Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door henk
Vandaag om 06:18:57
Contact gegevens Roco NL door henk
Vandaag om 06:07:03
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Peter J K
Vandaag om 01:42:05
Spoor- en tramweg parafernalia door Duikeend
Vandaag om 01:28:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 01:10:45
Goede wensen voor 2026 door Ronald69
Vandaag om 00:18:24
Piko EUROCITY 2969 traxx door Rob Ellerman
18 December 2025, 23:13:54
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
18 December 2025, 23:09:35
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
18 December 2025, 22:43:11
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
18 December 2025, 22:18:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
18 December 2025, 21:58:54
Rondom Charlois door hervé
18 December 2025, 21:41:46
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
18 December 2025, 21:39:59
Station Steenwijk poging 2 door Spoor010
18 December 2025, 21:19:32
Resin kits best met of zonder grondlaag door Sikko
18 December 2025, 20:52:29
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
18 December 2025, 20:41:57
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
18 December 2025, 19:41:54
Bauarbeiten im gange door Frank 123
18 December 2025, 19:38:36
Revier Rheinbrenner (H0) door Marco1044
18 December 2025, 19:14:52
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
18 December 2025, 18:53:51
VERPLAATST: Probleem met inloggen door Duikeend
18 December 2025, 18:02:20
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door linquenda2
18 December 2025, 17:58:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
18 December 2025, 17:54:25
Modellbau Lingen 2026 door Scratchbuilt
18 December 2025, 17:39:57
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
18 December 2025, 17:14:30
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
18 December 2025, 17:00:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
18 December 2025, 16:30:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
18 December 2025, 15:52:23
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
18 December 2025, 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
18 December 2025, 13:47:48
  

Auteur Topic: Wissel aandrijvingen rustiger laten verstellen  (gelezen 4669 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27051
    • Pagina van klaas
Re: Wissel aandrijvingen rustiger laten verstellen
« Reactie #15 Gepost op: 08 December 2008, 22:34:30 »
Huub, het is me helemaal duidelijk. Het wordt in die handleiding haarfijn beschreven. Wat ze in die schakeling doen is het elektronisch nabootsen van de Fleischmann MSF-trafo. De regelaar begint met halve golven die in amplitude opgeregeld worden, daarna komen de tussenliggende halve golven erbij, tot je uiteindelijk de volledige spanning hebt van de dubbelzijdig gelijkgerichte spanning. Het is dus geen PBM regelaar.

Als je het simpel wilt houden kom je dus weer terug op mijn idee van halve golf gelijkrichting, en dan de spanning zo laag kiezen dat de motor nog betrouwbaar omloopt.

Maar de Conrad aandrijving blijft een draak. Ik heb wel eens tandjes zitten tellen, voor de complete slag maakt de motor 8 omwentelingen. Dus je kunt vantevoren op je klompen aanvoelen dat langzaam omlopen een bijna onmogelijke taak is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Steen

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
Re: Wissel aandrijvingen rustiger laten verstellen
« Reactie #16 Gepost op: 09 December 2008, 14:48:05 »
Dag Klaas,

Ik heb eens even gestoeid met deze schakeling:
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/17
Bij de aangegeven componentengeeft het motortje een hinderlijke pieptoon. Ik heb daarom de C van 1N aan pin 2-6 vervangen door één van 220P.De frekwentie wordt zodoende hoger en komt boven de gehoorgrens te liggen. Het blijkt met deze schakeling inderdaad mogelijk te zijn om de harde klap uit de aandrijving te halen en een wissel wat rustiger om te laten lopen. Kruipsnelheid is echter niet haalbaar. De kracht van de aandrijving wordt dan toch te klein om een wissel bedrijfszeker om te leggen. Ook de toch al niet geweldige eindschakelaars schakelen bij lagere snelheden niet betrouwbaar. Ik heb er geen scoop aan gehangen, dus over frekwentie en duty-cycle kan ik je niets melden. Ik ben niet van plan om met de Conrad aandrijvingen door te gaan. Ik ben inmiddels zover dat ik servo's redelijk kan aansturen d.m.v. een PIC. Dat vind ik toch mooier werken. En Conrad verkoopt ook goedkope servo's.

Mvg: Geert Steenbergen.
Schaal N  Geen tijdperk; Geen bepaalde nationaliteit; Ik rommel maar wat aan.

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1480
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: Wissel aandrijvingen rustiger laten verstellen
« Reactie #17 Gepost op: 14 December 2008, 19:32:48 »
Hoi allen,

bedankt voor de reacties, ik denk dat ik het geluidsniveau op een andere manier maar moet proberen te temmen.

Groeten Jeroen
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek