Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Bert V
Vandaag om 10:08:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eric B
Vandaag om 10:00:31
Seuthe gaat stoppen door spoorzeven
Vandaag om 09:36:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 09:35:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 09:17:10
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 08:43:56
Mijn geweatherde modellen door Spoor010
Vandaag om 05:31:32
Chinese prut kabel door hmmglaser
Vandaag om 01:33:14
Line-up foto's van modellen door Ronald69
Vandaag om 00:07:33
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
25 July 2025, 23:21:37
Heroplage Artitec Plan W? door Jeroen Water
25 July 2025, 23:14:02
US diorama in H0 door Wim Vink
25 July 2025, 23:10:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
25 July 2025, 23:01:52
Iemand ervaringen met een Lima Astora RaBe 503 018, art 1680 ? door Dave.......
25 July 2025, 22:58:55
Aachenau West door wob
25 July 2025, 22:34:05
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door MOVisser
25 July 2025, 22:29:47
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
25 July 2025, 21:46:43
Show je werkplek door cor_b
25 July 2025, 21:25:19
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
25 July 2025, 21:00:32
schok bij vertrek door phdirk
25 July 2025, 20:52:17
Raadplaatje door Rick
25 July 2025, 19:15:36
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
25 July 2025, 18:59:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
25 July 2025, 17:35:46
Arduino loconet-interfaces door NTeering
25 July 2025, 14:09:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
25 July 2025, 14:07:51
Spuitmondjes door Bahn-AG
25 July 2025, 13:51:34
Yamorc booster door Montanbahn
25 July 2025, 13:23:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door KNed
25 July 2025, 13:06:17
C en K rails samen door Blausee-Mitholz
25 July 2025, 12:54:53
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
25 July 2025, 12:49:58
  

Auteur Topic: TEE / Rheingold  (gelezen 48309 keer)

brutus1

  • Offline Offline
  • Berichten: 623
Re:TEE / Rheingold
« Reactie #90 Gepost op: 08 November 2014, 21:07:27 »
was TEE alleen maar 1e klas of ook 2e klas??
voor de rest mooie foto's (y)

gr,
mathyn

TEE was alleen 1e klas + speciale toeslag. Kon alleen met gereserveerde zitplaats gereisd worden.
NS is op een gegeven moment gestopt met het laten rijden van de koepel/uitzichtswagen omdat de exploitatie niet interessant was.
Dit was in de rood/creme periode.

gr Brutus

gr. Brutus

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4257
Re: TEE / Rheingold
« Reactie #91 Gepost op: 08 November 2014, 21:37:36 »
Hendrik Jan

Dank. Bedoelde idd crème blauw. Beperkte inzet dus.

Ik moet nog even nadenken....
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7198
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: TEE / Rheingold
« Reactie #92 Gepost op: 09 November 2014, 10:36:01 »
Is wèl een hele mooie trein, in blauw-crème. 8)

Maar ik heb ook de 1928-versie, die is crème-paars (!)
De mijne is van Liliput.
Ik vind die versie qua kleur trouwens beter dan de Mätrix, maar dat is een kwestie van smaak. Mätrix heeft dan weer licht in de tafellampjes, da's ook mooi.

En ter contrast scharrel ik nu de crème-rode bijeen.
In 1/100.(lima en roco)
Lima heeft 'em tegenwoordig ook in 1/87, zowel crème blauw, als "blood&custard".

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Kees de Rooij

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re: TEE / Rheingold
« Reactie #93 Gepost op: 09 November 2014, 13:34:09 »

+++2010***

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re: TEE / Rheingold
« Reactie #94 Gepost op: 19 October 2017, 13:43:43 »
Ik weet niet waar ik mijn vraag moet stellen. Ik ben treinen aan het samenstellen, nu hou ik 1 speisewagen over, in dit filmpje zie je er 2 in 1 trein, ik vroeg me af of dit in internationale treinen (in Duitsland) ook wel eens gebeurde/gebeurt, anders dan in een TEE of is dit een uitzondering.

https://www.youtube.com/watch?v=aJRKxchW5gs
« Laatst bewerkt op: 19 October 2017, 13:47:11 door +++2010*** »

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re: TEE / Rheingold
« Reactie #95 Gepost op: 19 October 2017, 16:54:48 »
In 2012 kan dat, want dat is dan een museumtrein/charter. Toen de TEE's nog voor het eggie reden, rangeerde de DB ook nog, dus kwamen 2 Speisewagens niet voor in 1 trein.

