Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 16:00:59
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Charles_
Vandaag om 15:58:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R1954
Vandaag om 15:56:23
Raadplaatje door Charles_
Vandaag om 15:54:06
3d printen van ns daglichtseinen door borotof
Vandaag om 15:30:17
W.V. Kalender 2026 door Frank 123
Vandaag om 15:25:25
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:46:21
Nightjet rijtuigen Zuri-Amsterdam door Servé
Vandaag om 14:41:46
Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor door Blausee-Mitholz
Vandaag om 14:16:54
website Uhlenbrock onbereikbaar door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:48:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 13:43:11
Samenstelling “Oriënt Express” museumtrein door Dennis1984
Vandaag om 13:00:23
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 12:50:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 12:46:53
Stroomdetectie issues. door guy1846
Vandaag om 12:46:48
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 12:46:48
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 12:39:00
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 12:32:36
Treinen willen niet meer rijden door juffrouwjannie
Vandaag om 12:28:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:17:05
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 12:06:38
Arnold 2210 onderdelen gezocht door stoombr38
Vandaag om 12:03:17
LS Models 2025 door Dennis1984
Vandaag om 11:44:43
Lagers vervangen DJH NS 3300 door TonM
Vandaag om 11:32:12
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door henk
Vandaag om 10:04:59
Alternatieven voor servo's door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:20:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:38:51
Au bord de la Cèze door defender
Vandaag om 08:25:26
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
07 November 2025, 23:48:53
Baan in Los Angeles door ArjanB
07 November 2025, 23:28:58
  

Auteur Topic: Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor  (gelezen 1288 keer)

Herb73

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor
« Gepost op: 04 November 2025, 17:59:59 »
Hallo mede modelspoorders,


Ik weet dat een aantal van jullie - en ik zelf ook - de Dapol B802 railreinigingswagen gebruiken, of een kloon daarvan. Ik heb hem begrensd op ongeveer een kwart van het maximum toerental; voor het stofzuigen is dat i.i.g. ruim voldoende en het komt de levensduur van de motor ten goede.

Op een gegeven moment viel me op dat het ding desondanks steeds meer lawaai ging maken; hij was nieuw al nooit echt stil, maar het werd nu wel wat veel van het goede - een wat snerpend geluid. Meestal duidt het op een gebrek aan smering.

De bijgevoegde gebruiksaanwijzing rept met geen woord over onderhoud, dus dan moet je zelf maar gaan nadenken.

Het motor asje is gelagerd in twee bronzen busjes. Aan de onderkant kun je er goed bij (slijpschijfje of het schoepenwiel verwijderen), om de bovenkant te bereiken moet je een draaistel, een deel van de behuizing en een massief zwart kunststof binnenwerk demonteren. Na beide as-einden van een speldenpuntje olie te hebben voorzien, was de motor stiller dan af fabriek...  :)

Alles prima, maar na een aantal maanden begon het lawaai weer toe te nemen. Weer de asjes gesmeerd en hij was weer stil. Om te voorkomen dat ik iedere keer de boel moet open maken, heb ik een gaatje geboord door de blauwe behuizing aan de bovenkant en het zwarte kunststof eronder, in lijn met de motor as. De binnenkant van het zwarte kunststof had bij de motor al een uitsparing (blind gat), om ruimte te houden voor het uiteinde van de draaiende as. In feite is het een kwestie van dit blinde gat doorboren.





Door deze aanpassing zijn beide kanten van het motor asje nu makkelijk bereikbaar. Het gaatje wordt afgedekt met een rubberen dopje (in dit geval gemaakt van het voetje van een oud elektrisch apparaat ;)).
Het geboorde gat heeft overigens geen enkele invloed op het inklemmen en op z'n plaats houden van het motortje; daarvoor blijft ruim voldoende "vlees" over.

Bij locs hoef ik zelden het motor asje te smeren, maar bij de Dapol is de motor verticaal gemonteerd, waardoor de olie eerder "verdwijnt", vermoed ik.

Niks heeft het eeuwige leven natuurlijk, maar op deze manier kun je een stuk langer plezier hebben van de railreiniger - en het is tenslotte een simpel, maar doeltreffend apparaat.


Groet, Herb73

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 1198
  • Fleischmann H0 modelbouwer - RocRail
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor
« Reactie #1 Gepost op: 04 November 2025, 18:24:04 »
Slim, Goed bedacht. Om in mijn Dapol ook te doen. Dank  (y) Eric

Herb73

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
Re: Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor
« Reactie #2 Gepost op: 05 November 2025, 10:16:32 »
Dank... succes!!  :)
Groet, Herb73

Michaël dB

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re: Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor
« Reactie #3 Gepost op: 05 November 2025, 11:50:20 »
Bedankt voor de tip. Ga ik ook toepassen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26915
    • Pagina van klaas
Re: Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor
« Reactie #4 Gepost op: 05 November 2025, 12:31:31 »
.... maar bij de Dapol is de motor verticaal gemonteerd, waardoor de olie eerder "verdwijnt", vermoed ik.
Dan zou je een dikkere olie kunnen proberen. B.v. transmissie-oiie (versnellingsbakolie). Dat is een oliesoort die beter aan het metaal blijft kleven.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Herb73

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
Re: Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor
« Reactie #5 Gepost op: 05 November 2025, 13:46:25 »
Dan zou je een dikkere olie kunnen proberen. B.v. transmissie-oiie (versnellingsbakolie). Dat is een oliesoort die beter aan het metaal blijft kleven.

Da's een goede suggestie - dank. Ik ben zo gewend aan die naaimachine olie dat ik daar helemaal niet bij stilstond. Al is de speling tussen asje en lager wel zeer klein natuurlijk; er is in radiale richting geen beweging voelbaar. Na een nachtje staan zie je echter zo of de wat dikkere olie ertussen gelopen is.
Groet, Herb73