Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 23:41:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 23:31:58
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 23:19:18
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Nijboer
Vandaag om 23:14:28
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 23:04:07
Duits transport, waar in NL? door R1954
Vandaag om 22:51:30
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:47:44
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 22:32:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:25:07
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 21:57:25
Bahnstrecke 5867 door einte
Vandaag om 21:28:31
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
Vandaag om 20:51:02
Camp 3 door Lucien
Vandaag om 20:35:09
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 20:33:37
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:25:50
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 20:24:26
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door basjuh1981
Vandaag om 20:00:37
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Huup
Vandaag om 19:51:02
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:46:28
VAM containerwagens spoor-0 door FritsT
Vandaag om 19:23:06
ACME 2024 met NS ICNG! door Teoalessandro
Vandaag om 19:15:01
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Overet
Vandaag om 19:12:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
Vandaag om 19:00:28
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
Vandaag om 18:29:58
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Huup
Vandaag om 18:29:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:28:00
Märklin 2025 door borotof
Vandaag om 17:19:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:19:12
MTB DP1 DCC aansluiten op C railwissel door bellejt
Vandaag om 16:53:03
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 15:51:34
  

Auteur Topic: Stalen D 4 deurs spoor 0  (gelezen 18785 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11505
    • nulpunt
Re: Stalen D 4 deurs spoor 0
« Reactie #75 Gepost op: 24 October 2025, 11:52:13 »
Valejo heeft de kleur blauw die ik zoek niet. Motip..tja, ook net niet. AMF87 uit Frankrijk..... (even schrikken van de transportkosten 22,50 euro) maar lijkt de kleuren in watergedragen  versie wel te hebben.

901: zwart, mat
928: CIWL blauw
P994: zandgeel



j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 279
Re: Stalen D 4 deurs spoor 0
« Reactie #76 Gepost op: 24 October 2025, 16:38:14 »
Beste Frits .
Bij mijn weten hadden de stalen D's aan de kopwanden een doorgaans inrichting . Dit was een neerklapbare voetenplaat in een harmonica vouwbalg als ook 2 deuren .
De kopwand zoals hij nu in jouw geval , is die van de ongevallenwagens .
MVG Sjaak

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7675
Re: Stalen D 4 deurs spoor 0
« Reactie #77 Gepost op: 24 October 2025, 16:44:08 »
Er staan hier twee verschillende werkstukken in het draadje. Die van Frits heeft wat jij beschrijft dacht ik.
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11505
    • nulpunt
Re: Stalen D 4 deurs spoor 0
« Reactie #78 Gepost op: 24 October 2025, 16:51:13 »
zo is het maar net.  ;D

Ik heb geen Pessolilo of Elettren vouwbalg meer op voorraad maar wel (al 20 jaar) een veel te dik gegoten messing exemplaar. Die zit er nu op, demontabel met 2 boutjes/moertjes, dus vervangbaar indien......
Overloopplaat kan opgeklapt worden.


j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 279
Re: Stalen D 4 deurs spoor 0
« Reactie #79 Gepost op: 24 October 2025, 17:32:15 »
beste Frits .
Zoals de wagen nu is was er in 1954 nog maar één in dienst n.l de 7632 ,bouwjaar 1932 door










Beste Frits .
Zoals de wagen nu is was er in 1954 maar één in dienst n.l de 7632 uit 1932 gebouwd door Beijnes , uit een serie van 2, alleen volgens mij met één luchtleiding , doorgaande leiding voor stoomverwarming , en de kabel voor elektrische verwarming .  Voor de verlichting ; elektr. 24 v , Dinamo : 100 A ; Batterij ; 180 Ah . De verdeling was ; 2x2 sluitseinverlichting ; ingangsbordes 1 lamp ; personeelsruimte 1 lamp ; toilet 1 lamp ; bagageruimte 4 x1 lamp in het midden van de ruimte , en bij iedere schuifdeur 1 lamp ,dus 8 lampen in totaal . Deze d was speciaal bestemd voor het vervoer van levende kuikens . In 1958 verbouwd uit D 6310 en 6311 . Toegelaten landen ; België ; Duitsland ; Luxemburg ; Frankrijk ; CH zwitserland ; A Oostenrijk ; Italië









Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7675
Re: Stalen D 4 deurs spoor 0
« Reactie #80 Gepost op: 24 October 2025, 17:34:56 »




Ik heb in nul wel eens ingeklapte balgen gemaakt van plaatjes karton. Viel niet eens tegen. Natuurlijk niks op een messing model, maar meer dan een lege pizza verpakking heb je niet nodig
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11505
    • nulpunt
Re: Stalen D 4 deurs spoor 0
« Reactie #81 Gepost op: 24 October 2025, 17:49:25 »
We hebben er al aan zitten denken.....3D tekenen printen in een flexibele resin.
Nog niet aan toegekomen omdat we niks te doen hebben. ;D

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 279
Re: Stalen D 4 deurs spoor 0
« Reactie #82 Gepost op: Vandaag om 11:04:50 »
Beste Frits .
Even een aanvulling op het vorige bericht .
Er waren 15 stalen D's bij NS in dienst met een andere indeling van de bagageruimte .
5 D's  nr.'s 7601--7605  van 1933 gebouwd door Werkspoor  ; 10 D's nr's 7611 tot 7620 van 1933 gebouwd door Allan/Werkspoor , toegelaten in ;België ; Duitsland ; Joegeslavië ;Oostenrijk ;Polen ;Tsjechië ; Roemenie ; Zwitserland ;Bulgarije ; Denemarken ; Zweden ; Hongarije ;  Frankrijk ; Luxenburg ; Italië ; en Gtriekenland ; tevens op de veerboten te Denemarken en Zweden . Verwarming Stoom en Elektr. Door handomschakeling  voor 1000 V 16 tweederde herz wissel ; 1000 V 50 herz wissel ; 1500 V 50 herz wissel ; 1500 V gelijk ; 3000 V gelijk .
De indeling was als volgt , aan één zijde de gang vanaf de conducteursruimte naar het andere einde der rijtiug , deze was voorzien van 6lichtpunten .  Verder 3 gescheiden ruimtes met de volgende afmetingen 1 van 4230 x 2032 mm 2 lichtpunten ; 2 schuifdeuren , 1 buitendeur en 1 deur gangzijde , tevens 1 dubbelle klapdeur in tussenwand naar middelste laadruimte ; onder het raam een tafel of rek voor klein goed .  Middenruimte van 4890 x 2032 mm , voorzien van 2 lichtpunten . toegankelijk via eind bagageruimtes via klapdeuren van 1525 mm breed . Gesloten wand gangzijde . Eind bagage ruimte van 3660x2032 mm met 2 lichtpunten ,toegang via buiten, en binnen schuifdeur ,tevens klapdeur naar midden bagage ruimte .
Tot zover uit het NS C 6601/2 Materieelpark  , deel 2 Reizigers-Materieel , 1954 .