Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Exact-Train 2025
door
SFA
Vandaag
om 22:27:22
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein
door
Seinhuis
Vandaag
om 22:11:53
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller
door
Pollux
Vandaag
om 21:21:08
Overstap naar HTM
door
Jan Bennink
Vandaag
om 21:19:33
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 21:12:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
Vandaag
om 21:06:37
Vandaag bij pon
door
Jean-Pierre
Vandaag
om 21:04:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 20:56:29
Layne, Somewhere South.
door
Ronald Halma
Vandaag
om 20:54:52
Halling aandrijvingen
door
Jan Bennink
Vandaag
om 20:53:20
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 20:52:20
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 20:33:17
Z21 en het programeren met de Z21App.
door
bask185
Vandaag
om 19:56:37
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482
door
NL-modelspoor
Vandaag
om 19:35:49
Raadplaatje
door
V200-G2000
Vandaag
om 19:27:53
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
Vandaag
om 19:24:12
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail
door
jack is back
Vandaag
om 19:23:44
13 en 14 september Open Monumentendag
door
Seinhuis
Vandaag
om 19:05:45
Voordelige treinkaartjes
door
Seinhuis
Vandaag
om 18:35:29
Rheinburg, TP V/VI
door
william_2
Vandaag
om 18:12:22
Kibri station CALW ingekort als NS station
door
grossraumwagen
Vandaag
om 18:04:36
Veevervoer ss/ ns
door
klusser
Vandaag
om 18:03:37
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90
door
Joz
Vandaag
om 18:01:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
barry1972
Vandaag
om 17:47:05
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
AB 7216
Vandaag
om 17:24:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
Vandaag
om 17:02:06
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen
door
Lex-trein
Vandaag
om 17:02:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
IJmc
Vandaag
om 16:44:52
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 16:13:16
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:45:20
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Marklin spoor 1
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Marklin spoor 1 (gelezen 3379 keer)
Dolf44
Offline
Berichten: 843
Marklin spoor 1
«
Gepost op:
19 November 2008, 19:24:42 »
Ben onlangs in het bezit gekomen van loc BR 55 3964 2-rail (art. 5744) van Marklin spoor 1. Deze is voorzien van rookgenerator en geluid.
Behalve het onderdelenblad heb ik verder geen documentatie over deze loc kunnen vinden.
Bijgeleverd een rijregelaar van Trans Electronic Railways, n.l de electronische thyrister treinsturing artikel 2013. De bijgeleverde documentatie is niet erg uitgebreid en op het net kan ik er verder niets over vinden.
Nou is het mijn bedoeling om deze loc in een vitrine te plaatsen en deze daar te laten draaien op een rollerbank met geluid en rook.
Nu is mijn vraag aan de deskundigen, dit zal met voornoemde artikelen best wel lukken of is het beter deze loc te digitaliseren? Dan denk ik b.v. aan het geluid.
Overigens mijn excuses als deze vraag in de verkeerde rubriek staat.
Groet, Dolf.
Gelogd
br194
Offline
Berichten: 328
Zie geen problemen, alleen uitdagingen.
Re: Marklin spoor 1
«
Reactie #1 Gepost op:
19 November 2008, 22:13:24 »
Hoi Dolf,
Het aansturen met de elektronische regelaar lijkt me geen probleem, dus wat dat betreft is ombouw niet nodig.
Maar ik vraag mij alleen af indien je ook geluid hebt, hoe klingt dat dan?
Als je hierover niet tevreden bent, kun je hem misschien beter maar wel ombouwen naar digitaal met een sounddecorder.
Willem
Gelogd
Dolf44
Offline
Berichten: 843
Re: Marklin spoor 1
«
Reactie #2 Gepost op:
20 November 2008, 19:35:50 »
Hallo Willem,
Op het verkeerde been gezet door de magere documentatie en het van inet gehaalde onderdelenblad bleek, nadat ik de tender geopend heb, helemaal geen geluid aanwezig te zijn.
Dus denk ik dat de door jouw genoemde optie de juiste is.
Nog een vraagje, thyristor gestuurd is hetzelfde als pulsbreedte sturing ?
Groet, Dolf.
Gelogd
br194
Offline
Berichten: 328
Zie geen problemen, alleen uitdagingen.
Re: Marklin spoor 1
«
Reactie #3 Gepost op:
21 November 2008, 10:07:48 »
Hallo Dolf,
Thyristor gestuurd is niet hetzelfde als pulsbreedte gestuurd.
Bij thyristor sturing wordt er gebruik gemaakt van fase aansnijding, waarbij een wisselspanning wordt gelijkgericht (niet afgevlakt) en een deel van de spanning wordt doorgelaten.
Bij pulsbreedte sturing wordt de duur van de pulslengte gestuurd, waarbij een gelijkspanning (wel afgevalkt) met de volle spanning wordt aangeboden maar slechts een kort tijd.
Voordeel van pulsbreedte sturing is dat telkens het maximale vermogen wordt ontwikkeld maar voor een korte periode waardoor de motor maximaal kan presteren.
Zal vanavond even een plaatje uploaden, wordt het wat duidelijker.(is momenteel niet mogelijk)
Willem
Gelogd
Dolf44
Offline
Berichten: 843
Re: Marklin spoor 1
«
Reactie #4 Gepost op:
21 November 2008, 13:50:53 »
Thanks, lijkt me interresant.
Gelogd
br194
Offline
Berichten: 328
Zie geen problemen, alleen uitdagingen.
Re: Marklin spoor 1
«
Reactie #5 Gepost op:
25 November 2008, 18:00:57 »
Dolf ( en andere lezers),
Zoals beloofd....
Aan het donkere gedeelte (dus het oppervlak) in de spanningsvorm is ook het vermogen af te leiden dat wordt ontwikkeld.
De linker geeft het fase aansnijdigsprincipe weer en de rechter de zogenaamde pulsbreedte sturing.
De laatse golf in beide tekeningen hebben nagenoeg dezelfde oppervlaktte, terwijl de tijdsduur bij de rechter veel korter is.
De pulsbreedte regeling is dus veel effectiever.
Overigens de motor sturing bij een docoder is ook een pulsbreedte sturing.
Dit is een van de rede dat een zelfde motor mooier en beter presteerd met een decoder dan zonder.
Willem
Gelogd
Dolf44
Offline
Berichten: 843
Re: Marklin spoor 1
«
Reactie #6 Gepost op:
26 November 2008, 22:42:49 »
Hallo Willem,
Dit maakt het inderdaad iets duidelijker. Het is mij trouwens al opgevallen dat de snelheid instellen met de thyristor treinregelaar een heel gedoe is. Niet in het minst veroorzaakt door de 5 aanwezige schuifregelaars.
Ben dus serieus aan het overwegen er een geluidsdecoder in te zetten.
Bedankt voor de uitleg.
Dolf.
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Marklin spoor 1