Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door peterha
Vandaag om 02:27:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
01 September 2025, 23:07:05
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Huup
01 September 2025, 22:42:37
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
01 September 2025, 22:21:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
01 September 2025, 22:06:00
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
01 September 2025, 21:57:32
Minder wissels door Quinzeedied
01 September 2025, 21:54:06
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
01 September 2025, 21:38:08
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
01 September 2025, 21:22:15
Da's Daz 2 door Huup
01 September 2025, 21:21:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
01 September 2025, 21:17:03
Raadplaatje door grossraumwagen
01 September 2025, 21:15:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door jdk
01 September 2025, 21:01:14
De Projecten van RetroJack door RetroJack
01 September 2025, 20:35:26
NS 8800 als BR J 94 met enorme kortingen bij MU (Modellbahn Union) door Edwin2121992
01 September 2025, 19:21:33
Draaischijf Fleischmann 6053 werkt vaak niet. door Voske
01 September 2025, 17:50:54
Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling door Huup
01 September 2025, 17:50:50
NS 6100 van GM&S door Gerke
01 September 2025, 17:14:02
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Hollandserhbfan
01 September 2025, 16:03:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
01 September 2025, 14:43:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
01 September 2025, 14:39:02
Ronald doet de Fork Challenge! door Peter J K
01 September 2025, 13:54:29
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
01 September 2025, 12:21:25
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ronald Halma
01 September 2025, 11:51:42
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
01 September 2025, 11:47:03
US diorama in H0 door Wim Vink
01 September 2025, 11:26:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
01 September 2025, 10:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
01 September 2025, 10:06:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
01 September 2025, 08:36:33
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Ferdinand Bogman
01 September 2025, 00:06:54
  

Auteur Topic: Afstand portaal tot portaal spoor N  (gelezen 5525 keer)

Alexander21

  • Offline Offline
  • Berichten: 119
Afstand portaal tot portaal spoor N
« Gepost op: 09 January 2010, 18:22:37 »
Ik ben nu zelf bovenleidingsportalen aan het maken van de NS, nu is mijn vraag hoeveel ruimte moet er tussen de portalen van een dubbespoor traject?
In google earth heb ik het gemeten maar dan zou het ongeveer 38 cm worden?????

bedankt.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3990
Re:Afstand portaal tot portaal spoor N
« Reactie #1 Gepost op: 09 January 2010, 18:43:49 »
 Hallo,
 De afstand is 70 meter in het echie op de rechre stukken.
 Vr gr,Peter.
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re:Afstand portaal tot portaal spoor N
« Reactie #2 Gepost op: 11 January 2010, 10:05:55 »
Kijk bij de fabrikant van bovenleiding welke lengte bovenleiding de langste is voor n-spoor en gebruik die als uitgangspunt, zou ik zeggen, immers als je de lengte net iets te lang neemt en de langste bovenleiding past net niet, heb je een probleem.
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8841
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Afstand portaal tot portaal spoor N
« Reactie #3 Gepost op: 11 January 2010, 10:27:58 »
In google earth heb ik het gemeten maar dan zou het ongeveer 38 cm worden?????

Deel je de 70 meter van Peter door 160 dan kom je uit op 43,75cm... die 38 cm gaat dus wel kloppen. Of het mooi is zou ik niet kunnen zeggen, zelf denk ik dat het mooier is als ze iets dichter bij elkaar staan, vooral in de bochten.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Afstand portaal tot portaal spoor N
« Reactie #4 Gepost op: 14 January 2010, 14:22:45 »
Heren,

De 70 meter als afstand voor bovenleiding portalen in Nederland is een beetje te groot.
De maximale afstand is voor oudere systemen (alleen 1500V) 60 meter (375 mm bij 1:160) en voor de modernere systemen (voorbereid voor 25 kV) is de maximale afstand 50 meter (312,5 mm bij 1:160).

