Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door MOVisser
Vandaag om 10:07:36
Museumdepot Beekbergen in H0 door spoorzeven
Vandaag om 10:06:12
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:03:48
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 09:15:59
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door zofman
Vandaag om 09:00:38
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 08:57:14
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 08:52:06
Ronald doet de Fork Challenge! door Ben
Vandaag om 08:38:41
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 08:25:05
Line-up foto's van modellen door 1200blauw
Vandaag om 07:43:35
Pimpen Rivarossi DD-AR door StefanNL_Plays
Vandaag om 05:54:25
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 00:27:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
31 July 2025, 22:52:29
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
31 July 2025, 22:17:32
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
31 July 2025, 22:00:00
Nieuw Vlieringen door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:45:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:34:35
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
31 July 2025, 21:25:54
US diorama in H0 door gdh
31 July 2025, 21:11:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
31 July 2025, 21:00:16
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
31 July 2025, 20:54:32
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
31 July 2025, 20:52:41
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door Overet
31 July 2025, 20:43:51
artikel nummers kloppen niet met spurweite n-spur door Rick
31 July 2025, 20:35:07
Mooi weer om buiten te spelen door Vroeger
31 July 2025, 20:15:18
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
31 July 2025, 19:23:30
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door nighttrain1
31 July 2025, 18:43:04
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
31 July 2025, 18:41:36
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Eric v C
31 July 2025, 18:36:39
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
31 July 2025, 18:17:40
  

Auteur Topic: gebruik engelse wissel in hoofdspoor  (gelezen 7753 keer)

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2406
Re: gebruik engelse wissel in hoofdspoor
« Reactie #15 Gepost op: 24 November 2006, 20:07:33 »
@Klaas

Delft is wel degelijk een intercity station maar alleen voor de intercity Den Haag – Eindhoven (– Venlo)

zie:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Nederlandse_Intercitystations


mvg,

Matthijs

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6509
Re: gebruik engelse wissel in hoofdspoor
« Reactie #16 Gepost op: 24 November 2006, 20:23:28 »
@Gerrit,

Ik ben nu wel benieuwd naar je baanplan. Mèt of zonder Engelsmannen...

En als je er mee klaar bent, maak je er dan net zulke mooie plaatjes van als Matthijs?

Hans van de Burgt

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: gebruik engelse wissel in hoofdspoor
« Reactie #17 Gepost op: 24 November 2006, 20:55:24 »
Enne Bart: een kruiswissel is niet hetzelfde als een Engels wissel. Een kruiswissel is een combinatie van 4 gewone wissels en een kruising.
Klaas, je hebt helemaal gelijk. Had nog een beetje teveel Bundesbahn in het hoofd: daar is het kruiswissel een "Hosenträger" (lijken wel op bretels  :) ) en het engels wissel noemt men daar een "Kreuzungsweiche".
Groetjes, Bart

Kassenbarg

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: gebruik engelse wissel in hoofdspoor
« Reactie #18 Gepost op: 24 November 2006, 21:00:21 »
@Gerrit,

Ik ben nu wel benieuwd naar je baanplan. Mèt of zonder Engelsmannen...

En als je er mee klaar bent, maak je er dan net zulke mooie plaatjes van als Matthijs?

Hans van de Burgt

Ehm, ik ben bang dat het een heel simpeltjes baanplan wordt. Maar als ik denk dat het voor mij goed is, zal ik hem scannen en laten zien.

Het moment dat ik zulke foto's van mijn baan kan laten zien, zal nog wel even op zich laten wachten....

SporenplanOnline

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re: gebruik engelse wissel in hoofdspoor
« Reactie #19 Gepost op: 26 November 2006, 21:38:33 »
Meegebogen wissels zie je in Duitsland en Zwitserland vrij veel.
In Nederland zou ik geen voorbeeld kunnen noemen.

Amersfoort Goederenemplacement o.a. en op nog wel een paar plaatsen. Tegengebogen wissels komen wel vaker voor.


SporenplanOnline

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re: gebruik engelse wissel in hoofdspoor
« Reactie #20 Gepost op: 26 November 2006, 21:44:47 »
Engelse wissels slijten ook in model sneller dan gewone rechte wissels? Waar slijten ze dan: de tongen of het puntstuk?

Engelse wissels hebben meer bewegende delen. Totaal 8 tongen (wissel maar 2). Vaak in tegenstelling tot modelspoor zijn 2 wissels goedkoper dan 1 engelswissel. Kosten (materiaal), prijspijl 2003:
wissel 1:9: 34.000,-
engelswissel: 1:9: 85.000,-

SporenplanOnline

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re: gebruik engelse wissel in hoofdspoor
« Reactie #21 Gepost op: 26 November 2006, 21:55:09 »
Bij de grootbedrijven probeert men ze zoveel mogelijk te vermijden,maar ook daar liggen er nog genoeg in het hoofdspoor.
 Gewoon gebruiken. :D

Nee dat is dus niet echt 100% waar. Kijk voor de grap naar emplacementen in 1930: zo recht als t maar zijn kan: en toch engelse wissels terwijl de ruimte onbeperkt is (ja na 10 km kom je pas weer een ander emplacement tegen). Ook in Ede Wageningen is in de jaren 70 (ff uit mn hoofd) aan de oostzijde ook gewoon een engels wissel aangebacht terwijl daar ook makkelijk 2 losse wissels kunnen liggen.

Een kleine kanttekening moet ik wel plaatsen: bij te kleine verticale boogstralen op een plaats kan natuurlijk wel worden gekozen om engelse wissels neer te leggen. Dit is soms niet echt te zien, terwijl er in het horizontale ontwerp wel voldoende ruimte kan zijn.

SporenplanOnline

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re: gebruik engelse wissel in hoofdspoor
« Reactie #22 Gepost op: 08 December 2006, 16:54:48 »
Amersfoort Goederenemplacement o.a. en op nog wel een paar plaatsen. Tegengebogen wissels komen wel vaker voor.

Er is laatst op Prorail gebied een meegebogen gevalletje neergelegd: 2399B bij Kijfhoek aansl. Noord.

RR kent er ook min. 1 (bij het oude Nootdorp aansl.).