Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 22:57:24
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
Vandaag om 22:55:21
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door grossraumwagen
Vandaag om 22:53:04
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
  

Auteur Topic: "dummy"bovenleiding  (gelezen 14412 keer)

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:"dummy"bovenleiding
« Reactie #15 Gepost op: 17 November 2009, 15:28:33 »
Maar tegen dat stof enzo heb je toch een stofzuigwagon ofzoiets? en een lapje op een blokje aan een verstelbaar steeltje; werkt tenminste bij de RhB-modules onder een royaal spinneweb ook...

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

raymond erdtsieck

  • Offline Offline
  • Berichten: 3705
  • N Spoor Freak
Re:"dummy"bovenleiding
« Reactie #16 Gepost op: 17 November 2009, 19:24:25 »
@I love trainz ,

Hartelijk dank voor de goede uitleg Wil (y)
Ik ga denk ik toch maar eens een stukje proberen, en dan ook gelijk testen of ik er nog goed bij kan om de rails schoon te maken e.d.

@ alle N-Spoorders ;D
Is er iemand die ook ervaring heeft met het schoon maken van de rails, als er draad boven de rails hangt?
Ik bedoel, is het wel te doen of is het echt een drama of valt dat wel mee?
En als er iemand is met nog meer tips dan zie ik dat graag!!!

Groet,
Raymond

« Laatst bewerkt op: 17 November 2009, 21:25:01 door raymond erdtsieck »
No Pain No Gain!

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8471
  • Spoor N
Re:"dummy"bovenleiding
« Reactie #17 Gepost op: 17 November 2009, 20:11:59 »
Dat valt best mee, Class 66 en een Roco clean gaan er makkelijk onder door. ;D Zelf kan ik er ook nog wel met een poetsblokje redelijk bij als het echt vies is, maar dat hoeft ook niet zo vaak. Met wat beleid en voorzichtigheid kan je best de rails schoonhouden.
Wel vind ik het persoonlijk veel mooier met draad, zonder draad staat zo kaal.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

raymond erdtsieck

  • Offline Offline
  • Berichten: 3705
  • N Spoor Freak
Re:"dummy"bovenleiding
« Reactie #18 Gepost op: 18 November 2009, 18:24:18 »
@Rick,

Bedankt voor de reactie (y)
Ga het binnenkort dan toch maar proberen, hoop dat het gaat lukken.

Groet,
Raymond
No Pain No Gain!

FidOo

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re:"dummy"bovenleiding
« Reactie #19 Gepost op: 25 November 2009, 09:07:17 »
Ik ben zelf ook redelijk nieuw op het modelspoorvlak.

Maar ook ik wil bovenleiding boven de doorgaande baan.
Daarbij wil ik ook absoluut rijdraden, Ik vind zonder draden absoluut niet mooi. (of alles of niets)

Na wat speurwerk en zoeken op dit forum kwam ik het merk Hobbex tegen.
Heb gister bij Meijer en Blessing in R-dam een beginsetje gekocht van dit merk.
10 Masten en 5 rijdraden van 220mm en 5 draden van 110mm. kost 20 euro.
De draden zijn messing (zo te zien, en voelen) en de mastjes gewoon grijs kunstof.
Vind het een goed alternatief van de wat duurdere merken. Zeker omdat budget toch wel een rol speelt en ik viessmann en minitrix bovenleiding gewoon te duur vind.

Ga in de komende week eens een proefopstelling maken en kijken hoe dit zeg laat verwerken.

Zal gelijk wat foto's maken om te laten zien hoe ze er uit zien.


mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re:"dummy"bovenleiding
« Reactie #20 Gepost op: 25 November 2009, 21:33:46 »
In de bogen komen de masten dichter bij elkaar te staan. Ook niet zoals in het echt, maar tja, als je van het eind van een perron naar de bovenleiding masten en portalen kijkt, staan ze op het eerste gezicht ook dicht op elkaar lijkt het wel, dus weer no problem.

In het echt staan in de wat krappere bogen de bovenleidingmasten wel degelijk dichter bij elkaar!!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re:"dummy"bovenleiding
« Reactie #21 Gepost op: 25 November 2009, 23:32:16 »
Alleen valt het in het echt minder op.
Op rechte trajecten staan de portalen 70 meter van elkaar.
In de beroemde boog van Harderwijk, die bekend staat als de krapste boog in een hoofdlijn, staan ze nog altijd 50 meter uit elkaar.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1376
Re:"dummy"bovenleiding
« Reactie #22 Gepost op: 26 November 2009, 07:05:11 »
Weet niet precies de boogstraal in Harderwijk, volgens google earth is het iets van 600 meter, dan zou 50 meter tussenafstand veel te veel zijn. Het lijkt dat in de boog de masten iets meer dan de helft van de afstand uit elkaar staan dan op een recht stuk.
Bovendien staan op sommige stukken halverwege de portalen ook enkele masten die de rijdraad naar zich toe trekken, zodat de rijdraad tussen 2 portalen ook niet recht verloopt, maar meer de boog volgt

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2039
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:"dummy"bovenleiding
« Reactie #23 Gepost op: 26 November 2009, 08:45:53 »
Beetje wiskunde:
Als de straal 600m is en de mastafstand 50m, dan is de 'uitslag' van de draad als volgt volgens mij:

De halve afstand tussen 2 palen is 25m, bij een straal van 600m levert dat een hoek van 2,386 graden (atan van 25 gedeeld door 600).
Dat levert dan een 'uitslag' op van 0,52m (600 minus 600 maal cos 2,386 graden), klopt dit?

Een variatie van de bovenleiding draad van 1/2 meter moet toch haalbaar zijn voor een stroomafnemer?
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re:"dummy"bovenleiding
« Reactie #24 Gepost op: 26 November 2009, 10:45:57 »
In het grootbedrijf (Nederland) mag de rijdraad maximaal 35 cm uit de hartlijn van het spoor komen. Dus een totaalverschil van 70 cm.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2039
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:"dummy"bovenleiding
« Reactie #25 Gepost op: 26 November 2009, 11:17:42 »
Nah, dan zou die 50m dus kunnen kloppen, vooropgesteld dat ze de zaak een beetje netjes afgehangen hebben?
« Laatst bewerkt op: 26 November 2009, 13:02:17 door HansQ »
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re:"dummy"bovenleiding
« Reactie #26 Gepost op: 26 November 2009, 11:30:29 »
Ik heb die rekensom ook even gemaakt, maar dan voor een boogstraal van 500m. Dat is tenminste wat ik meet op google maps. Dan kom ik aan een totale uitwijking van 62 cm, dus nog steeds binnen de regels.

Hier in Middelburg ligt een boog die groter is, bijna een kilometer straal, waar de portalen ook 50 meter uit elkaar staan. Maar daar staan ook nog zijtrekmasten tussen. Daar moet ik nog eens goed naar kijken waarvoor dat nodig is. Maar dan moet het wel eerst stoppen met plenzen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Agebe

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
Re:"dummy"bovenleiding
« Reactie #27 Gepost op: 26 November 2009, 11:44:58 »
Hallo,

Citaat
In de beroemde boog van Harderwijk, die bekend staat als de krapste boog in een hoofdlijn, staan ze nog altijd 50 meter uit elkaar.


In de boog van Harderwijk is dan ook een speciale constructie toegepast.
De buiten masten zijn door middel van een stalendraad aan elkaar verbonden, aan deze stalendraad  zitten de zijwaardse (zeg maar trekstangen) voor beide sporen.
Aan de masten zelf zitten geen zijwaardse, op deze manier worden de draden binnen de marges boven het spoor gehouden, zonder extra masten. Dus wel extra zijwaardse trekstangen.

Mvg Ab Boezerooij
« Laatst bewerkt op: 26 November 2009, 11:48:21 door Agebe »
Ho-NS-tot nu,  Digitaal met Ecos, IB en met Koploper
daarnaast Grootbedrijf NS

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re:"dummy"bovenleiding
« Reactie #28 Gepost op: 26 November 2009, 12:12:55 »
Ab, nu je het zegt, zo iets heb ik al eens eerder gelezen. Maar wist niet meer dat het over de Harderwijkse boog ging. En dat is op google maps ook niet te zien.
Nou vraag ik me wel af waarom ze dat doen, als uit een berekening blijkt dat het eigenlijk niet nodig is.

Op deze pagina van Nico Spilt is iets van deze constructie te zien. Flink doorscrollen tot voorbij de helft van de pagina.
« Laatst bewerkt op: 26 November 2009, 12:24:16 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 446
Re:"dummy"bovenleiding
« Reactie #29 Gepost op: 27 November 2009, 17:52:25 »
Ab, nu je het zegt, zo iets heb ik al eens eerder gelezen. Maar wist niet meer dat het over de Harderwijkse boog ging. En dat is op google maps ook niet te zien.
Nou vraag ik me wel af waarom ze dat doen, als uit een berekening blijkt dat het eigenlijk niet nodig is.
Waarschijnlijk omdat het een boog is. Je moet er dan rekening mee houden dat een trein in stilstand nog een stuk doorhangt, waardoor je marge kleiner wordt dan 35cm buiten hart spoor. Een trein die met 110km/u door die boog bij Harderwijk rijdt zal daar minder last van hebben.  :)
Met vriendelijke groeten, altijd.