Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
22 July 2025, 23:10:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen door acarailnerd
22 July 2025, 22:54:45
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Gewoon wat busfoto's door chrvdv37402
22 July 2025, 21:57:06
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door IMagic
22 July 2025, 21:42:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Priegelman
22 July 2025, 21:41:42
Sfeer op je modelbaan door meino
22 July 2025, 21:23:45
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door j.ossebaar
22 July 2025, 21:11:18
Raadplaatje door hervé
22 July 2025, 20:58:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 July 2025, 20:53:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
22 July 2025, 20:51:18
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
22 July 2025, 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
22 July 2025, 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
22 July 2025, 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
22 July 2025, 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
22 July 2025, 17:30:51
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
22 July 2025, 16:59:53
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
22 July 2025, 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
22 July 2025, 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
22 July 2025, 16:00:54
  

Auteur Topic: spanningsverschil booster - IB  (gelezen 8235 keer)

Patrick Pontier

  • Offline Offline
  • Berichten: 1204
  • Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
Re:spanningsverschil booster - IB
« Reactie #60 Gepost op: 17 September 2009, 15:19:00 »
Afgelopen zomer ben ik weinig aan het rijden geweest omdat de temp. op zolder juist ver boven de 25° lag.
Mijn baan op zolder heeft de wissels samen de minitrixspoelen.

Mijn rangeerbaantje functioneerde prima, maar hier gebruik ik minitrixwissels icm conradmotoren.
Verder worden de wissels aangestuurd via DINAMO, wel vragen de spoelen een vrij hoog voedingsspanning.
Dit heb ik vaker gehoord.

Groeten,
Patrick

ghammers

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
Re:spanningsverschil booster - IB
« Reactie #61 Gepost op: 17 September 2009, 21:53:13 »
hoi.

houd me toch nog even bezig.
In dit geval kan je de booster weglaten.bij een zwaardere belasting zou dit niet kunnen.
Zie dit dan ook niet als DE oplossing van het probleem.


met groet.

Gerhard.

Henk Kooiman

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
    • Draaischijf HK
Re:spanningsverschil booster - IB
« Reactie #62 Gepost op: 17 September 2009, 23:00:42 »
@Dave,
Met de spanning en tijdsduur heb ik zo'n beetje alle varianten geprobeerd. Nogmaals bij elke temperatuur "hoort" een bepaalde spanning. (proefondervindelijk vastgesteld)
@Patrick,
Tja er zijn er niet veel die bij 25 graden op de zolder zitten, en dan nog schaal N rijden en dan nog digitaal en dan nog met minitrix.  ::)   Zelf heb ik 's zomers wat meer tijd. En in de luchtstroom van de airco gaat het wel.
@Gerhard,
Zo te horen zijn er niet veel die dit probleem hebben. Dit kan komen omdat er (bijna)niet gereden wordt bij >25graden of het is een specifiek probleem van mijn baan. (verkeerde aansluiting?, verkeerde kombinatie?) In ieder geval ben ik nu beter zonder booster.
Ik begrijp dat het "omzeilen" van het probleem de kenner/geinteresseerde stoort. Maar het is mijn baan en op dit gebied ben ik absoluut geen kenner.
Momenteel staan er 14 treinen op de baan. Dat kan ik aanvullen tot hooguit 20. Eénmaal heb ik gezien dat er werkelijk 11 treinen tegelijk reden. En dat gaf geen problemen met de IB. Mocht het toch problemen gaan geven ga ik nu de kant uit zoals hier is geadviseerd: Enkel de wissel op de ene bron en enkel de loks op de andere bron.
Mocht het probleem je toch "bezig blijven houden" zijn oplossingen natuurlijk altijd welkom. Al zou het alleen maar zijn voor de algemene vooruitgang op digitaal gebied.

pfffff een lang verhaal.
mvg
Henk

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:spanningsverschil booster - IB
« Reactie #63 Gepost op: 17 September 2009, 23:02:14 »
Henk,

Kun je misschien ergens een Power 3 booster lenen, om uit te sluiten dat het aan de combinatie IB - LDT ligt ?

Gr. Remco.

Henk Kooiman

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
    • Draaischijf HK
Re:spanningsverschil booster - IB
« Reactie #64 Gepost op: 17 September 2009, 23:08:54 »
Remco,
Dat niet, maar ik weet wel van banen waar het met IB-LDT wel goed gaat.
(oa plaatselijke clubbaan)
mvg
Henk

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:spanningsverschil booster - IB
« Reactie #65 Gepost op: 17 September 2009, 23:09:33 »
Hoi Henk,

Maar dat is niet jouw baan ;)

Gr. Remco.

