Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:25:45
Welke winkel voert deze merken? door bellejt
Vandaag om 18:18:52
Een Rotterdams gebouw door Gerco van Beelen
Vandaag om 18:01:19
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
Vandaag om 17:53:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:45:39
LIMA IRM Cardanassen door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:35:51
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:34:57
Alweer is de Weller soldeerbout defect door TonM
Vandaag om 17:17:43
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 17:02:37
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 16:57:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:39:04
Roco Plan T van DC digitaal sound naar AC digitaal sound door Jeroen Water
Vandaag om 15:55:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 13:37:38
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
Vandaag om 12:52:55
Acme nieuwe ICNG door Treinbestuurder
Vandaag om 12:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 12:29:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:15:43
Aachenau West door Chris Westerduin
Vandaag om 12:12:21
Minder wissels door H0eGenaamd
Vandaag om 11:59:07
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:51:05
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 11:24:57
The Summer of 69 door Eric v C
Vandaag om 11:23:46
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 11:19:20
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door meino
Vandaag om 10:07:49
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 09:53:28
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 09:37:12
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 09:14:35
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 08:38:48
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:34:30
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 08:17:52
  

Auteur Topic: De beste (stoomlocomotief) voor steile, krappe modelbanen (H0)  (gelezen 8200 keer)

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2109
  • MSc Micro-Electronics
Re:De beste (stoomlocomotief) voor steile, krappe modelbanen (H0)
« Reactie #15 Gepost op: 20 August 2009, 16:15:38 »
De steilste Lijn die ik ken ligt in Zwitserland tussen Montreux en Zweisimmen. Deze lijn heeft een stuk met een stijging van 77 Promille, de steilst mogelijke lijn zonder tandrad.

Maar naar de vraag, stoomloks voor steile lijnen, deze komen bij mij op.
Br 85, 93,94, 95, 96 (tijdperk 2), 59 (beetje te groot)

Qua diesels heb je 213 (gespecialiseerd), 218 (met korte treinen), VT98.9 (waren omgebouwde railbussen voor steilstrecken, was ergens een ombouwbericht in een oude Miba hoe deze te maken uit een Roco VT98)

Ik neem aan dat je dit probleem (net als in werkelijkheid) kan oplossen door dubbelbespanning te gebruiken (bijv 2 x Br 93). Heb ergens een verhaal plus foto (tijdschrift) van een trein van 1500 t, getrokken door een 93'er, met een extra 93'er als voorspan EN nog een 93'er als opduwlok. En nog haalden ze het niet  ;D

Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:De beste (stoomlocomotief) voor steile, krappe modelbanen (H0)
« Reactie #16 Gepost op: 20 August 2009, 17:15:11 »
Steilste adhesie baan in europa
http://www.visitnorway.com/nl/Artikelen/Themed-artikelen/What-to-do/Attracties/De-Flam-spoorlijn/
5.5%

Op schaal natuurlijk vrijwel niet na te bootsen vanwege gewichtsverhoudingen en krachtoverbrenging.

Hm,

Ooit werd dit filmpje op Beneluxspoor gepost: klik.

Als dit kan, dan moet gewicht geen probleem meer zijn in modelspoor. Er zijn alleen wat aanvullende voorzieningen nodig, zou je zeggen.

Klaas Zondervan voegde in het bewuste draadje er aan toe:
In het modelspoormuseum in Sneek hebben ze ook zoiets. Niet ondersteboven aan het plafond, maar verticaal tegen de wand.

Dat is een helling van 100% zou ik zeggen.

Groeten,

Marco
« Laatst bewerkt op: 20 August 2009, 20:12:04 door MR »

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:De beste (stoomlocomotief) voor steile, krappe modelbanen (H0)
« Reactie #17 Gepost op: 20 August 2009, 18:57:04 »
Dat is een helling van 100% zou ik zeggen.

Een verticale lijn heeft niet het bijbehorende percentage van 100%.

