Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 13:55:20
Anders dan Rietze, moderne 1:87 Amsterdamse GVB trams of bussen? door R1954
Vandaag om 13:54:23
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door spoorijzer
Vandaag om 13:50:08
De spoorhaven van Zuidbarge. door Alewijn
Vandaag om 13:45:51
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Benelux795
Vandaag om 13:44:09
Raadplaatje door Charles_
Vandaag om 13:41:45
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Daan!
Vandaag om 13:41:40
Stottering Piko 98551BD door bellejt
Vandaag om 13:39:10
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 13:36:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 13:23:41
Le Bassin uit logeren bij Bentink door defender
Vandaag om 12:57:48
fotowedstrijd 2025 door Dave.......
Vandaag om 12:09:36
Acme nieuwe ICNG door virmfan
Vandaag om 12:00:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:38:15
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Peter.D
Vandaag om 11:35:18
extra terugmeld module viessmann 5217 door bask185
Vandaag om 11:34:19
Station Roodeschool door cor_b
Vandaag om 11:28:41
VERPLAATST: extra terugmeld module viessmann 5217 door Duikeend
Vandaag om 11:02:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 10:58:43
Invoering SGNS containerwagens bij NS door ES44C4
Vandaag om 10:55:16
Zelfgemaakt BiDiB modules door Joz
Vandaag om 10:47:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:23:50
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door spoorzeven
Vandaag om 09:26:15
Ervaringen met van Perlo (DinaSys ) draaischijfbesturing door Gerard
Vandaag om 09:20:21
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:03:40
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond door Bert Senden
Vandaag om 08:41:16
Nieuw huis, nieuwe baan door Jelmer
Vandaag om 08:31:52
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door ca.gorter
Vandaag om 08:23:38
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 08:20:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 07:56:42
  

Auteur Topic: Messing en Profirails door elkaar gebruikt, oa op klimspiraal.  (gelezen 5127 keer)

user1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 354
Messing en Profirails door elkaar gebruikt, oa op klimspiraal.
« Gepost op: 09 November 2025, 19:07:29 »
Beste lezers,

Ik ben wat aan het plannen voor een nieuwe baan, in een nieuw huis.
Nu wil ik met meerdere klimspiralen gaan werken. Ik wil als boogstraal minimaal R2 gebruiken (Fleischmann Profi H0). Dat zou dat de binnenbaan worden, en R3 dus de buitencirkel. Ik vind het erg kostbaar worden als ik ook R3 moet gaan aanschaffen voor de klimspiralen. Is er ook messing (oudere) rails die een soortgelijke boogstraal heeft? Ik heb me al ingelezen, dat profi en messing prima samengaan mits je de overgang goed aanlegt. Iemand tips wat te doen?

Alvast bedankt! Gr

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1225
Re: Messing en Profirails door elkaar gebruikt, oa op klimspiraal.
« Reactie #1 Gepost op: 09 November 2025, 19:16:54 »
In een klim spiraal leg je de aller beste rails die er bestaan.
Dat doet een keer veel pijn in de portemonnee,  maar zal zo veel gemak en rij plezier opleveren.
En geloof mij. Je wilt niet later denken, had ik maar geluisterd naar die goude tip van Mark.
geen serieuze modelbouwer.
Het gaat om het plezier.

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 604
Re: Messing en Profirails door elkaar gebruikt, oa op klimspiraal.
« Reactie #2 Gepost op: 09 November 2025, 23:03:28 »
Is er ook messing (oudere) rails die een soortgelijke boogstraal heeft?
Nee, de Fleischmann messing rails (serie 6000, jaren '70) had alleen R1 en R2 als parallelle boogstralen. (R1=357mm, R2=415mm).
Een derde boogstraal op parallelafstand is echt iets van recentere datum.
https://www.modelleisenbahntreff-nordheide.de/doc/Fleischmann1979P.pdf (pagina 45)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18461
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Messing en Profirails door elkaar gebruikt, oa op klimspiraal.
« Reactie #3 Gepost op: 09 November 2025, 23:54:25 »
In een klim spiraal leg je de aller beste rails die er bestaan.
Dat doet een keer veel pijn in de portemonnee,  maar zal zo veel gemak en rij plezier opleveren.
En geloof mij. Je wilt niet later denken, had ik maar geluisterd naar die goude tip van Mark.

Helemaal mee eens!! (y)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 713
  • Confusius zei het al.
Re: Messing en Profirails door elkaar gebruikt, oa op klimspiraal.
« Reactie #4 Gepost op: 10 November 2025, 02:52:11 »
In een klim spiraal leg je de aller beste rails die er bestaan.


