Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

SBB eurofima rijtuigen. door Luc2000
Vandaag om 16:11:01
Trix 22583 digitaal gemaakt, maar wil niet rijden. door Josephes
Vandaag om 16:04:04
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 16:02:52
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:00:39
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 15:59:47
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:54:31
Overstap naar HTM door Eric B
Vandaag om 15:32:45
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door spoorijzer
Vandaag om 15:24:16
Fleischmann 1306 O&K op Piko Spoor met bedding door Modeltreinmulder
Vandaag om 15:12:38
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Huup
Vandaag om 15:12:24
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Jelmer
Vandaag om 15:05:54
DE-I en DE-II gekoppeld rijden door 008200
Vandaag om 14:43:54
Fleischmann 7375 (BR103) onderdelen gevraagd door RobertH
Vandaag om 14:31:21
AMC Amsterdamse Modelbouw Club door schipcas
Vandaag om 14:30:57
Alternatieven voor servo's door Albert de Heer
Vandaag om 14:28:37
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:02:21
vraag vierassige rongenwagen NS Vitrains tijdperk 3 door Alewijn
Vandaag om 13:40:13
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:12:25
Model cipressen in 1:87 door grove den
Vandaag om 13:09:34
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door SvenW
Vandaag om 13:00:11
Miskoop???? door grossraumwagen
Vandaag om 12:32:49
Amsterdam Westhaven - vlothaven 1/87 door dretsome
Vandaag om 12:29:34
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 12:06:47
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 12:05:59
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door ex44
Vandaag om 11:50:06
DR buffetrijtuig verhuist naar Houten door Syb030
Vandaag om 11:35:55
Jägerndorfer - afdekplaat draaistel demonteren? door Herb73
Vandaag om 11:27:21
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door maartenvdb
Vandaag om 11:19:55
Functie decoder door Luc2000
Vandaag om 11:18:48
Welke instellingen voor een MicroMotor op een Lopi V5 door ruudns
Vandaag om 11:00:32
  

Auteur Topic: DB armseinen  (gelezen 2321 keer)

kok otten

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
DB armseinen
« Gepost op: 09 November 2008, 16:12:52 »
kan iemand mij vertellen wat afstand hard op hard is van duitse armseinen ik rij met Ho
gr. kok

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8822
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: DB armseinen
« Reactie #1 Gepost op: 09 November 2008, 17:07:56 »
Misschien een hele rare vraag.... maar wat bedoel je? De lengte van de blokken tussen twee seinen? of de afstand tussen spoor en Sein??
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

kok otten

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: DB armseinen
« Reactie #2 Gepost op: 09 November 2008, 17:27:03 »
ik zoek afstand spoor naar sein


Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
    • HTM Modeltrambaan
Re: DB armseinen
« Reactie #3 Gepost op: 09 November 2008, 17:33:43 »
Kok,

De mast van het armsein staat net buiten het profiel van vrije ruimte.
Op de modelbaan zou ik dat ook zo doen. Wellicht met iets meer speling als het sein maar goed zichtbaar blijft.

Zie: http://www.miba.de/morop/

Met groet, Jan
« Laatst bewerkt op: 09 November 2008, 17:42:05 door Jan Bennink »

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3052
    • Zwetdorf in model
Re: DB armseinen
« Reactie #4 Gepost op: 09 November 2008, 17:38:10 »
Beste Kok,

ik verwacht dat je bedoeld hoe ver staan de seinen onderling per rijrichting uit elkaar in Duitsland.
Als dit jou vraag is dan is dit heel wisselend, afhankelijk van het thema (zijlijn of hoofdlijn). Bij zijlijnen werd vaak gewerkt met een uitrij sein voor het gehele baanvak tot het inrijdsein bij het volgende station. De vrijgave van het traject gebeurde nog via telefoonlijnen.
Als het traject te lang was voor trekdraden beveiliging vanuit één punt werd vaak een blokpost geplaatst, van waaruit weer één of meerdere seinen bediend konden worden.

Hopelijk heb je hier iets aan.

En tijdens het typen heb je al een uitleg gegeven van wat je bedoeld, mijn antwoord klopt dus niet met jou vraag maar laat hem toch maar even staan.
De afstand van spoor tot sein, het sein dient altijd buiten het omgrenzingsprofiel van je trein te staan. Deze is te vinden in de NEM normen 301. Zie: http://nemnormen.zoeffie.nl/NEMreeks300.pdf
Let verder op het feit dat de maschienist het sein ten aller tijde goed kan zien, dit is belangrijker dan dicht langs de rails.

Groeten,

Christoph