Patrick Pontier

  • Offline Offline
  • Berichten: 1204
  • Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
Re:spanningsverschil booster - IB
« Reactie #66 Gepost op: 17 September 2009, 23:16:19 »
Hoi Henk,
Wat ook nog wel eens problemen geeft met minitrixwissels is de eindafschakeling.
Of dit afhankelijk is van de omgevingstemperatuur weet ik niet, maar het is misschien een optie om uit te proberen.
Je kunt de eindafschakeling door verbinden en op deze manier uitschakelen. Koploper geeft een opdracht voor een schakelpuls met een maximale tijd.

Groeten,
Patrick

Henk Kooiman

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
    • Draaischijf HK
Re:spanningsverschil booster - IB
« Reactie #67 Gepost op: 17 September 2009, 23:21:34 »
Patrick,
Ik denk dat ik een van de eerste was die ze verwijderde.
mvg
Henk

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:spanningsverschil booster - IB
« Reactie #68 Gepost op: 18 September 2009, 00:46:08 »
Henk, kan het dan niet zomaar zijn dat de puls te lang is voor de aandrijving, en dat hij daarne te warm wordt en vastloopt?

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Patrick Pontier

  • Offline Offline
  • Berichten: 1204
  • Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
Re:spanningsverschil booster - IB
« Reactie #69 Gepost op: 18 September 2009, 08:59:05 »
Oke, dat kon ik niet uit je verhaal opmaken.
Even bij Wim aansluiten; Wat is de duur van de schakelpuls die koploper geeft.
( Kun je ook een tijdsduur ingeven op de IB voor een schakelpuls? Als dit zo is dan is het handig dat Koploper en IB gelijk lopen.)
En wat is de voedingsspanning voor je wissels.
Je zegt eerder dat je daar van alles mee geprobeerd hebt.
Waar ben je uiteindelijk op uitgekomen?

Groeten,
Patrick

C_Jabaaij

  • Offline Offline
  • Berichten: 959
  • Eschburg
Re:spanningsverschil booster - IB
« Reactie #70 Gepost op: 18 September 2009, 11:22:05 »
Remco,
Dat niet, maar ik weet wel van banen waar het met IB-LDT wel goed gaat.
(oa plaatselijke clubbaan)
mvg
Henk

Henk, hier wordt alleen op de booster gereden en direct op de IB zijn alleen de wisseldecoders aangesloten, dus niet de combinatie zoals het bij jou was.

Koos Jabaaij.
“Je gaat het pas zien als je het door hebt”

Henk Kooiman

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
    • Draaischijf HK
Re:spanningsverschil booster - IB
« Reactie #71 Gepost op: 01 October 2009, 00:23:49 »
Even terug een volle dag aan de baan gespandeerd (en op het forum gezeten) en toen was de vrije tijd weer even op. Vandaar de wat latere reactie.

@Patrick / Wim 
De schakeltijd is momenteel gelijk aan of ietsje korter dan de standaard in koploper. (ik kan nu niet kijken voor exact getal) Maar nogmaals, daar ook al veel mee geexperimenteerd. De externe spanning staat bij normale temp op 16,5 volt. Wordt het warmer draai ik de spanning wat op. (tot dat het geen effect meer heeft) Denk hierbij aan max 18,5 volt.
@Koos
Kom ik nog wel een keer spieken. Bedankt voor je verbetering.
@Remco en allen,
Al met al rijdt het zonder booster veel beter. Daarnaast ben ik "overgestapt" op loconet. Ik weet gewoon niet hoe ik het heb.  Voorheen kon ik aan de storingen geen touw vast knopen. Gaat er nu wat mis is het te herleiden en daarom te verhelpen. Ik kan weer gaan opbouwen.
Wat de temperatuur betreft, dat is vooreerst niet actueel meer bij de nu eraan komende herfst/winter. Ik heb een klein beetje een hoop dat het loconet daarin ook verbetering brengt.
Daarom kies ik ervoor om het voorlopig zo te laten. Wordt het tzt bij hoge temp weer "bagger"kom ik er zeker op terug.

Allemaal hartelijk bedankt voor het meedenken en het sturen naar de oplossing.

met dankbare groet,
Henk