Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Rob Ellerman
Vandaag om 18:44:08
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 18:43:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:41:13
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Eelco Storm
Vandaag om 18:37:12
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
Vandaag om 17:40:37
Terschellinger Spoor door Scratchbuilt
Vandaag om 17:15:49
Vervangen wissels flm profi door Ronald Halma
Vandaag om 17:06:57
Wat herkent AI van onze hobby? door wob
Vandaag om 16:33:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:32:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 16:31:56
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:25:07
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:09:34
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:07:09
Modelbaan Beltheim. door Jelmer
Vandaag om 16:05:39
PB Models, ICR-rijtuigen door Wisselwachter
Vandaag om 15:53:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 15:23:00
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door ronaldvd2000
Vandaag om 14:26:22
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Eric v C
Vandaag om 14:09:13
Op Zuid (NL H0) door hervé
Vandaag om 13:49:23
Project X...... door Gert Arkema
Vandaag om 13:23:09
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 12:59:29
Welke decoder is dit? door 008200
Vandaag om 12:34:06
Tickets Modelspoordagen 2026 door Ad Cleijsen
Vandaag om 11:54:34
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 10:57:47
Modulebaan.nl - kleine keerlussen µMh0UB's door Marc tramt
Vandaag om 09:54:07
Ervaringen met EVA (Ethylene-vinyl acetate) foam/rubber als rail-underlayment. door MOVisser
Vandaag om 09:19:34
Hoe een schaduwstation automatiseren door henk
Vandaag om 09:17:30
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Quinzeedied
Vandaag om 07:20:47
Een nieuw baantje op Micromodules door Huup
09 October 2025, 23:03:04
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door BartvD
09 October 2025, 20:16:47
  

Auteur Topic: Ontwerp bedradingsschema  (gelezen 5843 keer)

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 384
    • Spoor en Staal
Ontwerp bedradingsschema
« Gepost op: 23 November 2009, 12:54:04 »
Hallo,

inmiddels lekker bezig met de bouw van mijn baan, maar voordat ik de elektra draden trek en er een kluwen onstaat, wil ik eerst een plan maken daarvoor.

Hebben jullie tips, ervaringen, freeware/shareware programma's die me daarbij kunnen assisteren?

Ik heb wat gezocht, maar niks relevants gevonden, dus evt zoektermen zijn ook welkom.

Alvast bedankt

Jeroen
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26827
    • Pagina van klaas
Re:Ontwerp bedradingsschema
« Reactie #1 Gepost op: 23 November 2009, 13:20:48 »
Gewoon tekenen op een stuk papier. Eerst het sporenplan, en daarop aangeven waar je aansluitpunten zitten.
Dan kijken van waar naar waar de verbindigen moeten lopen en dan met je boerenverstand vaststellen wat de meest logische route is.
Ik werk zelf met een hoofdroute, een soort snelweg, die over de hele lengte van de spoorbaan loopt.
Vanaf een aansluitpunt ga je naar de snelweg, en volgt die tot je bij het punt bent waar de draad moet zijn. Daar verlaat je de snelweg en gaat via de kortste of meest logische route naar de bestemming. Ingewikkelder hoef je het niet te maken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

