Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 19:08:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
  

Auteur Topic: inbouw wagonverlichting (digitaal spoorbedrijf)  (gelezen 4287 keer)

janpvdaa

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
inbouw wagonverlichting (digitaal spoorbedrijf)
« Gepost op: 19 February 2010, 12:20:59 »
Ik ben bezig geweest met het inbouwen van wagonverlichting in N-spoor wagons.
Ik heb daartoe 2 witte LED's aan beide zijden van een transparant rond profiel geplaats
en aan de bovenzijde van het rondprofiel met een vijltje inkepingen gemaakt om het licht
te breken. Dat werkt erg goed, maar het probleem waar ik tegenaan loop is de grootte van
de elco (470 uF / 16 volt). Dat is volgens mijn handelaar de kleinste elco die er is.
Deze elco dient om spanningsonderbrekingen op te vangen en kan wel geplaatst worden, maar
door het formaat sluit het helaas één van de vensters helemaal af en dat vind ik eigenlijk wel
jammer. Nu is mijn vraag of iemand daarvoor een oplossing heeft. Bestaan er b.v. kleinere elco's
of is er een andere manier om het flakkeren van de LED's te voorkomen?

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3445
    • Mijn van-alles website
Re:inbouw wagonverlichting (digitaal spoorbedrijf)
« Reactie #1 Gepost op: 19 February 2010, 12:45:16 »
[...]de grootte van de elco (470 uF / 16 volt). Dat is volgens mijn handelaar de kleinste elco die er is.
Onzin. 1 uF is over het algemeen de kleinste gangbare waarde: met goed zoeken kom je nog wel eens een elco (dus geen condensator) tegen van 0,47 uF.

Je zou het met 220 uF kunnen proberen: omdat ik het idee krijg dat je maar 2 LED's hoeft 'op te vangen' als de spanning even weg is.

Een wat beter (maar vaak kostbaarder en ingrijpender) idee is om de stroomafname in orde te maken.

janpvdaa

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
Re:inbouw wagonverlichting (digitaal spoorbedrijf)
« Reactie #2 Gepost op: 19 February 2010, 13:25:10 »
Menno, bedankt voor je reactie. Ik hoef in dit geval inderdaad maar twee LED's op te vangen, maar ik kan me voorstellen dat in een groter D-rijtuig 4 LED's nodig zijn voor een mooi resultaat.
Is dan die 220 uF ook nog voldoende ? En hoeveel kleiner zijn die dan ?
Groet, Jan

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3445
    • Mijn van-alles website
Re:inbouw wagonverlichting (digitaal spoorbedrijf)
« Reactie #3 Gepost op: 19 February 2010, 14:09:42 »
Hoeveel kleiner ze zijn valt moeilijk te zeggen: de ene electronicawinkel heeft andere formaten dan de ander (in Amsterdam ga ik bijvoorbeeld voor het ene type naar Rotor, en voor het andere type naar Muco, omdat het formaat teveel verschilt)

Waar het met het aantal LED's vooral om gaat is de weerstand die de laadstroom beperkt: als de stroomafname erg slecht is, zal de elco vaak een spanningsval op moeten vangen, waardoor deze snel leeg kan zijn: als die in de tussentijd niet snel genoeg oplaadt, is een grotere elco of kleinere laadweerstand nodig.

Als je de 4 LED's in serie zet, moet een 220 uF elco ook nog heel wat kunnen uitrichten denk ik zo: 2 stuks van 220 uF parallel zetten kan ook nog altijd.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26642
    • Pagina van klaas
Re:inbouw wagonverlichting (digitaal spoorbedrijf)
« Reactie #4 Gepost op: 19 February 2010, 14:14:19 »
Je kunt ook kiezen voor elco's van 100uF in de dunste uitvoering die je kan vinden.
Daarvan zet je er dan 2 of 3 of 4 parallel, net naar wat er nodig is.
Meer kleine elco's zijn soms makkelijker weg te stoppen dan 1 grote.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2039
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:inbouw wagonverlichting (digitaal spoorbedrijf)
« Reactie #5 Gepost op: 19 February 2010, 14:17:06 »
Er zijn ook speciale 'subminiatur' elko's: zie www.reichelt.de artikel code 'SM 100/16RAD', 7 x 6,3 x 2,5 mm, 100 uF bij 16 Volt.
Je zou ook es kunnen kijken naar SMD-elkos en/of zoganaamde 'tantaal-elkos' maar die zijn er nauwelijke boven de 50 uF.
Pas trouwens op met 16 Volt elko's op digitaalspanning, ik weet niet hoe je schakeling in elkaar zit maar de meeste DCC signalen zijn tegen de 20 Volt dus ik zou liever 25 Volt types nemen!
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3445
    • Mijn van-alles website
Re:inbouw wagonverlichting (digitaal spoorbedrijf)
« Reactie #6 Gepost op: 19 February 2010, 14:31:08 »
ik weet niet hoe je schakeling in elkaar zit maar de meeste DCC signalen zijn tegen de 20 Volt dus ik zou liever 25 Volt types nemen!
Omdat ik onbekend ben met N, durfde ik daar geen uitspraak over te doen ;)

