Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Rick
Vandaag om 12:08:37
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:08:12
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 12:05:58
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 11:36:57
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 11:29:32
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:12:00
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door 2412
Vandaag om 11:00:42
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door william_2
Vandaag om 10:06:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald Halma
Vandaag om 10:01:49
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door Rob Bennis
Vandaag om 09:41:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:28:02
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
14 August 2025, 22:46:37
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
14 August 2025, 20:15:03
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
14 August 2025, 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
14 August 2025, 15:21:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
14 August 2025, 14:05:28

Auteur Topic: Johan - (Baanplan H0)  (gelezen 5535 keer)

Joble

• Offline Offline
Johan - (Baanplan H0)
« Gepost op: 08 February 2009, 15:58:54 »
Hallo iedereen,

Na nog eens heel wat avonden voorbeelden zoeken en zelf tekenen ben ik tot een baanplan gekomen dat min of meer aan mijn verwachtingen voldoet. Er moet natuurlijk nog een en ander aan gesleuteld worden...

Het is een H0-baan ergens in de jaren 60. De locatie ben ik nog niet helemaal uit, waarschijnlijk Duitsland of Zwitserland. Het was oorspronkelijk de bedoeling om een 3-rail baan te bouwen vertrekkende van Peco-rails (Code 100), maar ik begin te twijfelen of dit vandaag nog een goed idee is... Maar dit terzijde.

Centraal in het baanplan zit een kopstation met 3 reizigerssporen en 3 goederensporen, waarvan 1 voor koplading. In het eerste reizigersspoor kan de losgekoppelde locomotief van de binnenkomende trein via een wissel omrijden naar de andere kant van de trein, om zo de trein terug buiten te trekken. Sporen 2 en 3 zijn bedoeld voor treinstellen met stuurstand.

Het station beschikt ook over een klein depot met 3 'slaapplaatsen'. Eventueel kan hier nog een werkplaats toegevoegd worden.

Vanuit het kopstation vertrekken sporen in 2 richtingen. Het eerste is enkelsporig en vertrekt via een 2de stationnetje richting A. Het tweede is dubbelsporig en vertrekt via een lang zichtbaar spoor naar richting B.

In het niet-zichtbare gedeelt worden eerst enkel hoogteverschillen weggewerkt en vervolgens komen alle sporen samen op 1 enkel spoor dat naar het schaduwstation leidt.

Hiervoor wordt niet de traditionele klimspiraal gebruikt, maar een soort van lift. Het spoor dat rechts getekend is, kan zakken in stappen van elk 10 cm. De sporen van het schaduwstation staan niet naast elkaar, zoals traditioneel gedaan wordt, maar boven elkaar, met telkens 10cm tussen. Op deze manier wordt veel plaats gespaard in de onderbouw. Deze plaats ga ik benutten door kasten en opslagplaatsen te maken. Bovendien blijft de onderkant van de baan vlot bereikbaar voor bijvoorbeeld kablage of zo...

Alle voorstellen of opmerkingen zijn meer dan welkom. Benieuw naar jullie commentaar...

Groeten,
Johan
« Laatst bewerkt op: 27 February 2009, 22:17:44 door Hans van de Burgt »

Bram w

• Offline Offline
Re: Johan (Baanplan HO)
« Reactie #1 Gepost op: 08 February 2009, 16:10:36 »
Johan je wel overal bij? Hoe moet ik me die lift voorstellen?
groet Bram.

Joble

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 08 February 2009, 16:16:57 »
Hallo Bram,

Het is de bedoeling de volledige baan op wieltjes te zetten, zodat ze weg kan geschoven worden van de muren. Misschien is het ook nodig om een luik te maken achter het 2de station.

De lift zal iets zijn in de aard van een houten bakje waarin 1,5meter spoor gelegd wordt. Dit bakje zal vertikaal bewegen en stoppen verschillende verdiepen. Op elk verdiep ligt dezelfde bocht, gevolgd door een recht stuk opstelspoor. Dit zal wat knutselwerk vergen, maar het moet goed doenbaar zijn.

Groeten,
Johan

Joble

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 11 February 2009, 20:08:12 »
Hallo,

Ik heb een aanpassingetje aan het baanplan gedaan. Het dubbel baanvak en het doorgangsstation zijn omgewisseld tov elkaar.

Dit heb ik vooral gedaan omdat de indruk dan minder wordt dat de twee stations wel erg dicht bij elkaar liggen.

Het ziet er nu zo uit:

Is dit baanplan voldoende realistisch om er een modelbaan van te maken, of is er nog werk aan?

Alle opmerkingen zijn welkom...

Johan

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #4 Gepost op: 11 February 2009, 20:27:38 »
Hoi Johan,

Interessant ontwerp.

"Zijn de stationssporen niet te kort?" is het eerste wat in mijn gedachten op komt borrelen. Langer dan een lok met twee rijtuigen mogen de treinen niet zijn in dit ontwerp.

Ik zou de fabriekssporen langs de hoofdbaan leggen, dus niet in de buurt van het station. Nu liggen deze sporen "haaks" op de stationssporen. Uit esthetisch oogpunt zou ik dat niet doen. Hiermee zeg ik niet, dat het niet kan. Alles kan en is in werkelijkheid ook gebouwd. Kijk maar eens rond in het Duitse Ruhrgebiet.

