Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Marc tramt
Vandaag om 08:35:41
Houten 23 Augustus 2025 door serie1200
Vandaag om 08:32:20
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door marco
Vandaag om 08:13:50
Eerste hulp bij Freecad door Sylvester
Vandaag om 07:14:58
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
schok bij vertrek door Lobomotion69
Vandaag om 02:48:50
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 01:06:00
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
28 July 2025, 22:59:02
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
28 July 2025, 21:15:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
28 July 2025, 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
28 July 2025, 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
28 July 2025, 20:09:29
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door iarnrod
28 July 2025, 19:46:30
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Karben
28 July 2025, 18:42:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
28 July 2025, 18:08:33
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
28 July 2025, 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
28 July 2025, 17:36:08
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
28 July 2025, 16:26:30
Bouw Artitec Post T door gtw6016
28 July 2025, 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
28 July 2025, 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
28 July 2025, 15:26:50
US diorama in H0 door Wim Vink
28 July 2025, 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
28 July 2025, 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
28 July 2025, 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
28 July 2025, 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
28 July 2025, 14:11:24
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
28 July 2025, 11:32:40
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
28 July 2025, 10:38:02
  

Auteur Topic: Powerfactor  (gelezen 2623 keer)

Casey Jones

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
Powerfactor
« Gepost op: 24 May 2010, 22:34:50 »
Hallo

Bij het meten van het stroomverbruik van mijn baan m.b.v. een energiemeter kreeg ik twee uitkomsten.
Het gewone verbruik en een hoger verbruik i.v.m. de Powerfactor.

Ik heb wat nagezocht op Google maar kon toch geen duidelijk antwoord vinden.

Ik begrijp dat de PF alleen optreedt bij wisselstroom i.c.m. magneetspoelen, zoals b.v. trafo's.

Kan iemand hier iets meer over vertellen?

Jay Jay
12x Fleischmann MSF 6735   25x 2N3035

Spoortief

  • Offline Offline
  • Berichten: 123
Re:Powerfactor
« Reactie #1 Gepost op: 24 May 2010, 23:04:38 »
Gewoon stroom meten. Trafo's vermogen kiezen op basis van totaal stroomgebruik.
The arbeidsfaktor (power factor) bepaalt de verhouding tussen normaal (arbeids)vermogen en blindvermogen.
Dat laaste speelt een rol bij zwaar capacitieve lasten (condensatoren) of induktieve lasten (motors/spoelen) bijvoorbeeld in de energie-opwekking, transport en zware machines.
Ben dat in de modelbaanwereld nog niet echt tegengekomen.
Hoe het simpel en baseer je op stromen, niet (energetisch) vermogen.

MVG

Marten
HO - DB Epoche III & NS Tijdperk III: ombouwen, pimpen, weatheren, digitaliseren. Binnenkort in plaats van baan die er nooit kwam de eerste modulebak !

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26660
    • Pagina van klaas
Re:Powerfactor
« Reactie #2 Gepost op: 24 May 2010, 23:45:43 »
Bij wisselspanning/stroom kennen we 3 soorten vermogen.

1. het schijnbaar vermogen, dat is alleen spanning maal stroom.

2. het werkelijk vermogen. Bij inductieve of capacitieve belastingen vallen de sinussen van spanning en stroom niet precies samen, maar zijn in de tijd verschoven ten opzichte van elkaar. Dan moet je, om het werkelijk vermogen te bepalen, ook nog die verschuiving daarin betrekken. De verschuivingshoek noemen we phi, en daarvan heb je de cosinus nodig. De berekening van het werkelijk vermogen wordt dan spanning maal stroom maal cos phi.

3. het blindvermogen. Dat bereken je als spanning maal stroom maal sinus phi. Het blindvermogen is feitelijk vermogen dat heen en weer pendelt. De ene halve periode loopt het van de bron naar de verbruiker, de volgende halve periode loopt het weer terug van de verbruiker naar de bron.
Elektriciteitsbedrijven houden niet van blindvermogen, want het belast  wel je kabels, maar doet niks nuttigs.

Overigens ben ik wel benieuwd wat de aanleiding van je meting was. Wat wilde je eigenlijk weten?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Tjibbeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re:Powerfactor
« Reactie #3 Gepost op: 25 May 2010, 08:46:49 »
Dat blind vermogen niets nuttig is dat ben ik niet met de vorige schrijver eens, zonder blindvermogen geen opbouw van het magnetischveld in transformatoren en motoren.

Wij (consumenten) hoeven er echter niets voor te betalen, maar dat op zich maakt het niet minder nuttig.

Tjibbe
« Laatst bewerkt op: 25 May 2010, 11:04:22 door Tjibbeb »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26660
    • Pagina van klaas
Re:Powerfactor
« Reactie #4 Gepost op: 25 May 2010, 09:32:50 »
Tjibbe, daar zouden we nog een hele tijd over door kunnen bomen. Laten we het er op houden dat ik het voor de helft met je eens ben. 8)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Casey Jones

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
Re:Powerfactor
« Reactie #5 Gepost op: 25 May 2010, 20:21:46 »
@ Klaas

Ik wilde graag weten hoeveel mijn baan aan vermogen opsoepeert.
Dat blijkt in rust met slechts enkele seinen in gebruik tussen de 85 en 100 Watt te zijn.
Er staan ongeveer 20 Trafo's aan. Waarvan 7 Stuks Fl*6735 en
13 andere trafo's voor blokvoedingen en relaisschakelingen.

Bij meting aan één enkele 6735 verbruikt deze ong. 2 á 3 Watt.

Ik had deze waarden niet verwacht.

Jay Jay

12x Fleischmann MSF 6735   25x 2N3035

mariazell

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re:Powerfactor
« Reactie #6 Gepost op: 25 May 2010, 21:16:27 »
@ Klaas

Ik wilde graag weten hoeveel mijn baan aan vermogen opsoepeert.
Dat blijkt in rust met slechts enkele seinen in gebruik tussen de 85 en 100 Watt te zijn.
Er staan ongeveer 20 Trafo's aan. Waarvan 7 Stuks Fl*6735 en
13 andere trafo's voor blokvoedingen en relaisschakelingen.

Bij meting aan één enkele 6735 verbruikt deze ong. 2 á 3 Watt.

Ik had deze waarden niet verwacht.

Jay Jay



zo een grote baan zeker.. zoveel!! trafo's...??
ik gebruik er 4 voor alles.. rijden,verlichting,wissels..

grtjs erik
je kan de hobby zo duur maken als je zelf wilt

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26660
    • Pagina van klaas
Re:Powerfactor
« Reactie #7 Gepost op: 25 May 2010, 23:59:42 »
Bij meting aan één enkele 6735 verbruikt deze ong. 2 á 3 Watt.
Is dat alleen maar de kale trafo, of hangt daar nog wat achter?
Overigens kan de 6735 ongeveer 15 VA leveren, dus totaal kun je met 20 trafo's wel 300VA verwerken. Ik vind het dan ook niet raar dat je 100W meet, want waarom heb je anders zoveel trafo's?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.