Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm?
door
1200blauw
Vandaag
om 22:42:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
wob
Vandaag
om 22:36:58
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
wob
Vandaag
om 22:30:44
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
hervé
Vandaag
om 22:20:42
Aachenau West
door
wob
Vandaag
om 22:20:42
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94
door
Erwin 054
Vandaag
om 22:12:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Ronald Schreuder
Vandaag
om 22:11:47
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
nighttrain1
Vandaag
om 21:56:06
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 21:55:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Stefan88
Vandaag
om 21:50:34
't Boemeltje
door
RobVille
Vandaag
om 21:36:12
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Frank 123
Vandaag
om 21:24:59
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
Vandaag
om 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 20:21:24
Mooi weer om buiten te spelen
door
Karben
Vandaag
om 20:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Sofie
Vandaag
om 19:52:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO
door
keesg
Vandaag
om 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:05:08
Vitrinekast
door
Frits C
Vandaag
om 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk
door
ruben derks
Vandaag
om 19:00:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 18:41:20
Artikelen "Het matblad"
door
ES44C4
Vandaag
om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
door
NS264
Vandaag
om 18:15:26
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht
door
Jeroen Water
Vandaag
om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw.
door
jerrytrein
Vandaag
om 17:32:09
Raadplaatje
door
HIJ
Vandaag
om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal
door
MOVisser
Vandaag
om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
door
BartvD
Vandaag
om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
JurS
Vandaag
om 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor
door
Forever Rocofan
Vandaag
om 16:03:46
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Doorgang-tweemaal-N - (Baanplan N)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Doorgang-tweemaal-N - (Baanplan N) (gelezen 4193 keer)
Kieft01
Offline
Berichten: 368
alle herbegin is moeilijk
Doorgang-tweemaal-N - (Baanplan N)
«
Gepost op:
22 June 2009, 14:47:25 »
Hallo,
Bij deze een gedeelte van mijn baanplan.
Zichtbaar is het doorgangsstation dat in een bocht ligt. De bedoeling is dat bij dit station het middelste spoor tweerichtingen wordt voor doorgaaande treinen. De twee buitenste zijn voor verkeer linksomgaand en de binnenste twee voor rechtsomgaand (zoals gebruikelijk)
De stralen zijn aan de krappe kant maar te doen. Helaas niet meer ruimte voorhanden.
Nu wil ik ook wat kunnen rangeren met ontkoppelen en vervangen van loks. De twee kopstukjes (één boven en één beneden) zouden hiervoor bedoelt zijn maar ideaal is het niet. Ook de plaats van ontkoppelrails ligt nog niet vast.
Heeft iemand een goed idee hoe dit te verwezelijken? (misschien heeft iemand ook nog andere tips?)
Ga rijden met koploper icm MM.
Tijdperk IV; treinlengte max. 115.
«
Laatst bewerkt op: 22 June 2009, 23:41:30 door Hans van de Burgt
»
Gelogd
N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021
1op160
Offline
Berichten: 355
Re:Doorgang-tweemaal-N
«
Reactie #1 Gepost op:
22 June 2009, 15:44:18 »
Hallo Ben,
Even 2 dingen waar je rekening mee moet houden als je een station maakt in een bocht.
1. Let op dat je treinen (vooral bij scherpe bochten) erg ver naar binnen "uitzwenken". Hierdoor zouden ze als het perron in de binnenbocht licht het perron kunnen raken en met het perron in de buitenbocht erg ver van het perron af kunnen staan.
2. Mijn ervaring met ontkoppelrails in een bocht is dat dit niet altijd goed gaat met ontkoppelen. Dit komt ook door het "uitzwenken" van de trein waardoor de koppelingen soms niet goed (recht) boven de ontkoppelrails komen.
Ik hoop dat je iets kan met deze tips.
Gr, Michel
(
www.1op160.nl
)
Gelogd
https://www.1op160.nl
- Modelbaan in schaal N
https://www.youtube.com/@1op160/videos
- YouTube kanaal
https://cults3d.com/en/users/1op160/3d-models
- Cults 3D - 3D print modellen
Rmul
Offline
Berichten: 29
altijd een zwak voor de kleintjes
Re:Doorgang-tweemaal-N
«
Reactie #2 Gepost op:
22 June 2009, 16:41:40 »
Ben,
Ziet er erg leuk uit, maar uit ervaring kan ik afraden kleiner dan R4 te gaan aan perrons. Dat geeft de problemen die michel al postte. misschien met flexrails buiten R5 om?