RobGood

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re:Ontwerp bedradingsschema
« Reactie #2 Gepost op: 23 November 2009, 23:21:36 »
Jeroen
Ben ook na 35 jaar weer begonnen. Ik ga de boel digitaal doen. Probleem met die bedrading is dat je als je eenmaal aan de opbouw begint je er natuurlijk nooit meer bijkomt zonder slopen.
Daarom denk ik dat je in VASTE bedrading en in veranderbare bedrading moet denken. Met de veranderbare bedrading moet je kunnen experimenteren, andere decoder en dat soort zaken..
Heb achter op de tafel waar het schaduwstation (de terugloop rail die niet in zicht komt) een viertal kontact blokken vastgeschroeft totaal zo een 4x48 aansluitpennen met een voor en een achterkant, (blokjes een keer bij een dumphal gekocht. ) aan de achterkant van die aansluitpennen soldeer ik de baan,dus de rijdraden, terugmeldingsdraden, magnetische artikelen, verlichting enz enz. En gewoon goed stevig zodat een storing haast ondenkbaar is...
Aan de voorkant van die aansluitpennen ga ik dan de electronica aansluiten, decoders terugmelders etc. Zelfs houd ik rekening met dat de hele boel misschien in de toekomst in tweeen moet kunnen worden gedeeld wanneer er stroom te weinig is en er dus een booster bij moet komen. Weet iemand trouwens hoeveel treinen end er kunnen rijden op 1 ecos?
NAtuurlijk moet je wel alle aansluitingen op die connector blokken administreren anders wordt het een sooitje... daar heb ik een excelletje voor verzonnen.

Onder de tafel doe ik gewoon point -to-point verbinden via een x-aantal draadogen ik heb toch niet de illusie dat straks uit die honderden verbindingen dat ene draadje terug te vinden is
rob


Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8086
Re:Ontwerp bedradingsschema
« Reactie #3 Gepost op: 24 November 2009, 09:20:36 »
Weet iemand trouwens hoeveel treinen end er kunnen rijden op 1 ecos?
Net zoveel totdat de beveiliging in werking treed.  ;D

Oftewel daar is geen eenduidig antwoord op te geven.
Dat hangt er maar net vanaf wat je laat rijden.
Zijn het Z spoor treinen op rijdt je met spoor 1.
Hebben je treinen binnenverlichting of niet.
Al die factoren bij elkaar bepalen het maximum.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Lahntal

  • Offline Offline
  • Berichten: 212
  • het gaat om de details
    • Lahntalbahn in N
Re:Ontwerp bedradingsschema
« Reactie #4 Gepost op: 24 November 2009, 10:11:01 »
Hi Jeroen,

Om de bedrading van onze clubbaan voor iedereen inzichtelijk te maken hebben we de bedrading-schema's gemaakt met de teken functie van "PowerPoint' van MS-office.
Het resultaat is een duidelijk schema waarbij iedere kleur draad zijn eigen functie heeft en ook gemakkelijk in de tekening terug te vinden is.

bron: www.lahntalbahn.info
klik voor vergroting

De 'Lahntalbahn in N' is dan analoog maar deze werkwijze werkt uiteraard ook bij het inzichtelijk maken van digitale bedrading.

Groet,
Erwin.

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re:Ontwerp bedradingsschema
« Reactie #5 Gepost op: 24 November 2009, 10:33:43 »
Ik heb nadat ik mijn sporenplan heb gemaakt in Wintrack, dit via print-screen gekopieerd naar paint (niet het mooiste programma maar goed het werkt uitstekend) en daarin heb ik de bedrading getekend en dat gaat heel goed, vergeet niet de bedrading te labelen.



Hoe je dan de bedrading laat lopen licht natuurlijk een beetje aan de onderbouw, welke mogelijkheden heb je daar, welke draaddikte gebruik je want soms komt het wel eens voor dat je ergens niet door of langs kunt en dan zul je het toch enigszins moeten omleggen, daarom heb ik mijn bedrading om de twee meter gelabeled om altijd te kunnen zien welke draad nu waar zit.  Zorg er in ieder geval voor dat bezetmelderbedrading niet langs stroomvorende voedingsdraden komt te liggen (mijn ervaring) dit kan soms storingen veroorzaken (inteferentie).
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 384
    • Spoor en Staal
Re:Ontwerp bedradingsschema
« Reactie #6 Gepost op: 24 November 2009, 13:48:11 »
Allen,

hartstikke bedankt.

Het blijft hoe dan ook zelf tekenen, met de hand of met behulp van de PC.
Maar de hier getoonde oplossingen bieden me genoeg aanknopingspunten om te komen tot een goede oplossing.

Jeroen
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.