Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Rob Ellerman
Vandaag om 17:17:49
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
Vandaag om 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:13:17
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 17:10:54
Wat was jullie allereerste loc? door R1954
Vandaag om 17:01:29
Yamorc:loconet goes loco door Karst Drenth
Vandaag om 16:53:10
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 16:41:52
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:33:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door FransW
Vandaag om 16:19:29
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
Vandaag om 16:17:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 15:21:46
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 14:49:58
Vitrinekast door Hasenwald
Vandaag om 14:34:01
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 13:34:12
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
Vandaag om 13:15:07
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
Vandaag om 13:02:12
Da's Daz 2 door Keska
Vandaag om 12:53:48
Sounddecoder in Roco BR101 door bellejt
Vandaag om 12:29:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 12:26:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:37:31
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 10:55:10
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:39:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:30
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:34:01
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 09:32:05
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 07:48:44
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 02:25:29
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
02 August 2025, 22:30:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
02 August 2025, 21:55:45
't Boemeltje door RobVille
02 August 2025, 21:36:12
  

Auteur Topic: Stoomdepot/BW Munnichhausen - (Baanplan N)  (gelezen 7504 keer)

Lahntal

  • Offline Offline
  • Berichten: 212
  • het gaat om de details
    • Lahntalbahn in N
Stoomdepot/BW Munnichhausen - (Baanplan N)
« Gepost op: 06 January 2009, 15:47:20 »
Beste mede hobyisten,

De plannen voor een stoomdepot in schaal N zijn gemaakt. Dit depot van 240 X 60 cm. is onderdeel van een veel grotere baan op zolder.



Van de baan waar het depot onderdeel vanuit maakt is het hoofdspoor en opstelspoor gelegd. Zij het dat het spoor nog geverfd/geweatherd moet worden waarna het geballast kan worden. De hoofdbaan is een lang gerekt hondebot met aan de uiteinde een keerlus en opstelsporen.

De bedoeling van dit spoor is om lange treinen (goederen/personen) rond te kunnen laten rijden. Het proefrijden met 35 goederenwagons en 12 D-wagons gaat goed. Deze hoofdbaan ligt overal gelijkvloers alleen aan het eind moet hij enkele cm. zakken om onder het te bouwen depot te komen. Het zijspoor en depot liggen weer enkele cm. boven het hoofdspoor zodat er voldoende ruimte is om bij de opstelsporen te komen.

Het zijspoor word gebruikt om 2 stationnetjes met elkaar te verbinden, Station 1 (Dachboden) is een eindstation waar de locs omgezet moeten worden voor de terugreis. tevens heeft dit station een klein goederenspoortje.
Station 2 (Munnichhausen-Ost) aan de andere kant van de lijn is een kopstation met enkele opstelsporen voor goederen- en personenwagons. Vanuit dit station is ook het hoofdspoor bereikbaar.




De nadruk bij de bouw van deze baan ligt vooral bij de scenery en detaillering. Zoals bij de "Lahntalbahn in N" hier bouw ik al enkele jaren aan mee. zie: www.lahntalbahn.info

De plannen zijn er en later deze maand ga ik met de bouw van het depot beginnen en hiervan wil ik regelmatig verslag doen op 'Baanbouw en Scenery'.

« Laatst bewerkt op: 06 January 2009, 15:49:18 door Hans van de Burgt »

dibbetje

  • Offline Offline
  • Berichten: 148
  • tot op de trein
Re: Stoomdepot/BW Munnichhausen - (Baanplan N)
« Reactie #1 Gepost op: 06 January 2009, 16:40:05 »
Mooie ruimte en een eenvoudig plan, de nadruk bij de bouw van deze baan ligt vooral bij de scenery en detaillering zeg je. Dan ga ik zekers dit draadje volgen en hopelijk gaan we dan ook veel foto's zien.

Lahntal

  • Offline Offline
  • Berichten: 212
  • het gaat om de details
    • Lahntalbahn in N
Re: Stoomdepot/BW Munnichhausen - (Baanplan N)
« Reactie #2 Gepost op: 06 January 2009, 16:48:20 »
Hoi Dirk,

Het is zeker de bedoeling om e.e.a. op te leuken met een grote hoeveelheid (detail)foto's.

gr.
Erwin

Saraan

  • Offline Offline
  • Berichten: 156
    • Brussel-Noord anno 1920
Re: Stoomdepot/BW Munnichhausen - (Baanplan N)
« Reactie #3 Gepost op: 08 January 2009, 13:22:30 »
Dat ziet er een heel leuk plan uit! Ik ben echt benieuwd om de bouw ervan te kunnen volgen. Ik vraag me wel een beetje af of het allemaal wel op die oppervlakte past, en die engelse wissel aan de ingang van het depot gaat het nog bijzonder druk krijgen. Maar daar niet van, ik zit al vast op de uitkijk naar het vervolg.  :)

succes,
Michiel

Beusi

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
  • Pindakaas is lekker
Re: Stoomdepot/BW Munnichhausen - (Baanplan N)
« Reactie #4 Gepost op: 08 January 2009, 18:47:48 »
Mooi ben erg beniewd!

Lahntal

  • Offline Offline
  • Berichten: 212
  • het gaat om de details
    • Lahntalbahn in N
Re: Stoomdepot/BW Munnichhausen - (Baanplan N)
« Reactie #5 Gepost op: 11 January 2009, 11:56:11 »
Hallo Michel,

Even een reactie op:
Citaat
Ik vraag me wel een beetje af of het allemaal wel op die oppervlakte past, en die engelse wissel aan de ingang van het depot gaat het nog bijzonder druk krijgen.

Hoewel het plan slechts een schets is is hij wel redelijk op schaal en zou dit depot moeten passen op dit oppervalk van 240 x 60 cm.
In werkelijkheid zou het een depot worden van ongeveer 380 x 95 mtr. Dat is wel wat aan de kleine kant voor een depot, maar ja je moet ergens water bij de wijn doen.
De engelse wissel aan het begin van het depot zijn eigenlijk 2 wissels achter elkaar. Persoonlijk heb ik het niet zo op engelse wissels en al helemaal niet als ze verborgen liggen, wat hier straks het geval is.

Vanaf volgend weekend gaat er wat aan de (ruw)bouw plaats vinden ik houd jullie op de hoogte.

groet,
Erwin.