100% is een helling van een meter vooruit, en dan een meter omhoog. Dus een hoek van 45gr.

Een verticale helling kun je alleen maar naderen in percentages. 100000000000000000000% en dan ben je d'r nog niet... Nooit.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:De beste (stoomlocomotief) voor steile, krappe modelbanen (H0)
« Reactie #18 Gepost op: 20 August 2009, 19:55:49 »
Aha,

Een helling van ∞% dus,

Dank voor de les, weer wat geleerd.

Groet,

Marco
« Laatst bewerkt op: 20 August 2009, 20:11:35 door MR »

UtopiaSpoor

  • Elke keer iets verder
  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re:De beste (stoomlocomotief) voor steile, krappe modelbanen (H0)
« Reactie #19 Gepost op: 20 August 2009, 20:10:29 »
Of noem de hellingshoek (bij percentage = oneindig) gewoon 90°, da's veel makkelijker, het heeft namelijk bij hoeken vanaf ca. 70 graden geen enkele weinig zin meer om de helling in procenten uit te drukken (omdat het percentage loeihard stijgt in verhouding tot de vergroting van de hoek).
« Laatst bewerkt op: 20 August 2009, 22:19:56 door dbenns »

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10771
Re:De beste (stoomlocomotief) voor steile, krappe modelbanen (H0)
« Reactie #20 Gepost op: 20 August 2009, 21:31:19 »
 ??? ??? leg eens uit!!
Deze opmerking en grafiek roepen bij mij alleen maar vragen op.
No dress rehearsel, this is our life.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8529
  • Spoor N
Re:De beste (stoomlocomotief) voor steile, krappe modelbanen (H0)
« Reactie #21 Gepost op: 20 August 2009, 21:33:05 »
Je gaat op een stukje van 0 cm oneindig veel omhoog.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10771
Re:De beste (stoomlocomotief) voor steile, krappe modelbanen (H0)
« Reactie #22 Gepost op: 20 August 2009, 21:38:21 »
... het heeft namelijk geen enkele zin in helling in procenten uit te drukken, tenzij voor kleine hoeken.

Volgens mij worden hellingen in (spoor)wegen niet anders dan in % uitgedrukt. Ik ben nog nooit een bord tegengekomen met; gevaarlijke helling: 4o.

En de waarden op de X-as zijn me een raadsel.
No dress rehearsel, this is our life.

UtopiaSpoor

  • Elke keer iets verder
  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re:De beste (stoomlocomotief) voor steile, krappe modelbanen (H0)
« Reactie #23 Gepost op: 20 August 2009, 22:13:28 »
Ja, het kon duidelijker.
::) Mijn vorige opmerking moet ik herzien, ik denk dat het juist wel zin heeft een helling in graden aan te geven, omdat elk procentpunt zo'n 0.5 graad vertegenwoordigt (gemiddeld over de eerste 130%). Daarmee is natuurlijk in hele procenten een nauwkeuriger beeld van de helling aan te geven dan in hele graden.

De waarden op de X-as zijn de procenten stijging; De Y-as is de hoek in graden. :-\
De grafiek is een overdreven weergave van het percentage wat stijgt tot oneindig, om de relatie tot de hoek die nooit gelijk zal zijn aan 90° aan te geven.
Hoop dat ik het zo beter heb uitgelegd.

Bart-1967

  • Gast
Re:De beste (stoomlocomotief) voor steile, krappe modelbanen (H0)
« Reactie #24 Gepost op: 20 August 2009, 22:24:50 »
Ik heb nog niets gehoord over de tandwielverhoudingen in de aandrijving van de locomotieven. Mogelijk is dit aan te passen.
Neem de Tandradloc. Carl van Fleischmann. Welliswaar een tandradloc, maar met een dusdanige overbrenging waarvan ik denk dat ook zonder tandrad deze loc. probleemloos naar boven komt. De snelheid van de draaiende motor wordt door de aangepaste tandwielverhouding omgezet in koppel naar de wielen.