Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
Hans GJ
Vandaag
om 16:32:55
Raadplaatje
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 16:29:37
Piko Eas-z gebracht als Eaos
door
Te 2/2
Vandaag
om 16:23:37
Nieuws 2026 Brekina, PCX 87
door
Lambert
Vandaag
om 16:21:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 15:34:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Stootjuk
Vandaag
om 15:34:37
Lodewickshaven
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:02:25
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
spoorzeven
Vandaag
om 14:48:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 14:13:17
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor
door
Herb73
Vandaag
om 13:46:25
Acme nieuwe ICNG
door
Quinzeedied
Vandaag
om 13:45:52
Rondom Charlois
door
Eric B
Vandaag
om 13:28:13
Aachenau West
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 13:01:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 12:48:18
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen
door
VAM65
Vandaag
om 12:45:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Kees-Jan
Vandaag
om 12:04:45
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM
door
Ronald69
Vandaag
om 11:22:21
Houten Plus zaterdag 21-2-2026
door
Miniature Holland
Vandaag
om 09:37:03
US diorama in H0
door
Jelmer
Vandaag
om 09:29:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:49:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Eric B
Vandaag
om 06:52:54
De bouw van “Bahnstrecke Lahr”
door
Peter.v.L
Vandaag
om 00:15:33
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 00:00:29
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
04 November 2025, 21:42:37
Liliput schaal N
door
RodeDuivel
04 November 2025, 21:38:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
spoorijzer
04 November 2025, 21:22:19
Pfarrerwinkel bahn
door
Wim Vink
04 November 2025, 21:21:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Priegelman
04 November 2025, 21:19:50
W.V. Kalender 2026
door
Wim Vink
04 November 2025, 21:03:34
LS Models 2025
door
Corné81
04 November 2025, 20:43:12
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Uitdaging voor de keerlus goeroe's?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Uitdaging voor de keerlus goeroe's? (gelezen 1837 keer)
Catweazle
Offline
Berichten: 434
Uitdaging voor de keerlus goeroe's?
«
Gepost op:
29 March 2010, 17:33:07 »
Hallo goeroe's..
[klik voor groter]
Drie jaar geleden ben ik met dit simpele baanontwerp gestart ( zie draadje
HIER
)
Ik heb toen bewust concessies gedaan op de rijrichting en besloten om mijn treinen allemaal één kant op te laten rijden.
Ik gebruik 6 wissels ( 1 tot en met 6). De niet genummerde wissels zijn tot nu toe voor de sier en hebben een isolatie om kortsluiten (mijn baan is een wat opgevouwen hondenbot ) te voorkomen. Het automatisch rijden in Koploper werkt prima. De huidige rijrichting is met pijlen aangegeven.
Inmiddels mis ik toch wel wat dynamiek op mijn baan en mis de afwisseling in rijrichting van mijn treinen.
Ik wil graag twee richtingsverkeer waarbij in in de rechthoek het mogelijk moet zijn om treinen van spoor c naar b of a te laten rijden in beide richtingen en vice versa.
In mijn onderzoek naar een oplossing zie ik automatische keerlus oplossingen maar de plaatjes die ik zie beperken zich tot het laatste deel van de lus en gericht op één trein. Ik wil dus (delen) van mijn station kunnen ompolen daar waar nodig.
Voorbeeld: Een personentrein1 komt van rechts naar links het station in rijden naar spoor A en stopt en personentrein2 komt van links naar rechts vanaf spoor C gaat naar B daar stopt ook. In de tussentijd raast een goederentrein over spoor C van links naar rechts als die voorbij is vertrekt bijvoorbeeld personentrein2 eerst en dan personentrein1.
Kan ik bovenstaande uitvoeren?
Hoe deel ik mijn rails in?
Welke technische hulpmiddelen heb ik nodig?
Indien er beperkingen zijn wat zijn die dan en wat kan er eventueel wel.
gr. Edwin
«
Laatst bewerkt op: 29 March 2010, 17:37:29 door Catweazle
»
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Edwin
Ik bouw aan
Zügeheim
| schaal N | periode III/IV |
Railroadtycoon
ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
Offline
Berichten: 1976
Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
Re:Uitdaging voor de keerlus goeroe's?
«
Reactie #1 Gepost op:
29 March 2010, 17:43:17 »
Edwin,
Het makkelijkst is het om de beide lussen te bombarderen tot keerlussen.
Maak achter of voor de "schaduwstations" een dubbelgeïsoleerd stuk spoor met de lengte van ten minste je langste trein en sluit hierop twee keerlusmodules aan.
Let er op; in dit geval moeten eventuele bezetmelders en of andere contacten in het station spoor C aan de andere rail worden bevestigd. Denk ook aan de isolaties, die moeten in dit spoor ook aan de andere rail.
Dan moet het "gewoon"
werken.
Succes,
Allie
Gelogd
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....
Catweazle
Offline
Berichten: 434
Re:Uitdaging voor de keerlus goeroe's?
«
Reactie #2 Gepost op:
29 March 2010, 19:04:49 »
Deze oplossing heb ik inderdaad al gezien maar ik kan nog niet goed overzien wat de gevolgen hiervan zijn. Ik heb steeds het idee dat er dan maar één trein tegelijkertijd het station in of uit kan........
In mijn voorbeeld per aktie benoemd:
1. Personentrein1 kom van rechts vanuit de lus van niveau +1, de keerlusschakeling heeft het stationsdeel op groen gezet. Trein rijdt binnen van B naar A en wacht.
2. Vlak daarna komt personentrein2 uit lus niveau -1, keerlusmodule schakelt spoor C en B goed, trein rijdt naar B en wacht bij het perron.
3. Goederentrein komt uit schaduwstation van niveau -1 en rijdt op spoor C. Keerlus stond al goed door aktie 2.....BOEM?
...........en dan ben ik het kwijt.............
- Goederentrein kan niet verder want de lus van niveau +1 staat nog niet goed, dat komt door aktie 1.
- Personentrein1 kan niet weg want lus van niveau -1 staat niet goed.
Het lijkt op logisch denken met de juiste electronica. Ik ben niet vies van experimenteren want de rest met mrdirect en eigengemaakt s88 modules en bezetmelders lukt ook.
gr. Edwin
I
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Edwin
Ik bouw aan
Zügeheim
| schaal N | periode III/IV |
Wim Ros
BHV
Offline
Berichten: 7819
Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re:Uitdaging voor de keerlus goeroe's?
«
Reactie #3 Gepost op:
29 March 2010, 19:45:02 »
Twee ultieme keerlus schakelingen. Beperkingen geen.
Mvg
Wim.
Gelogd
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n.
http://rosoft.boards.net
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 26903
Re:Uitdaging voor de keerlus goeroe's?
«
Reactie #4 Gepost op:
29 March 2010, 23:07:45 »
Hetgeen dan wel betekent dat je op een deel van de baan de bedrading aan het spoor moet omwisselen.
Momenteel is in het station spoor C andersom gepoold dan A en B. Dat moet je gelijk trekken om probleemloos over de overloopwissels tussen B en C te kunnen rijden.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Uitdaging voor de keerlus goeroe's?