Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 13:07:58
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 12:49:02
Oud model gangbaar maken door 1200blauw
Vandaag om 12:45:46
Marklin My world, motor heeft kuren door Gerrit H
Vandaag om 12:39:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:29:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:04:40
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 11:48:22
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 11:17:18
Project X...... door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:24
Aachenau West door Ronald Halma
Vandaag om 11:03:16
Polderbaan(tje) 0,3m2 door tothebeach
Vandaag om 10:28:18
Fleischmania Nostalgia door tothebeach
Vandaag om 10:22:54
Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
Vandaag om 09:59:26
Rondom Charlois door Vislijn
Vandaag om 09:56:35
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 09:55:53
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Ronald Halma
Vandaag om 09:29:13
Airtex foto behang als achtergrond door robstuart
Vandaag om 09:07:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 09:01:05
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Sicco Dierdorp
Vandaag om 08:56:09
De projecten van Ruben (NL H0) door VulcanRaven
Vandaag om 08:53:28
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:21:26
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 08:16:44
NS 8100 in 0 door 1795
Vandaag om 06:39:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 06:34:09
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door ArjanB
Vandaag om 00:26:53
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
03 November 2025, 23:53:14
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Quinzeedied
03 November 2025, 23:22:08
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
03 November 2025, 22:55:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Tanks+Treinen
03 November 2025, 22:18:40
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door De eerste Ivo
03 November 2025, 21:39:15
  

Auteur Topic: 2530  (gelezen 2804 keer)

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
2530
« Gepost op: 16 November 2008, 16:51:55 »
Hallo medeforummers
Ik heb een vraagje over de 2530.
Kort geleden heeft KleiNSpoor er een kit voor uitgebracht, maar mijn vraag gaat over de echte.
Is de loc zo met die speciale cabine uit de fabriek gekomen of is dit later gedaan?
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9001
  • Hengelooo 1:160
Re: 2530
« Reactie #1 Gepost op: 16 November 2008, 17:01:46 »
Af fabriek Harm.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: 2530
« Reactie #2 Gepost op: 16 November 2008, 17:33:04 »
Ah, duidelijk Mispoes
Waarom is er eigenlijk maar 1 gemaakt?
Ik had begrepen dat de cabine zo is gemaakt omdat je zo een beter zicht had.
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Felix

  • Offline Offline
  • Berichten: 735
  • Niet actieve gebruiker die soms nog wat meeleest.
Re: 2530
« Reactie #3 Gepost op: 16 November 2008, 17:34:20 »
De 2530 heeft allemaal broertjes en zusjes rondrijden in Uruguay ;)

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=7883.msg120727
« Laatst bewerkt op: 16 November 2008, 17:36:12 door Felix »

fridzie

  • Offline Offline
  • Berichten: 445
Re: 2530
« Reactie #4 Gepost op: 16 November 2008, 17:38:31 »
de 2530 was een kadootje van de fabrikant, de 2400/2500 serie is de uitgeklede versie van de 2530.
omdat na de oorlog zo goedkoop mogelijk een zo groot mogelijk locomotiefen park op te bouwen.

MVG fridzie

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: 2530
« Reactie #5 Gepost op: 16 November 2008, 17:44:43 »
kijk, zo leer je nog eens wat  ;D
ik dacht dat de 2530 een speciale bestelling van de NS was, maar het blijkt dus eigenlijk anderom.
Alle 2400/2500 loc's zijn dus speciale modellen  ;)
Dwz een uitgeklede 2530
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: 2530
« Reactie #6 Gepost op: 16 November 2008, 17:55:31 »
En Fridzie, wat is jouw bron dan? Ik lees in "Diesellocomotieven in Nederland" en op Wikipedia dat de 2530 een proef was m.b.t. uitzichtverbetering. Omdat de huiven lager zijn dan bij de andere locs, moesten er diverse componenten anders worden opgesteld dan bij de rest van de serie. Dit duidt er toch op dat de 2530 een variant is op de rest, en niet andersom.
Reinier

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4074
Re: 2530
« Reactie #7 Gepost op: 16 November 2008, 18:33:34 »
Zowieso lijkt het me onhandig om lokken te bouwen op basis van een machine die je daarna nog bouwt....  ;)

Is toch niet zo moeilijk om te bedenken dat dat dus niet klopt met een beetje gezond verstand?

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: 2530
« Reactie #8 Gepost op: 19 November 2008, 12:22:15 »
Fridzie, het lijkt mij niet dan de 2530 een cadeautje was van Alsthom aan NS, maar dat NS gewoon betaald heeft voor de loc. Waar staat dat dan?

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3652
    • Flickr
Re: 2530
« Reactie #9 Gepost op: 19 November 2008, 13:35:17 »
de 2530 was een kadootje van de fabrikant, de 2400/2500 serie is de uitgeklede versie van de 2530.
Dat is beide beslist onwaar
groeten Sicco

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3536
  • Mcn NSR Groningen.
Re: 2530
« Reactie #10 Gepost op: 19 November 2008, 13:48:21 »
De 2530 is inderdaad geen cadeautje van Alstom, dit is zoals aangegeven een verbeterde
versie kwa zicht voor de machinist, dit is een door alstom doorgevoerde wijziging en niet door de NS, dus vandaar dat het de spreekwoordelijke "vreemde eend in de bijt" is.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1888
  • Roco Fccpps vriend
Re: 2530
« Reactie #11 Gepost op: 19 November 2008, 23:40:33 »
De NS heeft gewoon betaald voor de serie, incl. de 2530. Maar niets extra voor de afwijkende 2530. De extra kosten voor de wijzigingen heeft de bouwer voor z'n rekening genomen. Vandaar de opmerking "kadootje".
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Gerard

  • Gast
Re: 2530
« Reactie #12 Gepost op: 19 November 2008, 23:56:26 »
Als ik het goed begrepen heb was de 2530 een "vingeroefening" van de ingenieurs en/of ontwerpers van Ahlstom. Zij wilden iets doen aan het slechte uitzicht dat eem mcn had vanuit de 2400/2500.
De 2530 was een soort van prototype, die naderhand zonder extra kosten gewoon aan NS geleverd is.