Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
13 August 2025, 23:55:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
13 August 2025, 23:51:22
De projecten van Ruben (NL H0) door Sikko
13 August 2025, 23:36:52
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door TonM
13 August 2025, 23:20:35
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
13 August 2025, 23:08:01
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
13 August 2025, 22:53:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
13 August 2025, 22:32:26
Aanpassen baanplan bestaande baan door MichielB
13 August 2025, 22:25:43
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
13 August 2025, 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door jandcargo
13 August 2025, 22:19:39
booster vraag door Patrick Smout
13 August 2025, 22:05:38
Aachenau West door MichielB
13 August 2025, 22:02:43
Da's Daz 2 door Huup
13 August 2025, 22:02:43
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
13 August 2025, 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
13 August 2025, 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
13 August 2025, 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
13 August 2025, 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
13 August 2025, 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
13 August 2025, 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
13 August 2025, 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
13 August 2025, 18:23:28
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
13 August 2025, 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
13 August 2025, 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
13 August 2025, 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
13 August 2025, 16:40:13
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
13 August 2025, 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
13 August 2025, 16:30:02
Rijnstraat door Huup
13 August 2025, 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
13 August 2025, 15:40:21
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
13 August 2025, 15:23:07
  

Auteur Topic: Onderbouw tactiek  (gelezen 3634 keer)

nspoorbouwer

  • Gast
Onderbouw tactiek
« Gepost op: 02 November 2007, 17:17:40 »
Hallo Allen,

Ik ben bezig met een modelbaan (in N) en dit is voor mij de eerste keer.  (Tevens ook mijn eerste kennismaking met dit forum !!) Nu loop ik, zelfs met genoeg documentatie !) vast op de onderbouw.

Ik heb nog niet een echt concreet spoorplan, maar ik weet al wel enkele belangrijke onderdelen en ik weet ook dat het handig kan zijn (??) om te beginnen met de 'onzichtbare' delen.
Maar... ik wil met wissels werken, en uiteraard ook met baanvakken. Hoe moet ik de elektronica nu combineren met de onderbouw? Met andere woorden, waar moet ik op letten met het beginnen van de later onzichtbare delen?

En, is het aan te raden veel sporen weg te stoppen onder landschap (schaduwstations, keerlussen, klimspiralen e.d.) zodat je er eigenlijk nooit meer bij kunt mocht dat nodig zijn? Lijkt mij niet. Hoe pak ik dat aan?

Groeten,

Paul

brendan

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re: Onderbouw tactiek
« Reactie #1 Gepost op: 02 November 2007, 17:35:16 »
Ha paul,

begin als eerste eens met een concreet baanplan. Zonder dit is het namelijk erg lastig om je onderbouw te maken en daarbij is het handig om te weten waar wat loopt.
Wat hierna ook handig is om te doen is je baanplan 1 op 1 uit te printen. Dit als grote voordeel dat je hierdoor gelijk kan bepalen welke stukken moeilijk bereikbaar zijn, je de lengte en breedte kunt bepalen van je baan, je kunt bekijken waar je evntuele luiken moet maken enzovoorts.
De onderbouw zelf is op meerdere manieren te maken. Thuis maak ik gebruik van houten latten met inkepingen en heb ik vakken gecreerd van ongeveer 50 bij 50 cm. I
Op deze onderbouw komen mijn spanten. Ikzelf ben echter pas begonnen na het zorgvuldig ontwerpen van mijn baanplan....en zelf toen had ik nog zoiets van ja had ik dit maar zus of zo gedaan
Qua elektronica heb ik een soort aparte kast gemaakt en ben ik werk ik dus met draden hierna toe voor wissels/seinen enzovoorts. Kost wel wat meer werk maar het voordeel vind ik dat ik niet onder de baan hoef te kruipen om bij mijn decoders te kunnen aangezien deze allemaal op 1 plaats aan de zijkant bij elkaar komen.

Qua schaduwstations enz..is het maar net wat jezelf wilt. Zoals Joseph Brandl zegt:"Less is more" zo vind ik dat ook. Echter de een vind dit wel en de andere niet.
Het is idd wel zo dat het het meest simpele is om van onder naar boven te werken (andersom is amper mogelijk).

Maar zoals gezegd eerst een goed baanplan en dan pas beginnen met je onderbouw.

Groeten

Brendan

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Onderbouw tactiek
« Reactie #2 Gepost op: 02 November 2007, 18:44:00 »
Citaat
Hoe pak ik dat aan?

Maten van de kamer opmeten en dan bijv in schaal 1:10 een ruwe schets maken. Zo zie je al direkt wat kan/niet kan. Met duimstok, papier en potlood kom je vaak al een heel eind. :)
Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Gerhard Overweg

  • Offline Offline
  • Berichten: 401
Re: Onderbouw tactiek
« Reactie #3 Gepost op: 02 November 2007, 19:38:27 »
Hallo mede Nspoorder,

Heb het bijna hetzelfde gedaan als de vorige sprekers , heb eerst de beschikbare ruimte op schaal van papier gemaakt mede door het gebruik van de N spoormal de baan gaan uittekenen (weet je meteen wat je nodig hebt), de onderbouw gemaakt van houten latten met inkepingen waar je vakken krijgt van 30x30cm de ze ook in de tekening gebruikt om te zien of je met de wisselaandrijvingen goed weg komt zo kun je het baanplan aanpassen
voor de bedrading en dergelijke goed te leiden kun je in de latten gaten boren om zo de bedrading netjes aan te leggen.