Gr.
Robin
Gelogd
Kieft01
Offline
Berichten: 368
alle herbegin is moeilijk
Re:Doorgang-tweemaal-N
«
Reactie #3 Gepost op:
22 June 2009, 16:53:36 »
Bedankt voor de tips.
Robin: bedoel je de standdard R4 of de R4 maat die ik heb staan? (betekent 4e spoor vanaf binnen)
Probleem is dat ik totaal maar 90 cm heb in de breedte.
Standaard R5 zit al op 98 cm diameter, valt dus af. Een standaard R4 op 72 cm
Dit betekent dat ik maximaal 2, hooguit drie sporen in de bocht kan leggen. Perron weet ik niet of dat dan nog gaat passen....
Dat vormt helaas geen station.
Een idee om dit op te lossen?
In de lengte helaas ook geen ruimte over ivm verdere baanplan.
Gelogd
N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021
1op160
Offline
Berichten: 355
Re:Doorgang-tweemaal-N - (Baanplan N)
«
Reactie #4 Gepost op:
23 June 2009, 08:47:35 »
Hoi Ben,
Voor je perron kan ik wel een oplossing bedenken. Maar weet niet of het heel mooi wordt. Dat zou je even moeten proberen. Misschien is het een optie om je perron zo laag te maken dat de trein er overheen kan "uitzwenken".
mvg, Michel
(
www.1op160.nl
)
Gelogd
https://www.1op160.nl
- Modelbaan in schaal N
https://www.youtube.com/@1op160/videos
- YouTube kanaal
https://cults3d.com/en/users/1op160/3d-models
- Cults 3D - 3D print modellen
Kieft01
Offline
Berichten: 368
alle herbegin is moeilijk
Re:Doorgang-tweemaal-N - (Baanplan N)
«
Reactie #5 Gepost op:
23 June 2009, 14:07:36 »
Tips ter harte genomen en een nieuw ontwerp gemaakt. Heb ingeleverd op aantal banen langs perron maar de flexibiliteit is redelijk gewaarborgt.
Kleinste straal is nu 360 mm
Graag jullie mening....
Gelogd
N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021
Wim Ros
BHV
Offline
Berichten: 7820
Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re:Doorgang-tweemaal-N - (Baanplan N)
«
Reactie #6 Gepost op:
23 June 2009, 15:27:51 »
Ben, ik vind het niet echt mooi vloeiend lopen.
Persoonlijk vind ik dat dit beter loopt.
Mvg
Wim.
Gelogd
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n.
http://rosoft.boards.net
Paulan
Offline
Berichten: 34
Re:Doorgang-tweemaal-N - (Baanplan N)
«
Reactie #7 Gepost op:
23 June 2009, 18:30:45 »
Hoi Ben,
Je heb het over:
De bedoeling is dat bij dit station het
middelste spoor tweerichtingen
wordt voor doorgaaande treinen. De twee buitenste zijn voor verkeer linksomgaand en de binnenste twee voor rechtsomgaand (zoals gebruikelijk).
Hoe los je dit op om geen kortsluiting te krijgen? (keerlus probleem)
Hou wel rekening mee dat de bochten perfect moeten liggen met name de bochtwissels, driewegwissels geven ook vaak problemen.
vr. gr.
Paul
Gelogd
Kieft01
Offline
Berichten: 368
alle herbegin is moeilijk
Re:Doorgang-tweemaal-N - (Baanplan N)
«
Reactie #8 Gepost op:
23 June 2009, 18:42:40 »
Hallo Paul,
In dit gedeelte zit geen keerlus. En een spoor kun je natuurlijk altijd twee kanten op berijden.
In de verdere baan zitten drie keerlussen zodat ik overal vandaan naar m'n schaduwstation kan en ook kan wisselen van linksom naar rechtsom.
Ha Wim,
Baan aangepast en ook de driewegwissel omgedraaid. Dit puur wegens ruimte. Als ik na de driewegwissel een bezetmeldpunt maak dan kan ik toch de losgekoppelde lok keren naar de opstelsporen?
Gelogd
N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Doorgang-tweemaal-N - (Baanplan N)