Groeten,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26761
    • Pagina van klaas
Re:Afstand portaal tot portaal spoor N
« Reactie #5 Gepost op: 14 January 2010, 14:38:38 »
De 70 meter als afstand voor bovenleiding portalen in Nederland is een beetje te groot.
Toch zijn er heel wat rechte trajecten waar de portalen op 70 meter staan.
Maar als je deze afstand volgens de schaal verkleint dan is dat in model wel een beetje veel. Ik zou gaan voor ongeveer de helft, zeker omdat je ze in de krappe modelspoorbogen nog dichter bij elkaar moet zetten.
Een andere benadering is door Rob al gegeven: kijk wat de fabrikanten doen en probeer daarbij aan te sluiten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Hans Gvz

  • Offline Offline
  • Berichten: 651
Re:Afstand portaal tot portaal spoor N
« Reactie #6 Gepost op: 14 January 2010, 16:35:05 »
Palen in Nederland staan ongeveer 70-73 mtr uit elkaar op de vb, emplacementen is de afstand ongeveer 60 mtr. In bogen is het een ander verhaal, daar staan de palen opgedeeld naar de boogstraal van de boog, al dan niet met bochtaftrekken. 25 kV systeem, en dan neem ik even als voorbeeld het viaduct in Dt, dat is voorbereid op 25 kV, daar staan de palen ook gewoon 70 mtr uit elkaar. Zal toch niet zo wezen dat hoe lichter het systeem wordt, des te dichter de palen op elkaar gaan staan.

Gr Hans

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26761
    • Pagina van klaas
Re:Afstand portaal tot portaal spoor N
« Reactie #7 Gepost op: 14 January 2010, 17:26:42 »
Hans,
Het is toch een bekend feit (voor mij tenminste) dat op nieuwgebouwde hogesnelheidslijnen de portalen 50 meter uit elkaar staan. Ik heb dat gezien in Frankrijk, maar ook in België en Engeland. Waarom dat zo is weet ik ook niet. Maar het is wel handig als je in de trein zit en de snelheid wil klokken. Bij 300 km/u komen er dan precies 100 palen per minuut voorbij.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Hans Gvz

  • Offline Offline
  • Berichten: 651
Re:Afstand portaal tot portaal spoor N
« Reactie #8 Gepost op: 14 January 2010, 18:07:43 »
Weet ik niet Klaas, ik zit niet in die 25 kV rommel, de spanningssluis in Rtd is het enige waar we met die spanning en ook het systeem te maken hebben. Kan best zijn dat de palen 50 mtr uit elkaar staan, werkelijk geen idee. En ik wil het eigenlijk ook niet weten ook, er is nameliijk geen ene reet aan, aan het hele systeem niet, je weet nu al wat je over 25 jaar moet doen, nahhhhh, is niet leuk. Geef mij maar het ouwe zooitje, elke dag is als geen ander. Als je denkt dit te gaan doen, wordt het dat. En da's voor mij  althans nog steeds de kick om elke dag fluitend naar werk toe te gaan, toegegeven dat het met dit weer wat minder is, zal het niet fluitend wezen, maar  een deuntje op de tuba moet toch kunnen. Maar ik ga wel even te raden bij oude collega's, en dan vraag ik gewoon wat hier de afstanden zijn.

Gr Hans

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Afstand portaal tot portaal spoor N
« Reactie #9 Gepost op: 14 January 2010, 19:24:21 »
Klaas,

Bij hogere snelheden moet de rijdraad steeds horizontaler hangen. Tussen iedere paal hangt de rijdraad door.
Om de 300 km/h te kunnen halen moet de rijdraad erg horizontaal hangen. Dit kan alleen nog maar als de afstanden tussen de palen kleiner wordt.

Groet,

Gerard.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Alexander21

  • Offline Offline
  • Berichten: 119
Re:Afstand portaal tot portaal spoor N
« Reactie #10 Gepost op: 14 January 2010, 19:57:29 »

Bedankt voor de informatie.
Ik heb de portalen op 30 cm gezet op rechte stukken.
En ik heb bochten met een radius van 130 cm, daar staan ze op 25 cm uit elkaar zodat de draad altijd tussen de 2 spoorstaven blijft.
Of ik de draad maak weet ik nog niet dat zou wel heel dun moeten....


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26761
    • Pagina van klaas
Re:Afstand portaal tot portaal spoor N
« Reactie #11 Gepost op: 14 January 2010, 21:56:58 »
Om de 300 km/h te kunnen halen moet de rijdraad erg horizontaal hangen. Dit kan alleen nog maar als de afstanden tussen de palen kleiner wordt.
Lijkt mij een heel zinnige verklaring.

En ik wil het eigenlijk ook niet weten ook, er is nameliijk geen ene reet aan, aan het hele systeem niet, je weet nu al wat je over 25 jaar moet doen, nahhhhh, is niet leuk. Geef mij maar het ouwe zooitje, elke dag is als geen ander.
Nounou Hans, dat is wel een beetje fatalistisch. Elektrisch gezien is het 25 kV systeem minstens even interessant als het 'ouwe zootje'.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.