Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor door Blausee-Mitholz
Vandaag om 14:16:54
website Uhlenbrock onbereikbaar door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:48:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 13:43:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Besselspoor
Vandaag om 13:39:41
3d printen van ns daglichtseinen door weslyr
Vandaag om 13:30:22
Samenstelling “Oriënt Express” museumtrein door Dennis1984
Vandaag om 13:00:23
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 12:50:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 12:46:53
Stroomdetectie issues. door guy1846
Vandaag om 12:46:48
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 12:46:48
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 12:39:00
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 12:32:36
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:29:31
Treinen willen niet meer rijden door juffrouwjannie
Vandaag om 12:28:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:17:05
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 12:08:53
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 12:06:38
Arnold 2210 onderdelen gezocht door stoombr38
Vandaag om 12:03:17
LS Models 2025 door Dennis1984
Vandaag om 11:44:43
Lagers vervangen DJH NS 3300 door TonM
Vandaag om 11:32:12
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door henk
Vandaag om 10:04:59
Alternatieven voor servo's door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:20:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 09:02:36
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:38:51
Au bord de la Cèze door defender
Vandaag om 08:25:26
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 08:12:37
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
07 November 2025, 23:48:53
Baan in Los Angeles door ArjanB
07 November 2025, 23:28:58
Aachenau West door Wim Vink
07 November 2025, 23:09:52
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
07 November 2025, 22:49:55
  

Auteur Topic: Central Station in combinatie met Viessmann 5217 bezetmelder  (gelezen 5894 keer)

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3379
    • nederlof.net
Central Station in combinatie met Viessmann 5217 bezetmelder
« Gepost op: 07 June 2008, 19:59:49 »
Ik heb mijn eerste stapjes gezet op het gebied van bezetmelding en wisseldecoders.
Ik heb daarvoor een Viessmann 5217 bezetmelder gekocht en deze aangesloten op de S88 bus van het Central Station.
Vervolgens de bezetmelder toegevoegd en als ik dan een verbindinkje leg tussen poort 1 en de massa zie ik netjes het vierkantje zwart worden.
Tot zover dus geen problemen!!

Volgens de handleiding hoef je alleen maar de kabel aan te sluiten op een stukje onderbroken rail. Ik heb daarvoor de Märklin contact rail gebruikt (nr 5106, ja, ik rij M-rail).
Het lukt mij echter niet om het zo aan de praat te krijgen! Als ik een wagonnetje contact laat maken met de rail dan gebeurd er niets.
Zelfs als ik het stekkertje tegen een ander stuk rail hou (waar dus gewoon spanning op staat) dan zie ik geen vierkantje...

Ben ik iets vergeten?? In de handleiding staat niets over dat je nog ergens massa aan moet sluiten ofzo??

Wie o wie weet raad?

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

P.Kramer

  • Offline Offline
  • Berichten: 468
    • Digitaalservice
Re: Central Station in combinatie met Viessmann 5217 bezetmelder
« Reactie #1 Gepost op: 07 June 2008, 20:35:24 »

Koen,

Een contact maak je door een ingang van de 5217 met de massa te verbinden.
Als je een draadje tussen poort 1 en de massa aan de zijkant van de 5217 verbindt, zie je dat vierkantje poort 1 zwart wordt. Verbindt je hem met poort 2 dan wordt vierkant 2 zwart enz.

Succes.

Peter Kramer
Digitaalservice.nl
Peter Kramer

Digitaalservice.nl & Modelbaandigitaal

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26915
    • Pagina van klaas
Re: Central Station in combinatie met Viessmann 5217 bezetmelder
« Reactie #2 Gepost op: 07 June 2008, 20:54:44 »
Peter, dat is helemaal waar, maar dat had Koen zelf ook al getest. Maar aan de rails werkt het niet.
Ik denk dat het probleem zit in de aansturing door het Central Station. Dat heeft nl. een z.g. H-brug uitgang waarbij de rails geen massa zijn. Hoe het dan wel moet weet ik ook niet. Staat er iets over in de handleiding van het Central Station hoe je s88 modules van Märklin aan moet sluiten, en kan dat überhaupt wel?
De 5217 is elektrisch identiek aan de originele s88 van Mä.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

P.Kramer

  • Offline Offline
  • Berichten: 468
    • Digitaalservice
Re: Central Station in combinatie met Viessmann 5217 bezetmelder
« Reactie #3 Gepost op: 07 June 2008, 21:55:36 »

Misschien dat je een schakelrails kan gebruiken en deze zodanig te modificeren dat hij geen contact maakt met de railbedding maar met een loscontact dat verbonden wordt met de massa aansluiting van de Viessmann.
Een nadeel is natuurlijk wel dat alleen slepers dit contact activeren.

