Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
Vandaag om 14:24:28
PBM/PWM met joystick door BR41
Vandaag om 14:21:41
Piko TT 2025 door Bartje81
Vandaag om 14:16:26
vrijgavecode z21 centrale door Theiske
Vandaag om 13:53:22
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door henk
Vandaag om 13:45:46
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:45:26
Piko 2025 door Eelco Storm
Vandaag om 13:38:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:33:42
Vele baanplannen online gezet door BramFokke
Vandaag om 13:27:36
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 12:29:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door meino
Vandaag om 12:17:58
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 12:07:48
Line-up foto's van modellen door 1200blauw
Vandaag om 11:58:56
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door VAM65
Vandaag om 11:57:57
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door Gerrit H
Vandaag om 11:54:11
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 11:50:38
De Projecten van RetroJack door spoorijzer
Vandaag om 11:44:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 11:26:14
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:18:52
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 10:57:33
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 10:52:20
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:48:15
Digitaal-delta door Montanbahn
Vandaag om 10:06:46
mDDM, waarom 3 draaistellen? door spoorijzer
Vandaag om 09:58:20
modulebaan in spoor 1 door rjr
Vandaag om 09:39:51
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 09:38:29
Pfarrerwinkel bahn door Hans GJ
Vandaag om 09:30:56
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
Vandaag om 09:04:05
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:36:29
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jelmer
Vandaag om 08:22:39
  

Auteur Topic: Van Duits stuurstandrijtuig naar NS-stuurstandrijtuig  (gelezen 11165 keer)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5405
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Van Duits stuurstandrijtuig naar NS-stuurstandrijtuig
« Reactie #15 Gepost op: 11 September 2009, 11:44:24 »
Hoi Freddy,

NSR heeft de Duitse rijtuigen (die hier in NL ICK en ICL heetten) bijna allemaal alweer terzijde gesteld. De ontwikkelingen hier in Nederland zijn dusdanig dat je mag verwachten dat getrokken treinen op termijn tot het verleden zullen gaan behoren. Als ICRm en de locs serie 1700 op termijn aan vervanging toe zijn, zullen het ongetwijfeld treinstellen gaan worden. Ook de getrokken trein naar berlijn staat op de nominatie om een ICE te worden. Het is nu alleen nog een kwestie van tijd.

Erg jammer, maar ik vrees dat we rond 2020 geen getrokken treinen meer zullen hebben in ons land.

Tenzij NSR weer een materieeltekort krijgt wat accuut opgevangen moet worden, verwacht ik ook niet dat zij nog langer investeren in rijtuigen of locs.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

NS/NMBS fan uit Oostenrijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 68
Re:Van Duits stuurstandrijtuig naar NS-stuurstandrijtuig
« Reactie #16 Gepost op: 11 September 2009, 13:02:28 »
Hoi Jeroen,

Ik kan mij niet vorstellen dat de NS vanaf 2020 geen getroken treinen meer in dienst zou hebben. ???
Ze hebben toch de heele ICRm rijtuigen opgeknapt, ik denk niet dat ze zo snel uit de dienst worden genommen, als ze er zo veel geld in hebben gestopt, toch ???

Wat ik mij wel kan vorstellen is dat de rijtuigen motorwagens zo als de DD-AR krijgen, meschien ook nog in de stuurstandwagen stijl?  (y)

Eduard

NS 1855

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
Re:Van Duits stuurstandrijtuig naar NS-stuurstandrijtuig
« Reactie #17 Gepost op: 11 September 2009, 13:43:19 »
Ze hebben toch de heele ICRm rijtuigen opgeknapt, ik denk niet dat ze zo snel uit de dienst worden genomen

Ik hoop dan ook Héééél graag dat die ICRm's het ook langer dan 2020 volhouden. Waar zou dat toch aan liggen dat ik nog lang niet wil dat ze weggaan ;D

IPIO'er

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
  • "Multi Level" Nederlands Modelbaan in Spoor-N
Re:Van Duits stuurstandrijtuig naar NS-stuurstandrijtuig
« Reactie #18 Gepost op: 11 September 2009, 15:26:32 »
Marc,
Ik vermoed dat Cor met zijn opmerking doelde op de BDs koppen die tegen de ICR rijtuigen zijn gezet.
Een voorzetkop hoeft niet per definitie van kunststof te zijn.
Jeroen

Jeroen, wat betreft een voorzetkop hoeft niet per definitie van kunststof te zijn daar heb je gelijk in,
maar bij de BDs waren het geen voorzetkoppen maar een gedeelte van een rijtuig (kop + balkon+ een klein gedeelte reizigerafd.) en dit maakte één geheel van de totale dynamische staal constructie van het bestaande rijtuig (oude BKd).

Wat Michiel bedoelde van de Bimdzf'jes deze koppen zijn van kuststof en behoren niet tot de dynamische constructie,
want dat zit achter de kunststof voorzet kop, door middel van een zware dynamische stalen constructie en bots proef. En als de voorzetkop beschadigd is en niet de constructie erachter dan kan de voorzetkop gedemonteerd worden en een nieuwe kop kan geplaatst worden. Men kan dit altijd zien door de brede naad onder en achter de voorzetkop, daar is het tot een geheel gemaakt met rubber (gevulkaniseerd) of een andere kunststof. Daarom zijn de koppen tegenwoordig van kunststof, veel goedkoper, mooier van lijn en uitvoering en sneller te vervangen.

Met andere woorden een voorzetkop is altijd te vervangen, zonder de dynamische staalconstructie. En bij de Bds behoort de kop tot de dynamische staalconstructie van het rijtuig en als hij vervangen moet worden dan alleen door een zware botsing en dan wordt de kop hersteld of vernieuwt.
 

bij deze rijtuigen zijn de koppen er trouwens ook volgens de zelfde wijze op gezet als bij de BDs'en van NSR.
Groetjes Michiel

Michiel zie bovenstaande uitleg over de koppen van de BDs'en en de Bimdzf'jes
Een Nederlandse Baan in N, drie etage's langs de wanden van de zolder van 7mtr. bij 3mtr., verbonden d.m.v. een helix.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
  • Spoor N
Re:Van Duits stuurstandrijtuig naar NS-stuurstandrijtuig
« Reactie #19 Gepost op: 11 September 2009, 16:31:51 »
Ze hebben toch de heele ICRm rijtuigen opgeknapt, ik denk niet dat ze zo snel uit de dienst worden genommen, als ze er zo veel geld in hebben gestopt, toch ???
De revisie van het ICR was rond 2005 en ongeveer halverwege de geplande levensduur, dus het einde van ICR zal waarschijnlijk tussen 2020 en 2025 zitten. Vergeet niet dat de oudste ICR nu al bijna 30 jaar oud zijn.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.