Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 18:56:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
  

Auteur Topic: Geometrie Engels wissel Roco Line vs Tillig  (gelezen 6784 keer)

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 486
Geometrie Engels wissel Roco Line vs Tillig
« Gepost op: 08 January 2010, 14:04:20 »
Beste iedereen,

Ik blijf problemen houden met mijn Tillig Elite Engels wissel (85390), omdat ik het niet voor elkaar krijg om de wisseltongen aan beide zijden van het wissel goed aan te laten sluiten. Zelfs de inzet van dikker verenstaal helpt niet. Ik zit er dan ook over te denken om het wissel eruit te slopen en te vervangen door een Roco Line wissel. Nu mijn vraag: weet iemand of een Roco Line Engels wissel exact dezelfde geometrie kent als het Tillig wissel en ik dus zonder al teveel te slopen in aansluitende sporen het Tillig wissel kan vervangen?

Volgens de site van Conrad is de lengte bijna gelijk en de hoek geheel gelijk, alleen de radius wijkt af...

Tillig
Hoek:   15 °
Grootte:   H0
Inhoud:   1 st.
Lengte:   228 mm
Fabrikantnr.:   85390
Uitvoering:   Dubbele Engelse wissel.
Schaal:   H0
Railsysteem:   Tillig Elite
Radius:   484 mm

Roco
Hoek:   15 °
Grootte:   H0
Inhoud:   1 st.
Lengte:   230 mm
Fabrikantnr.:   42451
Uitvoering:   Engelse wissel
Schaal:   H0
Railsysteem:   RocoLine ohne Bettung
Radius:   1050 mm
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8811
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Geometrie Engels wissel Roco Line vs Tillig
« Reactie #1 Gepost op: 08 January 2010, 14:23:54 »
Remco,

Ik heb even gezocht voor je... zelf rij ik dus rocoline en geen tillig dus ik kan je de verschillen niet goed vertellen maar ik heb een draadje op modelspoormagazine-forum gevonden over dit onderwerp: Even doorlezen en je bent denk ik wel geholpen. Ze hebben het over dat in de MIBA een aantal artikelen hebben gestaan over het gebruik van Tillig en rocoline bijelkaar.

http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=5894

Groeten Ronald K.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1452
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re:Geometrie Engels wissel Roco Line vs Tillig
« Reactie #2 Gepost op: 08 January 2010, 15:59:11 »
Beste,

Hoe dik is de plaat hout?

met andere woorden wat zit er allemaal tussen de wissel en de motor.
En welke wissel aandrijving?

dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17828
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Geometrie Engels wissel Roco Line vs Tillig
« Reactie #3 Gepost op: 08 January 2010, 16:10:14 »
Dat vroeg ik mij ook af.... zo sterk zijn die tongen van een Tillig wissel toch ook niet? Al eens geprobeerd om een motorische aandrijving te gebruiken? Tortoise is een hele sterke, maar ook een Fulgurex/Lemaco is een prima alternatief.

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 486
Re:Geometrie Engels wissel Roco Line vs Tillig
« Reactie #4 Gepost op: 08 January 2010, 16:15:20 »
Het probleem is hetzelfde als in dit topic:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,3066.0.html

Ik heb echter een ander type wissel en kan de trekstang niet in tweeën delen om voor beide delen van het wissel een aparte motor te gebruiken.

Ik gebruik al Tortoise aandrijving met extra dikke steldraad. De plaat is 8 mm multiplex met de bekende blauwe Gamma-plaat als ondergrond voor de rails. Wat ik ook probeer: de tongen krijg je gewoon niet in de goede stand, er blijft aan één zijde van het wissel altijd ruimte tussen tong en rails. Eigenlijk is het gewoon een slechte constructie van Tillig. Wel jammer, want de rest van mijn Tillig wissels werkt perfect.
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1452
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re:Geometrie Engels wissel Roco Line vs Tillig
« Reactie #5 Gepost op: 08 January 2010, 16:31:54 »
Beste,