janpvdaa

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
Re:inbouw wagonverlichting (digitaal spoorbedrijf)
« Reactie #7 Gepost op: 19 February 2010, 17:44:11 »
Bedankt voor alle reacties. Ik denk dat de optie om meerdere kleine elco's parallel te zetten het beste is, omdat niet de lengte maar de dikte/hoogte het probleem is.
Ik kan overigens nog melden m.b.t. de angst voor te hoge digitale spanning melden dat mijn eerste component in de schakeling een simpele diode is en dan pas de eerste LED. Ik weet niet of dat er iets toe doet, maar dat werkt tot nu toe goed.
Groet, Jan

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2039
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:inbouw wagonverlichting (digitaal spoorbedrijf)
« Reactie #8 Gepost op: 19 February 2010, 18:17:34 »
Officieel is een DCC signaal maximaal 18 Volt (voor H0) maar dit kan naar mijn ervaring varieren, onder ander onder invloed van de geleverde voedingspanning voor de gebruikte booster/centrale.
Uitgaande van 18 Volt zal een diode deze spanning verlagen tot 17,3 Volt of 19,3 Volt, als we uitgaan van maximaal 20 Volt.
Als je een 16 Volt elko hieraan blootstelt zal deze dit wel aankunnen maar waarschijnlijk sneller verouderen.
In het ergste geval kan de elko doorslaan (kortsluiten) en eventueel zelfs uit elkaar knallen!

Het zal allemaal wel meevallen maar ik zou zelf vooral het risico van snellere veroudering niet nemen...
Heb je al es gemeten wat de spanning over de elko wordt?
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26642
    • Pagina van klaas
Re:inbouw wagonverlichting (digitaal spoorbedrijf)
« Reactie #9 Gepost op: 20 February 2010, 00:01:06 »
Officieel is een DCC signaal maximaal 18 Volt (voor H0)
Waar vind je dat?
In NEM 670 staat een maximale waarde van 22V, en daarbij wordt geen onderscheid gemaakt naar schaal.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2039
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:inbouw wagonverlichting (digitaal spoorbedrijf)
« Reactie #10 Gepost op: 20 February 2010, 01:38:12 »
Uit een vorige discussie, zie een deel ervan hieronder, en wat ik zelf zoal gemeten heb aan NMRA DCC en Selectrix centrales...

De spanning bij digitaal heeft, even afgezien van het teken, altijd dezelfde waarde. Ongeveer 18 à 20V.
Als je die spanning gelijkricht, dan heb je (al zonder afvlakking) een vlakke gelijkspanning.
Dus is de logische conclusie dat effectief, gemiddeld en top dezelfde waarde hebben.

Dat geldt voor DCC en voor Motorola, die kennen alleen maar +18V of -18V.
Bij FMZ en Selectrix ligt het iets anders, daar zitten nl. hele korte stukjes nul volt in, de z.g. Taktpauzes. Maar aangezien dat minder gebruikelijke protocollen zijn heb ik die even buiten beschouwing gelaten.
« Laatst bewerkt op: 20 February 2010, 01:49:25 door HansQ »
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26642
    • Pagina van klaas
Re:inbouw wagonverlichting (digitaal spoorbedrijf)
« Reactie #11 Gepost op: 20 February 2010, 20:58:57 »
Hans, dit is natuurlijk geen antwoord op de vraag. Je stelt zelf:
Officieel is een DCC signaal maximaal 18 Volt
Het woord officiëel houdt in dat het ergens in een norm beschreven staat. Wat je nu aanvoert is een citaat van mij waarin ik ongeveer-waarden aangeef, en meetresultaten die je zelf hebt gevonden. Maar dat is niet hetzelfde als een officiëel maximum.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.