Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
Vandaag om 23:16:43
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Edsko Hekman
Vandaag om 23:15:09
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
Vandaag om 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
Vandaag om 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
Vandaag om 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
  

Auteur Topic: modulebaan aansluiting  (gelezen 2831 keer)

John Spoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 61
  • beter 5 keer gevraagd dan helemaal niet
modulebaan aansluiting
« Gepost op: 06 December 2009, 09:15:08 »
Hallo allemaal ik ben geheel nieuw op dit forum, maar dit terzijde! Ik ben sinds kort begonnen met treinen ik rijd digitaal van het merk PIKO, omdat ik niet zoveel vierkante meters tot mijn beschikking heb wil ik een module baan gaan maken. Mijn vraag zal ongetwijfeld al ergens vermeld staan maar ik kan het niet vinden.

Hoe maak je de (door)koppeling van de rails van de ene module naar de andere?

Ik hoop iets van jullie te horen  :)

Ferry As

  • Spoor 1 en een beetje TT
  • Offline Offline
  • Berichten: 1769
  • **
Re:modulebaan aansluiting
« Reactie #1 Gepost op: 06 December 2009, 09:33:01 »
Hallo John,

Wat betreft de overgang van modulebakken, gebruik ik de volgende methode:

Op ongeveer 1 cm van de rand ,messing schroeven van 20mm. Een stukje van de bielzen afsnijden totdat einde railstaaf gelijk ligt met eind modulebak. Bielzen kan je gebruiken om na het solderen de opening weer op te vullen.

Als de schroeven goed op hoogte zitten, dan kan de kop met een dremel wat bewerkt en kleiner gemaakt worden.

Rail voor het solderen met bijv. glasvezelborstel wat opschuren, dan vloeit het wat beter.

Mocht je wat foto's willen zien , dan hoor ik het wel,

Groeten,

Ferry
 

Ferry As

  • Spoor 1 en een beetje TT
  • Offline Offline
  • Berichten: 1769
  • **
Re:modulebaan aansluiting
« Reactie #2 Gepost op: 06 December 2009, 10:31:04 »
Hallo John,

Hierbij  2 foto's. De eerste is de nog niet afgewerkte kant. De aansluiting voor het volgende stuk trace is hier nog niet klaar. en de rails moet nog verder geschilderd en afgewerkt worden.



Hier de overgang tussen 2 modulebakken. Van de overgang is nu al bijna niets meer te zien. Na het ballasten valt het helemaal niet meer op.



Ik heb mijn hele baan opgebouwd uit modules. Mijn bouwverslag is te vinden onder "Hilverdaal "

Succes

Ferry

John Spoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 61
  • beter 5 keer gevraagd dan helemaal niet
Re:modulebaan aansluiting
« Reactie #3 Gepost op: 06 December 2009, 11:41:12 »
Begrijp ik hier uit dat de rails niet door draadjes gekoppeld word onder de module??

Ferry As

  • Spoor 1 en een beetje TT
  • Offline Offline
  • Berichten: 1769
  • **
Re:modulebaan aansluiting
« Reactie #4 Gepost op: 06 December 2009, 11:49:18 »
Jawel, op elke module wordt de rails gevoed. Per module zit de bekabeling volledig gemonteerd. Railspanning, verlichting, spanning voor de decoders e.d. Vanaf elke module is dit door middel van een DB25 connector gekoppeld op de ringleiding die langs het gehele frame loopt waar de modulebakken op liggen.

Gr.

Ferry

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26677
    • Pagina van klaas
Re:modulebaan aansluiting
« Reactie #5 Gepost op: 06 December 2009, 14:32:49 »
Begrijp ik hier uit dat de rails niet door draadjes gekoppeld word onder de module??
De rails worden wel degelijk met draadjes gekoppeld onderlangs. Anders krijg je de stroom er niet door.
Hoe je dat doet, dat mag je naar eigen smaak invullen. Omdat het modules zijn ligt het voor de hand dat je een losneembare verbinding wilt hebben. De meest Spartaanse manier is met kroonstenen, maar dan moet je bij elke keer koppelen bekijken welke draad in welke klem moet. Het kan, maar is niet handig.
Een andere manier is met connectors, of stekkers, hoe je het maar wil noemen. De handigste keus vind ik zelf de 25-polige sub-D connector, die Ferry ook noemt. Dat is per pen de voordeligste connector.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

John Spoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 61
  • beter 5 keer gevraagd dan helemaal niet
Re:modulebaan aansluiting
« Reactie #6 Gepost op: 06 December 2009, 15:16:23 »
heb je daar toevallig ook een foto van van die ring leiding plus connector?

