Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelspoorfabrikanten en hun "fantasiemodellen" door grossraumwagen
Vandaag om 22:59:17
Wat voor trein is dit? Kan nergens een afbeelding vinden. door Jelmer
Vandaag om 22:44:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:42:09
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door Jelmer
Vandaag om 22:38:53
Probleem bij inbouw decoder door Jelmer
Vandaag om 22:36:32
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 22:15:56
Piko 2025 door Menno de Vries
Vandaag om 22:11:19
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Rob Bennis
Vandaag om 22:06:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 21:57:25
Rondom Charlois door Forever Rocofan
Vandaag om 21:16:51
Extra functie in Zimo MS450P22 door robschuurhof
Vandaag om 20:42:59
Roco AC modellen door Martijn193
Vandaag om 20:12:45
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door René 4312
Vandaag om 20:11:46
19 Toen door Benelux795
Vandaag om 19:50:24
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 19:06:01
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 19:05:52
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 19:04:26
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Jelle1969
Vandaag om 18:22:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:16:25
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ben
Vandaag om 17:51:54
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
Vandaag om 17:20:36
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door Edsko Hekman
Vandaag om 17:03:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Daafs128
Vandaag om 16:54:16
PB Models, ICR-rijtuigen door Arjan6511
Vandaag om 16:45:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:05:11
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
Vandaag om 15:57:41
Wat is dit voor component door bellejt
Vandaag om 15:31:15
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Edwin2121992
Vandaag om 14:59:26
3 januari NVBS oliebollenrit door thevandijks
Vandaag om 14:32:11
Layne, Somewhere South. door Noordernet
Vandaag om 14:01:59
  

Auteur Topic: Analoog DC - Twee treinen op één spoor met bovenleiding  (gelezen 1850 keer)

sniper762

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Analoog DC - Twee treinen op één spoor met bovenleiding
« Gepost op: 07 April 2009, 14:23:02 »
Beste mede forumbewoners,

Ik heb het plan om op één spoor twee analoge treinen onafhankelijk van elkaar te laten rijden, met behulp van bovenleiding en twee trafo’s. Daarvoor wil ik mijn Lima 1200 geschikt maken voor het gebruik van een bovenleiding, terwijl de andere loc de beide rails voor de voeding gaat gebruiken. Ik kom alleen even niet uit de te gebruiken schakeling.

Laten we zeggen dat ik 3 aders heb. L is de linker rail, R is de rechter rail (en fungeert als massa) en B is de bovenleiding. Zolang de treinen beide vooruit rijden is er niets aan de hand. L of B worden positief en één van beide treinen gaat rijden. Ik kom volgens mij echter in de problemen als ik achteruit wil rijden. Aangezien beide trafo’s de R als massa gebruiken, gaat er kortsluiting ontstaan als ik één van beide de andere kant op draai.

Ik heb e.e.a al in Crocodile Clips geprobeerd, maar kom er niet goed uit. Als ik beide trafo’s met de min op rails R aansluit, dan ontploffen ze (in Yenka dan) zodra ik de andere kant op wil rijden. De enige remedie die ik kon bedenken was om van één trafo de min niet op R aan te sluiten (en dus alleen de plus te gebruiken). In dat geval kunnen beide treinen wel onafhankelijk vooruit rijden, maar slechts gezamenlijk achteruit.

Maak ik een denkfout of zit ik goed met mijn aanname?

Bij voorbaat dank voor de hulp!

Stefan
« Laatst bewerkt op: 07 April 2009, 21:33:21 door Stefan »

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Analoog DC - Twee treinen op één spoor met bevenleiding
« Reactie #1 Gepost op: 07 April 2009, 14:28:00 »
Stefan, dat is helemaal geen probleem, je verbind beide trafo's met elk één draad aan dezelfde spoorstaaf, de andere draad van de trafo 1 gaat naar de andere spoorstaaf, de andere draad van trafo2 gaat naar de bovenleiding. Je kunt naar hartelust voor en achteruit.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27014
    • Pagina van klaas
Re:Analoog DC - Twee treinen op één spoor met bevenleiding
« Reactie #2 Gepost op: 07 April 2009, 16:48:58 »
Maak ik een denkfout of zit ik goed met mijn aanname?
Je maakt een denkfout, en ik ga proberen me in jouw gedachtenwereld te verplaatsen.
Je hebt twee trafo's, waarvan de beide minnen aan de gemeenschappelijke R-staaf zitten. De ene plus zit aan de L-staaf,de andere aan de bovenleiding.
Nu draai je één trafo naar de andere kant, die trafo wisselt zijn plus en min om, en je denkt, o wee, nu zitten de plus een de min aan elkaar en dat geeft kortsluiting.
Maar, die plus en min zijn van verschillende trafo's, en die hebben niks met elkaar te maken, behalve dat ze op één punt aan elkaar zitten. Zolang je ze nergens anders contact met elkaar laat maken is er niks aan de hand.

Nog even een vergelijkbaar voorbeeld: neem 2 batterijen, en leg de plus van de ene tegen de min van de andere. Heb je dan kortsluiting? Ik dacht het niet, want in elk apparaat waar meerdere batterijen in zitten, liggen die batterijen plus aan min tegen elkaar. Pas als je de andere plus en de andere min ook met elkaar verbindt, dan krijg je een gesloten circuit en dus kortsluiting.

Ik hoop dat het zo duidelijk is, Zo niet, dan wil ik wel een prentje tekenen om het aanschouwelijk te maken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.