Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baan in Los Angeles door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:08:03
Roco 21026 werkt niet goed door Railpassie
Vandaag om 01:41:04
Nieuws 2026 Brekina, PCX 87 door Remco vM
Vandaag om 00:00:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 November 2025, 23:43:51
Sankt Georgen. door AndrevdG
05 November 2025, 23:19:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door AndrevdG
05 November 2025, 23:17:45
Pfarrerwinkel bahn door AndrevdG
05 November 2025, 23:14:55
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
05 November 2025, 22:56:07
Roco model 63138 door Charles_
05 November 2025, 22:33:52
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
05 November 2025, 22:20:45
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
05 November 2025, 21:42:10
Rondom Charlois door Alewijn
05 November 2025, 21:32:14
HSM D1715 door vpeters1984
05 November 2025, 21:09:03
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door Thom
05 November 2025, 21:05:59
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Ronald Halma
05 November 2025, 21:03:20
Lodewickshaven door Ronald Halma
05 November 2025, 21:01:32
Modelbouwweekend in NZH-museum Haarlem op 15 en 16 november door CKLX
05 November 2025, 20:31:52
Station Roodeschool door Torikoos
05 November 2025, 19:52:21
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door MOVisser
05 November 2025, 19:03:13
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
05 November 2025, 18:53:01
Raadplaatje door Klaas Zondervan
05 November 2025, 18:45:31
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
05 November 2025, 18:25:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
05 November 2025, 17:55:45
Acme nieuwe ICNG door Edgar
05 November 2025, 17:46:02
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
05 November 2025, 16:23:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door spoorzeven
05 November 2025, 14:48:57
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Herb73
05 November 2025, 13:46:25
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
05 November 2025, 13:01:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
05 November 2025, 12:48:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
05 November 2025, 12:04:45
  

Auteur Topic: Vrachtwagencabine afnemen - ervaringen gevraagd  (gelezen 2767 keer)

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Vrachtwagencabine afnemen - ervaringen gevraagd
« Gepost op: 22 February 2010, 18:46:23 »
Ik wil van enkele vrachtwagens de cabines eraf halen, zodat ik er een chauffeur in kan plaatsen. Wikingmodellen lijken op het onderstel gelijmd, dus dat zal niet meevallen.
Heeft iemand ervaring met het loshalen van de cabines? Tips zijn zeer welkom.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 22 February 2010, 22:11:29 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

THSfan

  • Lid Houtense koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 1244
  • Steinwegsik
Re:Vrachtwagenkabine afnemen - ervaringen gevraagd
« Reactie #1 Gepost op: 22 February 2010, 19:31:21 »
Hallo Ruud,

Mijn ervaring met de lijm van Wiking is dat het over het algemeen niet heel erg hardnekkig plakt.
Ik neem althans aan dat de zelfde lijm gebruikt wordt bij de N spoor modellen, die heb ik dus.
Bij deze modellen moet je de cabine altijd voorzichtig heen en weer wrikken en dan komen ze vaak goed los.

Ook een mogelijkheid is zoals Herpa de cabines vast zet op het chassis, vaak door uit- of afnemen van grille, lampen, bumper of andere details is de cabine er dan zo vanaf.
Of dat soort vastzet methodes ook bij Wiking voorkomen weet ik niet.
Succes!

Groeten,
Oscar
Als je heel erg je best doet om ergens in te falen en je slaagt daarin, wat heb je dan gedaan?

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1763
  • Dieselpower rules!
Re:Vrachtwagenkabine afnemen - ervaringen gevraagd
« Reactie #2 Gepost op: 22 February 2010, 19:37:40 »
Mijn ervaring met Wiking-modellen (H0) is dat er inderdaad met hardnekkige lijm gewerkt wordt. Dit heeft bij mij al te vaak scheuren in kunstof/ramen opgeleverd  :(
Ik demonteer modellen om ze te schilderen in brandweervoertuigen e.d. Daar gebruik ik nu nauwelijks nog Wiking-modellen voor. En zo wel dan schilder ik ze met de hand...
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Vrachtwagencabine afnemen - ervaringen gevraagd
« Reactie #3 Gepost op: 22 February 2010, 20:03:43 »
Gezien de tegenstrijdige berichten en het tegenstribbelen van het Wiking-model tijdens pogingen tot demonteren, heb ik me eerst maar eens met een Brekina-vrachtwagen beziggehouden. Die bleek niet gelijmd en was dus in een mum van tijd uit elkaar:



Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 22 February 2010, 22:12:14 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Joto

  • Offline Offline
  • Berichten: 175
    • Tollens
Re:Vrachtwagencabine afnemen - ervaringen gevraagd
« Reactie #4 Gepost op: 08 March 2010, 17:24:29 »
Ruud,

Uit mijn ervaring, heeft Wiking op 1 of 2 punten een contact laten smelten.
Als je die met beleid kan weg snijden of slijpen, dan
valt het model "bijna" uit elkaar, cq eenvoudig te demonteren.

Oefening baart kunst.
Succes.
John

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Vrachtwagencabine afnemen - ervaringen gevraagd
« Reactie #5 Gepost op: 08 March 2010, 18:06:19 »
Hoi John,

Ik heb al een paar keer geprobeerd die 'smeltpunten' bij Wiking te vinden, maar dat valt nog niet mee. Waarschijnlijk aan de voor- en aan de achterkant van de cabine, maar heel duidelijk is het helaas niet. Ik beperk me dus voorlopig maar even tot Brekina-modellen.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus