Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 18:45:06
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door johanw
Vandaag om 18:42:46
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
Vandaag om 18:40:47
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 18:32:51
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:18:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:13:14
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:04:52
Overstap naar HTM door Dave.......
Vandaag om 17:49:55
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:39:28
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
NS 1700 transfers door Roy van Dijk
Vandaag om 17:03:17
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 15:24:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 14:10:16
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Niels64
Vandaag om 13:16:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20

Auteur Topic: Chatham 12+13 juni 2010  (gelezen 1500 keer)

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Chatham 12+13 juni 2010
« Gepost op: 15 June 2010, 00:52:05 »
Afgelopen zaterdag naar de modelspoorexpositie in Chatham gegaan. Daar stonden altijd erg enthousiaste verhalen over in Rail Magazine, dus daar ik nu toch "in de buurt" woon, ben ik even een kijkje gaan nemen. Met de auto zou het 1,5 uur zijn, met de trein deed ik er heen 2,5 uur over, terug 2 uur. Doordat ze elk weekend tot aan de Olympische spelen de halve ondergrondse stil leggen, kom je wel eens voor verrassingen te staan, vandaar de langere reistijd op de heen weg. Met de zogenaamde hogesnelheidstrein van St. Pancras rechtstreeks naar Chatham was maar 40 minuten. Hoewel niks hogesnelheid, want hij stopt net zo vaak als een stoptrein en snelheid maken is er dan ook niet bij. Ik snap de bedoeling er niet helemaal van, eigenlijk, maar het was in ieder geval wel comfortabel reizen in een zo goed als lege trein.

De oude dokhallen zijn een half uur lopen van het station, maar kwam er daar achter dat er ook een oude dubbeldekker heen en weer pendelt voor slechts £1,25. Maar gelukkig was het heel lekker weer, dus dat maakte de wandel wel zo prettig. Op wandelaars wordt er niet echt gerekend, want ik heb toch een stukje omgelopen omdat ik de auto borden volgde. Het evenement was kort gezegd toch wel een grote tegenvaller. Ik had een soort kleine versie van een vroegere Rail verwacht, waar kwaliteitsbanen stonden. Zeker gezien de verslagen en het enthousiasme wat ik er over had gehoord en gelezen. Maar ik vond het echt helemaal niets. Een heel enkele baan kon me nog wel bekoren, maar de rest was meer van "hier een straat, daar een bospad, hoppakee een brug, klaar!" De "best of show" was duidelijk 'De blauwe tram" van Loek, die voor de gelegenheid was overgekomen (ik neem niet aan dat ie er toevallig op vakantie was). Het was er ook altijd druk en mensen bleven er echt voor staan kijken. Het viel me verder op dat er veel spoor 0 was en dat er bij een flinke baan met veel spoor 0 materieel toch ook nogal wat mensen bleven kijken. Maar die waren daar niet voor de prachtige baan, maar meer voor het rangeren van de ronkende dieselloks. Twee uur later stond ik al weer buiten, wat me nog nooit overkomen is.

Hoe dan ook, ik heb nog wel wat foto's gemaakt. De foto met het jongetje en het trapje is interessant omdat het trapje van de organisatie is. Ik denk dat je die bij de ingang kan meenemen, wat een goed idee is en navolging verdiend. Ik snap alleen niet waarom ze aan de toch wel zware bak (de vaders/opa's moesten 'm sjouwen naar de volgende kraam) aan de zijkant geen wieltjes maken.

Zo, dat hebben we dan ook weer gezien. Het enige dat ik er wel van op heb gestoken is dat ik zelf me veel te veel laat tegenhouden door van mezelf te hoge kwaliteit te eisen bij het bouwen. Daardoor schiet het niet echt op. Het hoeft allemaal niet zo perfect (nou, eigenlijk wel), in het geheel zie je dat toch niet echt.

Wat ik alleen graag zou willen weten, is of het niveau vroeger hoger lag of hadden wij in de jaren '90 gewoon minder kwaliteit dat we dit mooier vonden?
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:Chatham 12+13 juni 2010
« Reactie #1 Gepost op: 15 June 2010, 00:53:04 »
« Laatst bewerkt op: 15 June 2010, 00:58:22 door Sven »

class 37

• Offline Offline
  • class 37 Fan
« Reactie #2 Gepost op: 15 June 2010, 02:35:20 »
jemig zeg je bent wel heel zuur over die beurs zal wel door je reistijd komen :-\ ik ben ook geweest met stoomboy en vrienden en mede doordat ik in nederland niet aan mijn trekken kom kwa engels aanbod was het voor mij een erg geslaagde beurs ;D ik vind deze beurs waar je zowel kunt kijken als kopen zeer geslaagd en voor die 6 pond entree...,en mede door de erg leuke sfeervolle banen die typisch engels zijn heel leuk(tenzij je niet van engelse spoorwegen houd),maar goed dat is mijn visie ;)
British Rail diesel Fan

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #3 Gepost op: 15 June 2010, 02:51:05 »
Ja, als je Engels rijdt, snap ik wel dat je je vermaakt, want er is genoeg te koop. Daar is wel wat voor te zeggen, want er staan allemaal van die speciaalzaakjes met eigen fabrikaten. Maar als je zoals ik alleen voor de banen gaat, dan is het de moeite echt niet waard, naar mijn mening. Elke andere modelspoorbeurs in de buurt is dan net zo goed. Voor de banen kun je beter Birmingham bezoeken, dat was velen, velen malen beter. Ik vermoed dat jij voornamelijk het Engelse materiaal en de sfeer op de banen ziet, en je let niet op modelbouwhoogstandjes.

Gert1

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 15 June 2010, 08:44:30 »
Hoi Sven,

Jammer dat het tegenviel. Mocht je weer eens naar het continent komen, dan is de 5e Grote Modelspoorexpo op zaterdag 16 en zondag 17 oktober aanstaande wel een aanrader. Gemoedelijke sfeer daar in Mechelen en tot nu toe telkens ook fraaie modelbanen.

mvg,
Gert

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #5 Gepost op: 15 June 2010, 09:50:17 »
Bedankt voor de tip, Gert.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #6 Gepost op: 15 June 2010, 10:06:53 »
Sven, ik ben dit jaar niet naar Chatham geweest. In de voorgaande jaren wel, totaal 3 keer. En alle 3 de keren twee volle dagen daar rondgesjouwd.
Aan je foto's te zien is het niveau van de beurs niet veranderd, kwaliteit hoog als vanouds. Maar blijkbaar heb jij een andere smaak, anders kan ik je teleurgestelde reactie niet verklaren. En ja, als je na 2 uur al weer buiten staat, dan kun je nooit alles goed gezien hebben. Daarvoor zijn 2 dagen zelfs nog te kort.

Wat de reistijd betreft, ook dat heb je relatief rap gedaan. Ik ben er alle keren op de fiets naar toe gegaan, 3 dagen trappen. De laatste keer stond ik op een camping die 3 uur fietsen van Chatham af lag. Dat was dus 's morgens 3 uur fietsen (en lopen vanwege de zeer steile Bluebell hill), dan een uur of 7 rondhobbelen op de beurs, dan weer 3 uur terug naar de camping. En dat twee dagen achter elkaar. Ik was wel een beetje moe na afloop. Vergeleken daarbij heb jij dus een redelijk comfortabele reis gehad. 8)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #7 Gepost op: 15 June 2010, 10:16:56 »
Hoi Klaas,
ik las al in een ander draadje over jouw fietstocht naar Engeland voor dit evenement, waarvoor lof! Erg indrukwekkend, want ik weet uit eigen fiets ervaring hoe verrassend bergachtig de Engelse oost kust is.

Begrijp me goed, ik geef alleen een beschrijving van mijn reis, ik klaag niet. Ik ben juist bewust met de trein gegaan en niet met de auto uit principe. Je weet dan dat je langer onderweg bent. Ik vind twee uur in vergelijk met 1,5 uur dan eigenlijk een hele goede score van het OV. De bus naar de expo had wel bij het station aangegeven mogen staan, dat is mijn enige kritiek.

Let wel dat ik alleen foto's heb gemaakt van de drie banen die wel wat voorstelde. Ik heb alleen een mijnbaan (?) die ook goed was niet gefotografeerd, maar de rest was echt niet speciaal. Standaard Hornby huisjes, je kent dat wel. Als het niveau voorheen was als mijn foto's, dan is het dus nu minder geworden. Ik had meer een soort fine scale verwacht, zoals in de Meidoornzaal bij Rail. Nou dat is een buitenlandse reis waard.

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #8 Gepost op: 15 June 2010, 10:25:58 »

Deze combi heb ik anderhalve week geleden nog zien rijden bij de GWR :)

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #9 Gepost op: 15 June 2010, 10:30:04 »
Je weet het, he! Een gewaarschuwd kabouter telt voor twee. Je kunt beter naar Birmingham gaan, later dit jaar. Dat is de Rail/Eurospoor van Engeland. Daar heb je echt wel, ook ik, de hele dag voor nodig.

Een man van deze club begon me spontaan uitleg te geven. Dit specifieke stuk schijnt al in 1963 gebouwd te zijn. Indrukwekkend, want het was van een kwaliteit dat ook nu nog tot de top behoort.

class 37

• Offline Offline
  • class 37 Fan
« Reactie #10 Gepost op: 15 June 2010, 13:24:39 »
Ja, als je Engels rijdt, snap ik wel dat je je vermaakt, want er is genoeg te koop. Daar is wel wat voor te zeggen, want er staan allemaal van die speciaalzaakjes met eigen fabrikaten Ik vermoed dat jij voornamelijk het Engelse materiaal en de sfeer op de banen ziet, en je let niet op modelbouwhoogstandjes.

in het eerste heb je gelijk in het tweede totaal niet  :-\ aangezien er wel degelijk hoogwaardig werd gebouwd  :-\ misschien niet in jouw stijl?erg gaaf om te zien maar goed ieder zijn mening no hard feelings hoor ;D
British Rail diesel Fan

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #11 Gepost op: 15 June 2010, 13:46:38 »
Prima hoor, ik ben blij dat het voor jou wel de moeite waard was.  (y) Ik ben alleen verbaasd over de opgeblazen reputatie die Chatham heeft gezien wat ik zaterdag gezien heb.

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #12 Gepost op: 15 June 2010, 14:35:10 »
Reputatie bouw je in de loop der jaren op. Afgezien van het 'smaken verschillen' lijkt het me dat je na 1 bezoek niet van 'opgeblazen reputatie' kan spreken. Je relaas lezend denk ik eerder dat je verwachting anders was dan wat je trof. Dat heb ik in de regel bij beurzen als Eurospoor... ;)

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 15 June 2010, 14:45:06 »
Over smaak valt niet te twisten, maar opgeblazen reputatie? Ik vind het gewoon een van de mooie shows, die eigenlijk nooit teleurstelt. Het is zeker niet de beste of de grootste, maar hij is wel gemakkelijk bereikbaar, op nog geen uurtje vanaf Dover.
Het is een veelgehoorde klacht dat de balans tussen handel en banen zoek is. Ik heb in Chatham wel een paar leuke banen gezien, maar misschien waren het er te weinig. Ik vind het ook leuk om in diverse kramen rond te snuffelen, dus erger me er niet zo aan.

Maar als je echt alleen voor de mooie banen naar een show gaat, dan moet je deze shows maar eens proberen:

Scaleforum Leatherhead op 25 en 26 september:

http://www.scalefour.org/Shows/index.htm

Railex in Aylesbury. Die vond 2 weken geleden plaats, en jammer genoeg kon ik er niet heen.
http://www.rmweb.co.uk/community/index.php/topic/626-railex-2010-29th-30th-may/page__hl__railex
Als je daar toch woont is het om de hoek.
Ik ben er vorig jaar geweest en vond het een van de mooiste shows. Volgend jaar wil ik er graag weer heen.

en, waarschijnlijk iets verder weg voor je: ExpoEM North op 11 en 12 september
http://www.emgs.org/
ExpoEM South is vorige maand geweest.

De grootste show is Warley in het NEC in Birmingham op 20 en 21 november, maar die is zo druk, vooral op zaterdag, dat je 's middags voor 15h00 amper ergens bij kunt komen. De laatste keer ben ik op zondag geweest, en dat beviel beter.

Ik ben eigenlijk wel een beetje jaloers op je, dat je midden tussen al die mooie shows woont. Ik moet er altijd een halve wereldreis voor maken (ook leuk trouwens).

Leen.