Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door MathynK
Vandaag om 22:36:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door orientexpress
Vandaag om 22:04:27
'Permaloog' met electronenbuizen door Pauldg
Vandaag om 21:54:40
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 21:50:24
MoBaBro.de door W. Thomas
Vandaag om 21:45:21
Modelwensen 2026 door treinb
Vandaag om 21:24:31
losse onderdelen door Carl
Vandaag om 21:21:22
Binnenverlichting van 4 DDM1 rijtuigen laten draaien op 1 decoder. door Biesje
Vandaag om 20:15:36
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 20:02:14
Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 19:59:25
Forster Stadtbahn Tramlok H0m door Java
Vandaag om 19:39:36
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Gerrit H
Vandaag om 19:24:53
Goede wensen voor 2026 door Jan Bennink
Vandaag om 18:55:50
Trix wielen vanvangen van rijtuigen en wagons door Petertje
Vandaag om 18:31:31
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Hans1963
Vandaag om 18:23:33
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 17:36:30
bestaand station of eigen bouw? door Falcon10
Vandaag om 17:11:32
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:09:41
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:57:23
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Alewijn
Vandaag om 15:15:47
kerstbaan thuis door R1954
Vandaag om 14:51:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:59:20
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door bellejt
Vandaag om 12:15:29
herrmann door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:06:58
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Jelmer
Vandaag om 11:52:36
Roco 42616 door Ronald69
Vandaag om 11:17:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:02:57
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren door Dave.......
Vandaag om 10:41:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:37:11
Wat wordt op dit object op het perron geklikt? door RobVille
Vandaag om 10:26:20
  

Auteur Topic: Geometrie Engels wissel Roco Line vs Tillig  (gelezen 6971 keer)

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 486
Geometrie Engels wissel Roco Line vs Tillig
« Gepost op: 08 January 2010, 14:04:20 »
Beste iedereen,

Ik blijf problemen houden met mijn Tillig Elite Engels wissel (85390), omdat ik het niet voor elkaar krijg om de wisseltongen aan beide zijden van het wissel goed aan te laten sluiten. Zelfs de inzet van dikker verenstaal helpt niet. Ik zit er dan ook over te denken om het wissel eruit te slopen en te vervangen door een Roco Line wissel. Nu mijn vraag: weet iemand of een Roco Line Engels wissel exact dezelfde geometrie kent als het Tillig wissel en ik dus zonder al teveel te slopen in aansluitende sporen het Tillig wissel kan vervangen?

Volgens de site van Conrad is de lengte bijna gelijk en de hoek geheel gelijk, alleen de radius wijkt af...

Tillig
Hoek:   15 °
Grootte:   H0
Inhoud:   1 st.
Lengte:   228 mm
Fabrikantnr.:   85390
Uitvoering:   Dubbele Engelse wissel.
Schaal:   H0
Railsysteem:   Tillig Elite
Radius:   484 mm

Roco
Hoek:   15 °
Grootte:   H0
Inhoud:   1 st.
Lengte:   230 mm
Fabrikantnr.:   42451
Uitvoering:   Engelse wissel
Schaal:   H0
Railsysteem:   RocoLine ohne Bettung
Radius:   1050 mm
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8828
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Geometrie Engels wissel Roco Line vs Tillig
« Reactie #1 Gepost op: 08 January 2010, 14:23:54 »
Remco,

Ik heb even gezocht voor je... zelf rij ik dus rocoline en geen tillig dus ik kan je de verschillen niet goed vertellen maar ik heb een draadje op modelspoormagazine-forum gevonden over dit onderwerp: Even doorlezen en je bent denk ik wel geholpen. Ze hebben het over dat in de MIBA een aantal artikelen hebben gestaan over het gebruik van Tillig en rocoline bijelkaar.

http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=5894

Groeten Ronald K.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1454
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re:Geometrie Engels wissel Roco Line vs Tillig
« Reactie #2 Gepost op: 08 January 2010, 15:59:11 »
Beste,

Hoe dik is de plaat hout?

met andere woorden wat zit er allemaal tussen de wissel en de motor.
En welke wissel aandrijving?

dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18624
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Geometrie Engels wissel Roco Line vs Tillig
« Reactie #3 Gepost op: 08 January 2010, 16:10:14 »
Dat vroeg ik mij ook af.... zo sterk zijn die tongen van een Tillig wissel toch ook niet? Al eens geprobeerd om een motorische aandrijving te gebruiken? Tortoise is een hele sterke, maar ook een Fulgurex/Lemaco is een prima alternatief.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 486
Re:Geometrie Engels wissel Roco Line vs Tillig
« Reactie #4 Gepost op: 08 January 2010, 16:15:20 »
Het probleem is hetzelfde als in dit topic:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,3066.0.html

Ik heb echter een ander type wissel en kan de trekstang niet in tweeën delen om voor beide delen van het wissel een aparte motor te gebruiken.