Anders zijn misschien optisch gescheiden modules een oplossing. (bv de RM-DEC-88 Opto van Littfinsky)

Peter Kramer.
Peter Kramer

Digitaalservice.nl & Modelbaandigitaal

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26915
    • Pagina van klaas
Re: Central Station in combinatie met Viessmann 5217 bezetmelder
« Reactie #4 Gepost op: 07 June 2008, 22:09:52 »
Inmiddels heb ik de oplossing gevonden. Het is als van ouds weer een zaak van goed lezen wat er in de handleiding staat.
Dit vond ik in paragraaf 2.2.9:

Let op: De massa aansluiting
van de eerste module
moet met de massa
van de rails (bruin)
verbonden worden.



Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3379
    • nederlof.net
Re: Central Station in combinatie met Viessmann 5217 bezetmelder
« Reactie #5 Gepost op: 07 June 2008, 23:41:32 »
Dank voor de reacties!

Klaas: ik heb dat niet gelezen, nu heb ik de bezetmelder bij Conrad besteld, dan heb je alleen de print zonder kastje er omheen (en is die dus ook lekker een stukje goedkoper dan in de winkel :) ).
Conrad heeft er een handleiding bijgedaan, dat is niet de originele Viessmann handleiding maar een zelf vertaalde ofzo, dus mogelijk staat het in de handleiding van Conrad niet.

Ik zal dit nog nakijken.

Ik ga het in ieder geval uitproberen!

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Central Station in combinatie met Viessmann 5217 bezetmelder
« Reactie #6 Gepost op: 08 June 2008, 00:39:35 »
Peter, dat is helemaal waar, maar dat had Koen zelf ook al getest. Maar aan de rails werkt het niet.
Ik denk dat het probleem zit in de aansturing door het Central Station. Dat heeft nl. een z.g. H-brug uitgang waarbij de rails geen massa zijn. Hoe het dan wel moet weet ik ook niet. Staat er iets over in de handleiding van het Central Station hoe je s88 modules van Märklin aan moet sluiten, en kan dat überhaupt wel?
De 5217 is elektrisch identiek aan de originele s88 van Mä.

Hoe het wel moet, je moet 1 massa aansluiting van de S88 module aansluiten op de massa. dus de railbedding van de rails. Alleen van de eerste module en dus enkel van de eerste, de rest dus niet.
Dan werkt het.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26915
    • Pagina van klaas
Re: Central Station in combinatie met Viessmann 5217 bezetmelder
« Reactie #7 Gepost op: 08 June 2008, 17:43:53 »
Klaas: ik heb dat niet gelezen, nu heb ik de bezetmelder bij Conrad besteld, dan heb je alleen de print zonder kastje er omheen (en is die dus ook lekker een stukje goedkoper dan in de winkel :) ).
Conrad heeft er een handleiding bijgedaan, dat is niet de originele Viessmann handleiding maar een zelf vertaalde ofzo, dus mogelijk staat het in de handleiding van Conrad niet.

Koen, het staat ook niet in de handleiding van de 5217, maar in de handleiding van het Central Station. Daar gaat het over de s88, maar zoals ik al zei, de 5217 is technisch geheel identiek aan de s88.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3379
    • nederlof.net
Re: Central Station in combinatie met Viessmann 5217 bezetmelder
« Reactie #8 Gepost op: 09 June 2008, 13:04:31 »
@Klaas: ik heb het inderdaad gezien... Ik had alleen het hoofdstuk over s88 instellen gelezen en niet helemaal voorin de handleiding waar dit staat...  :-|

En inmiddels ook uitgeprobeerd en het werkt perfect!

Allemaal bedankt voor de reacties!

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u