Een waarheid als een koe. Dus in ieder geval gebruik je nieuwzilver railmateriaal. En om het nog beter en betrouwbaarder te maken neem je flexrails. Dat betekent veel minder raillassen. Want iedere raillas is een mogelijke storingsbron. Slecht contact, ontsporing etc. Bijkomend voordeel; het is stukken goedkoper dan vaste railstukken.
Met een set railafstandhouders leg je die flexrails correct exact parallel op de juiste afstand van elkaar. Dat is helemaal niet moeilijk.
« Laatst bewerkt op: 10 November 2025, 02:54:34 door Lobomotion69 »
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

user1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 354
Re: Messing en Profirails door elkaar gebruikt, oa op klimspiraal.
« Reactie #5 Gepost op: 10 November 2025, 12:18:02 »
Bedankt mensen! Ik ga eens stoeien met flexrails.

RobVille

  • Offline Offline
  • Berichten: 262
  • My Dark Side
    • Modelbanen - Rob
Re: Messing en Profirails door elkaar gebruikt, oa op klimspiraal.
« Reactie #6 Gepost op: 10 November 2025, 12:30:52 »
Ben het met jullie eens dat je moet kiezen voor nieuwzilver rails. Heb zelf een aantal spiralen gebouwd. Bij het aanleggen van deze spiralen heb ik vaste railstukken gebruikt ;D Waarom? Het leggen van flexrail vergt enige handigheid, zeker bij zulke "krappe" bogen heb je gauw knikken bij de overgangen. Op termijn, wanneer er problemen mee optreden, kun je er zeer moeilijk bij in verband met de geringe hoogte tussen de lagen. Ook zijn de lasjes handig om de stroomdraden aan te solderen bij de vaste rails. Bijkomend voordeel is dat de radius een vast gegeven is. Bij het sporenplan heb ik rekening gehouden met de rijrichting. Naar boven de spiraal in altijd de buitenring gebruiken, naar beneden de binnenring afhankelijk van de draairichting van de spiraal. Ook het hellingspercentage zou ik zo laag mogelijk houden in verband met het slippen van de aandrijfwielen van de locomotieven. Steeds weer testen!



Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction
de "Gelderse" vallei
Palisade Canyon
  ...

RobVille

  • Offline Offline
  • Berichten: 262
  • My Dark Side
    • Modelbanen - Rob
Re: Messing en Profirails door elkaar gebruikt, oa op klimspiraal.
« Reactie #7 Gepost op: 10 November 2025, 12:31:23 »
Oeps, weer te laat  ;D

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction
de "Gelderse" vallei
Palisade Canyon
  ...

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26996
    • Pagina van klaas
Re: Messing en Profirails door elkaar gebruikt, oa op klimspiraal.
« Reactie #8 Gepost op: 10 November 2025, 14:24:15 »
Waarom? Het leggen van flexrail vergt enige handigheid, zeker bij zulke "krappe" bogen heb je gauw knikken bij de overgangen.
Die knikken kun je vermijden door de rails op die plekken een beetje te helpen. Met een tang heel voorzichtig in de goede richting buigen. Dat vergt inderdaad wat handigheid, maar die krijg je vooral door er gewoon aan te beginnen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1025
  • Metrop-Märklin
Re: Messing en Profirails door elkaar gebruikt, oa op klimspiraal.
« Reactie #9 Gepost op: 10 November 2025, 17:12:42 »
Bij het aanleggen van deze spiralen heb ik vaste railstukken gebruikt ;D Waarom? Het leggen van flexrail vergt enige handigheid, zeker bij zulke "krappe" bogen heb je gauw knikken bij de overgangen.

Op de foto zie ik k-rails en bij k-rails bestaan flexibele rails 2205 en vaste railstukken. Over wat er niet deugt aan flexibele k-rails, over hoe moeilijk die in bogen te verleggen zijn, en waarom je beter vaste k-rails bogen kunt nemen dan flexibele rails kun je een forum volschrijven. Een voorzichtige ruk met een tang helpt niet tegen de slechte geleiding van een blikken bielsmat. Vaste K-rails bogen geleiden beter omdat de afstand die de stroom in de bielsmat moet afleggen, domweg veel korter is, en de weerstand dus lager.
De acne wereld heeft z'n eigen workarounds om valkuilen te vermijden.

Maar ik denk dat we allemaal peco rails met of zonder WW-puntjes tot de betere rails rekenen.

Is er ook messing (oudere) rails die een soortgelijke boogstraal heeft?
Tuurlijk bestaat er ook andere, zeg maar, code 100 rails.
En tuurlijk niet (geen merk heeft dezelfde boogstralen).
 
Roco 2.5 gleis messing is degelijk, bijna niet stuk te krijgen, laat zich prima mixen met profirails, en is 2e hands nog steeds te koop op beurzen en online. Maar er is wel een verschil in boogstralen. Elk merk heeft andere boogstralen, en dat valt op als je een en ander probeert te combineren. Er is ook een nikkel zilveren versie van geweest, vanaf het eerste begin, met betere geleiding tegen een hogere prijs. Tegenwoordig is het prijsverschil nihil.