Het idee van een lift heb ik ook eens gehad, maar nooit uitgewerkt. Ik ben benieuwd hoe het er bij jou uit gaat zien.

Succes! :)

Groet,
Basilicum

Sander

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 11 February 2009, 20:48:15 »
Ik zou dat kopstation kwa sporen met de helft halveren.
Dit betekent wellicht minder sporen, maar ook minder wissels, het geen de lengte van de overige sporen weer tegoed komt. Het geeft tevens een grotere scheiding tussen de 2 stations waardoor het realistischer lijkt.

Voor nog meer realisme zou ik 1 station uitwerken op deze afmetingen.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Saraan

• Offline Offline
    • Brussel-Noord anno 1920
« Reactie #6 Gepost op: 11 February 2009, 21:02:00 »
Johan, ik zou de volledige breedte van de baan gebruiken om je kopstation te ontwikkelen. Het is het centrale thema van je baan, geef het ook de ruimte. Je station heeft perrons nodig. Vervang het 2de en 5de spoor door een perron over de hele lengte. Dan kom je uit op een kopstation met 4 sporen van redelijke lengte.

De draaischijf is eigenlijke een beetje geforceerd in dit plan. Je hebt niet de ruimte voor een depot, laat staan een met draaischijf. Gebruik de vrijgekomen ruimte voor een paar opstelsporen met eventueel een diesel tankinstallatie. Dat lijkt me logischer.

Ik zou ook iets meer creativiteit gebruiken om rijweg te creeren tussen hoofdstaion en halte. Nu is de staart van de trein nog in het kopstation, wanneer de kop van de trein de halte binnenrijdt. een beetje vreemd.

Maar begrijp me niet verkeerd, ik vind dat je een goed basisplan hebt. Ik ben benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden.

groeten,
Michiel

Joble

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 11 February 2009, 21:12:13 »
Ok, dat zijn alvast erg nuttige tips. Bedankt hiervoor!

Ik ga nu eens proberen jullie tips in m'n plan te verwerken.

Groeten,
Johan

Joble

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 11 February 2009, 21:49:14 »
Nog niet helemaal wat het moet zijn, maar toch misschien al meer in de richting...

Misschien zou ik toch nog een 5de spoor willen toevoegen aan het kopstation, om zo 2 goederensporen te hebben.

Het locdepot is nu volledig weg, maar ga ik vervangen door iets simpelers. Dit is nog niet getekend.

Groeten,
Johan

Saraan

• Offline Offline
    • Brussel-Noord anno 1920
« Reactie #9 Gepost op: 11 February 2009, 21:54:08 »
Vergeet de ruimte voor de perrons niet  ;)

groetjes,
Michiel

Joble

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 12 February 2009, 21:03:00 »
Vergeet de ruimte voor de perrons niet  ;)

Neen, dat vergeet ik niet ;)

Ik heb al jullie antwoorden nog eens doorgelezen en eens nagedacht over mijn baanontwerp. Er valt nog veel te verbeteren.

Het basisconcept zou ik willen behouden: Een kopstation waaruit een dubbelsporige baan en een enkelsporige baan vertrekken in een lange boog lopen en elkaar uiteindelijk kruisen juist voor ze in de tunnel verdwijnen. Ook onder de baan zou ik alles ongeveer behouden zoals het is.

Wat wel zou veranderen is dat het 2de station volledig vervangen wordt door de industriele sporen van de brouwerij.

Nu er maar een station is op de baan zou ik het terug wat willen vergroten, misschien terug naar het oorspronkelijke idee met de 3 goederen sporen en 3 reizigers sporen.

Het lokdepot zou ik eventueel nog willen behouden, maar dan veel bescheidener. Dus met enkele locloodsen, enkele beperkte zaken voor het onderhoud van stoomlocks, een dieseltakinstallatie, maar dan zonder draaischijf.

Een leuk extraatje is dat er meer ruimte is voor scènary in het midden van de baan.

Ik ga nu nog wat opnieuw tekenen. Het resultaat zullen jullie binnenkort hier wel zien.

Alvast bedankt voor jullie hulp! Alle verdere ideeen zijn natuurlijk nog welkom.

Groeten,
Johan

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
Re: Johan (Baanplan H0)
« Reactie #11 Gepost op: 23 February 2009, 10:45:34 »
De opzet van jouw baan is wel leuk, zoals eerder gezegd is jouw kopstation een heel belangrijk item. Probeer de opstelsporen zo lang te maken dat jouw langste trein inclusief rijtuigen/wagonnen tussen de wissels passen. Mijns insziens past er wel een locloods met draaischijf in dit plan, zorg er wel voor dat de toegangssporen naar de schijf logisch zijn opgebouwd. In jouw eerste tekening zie ik rechts twee kromme sporen naar de schijf waarvan ik het nut niet helemaal zie. Waar je ook aan moet denken is, bij het toepassen van een locloods dat dit zin moet hebben, m.a.w. elke loc moet daar ook zijn onderhoud kunnen krijgen, zoals , waterpijpenreiniging, slakkenput, kolenlaadinstallatie, bezanding, waterlaadaadinstallatie, dieselolie en meer van die zaken. Ten slotte, zorg dat je overal bij kunt.
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden