaag
om 20:46:41
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
door
Noordster
Vandaag
om 20:32:24
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2
door
Stefan88
Vandaag
om 20:31:18
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief
door
Arjen52
Vandaag
om 20:30:36
Rondom Charlois
door
hervé
Vandaag
om 20:27:44
Line-up foto's van modellen
door
Jeroen95
Vandaag
om 20:12:18
Digitaal-delta
door
Biesje
Vandaag
om 20:07:34
Minibaan Visserskaai H0
door
NS264
Vandaag
om 19:59:28
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec.
door
bask185
Vandaag
om 19:58:39
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 19:54:41
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
Vandaag
om 19:30:50
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Gerrit H
Vandaag
om 19:17:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
Vandaag
om 19:16:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
spoorijzer
Vandaag
om 18:53:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 18:52:43
TAMS PZS-2.2
door
bask185
Vandaag
om 18:49:53
Yet Another Servo Decoder
door
bask185
Vandaag
om 18:42:48
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek
door
hervé
Vandaag
om 18:28:25
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal
door
maartenvdb
Vandaag
om 18:23:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 17:45:25
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1
door
Biesje
Vandaag
om 16:55:39
Bf Kibronn
door
Jelmer
Vandaag
om 16:51:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Eric B
Vandaag
om 15:58:10
Schroefkoppeling voor H0.
door
Bahn-AG
Vandaag
om 14:58:20
Had de NS4903 rangeerlicht?
door
marco
Vandaag
om 14:31:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 14:24:31
Roco modellen op aliexpress
door
Dirk
Vandaag
om 14:18:55
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Roco NS 1983 ombouwen naar BR 216
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Roco NS 1983 ombouwen naar BR 216 (gelezen 5438 keer)
TreintjeDelft
Offline
Berichten: 299
Roco NS 1983 ombouwen naar BR 216
«
Gepost op:
17 March 2010, 17:20:06 »
Hallo,
Ik heb al een tijd geleden het er over gehad dat mijn NS 1983, die er niet uitziet in die kleuren, jaren geleden van m'n tafel is gereden en de kap is beschadigd. Nu was ik weer helemaal vergeten dat ik daar mee bezig was, maar nu wil ik het toch is een keertje afmaken. Het model heeft het art. nr. 63494 van Roco.
Zoals velen weten hebben er dus BR 216 vroeger in Nederland in de spitsdienst in Oost-en Noord Nederland dienst gedaan met Plan E. Nu wil ik dus een kap bij Roco bestellen van een
BR 218
in het rood. Volgens mij heeft mijn loc dezelfde vorm (daarmee bedoel ik alles zonder de kap, dus motor en romp ,of hoe het ook heet, enz.) als deze, dus past de kap van de BR 218 er wel op volgens mij.
In deze twee topics staan nog wat afbeeldingen van de BR 216 in Nederland:
Nummers BR 216 en DB nummertransfers
Brawa "NS"216 voor plan E
Ik hoop dat iemand kan vertellen of hij een beetje op de BR 216 lijkt, behalve het nummer dan. En als iemand voor het nummer nog een idee heeft hoor ik het ook graag.
De groeten
Gelogd
Peter Gootzen
Offline
Berichten: 158
Re:Roco NS 1983 ombouwen naar BR 216
«
Reactie #1 Gepost op:
17 March 2010, 17:48:39 »
Hallo,
De verschillen tussen Baureihe 216 en 218 zijn toch iets groter dan je zou denken. Onder is de 216 in het echt ongeveer 40 cm korter dan de 218. Verder is de tank onder de lok anders, de uitlaten op het dak zijn anders, de verdeling van de roosters over de zijwand is anders enz. Bovendien is het model van de 218 van Roco, dat jij wil gebruiken, eigenlijk een 215. Men heeft alleen enkele jaren geleden een nieuwe kap voor de 218 gemaakt, die op het onderstel van de 215 verkocht wordt. Dus dan heb je een 216 die eigenlijk is opgebouwd uit een onderstel van een 215 en een kap van een 218. Dat zijn wel heel veel compromissen. Maar ieder zijn eigen ding, de een vindt dat storender als de ander, dus daar kan ik niet over oordelen. Ik zou het persoonlijk niet doen.
Bovendien zal een losse Roco kap al gauw rond de 40 euro gaan kosten denk ik. De 216 van Brawa (die overigens wel helemaal correct is en erg geslaagd) kun je op beurzen en op de Duitse Ebay vaak al voor rond de 80 euro aantreffen. Een nieuwe Roco kap + decals met nieuwe nummers en alle moeite die je erin moet steken wegen mijns inziens dus niet echt op tegen de aanschafkosten van een echte goede 216 van Brawa.
Mvg, Peter
Gelogd
TreintjeDelft
Offline
Berichten: 299
Re:Roco NS 1983 ombouwen naar BR 216
«
Reactie #2 Gepost op:
17 March 2010, 18:33:42 »
Tja, de verschillen in de draaistellen maken mij niet zo uit. Maar bij de roosters en ramen zie je wel en groot verschil, vooral bij de ramen. Bij
deze
is een raam verwijderd en er een rooster van gemaakt, en ook zitten er twee gaten om te tanken onderaan erop. Maar verder zijn hier alleen maar kleuren verwijderd, en dat maakt het weer lelijk en niet kloppend. De beste optie is denk ik om die te kopen en te gaan airbrushen, maarja die heb ik niet en vind ik op dit moment iets te duur. En ook kan ik dan net zo goed een Brawa kopen.