Dirkjan

+++2010***

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re: TEE / Rheingold
« Reactie #96 Gepost op: 19 October 2017, 17:31:32 »
Ok. Dank.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4985
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: TEE / Rheingold
« Reactie #97 Gepost op: 16 June 2025, 11:29:06 »
Goedemorgen..  :) Eerder in dit draadje werd genoemd dat de Buckelspeisewagen reeds in '73 verdween, maar ik kom foto's tegen uit '75 en '76 met dus de Buckelspeisewagen; werd deze sporadisch nog ingezet en zo ja, tot wanneer? Wie weet daar meer van?

Voorbeelden:
'75 https://www.flickr.com/photos/kees-wielemaker/31446137926
'76 in Den Haag. Voor mensen die twijfelen aan de datum; de foto is genomen op het nieuwe CS, dus sowieso na 1973.
https://www.flickr.com/photos/mars1940/49630259501/
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 589
Re: TEE / Rheingold
« Reactie #98 Gepost op: 16 June 2025, 13:00:37 »
Eerder in dit draadje
Bedoel je het bericht van Silvolde bovenaan pagina 3?
Daar staat dat de Buckelspeisewagen 1973 uit de TEE Rheingold verdween.
Jouw afbeeldingen zijn van de TEE Erasmus  :)

Groet, Victor

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4985
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: TEE / Rheingold
« Reactie #99 Gepost op: 16 June 2025, 13:05:55 »
Ik dacht dat de rijtuigen roullereerde tussen de Erasmus en Rheingold?

Overigens zie ik net een DSO bijdrage met uitgebreid antwoord, zal dat eerst eens lezen:
https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?010,5557130,9594350#msg-9594350

PS in de link wordt na 1973 Erasmus niet meer genoemd, maar de beelden duiden hier wel op  ??? iig sporadisch:

Ab Sommer 1973 waren alle Wagen in München-Pasing beheimatetet und die Kurswagensysteme von Rheingold und Rheinpfeil wurden tiefgreifend umstrukturiert. Neu war auch der Durchlauf von ADümh erstmals planmäßig in die Niederlande. So kam es zu einem viertägigen Umlauf für WR 131 (zusammen immer mit einem AD 101) von München mit dem TEE Erasmus nach Den Haag (Übernachtung in Hoek van Holland). Weiter am Folgetag mit dem TEE Rheingold nach Genf und die Tage 3+4 in Gegenrichtung retour nach München.

Allerdings war das nur ein kurzes Zwischenspiel für die schon recht hart mitgenommenen Wagen. Im Winter 1973 oder Sommer 1974 wurden sie hier durch WR 132 ersetzt, die innerdeutsch durch WR 135 frei wurden. Die Buckel-WR erhielten dafür einen zweitägigen Umlauf für das Schnellzugpaar D 512/312 München - Oberhausen - Amsterdam und 313/513 in der Gegenrichtung.
...
Im Mai 1976 war damit Schluß und sie wurden endgültig zur Vollaufarbeitung abgestellt.
« Laatst bewerkt op: 16 June 2025, 13:10:11 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 589
Re: TEE / Rheingold
« Reactie #100 Gepost op: 16 June 2025, 14:54:12 »
Bedankt voor de link naar die draad op DSO. Interessant in die draad is ook het bericht van "apfelpfeil" waarin de belangrijkste reden staat dat de DB dit restauratierijtuig niet meer wilde inzetten:
voor de dubbeldeks keuken was meer personeel nodig dan voor de enkeldeks. Dus was het personeel niet meer uitwisselbaar inzetbaar in verschillende treinen.

Groet, Victor

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4985
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: TEE / Rheingold
« Reactie #101 Gepost op: 16 June 2025, 15:04:25 »
Ja, die vond ik ook wel interessant; ik kende het verhaal dat de 2 verdiepingen duurder was door meer personeel (overigens vermoedelijk maar 1 extra? Dus boven 2 en onder 2?), maar dit het roulleren van de bezetting lastig maakte ivm andere typen restauratie was nieuw.

Alleen dus nog niet bevestigd of het sporadisch was..? Wellicht was juist de (uitzonderlijke) Buckelspeise de reden dat deze foto's genomen werden :)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn