Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

verlichting op mijn draaischijf zeten door Albert de Heer
Vandaag om 22:48:08
PB Models, ICR-rijtuigen door Corné81
Vandaag om 22:34:19
Modelspoorbaan van Einte door 741230
Vandaag om 22:17:24
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:58:13
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 21:57:24
Roco NS plan V door Jeroen Water
Vandaag om 21:51:46
REE Modeles 2025: NS 1300 door Jeroen Water
Vandaag om 21:49:15
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Bram S
Vandaag om 21:47:00
The Summer of 69 door Huup
Vandaag om 21:41:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 21:38:52
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:12:21
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 21:08:48
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 20:36:20
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 20:00:34
Artikel RailMagazine Zweedse strategische reserve door RikM
Vandaag om 19:56:56
Van 2D afbeelding naar 3D model door MOVisser
Vandaag om 19:39:16
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:36:05
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door barry1972
Vandaag om 19:34:37
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door meino
Vandaag om 19:16:24
Pendel module Viessmann 5214 door Pieter Bregman
Vandaag om 18:52:12
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:08:31
Maasvlakte Zuid door R1954
Vandaag om 17:26:31
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door einte
Vandaag om 16:59:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:44:45
Overstap naar HTM door Boertje
Vandaag om 16:35:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:35:26
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 14:11:34
probelemen met schaalodel exact ( theo roozen ) door Biesje
Vandaag om 13:11:53
Stoomlocomotieven van de Staatsmijnen door Eelco Storm
Vandaag om 12:36:42
Artitec DE-2 Rood/Reclame banen rijdt niet meer ? (Garantie?) door dennie
Vandaag om 12:35:31
  

Auteur Topic: Foto inscannen NS 450 uit boek ' Diesellocomotieven in Nederland'.  (gelezen 7648 keer)

Jelle Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 494
    • Nederlandsche Tramweg Maatschappij
Re: Foto inscannen NS 450 uit boek ' Diesellocomotieven in Nederland'.
« Reactie #15 Gepost op: 24 May 2015, 13:12:38 »
Het brugdek met originele rails? Nee hoor, zoals op mijn site is te lezen:

"In de zomer van 2004 is een compleet nieuw brugdek gebouwd, zodat er van de brug nu nauwelijks meer iets uit de tramtijd stamt, wellicht nog de vergrendeling van de brug en delen van de de slagbomen, alle uit 1953. Het nieuwe brugdek is in de eerste week van augustus geplaatst. Op het brugdek liggen brede en smalle RVS-strippen die de groefrails suggereren, maar helaas hebben die slimmeriken er een spoorwijdte van zo'n 1340 mm van gemaakt, dus ongeveer 100 mm te smal. Met dank aan de brugwachter voor de assistentie bij het opmeten."

http://noordwolde.jellejan.de/index.php?page=tramnet_wijnjeterp_2004.htm

Er staat ook een foto op die pagina met de brug omhoog. Dan zie je mooi dat recht onder de "spoorstaven" helemaal geen langsbalk zit, die zitten op andere afstanden van elkaar! Lekker historisch verantwoord uitgevoerd allemaal.

Ook wel "leuk" om te weten: De ingenieur die een en ander eind jaren '80 reeds wilde laten renoveren, besefte zich niet hoe zwaar zo'n trambrug eigenlijk is. Hij regelde een veel te lichte hijskraan. De brugwachter (dezelfde als die mij in 2004 hielp bij het opmeten) was wat slimmer en waarschuwde de mensen nog, maar de ingenieur was niet te overtuigen. Gevolg: de kraan kwakte om.

Groeten van Jelle Jan
« Laatst bewerkt op: 24 May 2015, 13:30:20 door Jelle Jan »

Jelle Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 494
    • Nederlandsche Tramweg Maatschappij
Re: Foto inscannen NS 450 uit boek ' Diesellocomotieven in Nederland'.
« Reactie #16 Gepost op: 24 May 2015, 14:04:48 »
Ik had 15 jaar geleden al eens een klein stukje van de tekeningen ingescand. Dit om te laten zien dat tijdens de bouw flink van de tekening wordt afgeweken. Na de bouw wordt dan ook een revisietekening gemaakt. Ik heb van de woning beide in mijn archief. De revisietekening lijkt aanzienlijk meer op de werkelijkheid. Desondanks is het goed om altijd de werkelijke bouwsels te bestuderen en d.m.v. stenen tellen de echte verhoudingen te bepalen. De revisietekeningen van de NTM wijken namelijk aangaande de exacte plek van de kozijnen toch nog wel eens wat af van de werkelijkheid. In geval Wijnjeterp ziet het er gelukkig wel aardig realistisch uit. Links de bouwtekening, rechts de revisietekening:



Ik ga voor je op zoek naar de tekeningen om ze nu volledig te scannen (tenzij intussen iemand anders dit ook aan het doen is, dubbel werk heeft geen zin).

Groeten van Jelle Jan

Rienk

  • Offline Offline
  • Berichten: 443
  • Met de Sik door Bolsward, sikkenlijntjes in H0
Re: Foto inscannen NS 450 uit boek ' Diesellocomotieven in Nederland'.
« Reactie #17 Gepost op: 24 May 2015, 21:06:57 »
Hoi Jelle Jan,

Bedankt voor de tekening, dit zal het bouwen erg vergemakkelijken. Deze tekeningen met het fotomateriaal samen zal het bouwen zeker heel dichtbij de werkelijkheid komen.  Ik kijk uit naar de komende tekeningen.

Groeten,
Rienk

Jelle Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 494
    • Nederlandsche Tramweg Maatschappij
Re: Foto inscannen NS 450 uit boek ' Diesellocomotieven in Nederland'.
« Reactie #18 Gepost op: 25 May 2015, 12:41:50 »
Dag Rienk,

Ik heb zojuist de complete bouwtekening van de klapbrug in stukjes ingescand en naar je gemaild, plus eigen opmetingen uit 1988. De woning volgt binnenkort op gelijke wijze. Daarna komen nog detailfoto's van de originele landhoofden, gemaakt enige tijd na de "crash", toen het brugdek op de wal lag.

Groeten van Jelle Jan
« Laatst bewerkt op: 25 May 2015, 12:44:38 door Jelle Jan »

Jelle Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 494
    • Nederlandsche Tramweg Maatschappij
Re: Foto inscannen NS 450 uit boek ' Diesellocomotieven in Nederland'.
« Reactie #19 Gepost op: 25 May 2015, 16:17:19 »
Dag Rienk,

Ik heb zojuist de complete revisietekening van de woning in stukjes ingescand en naar je gemaild, plus eigen baksteentellingen.

Groeten van Jelle Jan

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8939
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Foto inscannen NS 450 uit boek ' Diesellocomotieven in Nederland'.
« Reactie #20 Gepost op: 26 May 2015, 07:48:36 »
Ideaal om wat foto's te gaan nemen en wat meetwerk te gaan doen.

@ Stedahult : Ja, dat zou ik zeker eens kunnen gaan doen, alleen ik ben afhankelijk van het ov en dan wordt het toch lastig voor mij. Ook hoop ik binnenkort de bouwtekeningen te ontvangen en dan bouw ik de brug en woning vanaf de tekening, aangezien er een aantal dingen veranderd is en de tekeningen sowieso kloppen.
Fiets mee in het OV, of een OV-fiets, het is iets meer dan een uurtje fietsen. Kan je ook de sfeer snuiven, geeft ook inspiratie en ideeën ;)

Groet,
Michel

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2323
  • Really old handsome bastard
Re: Foto inscannen NS 450 uit boek ' Diesellocomotieven in Nederland'.
« Reactie #21 Gepost op: 26 May 2015, 14:53:31 »
de laatste plaats in het Noorden waar nog een klein stukkie originele tramrails ligt!

Nou ja, indien niet in Wijnjewoude, dan toch wellicht hier: kop van de Peizerweg in Groningen. Start van de NTM-tramlijn Groningen - Drachten. Eindigt nu al rap bij het stootblok, liep vroeger vrolijk door.



En aan de andere kant van de A7 bij Peizermade ligt naast de Peizerweg nog steeds de oude NTM-brug, helaas zonder spoorstaven.



Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander