Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
'Permaloog' met electronenbuizen
door
Silvolde
Vandaag
om 23:26:35
Binnenverlichting van 4 DDM1 rijtuigen laten draaien op 1 decoder.
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 23:02:36
Trix wielen vanvangen van rijtuigen en wagons
door
grossraumwagen
Vandaag
om 23:02:07
Pfarrerwinkel bahn
door
Frank 123
Vandaag
om 22:45:23
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit
door
MathynK
Vandaag
om 22:36:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
orientexpress
Vandaag
om 22:04:27
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 21:50:24
MoBaBro.de
door
W. Thomas
Vandaag
om 21:45:21
Modelwensen 2026
door
treinb
Vandaag
om 21:24:31
losse onderdelen
door
Carl
Vandaag
om 21:21:22
Aachenau West
door
puntenglijder
Vandaag
om 20:02:14
Forster Stadtbahn Tramlok H0m
door
Java
Vandaag
om 19:39:36
Even voorstellen Niels uit Den Haag
door
Gerrit H
Vandaag
om 19:24:53
Goede wensen voor 2026
door
Jan Bennink
Vandaag
om 18:55:50
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ
door
Hans1963
Vandaag
om 18:23:33
Rheinburg, TP V/VI
door
Dave.......
Vandaag
om 17:36:30
bestaand station of eigen bouw?
door
Falcon10
Vandaag
om 17:11:32
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 17:09:41
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 16:57:23
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Alewijn
Vandaag
om 15:15:47
kerstbaan thuis
door
R1954
Vandaag
om 14:51:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:59:20
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods.
door
bellejt
Vandaag
om 12:15:29
herrmann
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 12:06:58
BrauWelt, fantasiebaan in H0
door
Jelmer
Vandaag
om 11:52:36
Roco 42616
door
Ronald69
Vandaag
om 11:17:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 11:02:57
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren
door
Dave.......
Vandaag
om 10:41:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 10:37:11
Wat wordt op dit object op het perron geklikt?
door
RobVille
Vandaag
om 10:26:20
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Gelijkstroom en wisselstroom
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Gelijkstroom en wisselstroom (gelezen 2762 keer)
Gerard Wierckx
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 3
Gelijkstroom en wisselstroom
«
Gepost op:
03 November 2008, 22:10:00 »
Ik ben nieuw op dit forum.
Ook ik heb tientallen jaren geleden met treintjes gereden en wil nu (ik ben 58) opnieuw met deze leuke hobby herbeginnen.
Er is wel wat veranderd. Heb gespeurd op internet en weet wel ongeveer wat ik wil: een Zwitserse baan, digitaal natuurlijk.
Wat ik niet begrijp is het volgende: Als je bijvoorbeeld kiest voor de Intellibox, moet die gevoed worden met wisselspanning volgens de info die ik heb opgezocht..
Maar kunnen mijn gelijkstroomlocs dan wel gewoon op die baan rijden? Beginnersvraag natuurlijk, maar het is belangrijk dit te weten voor ik verder ga ontwerpen en bouwen.
Alvast dank,
Gerard
Gelogd
Rocodil
Offline
Berichten: 414
Ik ga voor het poldermodel
Re: Gelijkstroom en wisselstroom
«
Reactie #1 Gepost op:
03 November 2008, 22:14:31 »
Voor zover ik weet is de intellibox geschikt voor 2-rail gelijkstroom en 3-rail wisselstroom. Egenlijk is Marklin Digitaal ook gelijkstroom tegenwoordig. Misschien dat er bedoeld wordt dat hij gevoed wordt met wisselspanning nl uit het stopcontact.
Groeten
Hans
Gelogd
Met vriendelijk groet, Hans (HO-3-rail NL rond 1950)
Gerard Wierckx
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 3
Re: Gelijkstroom en wisselstroom
«
Reactie #2 Gepost op:
03 November 2008, 22:22:58 »
Ik bedoel, dat in de handleiding van de Intellibox, die je op internet kan lezen, staat: Voor een storingsvrij bedrijf is een trafo van minimaal 52 VA en 16 V
wisselspanning vereist.
Gerard
Gelogd
Wim Donker
Offline
Berichten: 155
Re: Gelijkstroom en wisselstroom
«
Reactie #3 Gepost op:
03 November 2008, 22:26:36 »
Gerard,
digitale besturing werkt met een heel ander soort spanning dan klassieke gelijk- of wisselstroom.
Je locomotieven moeten daarom minstens van een decoder worden voorzien.
