Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Modelspoorfabrikanten en hun "fantasiemodellen"
door
grossraumwagen
Vandaag
om 22:59:17
Wat voor trein is dit? Kan nergens een afbeelding vinden.
door
Jelmer
Vandaag
om 22:44:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 22:42:09
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan
door
Jelmer
Vandaag
om 22:38:53
Probleem bij inbouw decoder
door
Jelmer
Vandaag
om 22:36:32
Aachenau West
door
Jelmer
Vandaag
om 22:15:56
Piko 2025
door
Menno de Vries
Vandaag
om 22:11:19
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5
door
Rob Bennis
Vandaag
om 22:06:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Huup
Vandaag
om 21:57:25
Rondom Charlois
door
Forever Rocofan
Vandaag
om 21:16:51
Extra functie in Zimo MS450P22
door
robschuurhof
Vandaag
om 20:42:59
Roco AC modellen
door
Martijn193
Vandaag
om 20:12:45
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
René 4312
Vandaag
om 20:11:46
19 Toen
door
Benelux795
Vandaag
om 19:50:24
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
NS264
Vandaag
om 19:06:01
Lodewickshaven
door
Ronald Halma
Vandaag
om 19:05:52
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
door
Anton Maris
Vandaag
om 19:04:26
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor
door
Jelle1969
Vandaag
om 18:22:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
Vandaag
om 18:16:25
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood.
door
Ben
Vandaag
om 17:51:54
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel
door
Eric v C
Vandaag
om 17:20:36
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic
door
Edsko Hekman
Vandaag
om 17:03:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Daafs128
Vandaag
om 16:54:16
PB Models, ICR-rijtuigen
door
Arjan6511
Vandaag
om 16:45:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 16:05:11
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Basmans
Vandaag
om 15:57:41
Wat is dit voor component
door
bellejt
Vandaag
om 15:31:15
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Edwin2121992
Vandaag
om 14:59:26
3 januari NVBS oliebollenrit
door
thevandijks
Vandaag
om 14:32:11
Layne, Somewhere South.
door
Noordernet
Vandaag
om 14:01:59
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Analoog DC - Twee treinen op één spoor met bovenleiding
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Analoog DC - Twee treinen op één spoor met bovenleiding (gelezen 1850 keer)
sniper762
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 3
Analoog DC - Twee treinen op één spoor met bovenleiding
«
Gepost op:
07 April 2009, 14:23:02 »
Beste mede forumbewoners,
Ik heb het plan om op één spoor twee analoge treinen onafhankelijk van elkaar te laten rijden, met behulp van bovenleiding en twee trafo’s. Daarvoor wil ik mijn Lima 1200 geschikt maken voor het gebruik van een bovenleiding, terwijl de andere loc de beide rails voor de voeding gaat gebruiken. Ik kom alleen even niet uit de te gebruiken schakeling.
Laten we zeggen dat ik 3 aders heb. L is de linker rail, R is de rechter rail (en fungeert als massa) en B is de bovenleiding. Zolang de treinen beide vooruit rijden is er niets aan de hand. L of B worden positief en één van beide treinen gaat rijden. Ik kom volgens mij echter in de problemen als ik achteruit wil rijden. Aangezien beide trafo’s de R als massa gebruiken, gaat er kortsluiting ontstaan als ik één van beide de andere kant op draai.
Ik heb e.e.a al in Crocodile Clips geprobeerd, maar kom er niet goed uit. Als ik beide trafo’s met de min op rails R aansluit, dan ontploffen ze (in Yenka dan) zodra ik de andere kant op wil rijden. De enige remedie die ik kon bedenken was om van één trafo de min niet op R aan te sluiten (en dus alleen de plus te gebruiken). In dat geval kunnen beide treinen wel onafhankelijk vooruit rijden, maar slechts gezamenlijk achteruit.
Maak ik een denkfout of zit ik goed met mijn aanname?
Bij voorbaat dank voor de hulp!
Stefan
«
Laatst bewerkt op: 07 April 2009, 21:33:21 door Stefan
»
Gelogd
Wim Ros
BHV
Offline
Berichten: 7819
Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re:Analoog DC - Twee treinen op één spoor met bevenleiding
«
Reactie #1 Gepost op:
07 April 2009, 14:28:00 »
Stefan, dat is helemaal geen probleem, je verbind beide trafo's met elk één draad aan dezelfde spoorstaaf, de andere draad van de trafo 1 gaat naar de andere spoorstaaf, de andere draad van trafo2 gaat naar de bovenleiding. Je kunt naar hartelust voor en achteruit.
Mvg
Wim.
Gelogd
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n.
http://rosoft.boards.net
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 27014
Re:Analoog DC - Twee treinen op één spoor met bevenleiding
«
Reactie #2 Gepost op:
07 April 2009, 16:48:58 »
Citaat van: Stefan op 07 April 2009, 14:23:02
Maak ik een denkfout of zit ik goed met mijn aanname?
Je maakt een denkfout, en ik ga proberen me in jouw gedachtenwereld te verplaatsen.
Je hebt twee trafo's, waarvan de beide minnen aan de gemeenschappelijke R-staaf zitten. De ene plus zit aan de L-staaf,de andere aan de bovenleiding.
Nu draai je één trafo naar de andere kant, die trafo wisselt zijn plus en min om, en je denkt, o wee, nu zitten de plus een de min aan elkaar en dat geeft kortsluiting.
Maar, die plus en min zijn van verschillende trafo's, en die hebben niks met elkaar te maken, behalve dat ze op één punt aan elkaar zitten. Zolang je ze nergens anders contact met elkaar laat maken is er niks aan de hand.
Nog even een vergelijkbaar voorbeeld: neem 2 batterijen, en leg de plus van de ene tegen de min van de andere. Heb je dan kortsluiting? Ik dacht het niet, want in elk apparaat waar meerdere batterijen in zitten, liggen die batterijen plus aan min tegen elkaar. Pas als je de andere plus en de andere min ook met elkaar verbindt, dan krijg je een gesloten circuit en dus kortsluiting.
Ik hoop dat het zo duidelijk is, Zo niet, dan wil ik wel een prentje tekenen om het aanschouwelijk te maken.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Analoog DC - Twee treinen op één spoor met bovenleiding