Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door einte
Vandaag om 19:20:50
ACME 2024 met NS ICNG! door Teoalessandro
Vandaag om 19:15:01
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Overet
Vandaag om 19:12:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
Vandaag om 19:00:28
Duits transport, waar in NL? door WimC
Vandaag om 18:37:07
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
Vandaag om 18:29:58
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Huup
Vandaag om 18:29:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:28:00
Rondom Charlois door Wim1969
Vandaag om 18:03:52
VAM containerwagens spoor-0 door Frits C
Vandaag om 17:54:02
De Projecten van RetroJack door Frits C
Vandaag om 17:43:23
Raadplaatje door ajb42
Vandaag om 17:36:58
Märklin 2025 door borotof
Vandaag om 17:19:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:19:12
MTB DP1 DCC aansluiten op C railwissel door bellejt
Vandaag om 16:53:03
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 16:21:25
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door 1200blauw
Vandaag om 16:12:21
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 15:51:34
ESU 2025 door Marcel112
Vandaag om 15:44:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 15:42:23
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Nijboer
Vandaag om 15:22:05
Het verdwenen spoorwegmuseum van Piraeus door Bob R.
Vandaag om 14:32:13
Zwederbaan door nighttrain1
Vandaag om 14:13:26
Artitec 6300 door MathynK
Vandaag om 14:10:08
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 14:02:35
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Eelco Storm
Vandaag om 13:53:58
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 13:52:30
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 13:48:22
Yet Another Servo Decoder door Menno
Vandaag om 12:46:04
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 12:38:20
  

Auteur Topic: frontsein  (gelezen 1271 keer)

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2168
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
frontsein
« Gepost op: 09 December 2009, 07:29:37 »
Goedemorgen,
Zaterdag is het boek over de serie 2400 aagekomen. Ik heb de foto's een aantal keer bekeken. Wat me opvalt is dat er kennelijk tot halverwege de jaren zeventig overdag niet standaard een verlicht frontsein werd gevoerd. Ik ben ook nog even in het boek van Albers gaan bladeren, en ook daar staan foto's in van treinen die overdag geen verlicht frontsein lijken te voeren. Ik heb altijd gedacht dat dit verplicht was. Weet iemand hoe dat indertijd geregeld was?

Groeten,

Gerard

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1519
    • Mijn fotosite
Re:frontsein
« Reactie #1 Gepost op: 09 December 2009, 08:26:19 »
Hallo Gerard,

In de stoomtijd werden de frontseinen inderdaad pas aangestoken als het donker werd. Later werd het verplicht om ook overdag met frontseinen aan te rijden, ook omdat er op deze manier bijzondere seinbeelden weergegeven kunnen worden. Wanneer dat precies verplicht is geworden, kan ik hier op mijn werk niet zo gauw vinden, maar dat dat pas halverwege de jaren '70 was lijkt me rijkelijk laat. Ik kijk sinds ca. 1975 bewust naar treinen en ben er nog nooit één zonder frontseinen tegen gekomen. Overdag vallen de lampen natuurlijk minder op, zeker omdat ze niet primair bedoeld zijn om de baan te verlichten op een manier zoals het groot licht van een auto dat doet en veel minder sterk zijn. Ik denk dus dat het fotografisch vertekent.

(Grappig, terwijl ik dit schrijf zie ik een auto "zonder frontseinen" langs mijn kantoor rijden..)

grt. Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2168
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re:frontsein
« Reactie #2 Gepost op: 09 December 2009, 12:40:43 »
Hoi Carlo,
Mijn eerste reactie was ook dat het waarschijnlijk een fotografische vertekening was. Maar bij nauwkeuriger kijken van een aantal foto's heb ik toch de indruk dat er tot in de jaren zeventig overdag niet altijd een frontsein werd gevoerd. Vandaar mijn vraag.

Groeten,

Gerard

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5628
Re:frontsein
« Reactie #3 Gepost op: 09 December 2009, 13:41:41 »
Gezien het feit dat ik al 'oud blond' ben, kijk ik al lange tijd naar treinen. Kan mij niet herinneren dat ze zonder frontseinen reden. Was ook altijd teleurgesteld als de machinist de rangeerpit wisselde voor het omgekeerde L-sein, want dat betekende een eind aan het rangeren en afstoten (heel leuk met een 2400). Het is echter zeker zo dat gedimde frontseinen overdag op foto's niet direct opvallen.
Groet, Frank

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re:frontsein
« Reactie #4 Gepost op: 09 December 2009, 14:06:25 »
Nou ja, nog wat ouder i.p.v. blond iets  grijsachtiger en in 1961 indienst getreden bij NS. Ik kan jullie verzekeren dat frontverlichting overdag in Nederland was voorgeschreven.

Groet, Dolf.

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2168
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re:frontsein
« Reactie #5 Gepost op: 09 December 2009, 14:55:11 »
Hallo spoorzeven en Dolf,
Dank voor jullie reacties. Ik ben weer gerustgesteld. Mijn wereldbeeld begon toch wat te wankelen ;D

Groeten,

Gerard