Heeft iemand toch een idee hoeveel deze (de kap van de BR 215) kan kosten?
Gelogd
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5429
Re:Roco NS 1983 ombouwen naar BR 216
«
Reactie #3 Gepost op:
17 March 2010, 19:52:34 »
Op de onderdelenlijsten van Roco worden prijsgroepen genoemd. De
kap
heeft
prijsgroep 50
meegekregen. In een andere
lijst
kun je de indicatie van de prijs terugvinden. Een indicatie, want deze lijst is van 2007 ongeveer. De schatting van Peter is dus helemaal niet gek.
Op de beurs in Houten kom ik regelmatig losse kappen van diverse loc's tegen. Een leuke reden voor een speurtocht.
Groet,
Basilicum
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
TreintjeDelft
Offline
Berichten: 299
Re:Roco NS 1983 ombouwen naar BR 216
«
Reactie #4 Gepost op:
17 March 2010, 22:03:34 »
Dat is wel een hele grote prijs voor één zo'n kapje, zo maken ze heel wat winst daar bij Roco. De kap van de 218 kost zelfs €53,-! Ik had persoonlijk meer iets van 20 euro in gedachten gehad, maar als je deze prijzen ziet dan komt het niet echt meer in de buurt, ik had €40,- voor dat ding betaalt!
En naar Houten afreizen is toch ook weer niet echt dichtbij voor mij. Maarja...
Kan ik het niet van iemand hier op het forum een kap overnemen?
Gelogd
Lokpaint
Gast
Re:Roco NS 1983 ombouwen naar BR 216
«
Reactie #5 Gepost op:
17 March 2010, 22:27:03 »
Hoi
Hoezo wil je een andere kap? Het wordt namelijk nooit een 216 of een 218.
Als 215 is het een redelijke lok, maar persoonlijk zou ik er niks in investeren. Het blijft namelijk behelpen.
Stop de 20 euro in de spaarpot, verkoop de gele die je nu hebt (desnoods alleen de motor; deze zijn gewild) en spaar er nog een eurootje of 50 bij.
Koop dan een Brawa en ben heel gelukkig
Prijsgroep 50 is 32 euro (bruto) op mijn lijst uit 2009
Bart
«
Laatst bewerkt op: 17 March 2010, 22:35:40 door Lokpaint
»
Gelogd
Peter Gootzen
Offline
Berichten: 158
Re:Roco NS 1983 ombouwen naar BR 216
«
Reactie #6 Gepost op:
18 March 2010, 11:28:27 »
Die mening deel ik inderdaad. De kap zal dus rond de 35 euro kosten, de decals voor nieuwe nummers zullen je ook nog een paar euro kosten, dus in totaal rond de 40 euro. Als je dan inderdaad de Roco-lok verkoopt zoals Lokpaint zegt, schat ik dat je daar rond de 30 euro verkrijgt (desnoods losse motor, losse kap enz.). Samen met de 40 euro die je sowieso had willen investeren is dat 70 euro. Op de Duitse Ebay staat nu bijvoorbeeld een bordeauxrode 216 van Brawa (die dus wel een echte 216 is en helemaal correct) voor 94 euro, direct kopen. En die staan er vaak op en ook nog wel voor minder. Op beurzen heb ik ze al voor 79 gezien. Ik zou dus eerder voor die optie gaan. Maar dat is min persoonlijke mening, wie weet kun jij wel leven met de compromissen van een 218-kap.
Mvg, Peter
Gelogd
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9890
Re:Roco NS 1983 ombouwen naar BR 216
«
Reactie #7 Gepost op:
05 April 2010, 11:56:15 »
hou dat ding gewoon, heb je n mooie aandrijving liggen die altijd wel een keer van pas komt, voor een lima-loc of treinstel met zo'n ouwe zaagmotor bijvoorbeeld...
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
henk
Online
Berichten: 22628
Re:Roco NS 1983 ombouwen naar BR 216
«
Reactie #8 Gepost op:
05 April 2010, 12:27:49 »
Citaat van: TreintjeDelft op 17 March 2010, 22:03:34
Dat is wel een hele grote prijs voor één zo'n kapje, zo maken ze heel wat winst daar bij Roco.
Valt wel mee, of tegen, net hoe je het bekijkt. De kap van een model vergt een groot deel van de ontwikkelkosten. Niet vreemd dat die kosten worden doorberekend in de prijs van een losse kap.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9890
Re:Roco NS 1983 ombouwen naar BR 216
«
Reactie #9 Gepost op:
05 April 2010, 22:35:18 »
bovendien zit er ook een hoop duur spuit- en drukwerk aan, terwijl die kap maar voor 1 specifiek model bruikbaar is over t algemeen. Een tandwieltje kan in 30 loctypen passen als de fabrikant een beetje standaardiseert, een draaistelframe op alle kleurvarianten van een type loc, etc...
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
TreintjeDelft
Offline
Berichten: 299
Re:Roco NS 1983 ombouwen naar BR 216
«
Reactie #10 Gepost op:
09 April 2010, 07:41:31 »
Ik heb besloten om hem gewoon te houden.
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Roco NS 1983 ombouwen naar BR 216