Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

'Permaloog' met electronenbuizen door Silvolde
Vandaag om 23:26:35
Binnenverlichting van 4 DDM1 rijtuigen laten draaien op 1 decoder. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 23:02:36
Trix wielen vanvangen van rijtuigen en wagons door grossraumwagen
Vandaag om 23:02:07
Pfarrerwinkel bahn door Frank 123
Vandaag om 22:45:23
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door MathynK
Vandaag om 22:36:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door orientexpress
Vandaag om 22:04:27
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 21:50:24
MoBaBro.de door W. Thomas
Vandaag om 21:45:21
Modelwensen 2026 door treinb
Vandaag om 21:24:31
losse onderdelen door Carl
Vandaag om 21:21:22
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 20:02:14
Forster Stadtbahn Tramlok H0m door Java
Vandaag om 19:39:36
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Gerrit H
Vandaag om 19:24:53
Goede wensen voor 2026 door Jan Bennink
Vandaag om 18:55:50
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Hans1963
Vandaag om 18:23:33
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 17:36:30
bestaand station of eigen bouw? door Falcon10
Vandaag om 17:11:32
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:09:41
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:57:23
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Alewijn
Vandaag om 15:15:47
kerstbaan thuis door R1954
Vandaag om 14:51:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:59:20
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door bellejt
Vandaag om 12:15:29
herrmann door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:06:58
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Jelmer
Vandaag om 11:52:36
Roco 42616 door Ronald69
Vandaag om 11:17:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:02:57
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren door Dave.......
Vandaag om 10:41:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:37:11
Wat wordt op dit object op het perron geklikt? door RobVille
Vandaag om 10:26:20
  

Auteur Topic: Gelijkstroom en wisselstroom  (gelezen 2762 keer)

Gerard Wierckx

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Gelijkstroom en wisselstroom
« Gepost op: 03 November 2008, 22:10:00 »
Ik ben nieuw op dit forum.
Ook ik heb tientallen jaren geleden met treintjes gereden en wil nu (ik ben 58) opnieuw met deze leuke hobby herbeginnen.
Er is wel wat veranderd. Heb gespeurd op internet en weet wel ongeveer wat ik wil: een Zwitserse baan, digitaal natuurlijk.
Wat ik niet begrijp is het volgende: Als je bijvoorbeeld kiest voor de Intellibox, moet die gevoed worden met wisselspanning volgens de info die ik heb opgezocht..
Maar kunnen mijn gelijkstroomlocs dan wel gewoon op die baan rijden? Beginnersvraag natuurlijk, maar het is belangrijk dit te weten voor ik verder ga ontwerpen en bouwen.
Alvast dank,
Gerard

Rocodil

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
  • Ik ga voor het poldermodel
    • My Railroad
Re: Gelijkstroom en wisselstroom
« Reactie #1 Gepost op: 03 November 2008, 22:14:31 »
Voor zover ik weet is de intellibox geschikt voor 2-rail gelijkstroom en 3-rail wisselstroom. Egenlijk is Marklin Digitaal ook gelijkstroom tegenwoordig. Misschien dat er bedoeld wordt dat hij gevoed wordt met wisselspanning nl uit het stopcontact.
Groeten
Hans
Met vriendelijk groet, Hans  (HO-3-rail NL rond 1950)

Gerard Wierckx

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: Gelijkstroom en wisselstroom
« Reactie #2 Gepost op: 03 November 2008, 22:22:58 »
Ik bedoel, dat in de handleiding van de Intellibox, die je op internet kan lezen, staat: Voor een storingsvrij bedrijf is een trafo van minimaal 52 VA en 16 V
wisselspanning vereist.
Gerard

Wim Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Gelijkstroom en wisselstroom
« Reactie #3 Gepost op: 03 November 2008, 22:26:36 »
Gerard,

digitale besturing werkt met een heel ander soort spanning dan klassieke gelijk- of wisselstroom.
Je locomotieven moeten daarom minstens van een decoder worden voorzien.
In de 'encyclopedie'  vind je meer info over digitale besturing: http://www.modelspoorpraktijk.nl/main.php/sec108/sec110


Groet, Wim

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re: Gelijkstroom en wisselstroom
« Reactie #4 Gepost op: 03 November 2008, 22:34:14 »
We spreken ook niet meer van wisselstroom en/of gelijkstroom maar over 2-rail en 3-rail.

Het voeden van een apparaat heeft niks te maken met dat wat een apparaat uitstuurt.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: Gelijkstroom en wisselstroom
« Reactie #5 Gepost op: 03 November 2008, 22:36:57 »
Die trafo is inderdaad nodig om de intellibox van voeding te voorzien, vervolgens wordt de intelliboxuitgang op de rails aangesloten. Deze uitgang voorziet de rails van de nodige digitale voedingspanning.
De decoder in de trein zet deze ditgitale spanning om in de stuurspanning voor de motor.

Om het simpel te zeggen, vanuit het stopcontact ga je naar de trafo, de trafo gaat naar de IB en de uitgang hiervan, via de rails, naar de decoder en die stuurt de motor. Die motor is dan altijd een DC-motor en het maakt niet uit of je 2- of 3-rail gebruikt.
Bij 2 rail wordt in het algemeen het DCC protocol gebruikt en bij 3 rail het MM protocol.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is.

Groet Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Gelijkstroom en wisselstroom
« Reactie #6 Gepost op: 03 November 2008, 22:45:57 »
Gerard, je hebt te maken met twee fenomenen. In de 'oude' tijd leverde de trafo gelijkspanning aan de regelaar en de rails kreeg dan gelijkspanning, varierend van nul tot 14 volt. Je treintjes waren 'dom' - hoe meer spanning ze kregen, deste harder gingen ze rijden. En als er twee treinen staat, gaan ze ook alle twee tegelijk rijden.

In het digitale tijdperk krijgt de Centrale (bijvoorbeeld Intellibox) wisselspanning van de trafo. De Centrale zet die om in wat 'digitale spanning' wordt genoemd. Het is een soort blokvormige spanning, waarbij frequentiegestuurd de 'digitale informatie' zit verpakt.

De treinen zijn ook heel anders. Op de baan staat permanent de 18 volt digitale spanning. In iedere loc zit een decoder - dat ding pikt opdrachten in digitale vorm op. En als een bepaalde decoder de opdracht krijgt om te gaan rijden, dan zal de decoder de digitale spanning alsnog omzetten in gelijkspanning en dat op de motorpolen zetten. De decoder regelt dus uiteindelijk de spanning op de motor. En iedere loc heeft een eigen decoder, waardoor je dus meerdere treinen onafhankelijk van elkaar op een baan kunt regelen.

Als je nog oude treinen hebt, zul je die moeten (laten) ombouwen naar digitaal. Je kunt wel analoge treinen laten rijden, maar dat is in feite niet meer het uitgangspunt voor een digitale baan.

Sander

br194

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
  • Zie geen problemen, alleen uitdagingen.
Re: Gelijkstroom en wisselstroom
« Reactie #7 Gepost op: 04 November 2008, 08:49:26 »
Hallo Gerard,

Welkom op dit forum.
Volgens mij is jou vraag inmiddels door diverse forum leden beantwoord.
Ik begrijp dat je je een beetje aan het verdiepen bent in de huidige systemen.
Ooit heb ik voor ons clubblad wat stukjes geschreven als inleiding voor het digitaal rijden.
Als je wil kan ik deze wel even mailen. (stuur dan een een PB)
Daar worden dit soort zaken populair maar in duidelijke termen uitgelegd.

Willem

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27071
    • Pagina van klaas
Re: Gelijkstroom en wisselstroom
« Reactie #8 Gepost op: 04 November 2008, 09:29:25 »
Als je een idee wilt krijgen hoe digitale spanning er uit ziet, kijk dan eens hier  op mijn webstek.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Gerard Wierckx

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: Gelijkstroom en wisselstroom
« Reactie #9 Gepost op: 04 November 2008, 12:28:16 »
Allemaal hartelijk dank voor de reacties.
Gerard