Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Bahnstrecke 5867
door
einte
Vandaag
om 19:20:50
ACME 2024 met NS ICNG!
door
Teoalessandro
Vandaag
om 19:15:01
BrauWelt, fantasiebaan in H0
door
Overet
Vandaag
om 19:12:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Syb030
Vandaag
om 19:00:28
Duits transport, waar in NL?
door
WimC
Vandaag
om 18:37:07
TurnControl: aansluiting verwijderen
door
Eenerspoor
Vandaag
om 18:29:58
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer
door
Huup
Vandaag
om 18:29:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 18:28:00
Rondom Charlois
door
Wim1969
Vandaag
om 18:03:52
VAM containerwagens spoor-0
door
Frits C
Vandaag
om 17:54:02
De Projecten van RetroJack
door
Frits C
Vandaag
om 17:43:23
Raadplaatje
door
ajb42
Vandaag
om 17:36:58
Märklin 2025
door
borotof
Vandaag
om 17:19:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 17:19:12
MTB DP1 DCC aansluiten op C railwissel
door
bellejt
Vandaag
om 16:53:03
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
Vandaag
om 16:21:25
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
1200blauw
Vandaag
om 16:12:21
Minibaan Visserskaai H0
door
Sikko
Vandaag
om 15:51:34
ESU 2025
door
Marcel112
Vandaag
om 15:44:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
RetroJack
Vandaag
om 15:42:23
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen?
door
Nijboer
Vandaag
om 15:22:05
Het verdwenen spoorwegmuseum van Piraeus
door
Bob R.
Vandaag
om 14:32:13
Zwederbaan
door
nighttrain1
Vandaag
om 14:13:26
Artitec 6300
door
MathynK
Vandaag
om 14:10:08
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel
door
Forever Rocofan
Vandaag
om 14:02:35
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
door
Eelco Storm
Vandaag
om 13:53:58
Camp 3
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:52:30
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:48:22
Yet Another Servo Decoder
door
Menno
Vandaag
om 12:46:04
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:38:20
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
frontsein
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: frontsein (gelezen 1271 keer)
GD
Offline
Berichten: 2168
Nee hoor, die heb ik al heel lang...
frontsein
«
Gepost op:
09 December 2009, 07:29:37 »
Goedemorgen,
Zaterdag is het boek over de serie 2400 aagekomen. Ik heb de foto's een aantal keer bekeken. Wat me opvalt is dat er kennelijk tot halverwege de jaren zeventig overdag niet standaard een verlicht frontsein werd gevoerd. Ik ben ook nog even in het boek van Albers gaan bladeren, en ook daar staan foto's in van treinen die overdag geen verlicht frontsein lijken te voeren. Ik heb altijd gedacht dat dit verplicht was. Weet iemand hoe dat indertijd geregeld was?
Groeten,
Gerard
Gelogd
Dpc Fo
Offline
Berichten: 1519
Re:frontsein
«
Reactie #1 Gepost op:
09 December 2009, 08:26:19 »
Hallo Gerard,
In de stoomtijd werden de frontseinen inderdaad pas aangestoken als het donker werd. Later werd het verplicht om ook overdag met frontseinen aan te rijden, ook omdat er op deze manier bijzondere seinbeelden weergegeven kunnen worden. Wanneer dat precies verplicht is geworden, kan ik hier op mijn werk niet zo gauw vinden, maar dat dat pas halverwege de jaren '70 was lijkt me rijkelijk laat. Ik kijk sinds ca. 1975 bewust naar treinen en ben er nog nooit één zonder frontseinen tegen gekomen. Overdag vallen de lampen natuurlijk minder op, zeker omdat ze niet primair bedoeld zijn om de baan te verlichten op een manier zoals het groot licht van een auto dat doet en veel minder sterk zijn. Ik denk dus dat het fotografisch vertekent.
(Grappig, terwijl ik dit schrijf zie ik een auto "zonder frontseinen" langs mijn kantoor rijden..)
grt. Carlo
Gelogd
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn
Groeten, Carlo
GD
Offline
Berichten: 2168
Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re:frontsein
«
Reactie #2 Gepost op:
09 December 2009, 12:40:43 »
Hoi Carlo,
Mijn eerste reactie was ook dat het waarschijnlijk een fotografische vertekening was. Maar bij nauwkeuriger kijken van een aantal foto's heb ik toch de indruk dat er tot in de jaren zeventig overdag niet altijd een frontsein werd gevoerd. Vandaar mijn vraag.
Groeten,
Gerard
Gelogd
spoorzeven
Offline
Berichten: 5628
Re:frontsein
«
Reactie #3 Gepost op:
09 December 2009, 13:41:41 »
Gezien het feit dat ik al 'oud blond' ben, kijk ik al lange tijd naar treinen. Kan mij niet herinneren dat ze zonder frontseinen reden. Was ook altijd teleurgesteld als de machinist de rangeerpit wisselde voor het omgekeerde L-sein, want dat betekende een eind aan het rangeren en afstoten (heel leuk met een 2400). Het is echter zeker zo dat gedimde frontseinen overdag op foto's niet direct opvallen.
Gelogd
Groet, Frank
Dolf44
Offline
Berichten: 843
Re:frontsein
«
Reactie #4 Gepost op:
09 December 2009, 14:06:25 »
Nou ja, nog wat ouder i.p.v. blond iets grijsachtiger en in 1961 indienst getreden bij NS. Ik kan jullie verzekeren dat frontverlichting overdag in Nederland was voorgeschreven.
Groet, Dolf.
Gelogd
GD
Offline
Berichten: 2168
Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re:frontsein
«
Reactie #5 Gepost op:
09 December 2009, 14:55:11 »
Hallo spoorzeven en Dolf,
Dank voor jullie reacties. Ik ben weer gerustgesteld. Mijn wereldbeeld begon toch wat te wankelen
Groeten,
Gerard
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
frontsein