Ik gebruik al Tortoise aandrijving met extra dikke steldraad. De plaat is 8 mm multiplex met de bekende blauwe Gamma-plaat als ondergrond voor de rails. Wat ik ook probeer: de tongen krijg je gewoon niet in de goede stand, er blijft aan één zijde van het wissel altijd ruimte tussen tong en rails. Eigenlijk is het gewoon een slechte constructie van Tillig. Wel jammer, want de rest van mijn Tillig wissels werkt perfect.
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1454
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re:Geometrie Engels wissel Roco Line vs Tillig
« Reactie #5 Gepost op: 08 January 2010, 16:31:54 »
Beste,

daarbij wil ook nog wel vertellen dat ik deze wissels ook heb gehad en ze doorverkocht heb.
Ik heb de langere versie genomen en deze bevallen beter.
Ik had de zelfde problemen als jij>> veel ontsporingen en met de langere wissels is dit flink gereduceerd.
Loshalen en vier aandrijvingen plaatsen of een andere wissel toepassen. (zou ik doen) ;D

dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27070
    • Pagina van klaas
Re:Geometrie Engels wissel Roco Line vs Tillig
« Reactie #6 Gepost op: 08 January 2010, 16:35:01 »
Volgens de site van Conrad is de lengte bijna gelijk en de hoek geheel gelijk, alleen de radius wijkt af...
Het Roco wissel is dan ook geen Engels wissel, het is een Baeseler wissel.
Bij een Baeseler wissel liggen de tongen aan de buitenkant. Door deze constructie krijg je een grotere boogstraal.

Wat is eigenlijk het probleem bij het Tillig wissel? Hebben de tongen te veel veerkracht, of ligt er één tong aan terwijl de andere nog los ligt?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18624
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Geometrie Engels wissel Roco Line vs Tillig
« Reactie #7 Gepost op: 08 January 2010, 16:39:34 »
Dat laatste Klaas? Tenminste, zo begrijp ik dat:

Het probleem is hetzelfde als in dit topic:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,3066.0.html

Ik heb echter een ander type wissel en kan de trekstang niet in tweeën delen om voor beide delen van het wissel een aparte motor te gebruiken.

Ik gebruik al Tortoise aandrijving met extra dikke steldraad. De plaat is 8 mm multiplex met de bekende blauwe Gamma-plaat als ondergrond voor de rails. Wat ik ook probeer: de tongen krijg je gewoon niet in de goede stand, er blijft aan één zijde van het wissel altijd ruimte tussen tong en rails. Eigenlijk is het gewoon een slechte constructie van Tillig. Wel jammer, want de rest van mijn Tillig wissels werkt perfect.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27070
    • Pagina van klaas
Re:Geometrie Engels wissel Roco Line vs Tillig
« Reactie #8 Gepost op: 08 January 2010, 16:56:16 »
Sorry, overheen gelezen.
Dat is dus duidelijk een constructiefout in het wissel. Is alleen te verhelpen door de trekstang te verbouwen, maar ik kan me voorstellen dat dat niet voor iedereen een appeltje-eitje verhaal is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 486
Re:Geometrie Engels wissel Roco Line vs Tillig
« Reactie #9 Gepost op: 08 January 2010, 17:10:46 »
Ik zal eens een 1:1 printje maken van het wissel en dat dan op mijn Tillig wissel leggen. Kijken of het past....
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Berichten: 2885
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re:Geometrie Engels wissel Roco Line vs Tillig
« Reactie #10 Gepost op: 08 January 2010, 20:22:19 »
Heb de zelfde wissels van Tillig ,aandrijving is van Conrad dikkere steldraad van Bernd [fissy] toegepast,plaat dikte is 8m/m Styrostone rail bedding dik 3m/m en geen problemen,alleen de wissels kunnen niet open gereden worden.

Cor











Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 486
Re:Geometrie Engels wissel Roco Line vs Tillig
« Reactie #11 Gepost op: 08 January 2010, 20:40:50 »
Cor,

Heb jij er dan geen last van dat de wisseltongen aan de ene kant van de wissel niet aansluiten op de rails, waardoor de boel ontspoort?  Het lijkt ook wel of de tongen niet goed vastzitten in de stelstang, waardoor er teveel speling op de stelstang zit. Ik ga nog wel eens lopen pielen. Het blijft mijns inziens een zwakke constructie....
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Berichten: 2885
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re:Geometrie Engels wissel Roco Line vs Tillig
« Reactie #12 Gepost op: 08 January 2010, 20:50:18 »
Het antwoord is nee.

Cor