Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Exact-Train 2025 door SFA
Vandaag om 22:27:22
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Seinhuis
Vandaag om 22:11:53
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
Vandaag om 21:21:08
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 21:19:33
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:12:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 21:06:37
Vandaag bij pon door Jean-Pierre
Vandaag om 21:04:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 20:56:29
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
Vandaag om 20:54:52
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
Vandaag om 20:53:20
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 20:52:20
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:33:17
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
Vandaag om 19:56:37
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door NL-modelspoor
Vandaag om 19:35:49
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 19:27:53
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:24:12
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 19:23:44
13 en 14 september Open Monumentendag door Seinhuis
Vandaag om 19:05:45
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 18:35:29
Rheinburg, TP V/VI door william_2
Vandaag om 18:12:22
Kibri station CALW ingekort als NS station door grossraumwagen
Vandaag om 18:04:36
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 18:03:37
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
Vandaag om 18:01:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 17:47:05
Stalen D 4 deurs spoor 0 door AB 7216
Vandaag om 17:24:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 17:02:06
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Lex-trein
Vandaag om 17:02:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:44:52
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:13:16
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 15:45:20
  

Auteur Topic: Marklin spoor 1  (gelezen 3379 keer)

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Marklin spoor 1
« Gepost op: 19 November 2008, 19:24:42 »
Ben onlangs in het bezit gekomen van loc BR 55 3964 2-rail (art. 5744) van Marklin spoor 1. Deze is voorzien van rookgenerator en geluid.
Behalve het onderdelenblad heb ik verder geen documentatie over deze loc kunnen vinden.
Bijgeleverd een rijregelaar van Trans Electronic Railways, n.l de electronische thyrister treinsturing artikel 2013.  De bijgeleverde documentatie is niet erg uitgebreid en op het net kan ik er verder niets over vinden.
Nou is het mijn bedoeling om deze loc in een vitrine te plaatsen en deze daar te laten draaien op een rollerbank met geluid en rook.
Nu is mijn vraag aan de deskundigen, dit zal met voornoemde artikelen best wel lukken of is het beter deze loc te digitaliseren? Dan denk ik b.v. aan het geluid.
Overigens mijn excuses als deze vraag in de verkeerde rubriek staat.

Groet, Dolf.

 

br194

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
  • Zie geen problemen, alleen uitdagingen.
Re: Marklin spoor 1
« Reactie #1 Gepost op: 19 November 2008, 22:13:24 »
Hoi Dolf,

Het aansturen met de elektronische regelaar lijkt me geen probleem, dus wat dat betreft is ombouw niet nodig.
Maar ik vraag mij alleen af indien je ook geluid hebt, hoe klingt dat dan?
Als je hierover niet tevreden bent, kun je hem misschien beter maar wel ombouwen naar digitaal met een sounddecorder.

Willem

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re: Marklin spoor 1
« Reactie #2 Gepost op: 20 November 2008, 19:35:50 »
Hallo Willem,

Op het verkeerde been gezet door de magere documentatie en het van inet gehaalde onderdelenblad bleek, nadat ik de tender geopend heb, helemaal geen geluid aanwezig te zijn.  :-[
Dus denk ik dat de door jouw genoemde optie de juiste is.
Nog een vraagje, thyristor gestuurd is hetzelfde als pulsbreedte sturing ?

Groet, Dolf.


br194

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
  • Zie geen problemen, alleen uitdagingen.
Re: Marklin spoor 1
« Reactie #3 Gepost op: 21 November 2008, 10:07:48 »
Hallo Dolf,

Thyristor gestuurd is niet hetzelfde als pulsbreedte gestuurd.
Bij thyristor sturing wordt er gebruik gemaakt van fase aansnijding, waarbij een wisselspanning wordt gelijkgericht  (niet afgevlakt) en een deel van de spanning wordt doorgelaten.
Bij pulsbreedte sturing wordt de duur van de pulslengte gestuurd, waarbij een gelijkspanning (wel afgevalkt) met de volle spanning wordt aangeboden maar slechts een kort tijd.
Voordeel van pulsbreedte sturing is dat telkens het maximale vermogen wordt ontwikkeld maar voor een korte periode waardoor de motor maximaal kan presteren.
Zal vanavond even een plaatje uploaden, wordt het wat duidelijker.(is momenteel niet mogelijk)

Willem

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re: Marklin spoor 1
« Reactie #4 Gepost op: 21 November 2008, 13:50:53 »
Thanks, lijkt me interresant.

br194

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
  • Zie geen problemen, alleen uitdagingen.
Re: Marklin spoor 1
« Reactie #5 Gepost op: 25 November 2008, 18:00:57 »
Dolf ( en andere lezers),  ;)

Zoals beloofd.... 



Aan het donkere gedeelte (dus het oppervlak) in de spanningsvorm is ook het vermogen af te leiden dat wordt ontwikkeld.
De linker geeft het fase aansnijdigsprincipe weer en de rechter de zogenaamde pulsbreedte sturing.
De laatse golf in beide tekeningen hebben nagenoeg dezelfde oppervlaktte, terwijl de tijdsduur bij de rechter veel korter is.
De pulsbreedte regeling is dus veel effectiever.
Overigens de motor sturing bij een docoder is ook een pulsbreedte sturing.
Dit is een van de rede dat een zelfde motor mooier en beter presteerd met een decoder dan zonder.

Willem

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re: Marklin spoor 1
« Reactie #6 Gepost op: 26 November 2008, 22:42:49 »
Hallo Willem,

Dit maakt het inderdaad iets duidelijker. Het is mij trouwens al opgevallen dat de snelheid instellen met de thyristor treinregelaar een heel gedoe is. Niet in het minst veroorzaakt door de 5 aanwezige schuifregelaars.
Ben dus serieus aan het overwegen er een geluidsdecoder in te zetten.
Bedankt voor de uitleg.

Dolf.