In de 'encyclopedie' vind je meer info over digitale besturing:
http://www.modelspoorpraktijk.nl/main.php/sec108/sec110
Groet, Wim
Gelogd
Sander
Offline
Berichten: 4666
Re: Gelijkstroom en wisselstroom
«
Reactie #4 Gepost op:
03 November 2008, 22:34:14 »
We spreken ook niet meer van wisselstroom en/of gelijkstroom maar over 2-rail en 3-rail.
Het voeden van een apparaat heeft niks te maken met dat wat een apparaat uitstuurt.
mvg,
Sander
Gelogd
mvg,
Sander
GerritM
Offline
Berichten: 485
Re: Gelijkstroom en wisselstroom
«
Reactie #5 Gepost op:
03 November 2008, 22:36:57 »
Die trafo is inderdaad nodig om de intellibox van voeding te voorzien, vervolgens wordt de intelliboxuitgang op de rails aangesloten. Deze uitgang voorziet de rails van de nodige digitale voedingspanning.
De decoder in de trein zet deze ditgitale spanning om in de stuurspanning voor de motor.
Om het simpel te zeggen, vanuit het stopcontact ga je naar de trafo, de trafo gaat naar de IB en de uitgang hiervan, via de rails, naar de decoder en die stuurt de motor. Die motor is dan altijd een DC-motor en het maakt niet uit of je 2- of 3-rail gebruikt.
Bij 2 rail wordt in het algemeen het DCC protocol gebruikt en bij 3 rail het MM protocol.
Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is.
Groet Gerrit
Gelogd
H0, 2-rail DCC, Lenz
santerdam
Offline
Berichten: 3865
Re: Gelijkstroom en wisselstroom
«
Reactie #6 Gepost op:
03 November 2008, 22:45:57 »
Gerard, je hebt te maken met twee fenomenen. In de 'oude' tijd leverde de trafo gelijkspanning aan de regelaar en de rails kreeg dan gelijkspanning, varierend van nul tot 14 volt. Je treintjes waren 'dom' - hoe meer spanning ze kregen, deste harder gingen ze rijden. En als er twee treinen staat, gaan ze ook alle twee tegelijk rijden.
In het digitale tijdperk krijgt de Centrale (bijvoorbeeld Intellibox) wisselspanning van de trafo. De Centrale zet die om in wat 'digitale spanning' wordt genoemd. Het is een soort blokvormige spanning, waarbij frequentiegestuurd de 'digitale informatie' zit verpakt.
De treinen zijn ook heel anders. Op de baan staat permanent de 18 volt digitale spanning. In iedere loc zit een decoder - dat ding pikt opdrachten in digitale vorm op. En als een bepaalde decoder de opdracht krijgt om te gaan rijden, dan zal de decoder de digitale spanning alsnog omzetten in gelijkspanning en dat op de motorpolen zetten. De decoder regelt dus uiteindelijk de spanning op de motor. En iedere loc heeft een eigen decoder, waardoor je dus meerdere treinen onafhankelijk van elkaar op een baan kunt regelen.
Als je nog oude treinen hebt, zul je die moeten (laten) ombouwen naar digitaal. Je kunt wel analoge treinen laten rijden, maar dat is in feite niet meer het uitgangspunt voor een digitale baan.
Sander
Gelogd
br194
Offline
Berichten: 328
Zie geen problemen, alleen uitdagingen.
Re: Gelijkstroom en wisselstroom
«
Reactie #7 Gepost op:
04 November 2008, 08:49:26 »
Hallo Gerard,
Welkom op dit forum.
Volgens mij is jou vraag inmiddels door diverse forum leden beantwoord.
Ik begrijp dat je je een beetje aan het verdiepen bent in de huidige systemen.
Ooit heb ik voor ons clubblad wat stukjes geschreven als inleiding voor het digitaal rijden.
Als je wil kan ik deze wel even mailen. (stuur dan een een PB)
Daar worden dit soort zaken populair maar in duidelijke termen uitgelegd.
Willem
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 27071
Re: Gelijkstroom en wisselstroom
«
Reactie #8 Gepost op:
04 November 2008, 09:29:25 »
Als je een idee wilt krijgen hoe digitale spanning er uit ziet, kijk dan eens
hier
op mijn webstek.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Gerard Wierckx
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 3
Re: Gelijkstroom en wisselstroom
«
Reactie #9 Gepost op:
04 November 2008, 12:28:16 »
Allemaal hartelijk dank voor de reacties.
Gerard
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Gelijkstroom en wisselstroom