Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Fleischmania Nostalgia door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:37:02
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:21:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 15:07:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
  

Auteur Topic: Ontwerp bedradingsschema  (gelezen 5829 keer)

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 385
    • Spoor en Staal
Ontwerp bedradingsschema
« Gepost op: 23 November 2009, 12:54:04 »
Hallo,

inmiddels lekker bezig met de bouw van mijn baan, maar voordat ik de elektra draden trek en er een kluwen onstaat, wil ik eerst een plan maken daarvoor.

Hebben jullie tips, ervaringen, freeware/shareware programma's die me daarbij kunnen assisteren?

Ik heb wat gezocht, maar niks relevants gevonden, dus evt zoektermen zijn ook welkom.

Alvast bedankt

Jeroen
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re:Ontwerp bedradingsschema
« Reactie #1 Gepost op: 23 November 2009, 13:20:48 »
Gewoon tekenen op een stuk papier. Eerst het sporenplan, en daarop aangeven waar je aansluitpunten zitten.
Dan kijken van waar naar waar de verbindigen moeten lopen en dan met je boerenverstand vaststellen wat de meest logische route is.
Ik werk zelf met een hoofdroute, een soort snelweg, die over de hele lengte van de spoorbaan loopt.
Vanaf een aansluitpunt ga je naar de snelweg, en volgt die tot je bij het punt bent waar de draad moet zijn. Daar verlaat je de snelweg en gaat via de kortste of meest logische route naar de bestemming. Ingewikkelder hoef je het niet te maken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

RobGood

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re:Ontwerp bedradingsschema
« Reactie #2 Gepost op: 23 November 2009, 23:21:36 »
Jeroen
Ben ook na 35 jaar weer begonnen. Ik ga de boel digitaal doen. Probleem met die bedrading is dat je als je eenmaal aan de opbouw begint je er natuurlijk nooit meer bijkomt zonder slopen.
Daarom denk ik dat je in VASTE bedrading en in veranderbare bedrading moet denken. Met de veranderbare bedrading moet je kunnen experimenteren, andere decoder en dat soort zaken..
Heb achter op de tafel waar het schaduwstation (de terugloop rail die niet in zicht komt) een viertal kontact blokken vastgeschroeft totaal zo een 4x48 aansluitpennen met een voor en een achterkant, (blokjes een keer bij een dumphal gekocht. ) aan de achterkant van die aansluitpennen soldeer ik de baan,dus de rijdraden, terugmeldingsdraden, magnetische artikelen, verlichting enz enz. En gewoon goed stevig zodat een storing haast ondenkbaar is...
Aan de voorkant van die aansluitpennen ga ik dan de electronica aansluiten, decoders terugmelders etc. Zelfs houd ik rekening met dat de hele boel misschien in de toekomst in tweeen moet kunnen worden gedeeld wanneer er stroom te weinig is en er dus een booster bij moet komen. Weet iemand trouwens hoeveel treinen end er kunnen rijden op 1 ecos?
NAtuurlijk moet je wel alle aansluitingen op die connector blokken administreren anders wordt het een sooitje... daar heb ik een excelletje voor verzonnen.

Onder de tafel doe ik gewoon point -to-point verbinden via een x-aantal draadogen ik heb toch niet de illusie dat straks uit die honderden verbindingen dat ene draadje terug te vinden is
rob


Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8110
Re:Ontwerp bedradingsschema
« Reactie #3 Gepost op: 24 November 2009, 09:20:36 »
Weet iemand trouwens hoeveel treinen end er kunnen rijden op 1 ecos?
Net zoveel totdat de beveiliging in werking treed.  ;D

Oftewel daar is geen eenduidig antwoord op te geven.
Dat hangt er maar net vanaf wat je laat rijden.
Zijn het Z spoor treinen op rijdt je met spoor 1.
Hebben je treinen binnenverlichting of niet.
Al die factoren bij elkaar bepalen het maximum.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Lahntal

  • Offline Offline
  • Berichten: 212
  • het gaat om de details
    • Lahntalbahn in N
Re:Ontwerp bedradingsschema
« Reactie #4 Gepost op: 24 November 2009, 10:11:01 »
Hi Jeroen,

Om de bedrading van onze clubbaan voor iedereen inzichtelijk te maken hebben we de bedrading-schema's gemaakt met de teken functie van "PowerPoint' van MS-office.
Het resultaat is een duidelijk schema waarbij iedere kleur draad zijn eigen functie heeft en ook gemakkelijk in de tekening terug te vinden is.

bron: www.lahntalbahn.info
klik voor vergroting

De 'Lahntalbahn in N' is dan analoog maar deze werkwijze werkt uiteraard ook bij het inzichtelijk maken van digitale bedrading.

Groet,
Erwin.

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re:Ontwerp bedradingsschema
« Reactie #5 Gepost op: 24 November 2009, 10:33:43 »
Ik heb nadat ik mijn sporenplan heb gemaakt in Wintrack, dit via print-screen gekopieerd naar paint (niet het mooiste programma maar goed het werkt uitstekend) en daarin heb ik de bedrading getekend en dat gaat heel goed, vergeet niet de bedrading te labelen.



Hoe je dan de bedrading laat lopen licht natuurlijk een beetje aan de onderbouw, welke mogelijkheden heb je daar, welke draaddikte gebruik je want soms komt het wel eens voor dat je ergens niet door of langs kunt en dan zul je het toch enigszins moeten omleggen, daarom heb ik mijn bedrading om de twee meter gelabeled om altijd te kunnen zien welke draad nu waar zit.  Zorg er in ieder geval voor dat bezetmelderbedrading niet langs stroomvorende voedingsdraden komt te liggen (mijn ervaring) dit kan soms storingen veroorzaken (inteferentie).
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 385
    • Spoor en Staal
Re:Ontwerp bedradingsschema
« Reactie #6 Gepost op: 24 November 2009, 13:48:11 »
Allen,

hartstikke bedankt.

Het blijft hoe dan ook zelf tekenen, met de hand of met behulp van de PC.
Maar de hier getoonde oplossingen bieden me genoeg aanknopingspunten om te komen tot een goede oplossing.

Jeroen
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.