Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terugverende koppeling door Deetrein
Vandaag om 00:27:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:05:28
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Vreemd probleem door RobVille
03 August 2025, 23:37:42
Bahnstrecke 5867 door ruudns
03 August 2025, 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc? door hervé
03 August 2025, 22:53:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frank 123
03 August 2025, 22:53:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door grossraumwagen
03 August 2025, 22:38:55
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Vink
03 August 2025, 22:09:30
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
03 August 2025, 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
03 August 2025, 20:15:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ferdinand Bogman
03 August 2025, 19:57:09
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
03 August 2025, 19:28:31
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
03 August 2025, 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
03 August 2025, 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
03 August 2025, 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
03 August 2025, 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
03 August 2025, 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
03 August 2025, 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
03 August 2025, 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
03 August 2025, 16:33:32
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
03 August 2025, 16:17:23
Vitrinekast door Hasenwald
03 August 2025, 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
03 August 2025, 13:15:07
  

Auteur Topic: DB armseinen  (gelezen 2253 keer)

kok otten

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
DB armseinen
« Gepost op: 09 November 2008, 16:12:52 »
kan iemand mij vertellen wat afstand hard op hard is van duitse armseinen ik rij met Ho
gr. kok

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8813
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: DB armseinen
« Reactie #1 Gepost op: 09 November 2008, 17:07:56 »
Misschien een hele rare vraag.... maar wat bedoel je? De lengte van de blokken tussen twee seinen? of de afstand tussen spoor en Sein??
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

kok otten

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: DB armseinen
« Reactie #2 Gepost op: 09 November 2008, 17:27:03 »
ik zoek afstand spoor naar sein


Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 590
    • HTM Modeltrambaan
Re: DB armseinen
« Reactie #3 Gepost op: 09 November 2008, 17:33:43 »
Kok,

De mast van het armsein staat net buiten het profiel van vrije ruimte.
Op de modelbaan zou ik dat ook zo doen. Wellicht met iets meer speling als het sein maar goed zichtbaar blijft.

Zie: http://www.miba.de/morop/

Met groet, Jan
« Laatst bewerkt op: 09 November 2008, 17:42:05 door Jan Bennink »
Na een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB https://rhb1op87.blogspot.com nu een HTM trambaan in dezelfde schaal https://htm-modeltrambaan.blogspot.com
Website: https://www.htm-modeltrambaan.nl

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3054
    • Zwetdorf in model
Re: DB armseinen
« Reactie #4 Gepost op: 09 November 2008, 17:38:10 »
Beste Kok,

ik verwacht dat je bedoeld hoe ver staan de seinen onderling per rijrichting uit elkaar in Duitsland.
Als dit jou vraag is dan is dit heel wisselend, afhankelijk van het thema (zijlijn of hoofdlijn). Bij zijlijnen werd vaak gewerkt met een uitrij sein voor het gehele baanvak tot het inrijdsein bij het volgende station. De vrijgave van het traject gebeurde nog via telefoonlijnen.
Als het traject te lang was voor trekdraden beveiliging vanuit één punt werd vaak een blokpost geplaatst, van waaruit weer één of meerdere seinen bediend konden worden.

Hopelijk heb je hier iets aan.

En tijdens het typen heb je al een uitleg gegeven van wat je bedoeld, mijn antwoord klopt dus niet met jou vraag maar laat hem toch maar even staan.
De afstand van spoor tot sein, het sein dient altijd buiten het omgrenzingsprofiel van je trein te staan. Deze is te vinden in de NEM normen 301. Zie: http://nemnormen.zoeffie.nl/NEMreeks300.pdf
Let verder op het feit dat de maschienist het sein ten aller tijde goed kan zien, dit is belangrijker dan dicht langs de rails.

Groeten,

Christoph