Ferry As

  • Spoor 1 en een beetje TT
  • Offline Offline
  • Berichten: 1769
  • **
Re:modulebaan aansluiting
« Reactie #7 Gepost op: 06 December 2009, 17:14:54 »
Hoi,

Zojuist even 2 foto's gemaakt van de bekabeling :

Voor de rijspanning heb ik installatiedraad gebruikt en grote kroonstenen om de draad vast te zetten.

Per ader gebruik ik 2 pennen van deze connectors. Zoals Klaas al zei, ze zijn makkelijk te krijgen en goedkoop.

Hoop dat het zo wat duidelijker is

Gr.

Ferry





John Spoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 61
  • beter 5 keer gevraagd dan helemaal niet
Re:modulebaan aansluiting
« Reactie #8 Gepost op: 07 December 2009, 09:08:12 »
ok dat is duidelijk, bedankt. Hebben de kleuren die je gebruikt en vaste betekenis of kun je daar mee switchen?

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8813
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:modulebaan aansluiting
« Reactie #9 Gepost op: 07 December 2009, 09:21:43 »
Hebben de kleuren die je gebruikt en vaste betekenis of kun je daar mee switchen?

Gewoon voor je zelf een vaste betekenis geven. Dan heb je voor je zelf het altijd goed, dan kan je nooit in verwarring raken welke kleur waarvoor is.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26677
    • Pagina van klaas
Re:modulebaan aansluiting
« Reactie #10 Gepost op: 08 December 2009, 10:47:37 »
In plaats van met kleuren kun je ook met nummers werken.
Op mijn eigen spoorbaan, en ook op onze clubbaan, gebruik ik een systeem waarbij elke draad het nummer heeft van de connectorpin waar hij langs komt. Dezelfde nummers staan ook bij alle kroonstenen waar de draad onderweg passeert. Je hoeft dan alleen maar een lijstje te maken waarop staat welk draadnummer voor welk doel dient. Voordeel is dat je maar 1 draadkleur nodig hebt, dus je hoeft niet uit te zoeken hoeveel meter je van elke kleur moet kopen.
Maar goed, je moet gewoon dat doen wat je zelf het handigste vindt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

vissie

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
    • elfd
Re:modulebaan aansluiting
« Reactie #11 Gepost op: 08 December 2009, 11:07:39 »
waarom worden al de signaal draden door de sub d stekkers gelijdt en de ringleiding toch in kroonsteenen.?
vincent bogers

Ferry As

  • Spoor 1 en een beetje TT
  • Offline Offline
  • Berichten: 1769
  • **
Re:modulebaan aansluiting
« Reactie #12 Gepost op: 08 December 2009, 12:12:08 »
De reden hiervan is dat ter hoogte van elke module er een aftakking vanaf de ringleiding bestaat.
Op de ringleiding zit op de kroonsteen een extra kabel naar 25p Sub D en ook op de module bak.

Het voordeel hiervan is dat wanneer 1 module ertussen uit is, bijvoorbeeld in de zomer lekker buiten eraan werken, of in de garage, de rest operationeel blijft. Dit zou niet het geval zijn als de ringleiding doorgelust wordt van module naar module.

Groeten

Ferry

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26677
    • Pagina van klaas
Re:modulebaan aansluiting
« Reactie #13 Gepost op: 08 December 2009, 13:35:24 »
Ferry heeft een soortgelijke constructie als ik. De modules liggen los op een draagframe.
Het verschil zit in de manier van bedraden. Bij Ferry loopt de hoofdbedrading langs het vaste frame, en de modules zijn daar met connectors op afgetakt.
Bij mij loopt de bedrading van module naar module, aan het frame zit geen bedrading. Dat heeft bij mij ook geen zin, als er een module tussenuit is kan er sowieso niet gereden worden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.