Gr, Gerhard

Hansepansje

  • Offline Offline
  • Berichten: 677
    • Perrongeluk - van de regen uit de drup
Re: Onderbouw tactiek
« Reactie #4 Gepost op: 12 November 2007, 14:05:09 »
Hoi Paul,

Eerst plannen, dan pas bouwen. Een plan is veel sneller gewijzigd, dan een onderbouw die toch niet blijkt te voldoen.

Zelf heb ik een onderbouw volgens de L-profiel constructie (zie ander draadje op dit forum: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=6611.0)
Deze constructie geeft je erg veel flexibiliteit, niet meer constructie dan strikt nodig, en je kunt ook je bedrading en elektronica er prima tegen kwijt.
Als je wat foto's wilt, stuur maar even een persoonlijk berichtje.

Groets, Hans
Dachbodenheim: N-spoor, Fleischmann Piccolo, HCCM elektronica, eigen software

treintjesgek

  • Offline Offline
  • Berichten: 45
Re: Onderbouw tactiek
« Reactie #5 Gepost op: 19 November 2007, 07:49:27 »
En, is het aan te raden veel sporen weg te stoppen onder landschap (schaduwstations, keerlussen, klimspiralen e.d.) zodat je er eigenlijk nooit meer bij kunt mocht dat nodig zijn? Lijkt mij niet. Hoe pak ik dat aan?
Je moet er bij het ontwerpen van je baan voor zorgen dat altijd overal bij kunt komen. Dit geldt zowel tijdens de bouw als achteraf en het geldt voor het spoor en voor de scenery.

Zorg dat alles binnen reikwijdte van je arm ligt. Je wilt niet op je 'tafel' klimmen en een stationsgebouw platdrukken om bij een afgelegen stuk spoorlijn te komen als je een ontsporing moet verhelpen of een aantal bomen moet herplanten..
Dat betekent dus dat je baan maximaal zo'n 70 centimeter diep kan zijn als deze tegen een muur staat.

Zorg verder dat je gemakkelijk met je arm tussen de bovenkant van het rollend materieel en de onderkant van bv een berg kunt komen. Het is frustrerend als je een ontsporing onder de grond probeert te herstellen en daarbij allerlei andere treinen van de rails trekt.

1op160

  • Offline Offline
  • Berichten: 355
    • 1op160.nl Modelbaan in schaal N
Re: Onderbouw tactiek
« Reactie #6 Gepost op: 19 November 2007, 10:36:41 »
Hoi Paul,

Ik ben ook een N-spoor baan aan het bouwen.
Misschien heb je iets aan de tekst over onderbouw op mijn website.
(www.1op160.nl/onderbouw.aspx)

Groeten,

Michel
(www.1op160.nl)
https://www.1op160.nl - Modelbaan in schaal N
https://www.youtube.com/@1op160/videos - YouTube kanaal
https://cults3d.com/en/users/1op160/3d-models - Cults 3D - 3D print modellen

Jos van den Heuvel

  • Fan
  • Offline Offline
  • Berichten: 364
  • Jolly
Re:Onderbouw tactiek
« Reactie #7 Gepost op: 18 December 2009, 20:04:06 »
Hallo,

Ben bezig met het ontwerp van een H0-baan, nou lees ik nergens, of het ligt aan mij, wat de ideale hoogte van een baan moet of mag zijn!
Het ontwerp is een U-vorm met een kamer afmeting van ongeveer 5x3,5 meter, veel accent op natuur.............bergen dus!

Kan iemamd mij dat vertellen aub.
Bvd.

In afwachting,
gr. Joske
Waarom is het 's-nachts kouder dan buiten?

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3482
    • modulebaan.nl
Re:Onderbouw tactiek
« Reactie #8 Gepost op: 18 December 2009, 20:12:28 »
Hoi Jos,

Wat meestal genoemd wordt is een hoogte van 120 of 130 cm. Dat is ook de hoogte van veel tentoonstellingsbanen. Daarmee heb je een baan op ongeveer ooghoogte.

Wat het uiteindelijk wordt is ook afhankelijk van de vorm van je kamer en je eigen voorkeur. Mijn modelbaan staat op zolder onder een schuin dak. De hoogte heb ik op 70 cm. Het is lastig om onderdoor te kruipen, maar dat gaat wel. Door op een kussen op de grond te gaan zitten heb zie ik mijn baan ook op ooghoogte.

Volgens mij is het ook bekijken wat je zelf het beste bevalt.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

hoefhaan

  • Gast
Re:Onderbouw tactiek
« Reactie #9 Gepost op: 18 December 2009, 20:18:14 »
Ik hanteer zo'n beetje een hoogte van een standaard tafel. Dat kan wat varieren, maar dan zit je redelijk goed. Je kunt dan goed onder je tafel werken. Wat voor mij een maatstaaf is: Ik moet er zittend onder kunnen werken maar ook liggend op mijn rug.

Wat betreft onderbouw techniek:
Kijk eens op mijn site onder "Project Oostdijke"

Link: http://www.modelspoorsite.nl/bouwoostdijke1.htm

Daar staat precies hoe ik heb gebouwd. Wat met name van belang is:
Maak een goed baanplan op schaal, en teken daarop ook de grote lijnen van de scenery. Maak vervolgens op basis van dit baanplan een tekening voor de onderbouw, dit om te voorkomen dat je later balken tegen komt op plaatsen waar je ze niet wilt hebben.


Johan

Jos van den Heuvel

  • Fan
  • Offline Offline
  • Berichten: 364
  • Jolly
Re:Onderbouw tactiek
« Reactie #10 Gepost op: 18 December 2009, 20:21:17 »
Hoi Tjalling en Johan,

Nou in ieder geval bedankt voor jullie advies, ga het visueel bekijken wat het beste oogt.
Heb tenminste een richtlijn(hoogte)!

m.vr.gr. Jos
Waarom is het 's-nachts kouder dan buiten?