Roco 2.5 rails kent vaste railsstukjes, wissels, kruispunten, engelsmannen, kruiswissels, meegebogen wissels en er is flexibelere rails (oorspronkelijk in 2 soorten: stugge, voor rechtuit en verende voor in bogen, tegenwoordig mag je blij zijn met elk aanbod, want deze rails versie werd geleverd van 1980-1990). Daarna bracht Roco tal van andere soorten rails uit, o.a. met andere hart-op-hart afstanden, andere wisselhoeken, en andere gebogen rails radia.
Volgens wintrack heeft Roco nog minimaal 3 andere soorten rails geproduceerd (en die zijn niet helemaal compatibel met profirails).


.
« Laatst bewerkt op: 10 November 2025, 17:29:09 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Herb73

  • Online Online
  • Berichten: 220
Re: Messing en Profirails door elkaar gebruikt, oa op klimspiraal.
« Reactie #10 Gepost op: 10 November 2025, 17:19:47 »
Ben het met jullie eens dat je moet kiezen voor nieuwzilver rails. Heb zelf een aantal spiralen gebouwd. Bij het aanleggen van deze spiralen heb ik vaste railstukken gebruikt ;D Waarom? Het leggen van flexrail vergt enige handigheid, zeker bij zulke "krappe" bogen heb je gauw knikken bij de overgangen. Op termijn, wanneer er problemen mee optreden, kun je er zeer moeilijk bij in verband met de geringe hoogte tussen de lagen. Ook zijn de lasjes handig om de stroomdraden aan te solderen bij de vaste rails. Bijkomend voordeel is dat de radius een vast gegeven is. Bij het sporenplan heb ik rekening gehouden met de rijrichting. Naar boven de spiraal in altijd de buitenring gebruiken, naar beneden de binnenring afhankelijk van de draairichting van de spiraal. Ook het hellingspercentage zou ik zo laag mogelijk houden in verband met het slippen van de aandrijfwielen van de locomotieven. Steeds weer testen!



Rob

Mooi gedaan zeg... kan hier ook een lange goederentrein op rijden (> 30 wagons), of gaat dat ontsporen? Wat is het hellingspercentage?
Groet, Herb73

RobVille

  • Offline Offline
  • Berichten: 262
  • My Dark Side
    • Modelbanen - Rob
Re: Messing en Profirails door elkaar gebruikt, oa op klimspiraal.
« Reactie #11 Gepost op: 10 November 2025, 18:36:24 »
Zelf reed ik met treinen met een gemiddelde lengte van 350 cm bij een stijgingspercentage van 2,5 (buitenboog). Als je met locomotieven rijdt met een Co/Co dan wel Bo/Bo asindeling, geen problemen. In mijn spiraal bleken de locomotieven met grotere drijfwielen weleens te slippen.

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction
de "Gelderse" vallei
Palisade Canyon
  ...

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 942
  • Steel is king!
Re: Messing en Profirails door elkaar gebruikt, oa op klimspiraal.
« Reactie #12 Gepost op: 11 November 2025, 10:45:55 »
Ik wil toch nog een advies (is boven ook al zijdelings aangetipt) geven;
Gebruik op plaatsen waar je niet (makkelijk) meer bijkunt geen oude hebruikte rails (uit de 3de en 4de hands bakken). Daar ga je gegarandeerd spijt van krijgen. De meeste problemen ontstaan op oudere, herbruikte, rails en dan kun je er maar beter bijkunnen.

oja, er zijn vast mensen die hun rails in topconditie houden en rustig baan na baan gebruiken maar liever een paar € extra uitgeven en geen ellende op onbereikbare plaatsen (probeer eens rail te vervangen in een spiraal  ::)) dan spijt als haren op je hoofd.
En heb je hier geen geld voor over, prima maar dan weet je in elk geval de risico's.
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 581
Re: Messing en Profirails door elkaar gebruikt, oa op klimspiraal.
« Reactie #13 Gepost op: 11 November 2025, 12:41:35 »
Mijn advies door langjarige ervaring  :
gebruik géén messing rails , maar nieuwzilver.
Reden: de messing rails oxideren nogal vlug,
gevolg: problemen met stoomafname door het rijdend materiaal.
Remedie: veelvuldig reinigen van messing rails nodig.
Dit alles komt praktisch niet voor bij nieuwzilver.
Het grootste deel van mijn nieuwzilver rails ligt al 20 jaar, en als ik daar zonder ze ooit te hebben gereinigd, een Roco loc op plaats zal die rijden.
De Messing rails die ik er vroeger, ook uit besparingsoverwegingen, in een schaduw station had liggen, op -1, heb ik er allemaal moeten uitgooien, en vervangen door nieuwzilver.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26996
    • Pagina van klaas
Re: Messing en Profirails door elkaar gebruikt, oa op klimspiraal.
« Reactie #14 Gepost op: 11 November 2025, 12:54:17 »
Ik sluit me hierbij aan. Messing moet je niet meer willen, je blijft poetsen.
Roco is lang geleden overgestapt van messing naar nieuwzilver. Een tijdje bestonden beide soorten naast elkaar, met in de catalogus de vermelding dat de messing variant alleen nog in Nederland werd geleverd.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.