daarbij wil ook nog wel vertellen dat ik deze wissels ook heb gehad en ze doorverkocht heb.
Ik heb de langere versie genomen en deze bevallen beter.
Ik had de zelfde problemen als jij>> veel ontsporingen en met de langere wissels is dit flink gereduceerd.
Loshalen en vier aandrijvingen plaatsen of een andere wissel toepassen. (zou ik doen) ;D

dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26642
    • Pagina van klaas
Re:Geometrie Engels wissel Roco Line vs Tillig
« Reactie #6 Gepost op: 08 January 2010, 16:35:01 »
Volgens de site van Conrad is de lengte bijna gelijk en de hoek geheel gelijk, alleen de radius wijkt af...
Het Roco wissel is dan ook geen Engels wissel, het is een Baeseler wissel.
Bij een Baeseler wissel liggen de tongen aan de buitenkant. Door deze constructie krijg je een grotere boogstraal.

Wat is eigenlijk het probleem bij het Tillig wissel? Hebben de tongen te veel veerkracht, of ligt er één tong aan terwijl de andere nog los ligt?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17828
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Geometrie Engels wissel Roco Line vs Tillig
« Reactie #7 Gepost op: 08 January 2010, 16:39:34 »
Dat laatste Klaas? Tenminste, zo begrijp ik dat:

Het probleem is hetzelfde als in dit topic:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,3066.0.html

Ik heb echter een ander type wissel en kan de trekstang niet in tweeën delen om voor beide delen van het wissel een aparte motor te gebruiken.

Ik gebruik al Tortoise aandrijving met extra dikke steldraad. De plaat is 8 mm multiplex met de bekende blauwe Gamma-plaat als ondergrond voor de rails. Wat ik ook probeer: de tongen krijg je gewoon niet in de goede stand, er blijft aan één zijde van het wissel altijd ruimte tussen tong en rails. Eigenlijk is het gewoon een slechte constructie van Tillig. Wel jammer, want de rest van mijn Tillig wissels werkt perfect.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26642
    • Pagina van klaas
Re:Geometrie Engels wissel Roco Line vs Tillig
« Reactie #8 Gepost op: 08 January 2010, 16:56:16 »
Sorry, overheen gelezen.
Dat is dus duidelijk een constructiefout in het wissel. Is alleen te verhelpen door de trekstang te verbouwen, maar ik kan me voorstellen dat dat niet voor iedereen een appeltje-eitje verhaal is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 486
Re:Geometrie Engels wissel Roco Line vs Tillig
« Reactie #9 Gepost op: 08 January 2010, 17:10:46 »
Ik zal eens een 1:1 printje maken van het wissel en dat dan op mijn Tillig wissel leggen. Kijken of het past....
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Berichten: 2824
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re:Geometrie Engels wissel Roco Line vs Tillig
« Reactie #10 Gepost op: 08 January 2010, 20:22:19 »
Heb de zelfde wissels van Tillig ,aandrijving is van Conrad dikkere steldraad van Bernd [fissy] toegepast,plaat dikte is 8m/m Styrostone rail bedding dik 3m/m en geen problemen,alleen de wissels kunnen niet open gereden worden.

Cor











Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 486
Re:Geometrie Engels wissel Roco Line vs Tillig
« Reactie #11 Gepost op: 08 January 2010, 20:40:50 »
Cor,

Heb jij er dan geen last van dat de wisseltongen aan de ene kant van de wissel niet aansluiten op de rails, waardoor de boel ontspoort?  Het lijkt ook wel of de tongen niet goed vastzitten in de stelstang, waardoor er teveel speling op de stelstang zit. Ik ga nog wel eens lopen pielen. Het blijft mijns inziens een zwakke constructie....
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Berichten: 2824
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re:Geometrie Engels wissel Roco Line vs Tillig
« Reactie #12 Gepost op: 08 January 2010, 20:50:18 »
Het antwoord is nee.

Cor